Annons

Filmens hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Har en filmrulle (svart-vit) som är ca 5 år gammal - är den för gammal att använda?
Behöver jag kompensera något vid framkallning?
 

acke

Avslutat medlemskap
Det beror helt och hållet på hur du har lagrat den. Har den legat i frysen så är den säkert som ny. Har den legat i bilens handskfack så mår den antagligen sämre.

Jag har ibland plåtat diarullar (amatörfilm, inte förmognad proffsfilm) som legat i rumstemperatur några år efter utgångsdatum. Det har aldrig varit problem och jag har aldrig behövt kompensera exponeringen. Hur det är med svartvitt vet jag inte, men jag har svårt att tro att svartvitt håller sämre än dia.

Vill man vara riktigt säker så kan man göra ett klipptest: exponera några rutor, klipp loss och framkalla separat.

Fast jag skulle förstås aldrig chansa med en gammal film till viktiga bilder...
 

Mira

Aktiv medlem
Den är mestadels förvarad i rumstemp., senaste året i kyl.
Vad är den normala hållbarheten?
Vad är det som blir dåligt?

Klipptest vet jag inte hur jag skulle göra - den rullar ju in hela rullen i huset... du menar att jag ska rulla den fram och tilbaka...?

Tänkte inte ta viktiga bilder - bara en försöksrulle för att kolla om jag fixar att framkalla själv... men om den är dålig så vet jag inte om det är jag som har misslyckats vid framkallning...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Dåliga rullar

Nä Lena, chansa inte, om det är viktiga bilder du skall ta !!!!

Jag vet inte varför du skall använda den?
Jag menar en ny rulle kostar inte mycket, och om det tryter ekonomiskt, så kan jag skicka dig en, för ja e sponsrad av Kodak och Fuji............

Ha det ///


:)
 

Mira

Aktiv medlem
Var inte oroliga - jag HAR INTE tagit VIKTIGA bilder...;)

...hursom helst - envis som jag är så har jag framkallat det nu (var ju tvungen att kolla när alla avrådde mej :p) - och negativen var det absolut inget fel på...

...och nu vet jag dessutom att jag klarar av att framkalla negativ utan problem!
 
ANNONS