Annons

PC-E 45 mm f/2,8 D Tilt Shift

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellbergarn

Aktiv medlem
Hej!

Sökte runt på forumet för att hitta lite info och samtal kring PC-E Micro NIKKOR 45mm f/2.8D ED. Hittade inte någon topic så tänkte skapa en.

Jag är en relativt ny ägare av denna lins och jag har bara gott att säga. Den förändrar hela sättet att se på fotografi. Allt eller inget går att få i fokus och att fota arkitektur är en dröm. Jag önskar att jorden var fyrkantig så att det fanns fler linjer att fota :)

Vad har ni för tips och ticks att dela med er av? Hur använder ni er lins som mest?

Jag köpte den själv för bröllop- och arkitektjobb. Att den fungerar som en macrolins för produkt-foto är ju bara en bonus :)

Dela gärna med er av era favoritbilder ni själva tagit i era kommentarer.

I min blogg nedan hittar ni en del bilder:
Stefan Hellberg Photographer Luzern

Frågor från er som funderar på att investera i denna lins är också välkomna.
//Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
då har jag ett par frågor , hur är den i motljus är den bara eller flare benägen? om du bländar ner den till typ f22 får du snygga stjärnor av starkt motljus typ spotar/belysning ? Upplever du den mer vidvinklig är en 45mm (vanlig optik) ? Jag själv funderar på att köpa den men tror att till bröllop/produkt är 45mm mer användbart men till arkitektur så kanske 24mm är bättre om man vill få med hela byggnaden.
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
då har jag ett par frågor , hur är den i motljus är den bara eller flare benägen? om du bländar ner den till typ f22 får du snygga stjärnor av starkt motljus typ spotar/belysning ? Upplever du den mer vidvinklig är en 45mm (vanlig optik) ? Jag själv funderar på att köpa den men tror att till bröllop/produkt är 45mm mer användbart men till arkitektur så kanske 24mm är bättre om man vill få med hela byggnaden.
Hallå!
Glaset är av absolut högsta kvalitet. Vad gäller ljus, flare och höga f-tal är den i klass med mitt 24-70 f2.8. Vilket också är top of the line. Jag valde 45mm även för arkitektur för att minska förvräningningen av storlek på objekt och rum. Men självklart blir det lite tight ibland. Då får man se till att använda shift-funktionen till sin fördel. Shifta i tre steg och sedan sticha ihop i PS. Ger lite vidare vinkel. Lyckas du fånga ett objekt med 45mm och FX sensor så är det så verklighetstroget du kan fotografera. Tror mig minnas att det mänskliga ögat motsvarar 43mm på en FX sensor.

Missade jag något svar så fråga gärna igen :)
/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
mtf mätningar på optiken är inte helt imponerande. Finns kända arkitekturfotografer som kör 14-24 o rättar till den i bildbehandlingen. Ska kontakta Nikon o testa den innan jag bestämmer mig för att köpa den. Canon ts optik verkar faktiskt vara ett strå vassare. Jag har rätt bra glas förut än nämnda normalzoom som tex 14-24, zeiss 21mm, Nikon 85 1,4g o lite annat smått o gott ;-)
Däremot så kan man ha mycket kul med ts optik o det är bättre att köra i verkligheten än i photo shop om man gillar miniatyrer. En liten kul grej med D800 är att du har en liten ts application du kan lägga till på bilden i kameran redan :)
tack för din input jag har bara kört med canon ts optik.
 

paco

Aktiv medlem
Tror mig minnas att det mänskliga ögat motsvarar 43mm på en FX sensor.


/Stefan
Diagonalen på FX är ca 43mm. Människan ser mycket vidare än så.

Man kan ta storformatsliknande porträtt genom att tilta bakåt och låta skärpan öka upp till ögat. Canons tiltoptik fungerar med 2xTC och det gör förmodligen Nikons också. Då har du fin porträttoptik på 90mm.
 

snap01

Aktiv medlem
Diagonalen på FX är ca 43mm. Människan ser mycket vidare än så.

Man kan ta storformatsliknande porträtt genom att tilta bakåt och låta skärpan öka upp till ögat. Canons tiltoptik fungerar med 2xTC och det gör förmodligen Nikons också. Då har du fin porträttoptik på 90mm.
har för mig att ögat motsvarar 50% synvinkel om du bara tittar rakt fram.
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Diagonalen på FX är ca 43mm. Människan ser mycket vidare än så.

Man kan ta storformatsliknande porträtt genom att tilta bakåt och låta skärpan öka upp till ögat. Canons tiltoptik fungerar med 2xTC och det gör förmodligen Nikons också. Då har du fin porträttoptik på 90mm.
Mycket möjligt att du har rätt :) jag syftade på vad man uppfattar och inte var man ser. Det är lite skillnad. Blir ju svårt att jämföra dock eftersom en bild klipps rakt i kanterna medan öga suddar ut och tonar ner ljuset i hörnen...Vore kul att veta exat vad ögat ser. Någon som har koll?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt som att man ser en viss vinkel och kan översätta det till en brännvidd på en kamera. Det finns en lång tråd om normalobjektiv i fototeknik om du vill läsa mer.
 

snap01

Aktiv medlem
jag är rätt övertygad om att jag hört o läst det att 50mm motsvarar vad ögat ser på bla tidningen foto.
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Det där med 2x tele converter lät intressant. Någon som vet om dom funker på nikon och deras tilt shift linser?

