Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

dudek53

Aktiv medlem
inte blocket men fick detta per mejl idag från okänd sändare! Tydligen går det att köpa 5d mark 3 och för 2200 dollar?? Hela hemsidan stinker bluff.

hi:
I just purchase an (Canon EOS 5D Mark III ) from (hk-electronic.com) , it's canon's new highly anticipated creation, it's most advanced EOS Digital SLR ever produced. i am so proud of having one in my hand, i just paid 2210usd (courier inclded) , also the delivery time from this website is fast, you can get it in 4 days after you pay . if you are an professional photographer, if you love shooting, please buy it without hesitation ! try on

//D
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Det finns ju minneskort från kina som visar t ex 32GB ledigt utrymme, men när du försöker lägga in en fil så är det kanske 256mb ledigt.
Helt rätt. Jag köpte ett sådant i Beijing. Det visade rätt i kameran. Men när jag formaterade det i min dator så sjönk det från 2 Gb till 64 Mb.
 

Viggoo89

Ny medlem
Helt rätt. Jag köpte ett sådant i Beijing. Det visade rätt i kameran. Men när jag formaterade det i min dator så sjönk det från 2 Gb till 64 Mb.
Ajdå, mindre roligt.
Han svarade på mailet och han har inget kvitto på dem.
Påstår ju att det är SanDisk men det är ju alldeles för bra för att vara sant isåfall.
32GB CF extreme (60MB/sek) för 399:-
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Ajdå, mindre roligt.
Han svarade på mailet och han har inget kvitto på dem.
Påstår ju att det är SanDisk men det är ju alldeles för bra för att vara sant isåfall.
32GB CF extreme (60MB/sek) för 399:-
Mitt var också "Sandisk" med rätt etiketter, men etiketten på baksidan satt uppochner jämfört med dom kort som jag hade med. Detta måste innebära att dom lagt in något program som "lurar" kameran. Jag formaterade även kortet i kameran, men fortfarande så fick jag rätt antal bilder.
Det var först när jag kom hem och formaterade det i datorn som jag upptäckte bluffen.
 

veronicap

Aktiv medlem
Vad bör jag kontrollera?

Ska eventuellt köpa en kamera på blocket, en D7000.

"Perfekt skick, endast 250 bilder (ca) tagna. Inköpty i Sverige på Kameradoktorn, November 2011. Garanti och kvitto finnes."

Vad bör jag kolla innan? Jag bor inte i Linköping men en kompis kan hämta upp kameran åt mig. Har fått serienummer. Hur ser jag att kvitto och garanti hör ihop med kameran? På vilket sätt kan jag bli lurad?
 

Sirre

Aktiv medlem
Polisen brukar strunta i att utreda, lägger ned

Tyvärr är det så att polisen lägger ned de flesta anmälningar utan utredning. Det sägs att sådana fall som man inte utreder räknas som uppklarade och går in i statistiken som klara. Jag hade för några år sedan ett ärende där en mäklare passade på att stjäla 166.000 ur en handpenning på en lägenhetsaffär. När vi upptäckte det efter något år erkände han inför advokat, och vi hade gjort utredningen klar till polisen. Det enda som saknades var att fråga banken om uttaget, och det kan bara polisen göra. Men polisen lade ned ärendet utan att ens förhöra honom. Efter att ha överklagat dröjde det nästan två år till och då fick polisen ta upp utredningen igen. Då kallade de honom till förhör och han blånekade. Så lade de ned ärendet igen. Att fråga banken óm uttaget iddes de inte göra, så han gick fri.
Jag tror att polisens tandlöshet är en förutsättning för bedragare av den typ som ni skriver om. Risken för att åka fast är så liten. Enda möjligheten är nog att ni ställer krav på att samordna ärendena, annars läggs de bara ned. Hoppas ni kommer fram, trots slöa poliser.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ska eventuellt köpa en kamera på blocket, en D7000.

"Perfekt skick, endast 250 bilder (ca) tagna. Inköpty i Sverige på Kameradoktorn, November 2011. Garanti och kvitto finnes."

