Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför x10 istället för WB2000?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Panasonics senaste m4/3-kameror tror jag har modernare sensorer än Olympus senaste m4/3-kameror, och min uppfattning (som jag inte har genom egen erfarenhet) är att Panasonic har något bättre signal/brus-förhållande än Olympus.

Jag tilltalas dock mer av Olympus Pen-kameror eftersom de verkar vara bättre som fotografiska verktyg (utom den allra minsta, E-PM1, som har lika lite vred och reglage som GF3).

Olympus har bildstabilisering i kamerahusen medan Panasonic har det i (vissa) objektiv. Den bästa kombinationen borde vara ett Olympus-hus med några Panasonic-objektiv. Panasonic har bildstabilisering i teleobjektiven, men inte i objektiven med de kortaste brännvidderna och inte heller i pannkakorna.

Man kan alltså använda Olympushusets bildstabilisering för korta brännvidder och Panasonic-objektivens bildstabilisering på de långa brännvidderna, och får då det bästa av två världar.
 
ANNONS