Annons

komplettera med en kamera som får plats i handväskan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har jag kollat runt en del och det blir antingen nex5 eller nex5n . 5n verkar vara en uppdaterad och bättre version av nex5 men nästan 2 tusen dyrare. De kanske är värt det, eller vad tycks?
Läs mina tidigare inlägg:
5n: pekskärm, bättre på riktigt höga ISO, kan använda extern EVF.

Är det värt merpriset? Det får du avgöra. Kolla dock Mediamarkt och Elgiganten, dyker upp med jämna mellanrum (NEX 5) för 2995-3295:).
 
Läs mina tidigare inlägg:
5n: pekskärm, bättre på riktigt höga ISO, kan använda extern EVF.

Är det värt merpriset? Det får du avgöra. Kolla dock Mediamarkt och Elgiganten, dyker upp med jämna mellanrum (NEX 5) för 2995-3295:).
De här blir min första kamera efter min gamla skruttiga digitalkamera så jag vet inte vad jag ska tycka riktigt om ifall det är värt det eller inte. kanske inte värt att satsa för mycke o lägga för mycket pengar på när jag som är så okunnig säkert ändå inte kan se någon skillnad. ...
 

wangblad

Aktiv medlem
Stabilisering:Jag har både Samsung EX1 och NEX-5 båda har bildstabilisering, Samsun dubbel sådan i huset. Nex i objektiven, dock saknar 16mm/2.8 stabilisering.

Vinlingsbar skärm:Jag har också haft alla Powershot i G serien. Alla kompaktkameror jag har eller haft har vinklingsbar skärm och det har aldrig varit problem med någon av dem ur den synpunkten.

Brus. När det gäller brus är NEX helt överlägsen alla jag nämnt tack vare en sensor som är lika stor som i en croppad DSLR.

Snabbhet:Dessutom är NEX5 oerhört snabb både i serietagning - 7 bilder /sekund och i matning till kortet.
Alla de övriga nämnda är riktigt seeega.

Storlek: Alla ryms i handväska eller rockficka. Men NEX med 18-55 är en riktigt rejäl klump.

NEX5 går nog knappast att få tag i nu, de sista såldes ut för ca 3000:- och jag valde en sån i stället för 5N.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
De här blir min första kamera efter min gamla skruttiga digitalkamera så jag vet inte vad jag ska tycka riktigt om ifall det är värt det eller inte. kanske inte värt att satsa för mycke o lägga för mycket pengar på när jag som är så okunnig säkert ändå inte kan se någon skillnad. ...
Har du annat än en proffenssionell systemkamera och kameran är mer än 2 år gammal kommer både 5 och 5n vara rejäla kliv upp i bildkvalitet. Tänker du inte fota konserter spelar det nog ingen roll i praktiken vilken av dessa du väljer. Gå och klämm på dem eller känn på 5n både med touchskärm på och av så märker du handhavandeskillnaden mellan dem. 5 fick en del kritik i början för sitt gränssnitt men detta är nu ändrat i mjukvaran till en mycket bättre lösning (samma som 5n).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är mycket stor skillnad på autofokushastighet mellan Olympus E-PL1 och Olympus senaste generation av kameror (E-P3, E-PL3 och E-PM1). Den äldre modellen känns helt hopplöst slö när man nyss har provat någon av de yngre. Möjligen kan mellangenerationsmodellen E-PL2 vara OK, men jag tyckte nog att den var lite för långsam den också.

Olympus E-P3, E-PL3 och E-PM1 är däremot mycket snabba. Helt klart i klass med många spegelreflexkameror som använder fasdetekterande AF. (Gäller "one-shot" AF).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En annan trevlig kamera för handväskan är Fuji X-10. Snygg retrokamera med bra ergonomi och som tar bättre bilder än jag tidigare upplevt någon kompakt tidigare kommit i närheten av.
Fungerar bra även på höga ISO.
Betydligt smidigare än tidigare föreslagna kameror med objektiv inkluderat.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alla alternativ som presenterats är bra på olika sätt. Nyligen grävde man dock ner sig i den mindre ISO prestanda skillnaden mellan NEX 5 och 5n och är man på den nivån i ISO diskussionen så kommer alla alternativ f u Samsung NX200 och NEX 5,5n, och C3 till korta. Jag tvivlar på att skillnaden mellan 5n och 5 och C3 och 5 motiverar prisskillnaden. Olympus kameror är trevliga men skall man köpa nytt i samma prisklass som Sony NEX 5 blir det antingen en utgående Olympus modell med seg AF eller basmodellen EP-M som är ganska bantad i åtkomst till funktioner. Panasonic & Olympus spegellösa modeller har klart sämre ISO prestanda än Sony och kompaktkamerorna som t ex Fuji X10 har ännu sämre som tyvärr inte vögs upp av det ljusstarka objektivet, i synnerhet inte i vidvinkelläget.