Vad bör jag kolla innan? Jag bor inte i Linköping men en kompis kan hämta upp kameran åt mig. Har fått serienummer. Hur ser jag att kvitto och garanti hör ihop med kameran? På vilket sätt kan jag bli lurad?
Vad jag förstått från egna erfarenheter (till att blivit utsatt men tack och lov ej blivit blåst) så brukar bedragare inte vilja sälja på plats och det finns de som säger OK till detta och sedan får "förhinder" och de vill skicka istället - de tänker väl att de har köparen på tråden. F ö kan det vara stöldgods. Har du serienumret kan du kolla hos Polisen - då har du gjort vad du kan. Be att få ett kvitto från säljaren då även med serienummer. Köp gärna kontant efter det är kollat att kameran fungerar - är man okunnig får man åtminstone ett intryck från utseende och att den fokuserar och tar kort - detta kan ju i varje fall även en okunnig göra.
 

veronicap

Aktiv medlem
Vad jag förstått från egna erfarenheter (till att blivit utsatt men tack och lov ej blivit blåst) så brukar bedragare inte vilja sälja på plats och det finns de som säger OK till detta och sedan får "förhinder" och de vill skicka istället - de tänker väl att de har köparen på tråden. F ö kan det vara stöldgods. Har du serienumret kan du kolla hos Polisen - då har du gjort vad du kan. Be att få ett kvitto från säljaren då även med serienummer. Köp gärna kontant efter det är kollat att kameran fungerar - är man okunnig får man åtminstone ett intryck från utseende och att den fokuserar och tar kort - detta kan ju i varje fall även en okunnig göra.
Ja, nu är ett litet hinder att han bara kan visa kameran innan 16.30 på vardagar. Eftersom jag precis blivit blåst på en annan blocketannons så är jag misstänksam mot allt och alla... Den här annonsen finns visserligen här på FS med, vet inte om det gör det något säkrare?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, nu är ett litet hinder att han bara kan visa kameran innan 16.30 på vardagar. Eftersom jag precis blivit blåst på en annan blocketannons så är jag misstänksam mot allt och alla... Den här annonsen finns visserligen här på FS med, vet inte om det gör det något säkrare?
Vid annonsen finns en liten kort beskrivning av säljaren. Är det en ny medlem i samband med att annonsen sattes ut är det inte tryggare än vilken som helst på blocket. Har säljaren en lång historik gärna med många inlägg är det tryggare. Om ny medlem kan det vara OK (precis som blocket) men bäst är att hämta på plats - kanske kan din vän på lunchtid? Försöker säljaren slingra sig ur för många möten är det skumt. Annars internetgiro och skicka men betala bara in till giro nr aldrig till bankkonto (har skett tillbud med falska sidor). Undvik Paypal - en skojare kan ha fått en annan säljares kontonr till Paypal så du betalar till en tredje person som postat sin kamera till bluffmakaren. Du blir blåst på pengar, en riktig säljare postar sin kamera till bluffmakaren. Du får ingen kamera. Paypal gör ingen koll på att adress och namn eller kort stämmer i Sverige utanför eBay.
 

veronicap

Aktiv medlem
Vid annonsen finns en liten kort beskrivning av säljaren. Är det en ny medlem i samband med att annonsen sattes ut är det inte tryggare än vilken som helst på blocket. Har säljaren en lång historik gärna med många inlägg är det tryggare. Om ny medlem kan det vara OK (precis som blocket) men bäst är att hämta på plats - kanske kan din vän på lunchtid? Försöker säljaren slingra sig ur för många möten är det skumt. Annars internetgiro och skicka men betala bara in till giro nr aldrig till bankkonto (har skett tillbud med falska sidor). Undvik Paypal - en skojare kan ha fått en annan säljares kontonr till Paypal så du betalar till en tredje person som postat sin kamera till bluffmakaren. Du blir blåst på pengar, en riktig säljare postar sin kamera till bluffmakaren. Du får ingen kamera. Paypal gör ingen koll på att adress och namn eller kort stämmer i Sverige utanför eBay.
Han har varit medlem sedan 2009, men inte varit särskilt aktiv... kommenterat ett fåtal bilder och har själv lagt upp 5... Jag är inte heller särskilt aktiv, så det behöver ju inte betyda något...
Han finns på ratsit och birthday, eniro. Vet inte vad mer jag kan kolla upp...