Vad gäller 50mm vara det ögat ser så stämmer det inte riktigt. Men det är den linsen som finns tillgänglig i en rimlig prisklass som motsvarar det ögat ser bäst. Därför den ofta rekommenderas för street och dokumentärfotografi.

//Stefan
Stefan Hellberg Hochzeitsfotograf Luzern
 

ravi

Aktiv medlem
Det här var en intressant tråd. Själv använder jag de andra två PC-E objektiven, 24mm och 85mm. 24 mm mest till landskap och 85mm främst till närbilder. Jag har en hel del bilder tagna med de objektiven i mitt album här på Fotosidan. Det vore kul att se lite bilder tagna med PC-E 45mm, för det är inte lätt att hitta. Jag tror att det är det PC-E objektiv som tillverkats i minst antal exemplar.
 

paco

Aktiv medlem
Jag tror inte Nikons konvertrar fungerar på shift-optiken … De är inte ens med på listan: http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/DrdIaQvRZv/TC_converter_compatibility-EN_01.pdf

En annan länk: http://www.adorama.com/NKTC20E3U.html
Canons konvertrar ska egentligen inte fungera heller, men det gör de. Kanske är så på Nikon också?

Enligt Wikipedia så är båda ögonens överlappande syn (binocular vision) 120 grader. Sen har varje öga runt 40 grader på sidan, som det andra ögat inte ser direkt. Om man delar det gemensamma fältet så hamnar man närmare 28 eller 35mm, plus en liten 50'a på sidorna :)

Man kan ju mäta lite olika, diagonalt eller horisontellt.
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Det här var en intressant tråd. Själv använder jag de andra två PC-E objektiven, 24mm och 85mm. 24 mm mest till landskap och 85mm främst till närbilder. Jag har en hel del bilder tagna med de objektiven i mitt album här på Fotosidan. Det vore kul att se lite bilder tagna med PC-E 45mm, för det är inte lätt att hitta. Jag tror att det är det PC-E objektiv som tillverkats i minst antal exemplar.
Kul att du gillar tråden :)

Kollar du in på min hemsida eller min facebook-sida så hittar du en del bilder tagna med 45:an. Ett tips kan va att like:a facebook sidan om du vill se mer. Kommer komma upp allt från porträtt, landskap och arkitektur där den närmsta tiden. Alla då tagna med denna lins.

http://stefanhellberg.com/
https://www.facebook.com/HellbergPhotography

Hörs!
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Diagonalen på FX är ca 43mm. Människan ser mycket vidare än så.

Man kan ta storformatsliknande porträtt genom att tilta bakåt och låta skärpan öka upp till ögat. Canons tiltoptik fungerar med 2xTC och det gör förmodligen Nikons också. Då har du fin porträttoptik på 90mm.
Kommer att köpa en TC 1.4 snart. Inte tänkt att användas på min TS lins men jag kan testa och komma med en update här i tråden.

Har precis laddat upp lite nya bilder på hemsidan/bloggen. Näst intill alla är tagna med PC-E 45mm.
Ta gärna en titt:
http://stefanhellberg.com/photographer-lucerne/spain-hochzeitsfotograf-luzern/
 

yamahafj

Aktiv medlem
Kommer att köpa en TC 1.4 snart. Inte tänkt att användas på min TS lins men jag kan testa och komma med en update här i tråden.

Har precis laddat upp lite nya bilder på hemsidan/bloggen. Näst intill alla är tagna med PC-E 45mm.
Ta gärna en titt:
http://stefanhellberg.com/photographer-lucerne/spain-hochzeitsfotograf-luzern/
Superfina bilder, Stefan.

Jag som är född på AF-åldern undrar om du upplever det som besvärligt att sätta skärpan manuellt? Skulle du säga att det är en hög inlärningströskel att lära sig hantera PC-E-objektiven?
 

Hellbergarn

Aktiv medlem
Superfina bilder, Stefan.

Jag som är född på AF-åldern undrar om du upplever det som besvärligt att sätta skärpan manuellt? Skulle du säga att det är en hög inlärningströskel att lära sig hantera PC-E-objektiven?
Fantastiskt enkelt. Basta AF linsen jag anvant. Hade med den senast igar pa ett jobb och det ar nagot helt unikt med sattet den renderar farger och kontrast. Fantastisk lins.

Har finns lite fler TS-bilder.
http://stefanhellberg.com/suze-rohan-switzerland/

//Stefan
 
ANNONS