Om man tänker sig andra alternativ än NEX, vilket man kan göra av andra skäl än just ISO (t ex handhavande, storlek med objektiv mm) så är det NEX 5 man skall jämföra med då raison d'etre för NEX 5n och C3 är den ännu bättre sensorn och då saknas konkurrens. Men då måste man jämföra med NEX 5 +18-55 för 3000:-.

Kanske låter jag som jag har en stark bias. Visserligen äger jag NEX 5, men det är bara som "kompakt" för huvudsakligen kör jag Canon FF och Olympus 4/3 för att jag prioriterar vare sig det senaste eller maximal ISOprestanda ("gårdagens värstingmodell är morgondagens skräp" är ett motto som tycks florera ibland). Jag har satsat allt på optik istället, men det är mina prioriteringar. Helt klart var jag däremot överväldigad av vilken bildkvalitet som erbjuds för 3000:- i NEX det får bilderna från min gamla kompakt Sony HX5V att se ut som skräp!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tja, här har vi en man som läser lyckas läsa bibeln som faan själv. Kvar står knappt något utan tron på hans egen lära.
Så kan man ju också tolka verkligheten.
För den som är mer öppen för varianter på kompromissen så finns det nog fler svar på ekvationen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tja, här har vi en man som läser lyckas läsa bibeln som faan själv. Kvar står knappt något utan tron på hans egen lära.
Så kan man ju också tolka verkligheten.
För den som är mer öppen för varianter på kompromissen så finns det nog fler svar på ekvationen.
Inte rättvist. Prestanda som fokuserats på har varit rent bildmässiga. Om man är intresserad av andra aspekter finns andra svar. Är däremot sensorn primär så rent logiskt gäller argumentet nedan, men då får man inte, rent logiskt, argumentera ur sensorperspektiv som rådande princip. Andra parametrar får preciseras. Dessutom, helt i enighet med hur jag ser på fotoprylar, kan ju även lite äldre utrustning, t ex begagnad komma på tal, för vi har ju gått ifrån ISO. Däremot, har jag argumenterat för hårt ber jag givetvis om ursäkt. Syftet är ju att hjälpa TS.

För att hjälpa TS skulle jag vilja sammanfatta som jag ser det:
Max teknisk bildkvalitet: NEX eller NX200. Prioriteras däremot handhavande finns andra alternativ som t ex kompakter som t ex Canon G12, Nikon P7000/7100 mm. Mellanvägen kan vara en Panasonic spegellös eller Olympus pen. Men alla alternativ, givetvis NEX också är kompromisser.
 
I mina ögon och av de jag läst och jämfört med så känns NEX5 som de bästa och mest prisvärda alternativet därför blev det en sån från elgiganten idag. Får den dock inte förrän den 25e då den skall ligga under granen fram till dess.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så på slutet börjar du själv inse att det finns fler faktorer än IQ som gör en kamera ett bra val.
Användarvänlighet är ju en av de viktigare. Sedan finns det väldigt många fler aspekter som gör en kamera bäst för en viss person. Ett kamera val är alltid en komprommiss. Att vara så kategorisk som du är verkar korkat.
Det är som att välja bil utifrån vilken som kan ta kurvorna i högst hastighet.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
I mina ögon och av de jag läst och jämfört med så känns NEX5 som de bästa och mest prisvärda alternativet därför blev det en sån från elgiganten idag. Får den dock inte förrän den 25e då den skall ligga under granen fram till dess.
Oj, då är den 11 dagar äldre och mycket omodern.

Det pratas om bra och dåliga sensorer i tråden,
men för den som bara plåtar i solsken duger dom flesta sensorer
(utom dom riktigt små som kan ge riktigt dåligt dynamiskt omfång).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så på slutet börjar du själv inse att det finns fler faktorer än IQ som gör en kamera ett bra val.
Användarvänlighet är ju en av de viktigare. Sedan finns det väldigt många fler aspekter som gör en kamera bäst för en viss person. Ett kamera val är alltid en komprommiss. Att vara så kategorisk som du är verkar korkat.
Det är som att välja bil utifrån vilken som kan ta kurvorna i högst hastighet.
Jag uppskattar inte förolämpningar och tycker det är osmakligt. Nog sagt. Hade du läst subtiliteterna i det jag skrev hade du inte missförstått. Perspektivet har jag inte ändrat, du bör läsa nogrannare exakt vad som diskuterats och vad som inte diskuterats.
 
Oj, då är den 11 dagar äldre och mycket omodern.

Det pratas om bra och dåliga sensorer i tråden,
men för den som bara plåtar i solsken duger dom flesta sensorer
(utom dom riktigt små som kan ge riktigt dåligt dynamiskt omfång).
Aa jag får helt enkelt leva med att kameran är 11 dagar gamal när jag får den. I-lands problem (hihi)
 

adampensel

Ny medlem
X100

Jag köpte en x100 efter klartecken från min fru. Är jättenöjd, den tar skarpa bilder, är liten och ljudlös.
Har också en stor Nikon. Nackdelen är väl att man vill ha båda kamrererna med sig. :)
 
ANNONS