På eniro har han även sin mailadress (gmail) vilket är rätt ovanligt, inte brukar man väl lägga upp den, om man nu ens väljer att vara med i deras register?

För en vecka sedan blev jag blåst att betala in på Internetgirots "bankkonto" Han hade gjort en aliasadress så det såg ut att komma från dom med instruktioner att betala in på deras bankkonto, så det gör jag inte om...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Citat från PMD -à
Halmgubbar, halmgubbar. Vad tycker du talar för att säljaren i trådens urinlägg skulle kunna fällas för bedrägeri? Vilka rättsfall kan du hänvisa till som stöder det? Var i förarbetena kan man se att sådana situationer är tilämpliga?
ß- Slut citat

Det som talar för att säljaren skulle kunna fällas för bedrägeri existerar inte. Någon säljare finns inte och inte heller någon köpare om jag förstått saken rätt. Själva annonsen skulle kanske kunna rubriceras som “Försök till bedrägeri”. Orsak: Det är vilseledande att påstå att nypriset för varan var 25 000 när den endast var drygt 15 000. Vad sedan säljaren begär för pris är upp till honom. Om någon lockats till köp av de vilseledande uppgifterna i annonsen borde kriterierna för bedrägeri vara uppfyllda. Å andra sidan är det möjligt att en domstol kan hävda att köparen borde undersökt vad nypriset och marknadspriset är för liknande varor för att själv kunna bilda sig en uppfattning. Hur en domstol hade dömt är omöjligt att veta eftersom en domstol, i sin dom, ska ha vägt in alla faktorer som kan ha haft betydelse.

Du tycks ha ett totalt förakt för ärlighet och rättvisa. Det tyder bl a dina oförskämda tillmälen om! Jag arbetar för en minskning av internetbedrägerierna bl a i en internetsäkerhetsgrupp. Nu arbetar vi hårt för att få en ändring av bankrutinerna så att man ska få veta till vem man är i färd med att betala till. Lyckas detta är min förhoppning att bedrägerierna på Blocket kommer att minska drastiskt.
/Harald
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag börjar tro att arbete med att "säkra" upp betalningsmetoder etc snart kommer ha motsatt effekt. Folk vaggas in i en trygghet till sist att man inte behöver tänka själv och vara uppmärksam på varningssignaler, utan helt enkelt kan luta sig mot systemet och bortse från att tänka sjäöv.

Tycker man ser detta i diverse trådar, man ser det på folk på Lyxfällan och lite varstans i omgivningen. Folk är helt enkelt så säkra på att de ska vara skyddade att de inte ens försöker undvika att bli lurade.

Det senaste jag hörde var att folk får nya kontakter på Facebook som utger sig för att vara gamla bekanta. Efter lite korrespondens ber "kontakten" om personens bankkonto och bankdosa för att betala en räkning (deras egen dosa är såklart trasig". Detta gör folk gladeligen och har sedan mage att stå och uttrycka sin bestörtning över att banken inte täcker förlusten.

Är man dum som en limpa bröd kommer inga säkerhetssystem i världen hjälpa. Det som förr eller senare kommer behövas är lite utbildning och hjälp till att undvika bedrägerier på egen hand, och även incitament att göra sig besväret.

Lite på samma tema som man nu skärper lagen för handel med stulna varor. Man kan inte längre köpa begagnade cyklar med "trasigt" lås från MC-klubbens källare och hävda att det var god tro. Man får tänka till lite!
 

PMD

Aktiv medlem
Du tycks ha ett totalt förakt för ärlighet och rättvisa. Det tyder bl a dina oförskämda tillmälen om!
Och du tycks ha en slags oförmåga att tolka argument som går emot dina egna som annat än oförskämda tillmälen. Jag har inte kallat dig något fult, utan enbart argumenterat mot sådant du skrivit som jag inte tycker stämmer.

Peka gärna på vad du tycker är oförskämda tillmälen så ska jag ta ställning till om en ursäkt behövs.

Jag arbetar för en minskning av internetbedrägerierna bl a i en internetsäkerhetsgrupp. Nu arbetar vi hårt för att få en ändring av bankrutinerna så att man ska få veta till vem man är i färd med att betala till. Lyckas detta är min förhoppning att bedrägerierna på Blocket kommer att minska drastiskt.
Det är vällovligt. Lycka till med det arbetet.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Han har varit medlem sedan 2009, men inte varit särskilt aktiv... kommenterat ett fåtal bilder och har själv lagt upp 5... Jag är inte heller särskilt aktiv, så det behöver ju inte betyda något...
Han finns på ratsit och birthday, eniro. Vet inte vad mer jag kan kolla upp...

På eniro har han även sin mailadress (gmail) vilket är rätt ovanligt, inte brukar man väl lägga upp den, om man nu ens väljer att vara med i deras register?

För en vecka sedan blev jag blåst att betala in på Internetgirots "bankkonto" Han hade gjort en aliasadress så det såg ut att komma från dom med instruktioner att betala in på deras bankkonto, så det gör jag inte om...
Att han finns på ratsit, birthday, eniro och Fotosidan är ingen garanti alls. Om du är det minsta tveksam så avstå är mitt råd.
 

veronicap

Aktiv medlem
Att han finns på ratsit, birthday, eniro och Fotosidan är ingen garanti alls. Om du är det minsta tveksam så avstå är mitt råd.
Jag är ju tveksam till allt och alla just nu, men ja, jag avstår den här kameran, annonsen är nu bortplockad från blocket (men finns ff kvar här).

Ska strax åka och titta på en annan kamera, och försöker komma på sätt han kan luras på, men vi får se hur det verkar.
 

zelican

Ny medlem
Då vart man själv nära på att hamna i skiten. En viss Stefan Forsberg vill sälja en 7d med 18-135 via en blocket annons. Jag googlar självklart runt lite på personen och hamnar i denna tråden. Bifogar mailet jag fått av "hen" (första gången jag finner nytta av det ordet) idag.

Hejsan.

Jag är ledsen att jag inte har mailat tidigare angående kameran, jag hade en kund som skulle komma i helgen och titta på den men har ännu inte dykt upp och är ej anträffbar på mobilen (verkar lite oseriös killen) och jag mailar dig nu för att höra om intresset finns kvar? Tyvärr är jag inte i Göteborg just nu men kommer hem om två veckor från Gotland, Kameran är här med mig just nu.. antingen kan jag skicka den med posten och vi kan använda oss av en säker betaltjänst som Internetgirot eller så får du chansa att jag har den kvar när jag kommer hem. Kommer imorgon sätta ut en ny annons om du inte hört av dig tills dess. Vid snabb affär kan jag också tänka mig att skicka den mot förskottsbetalning och givetvis får du kopia på mitt körkort så att du vet vem jag är, frakten bjuder jag på oavsett Internetgirot eller förskottsbetalning.

Du får gärna ringa eller maila mig om du fortfarande vill ha kameran, pris på kameran 6700 kronor.
Mailar även kopia på annonsen om du undrar vad det ingår exakt.

Annonstext:
Komplett med alla tillbehör och fungerar 100% felfritt. Det har tagits max
2600 exponeringar med kameran. Det som även ingår är minneskort på 16GB och en
väska av märket Targus.

Optik som ingår: OPTIK EF-S 18-135 MM F/3,5-5,6 IS

Kvitto med garanti finns givetvis med, inköpt på MediaMarkt. Garanti gäller
t.om November 2012. (Kvitto finns)

(Fler bilder på kameran kan skickas)

MVH
// Stefan Forsberg
Tel: 072-9107927


Jag har inte svarat på detta än, nån som har nån kul/bra kreativ ide på vad jag kan göra med detta? Han verkar också ha använt sig av Gotlands ramsan innan enligt denna tråd...
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte svarat på detta än, nån som har nån kul/bra kreativ ide på vad jag kan göra med detta? Han verkar också ha använt sig av Gotlands ramsan innan enligt denna tråd...
Börja med att ringa telefonnumret. Jag hittar det inte på Eniro, men det kan ju vara ett hemligt nummer. Så ring och se var du hamnar.
 
ANNONS