Annons

Canon EOS M (fd Nyheter från Canon på måndag?)

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Tanken med att starta en tråd till var rubriken - "Spegellös EOS M" är svårt att missförstå.
 

Bengt H

Aktiv medlem
Låter intressant om det stämmer.
Skulle önska mej en FD-adapter så att man kan använda de mindre FD-objektiven.
Mvh. Bengt H
 

paco

Aktiv medlem
Sony har ännu inte lyckats göra en vettig pannkaka till NEX. Bra att Canon börjar direkt med en 22mm, som är lite vettigare än 16mm, som vardagsobjektiv. 35mm i fullformat är en väldigt användbar brännvidd.
 

Pasus

Aktiv medlem
Ja, jag är också lite smått chockad över priset, särskilt med tanke på att det uppenbarligen inte är en kamera som riktar sig till "entusiast"-fotografer.
 

Emil-G

Aktiv medlem
"Compact System Camera", en av många beteckningar på mindre kameror med utbytbara objektiv. Panasonic kallar dem istället för DSLM (digital single lens mirrorless), andra för MILC (mirrorless interchangeable lens camera) eller EVIL (electronic viewfinder interchangeable lens), även om den senare är en något snävare definition.
 

erik767

Aktiv medlem
Canon EOS M

Nu har Canon efter lång väntan släppt en spegelfri systemkamera med crop-faktor 1,6x och kompatibel med EF och EF-S-objektiven.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jojo, det är en "me too". Inga direkta nyheter, inget revolutionerande, och ingenting som är bättre än de bästa konkurrenterna. Den i stort sett enda fördelen är att det finns ett mycket stort utbud av optik om man använder adaptern som funkar med EF-S.

Så, Canon är inne på banan, på jumboplats. Enda skälet som jag kan se att köpa just Canons spegelfria skulle väl vara märkestrohet.
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Och vem gynnar det ;-)

Givetvis köper även jag gärna Canon.
OM de gör kameror som är bättre för mitt arbetssätt än motsvarande Nikon...Sony...
Det gynnar framtida produkter eftersom tillverkaren får in mer pengar, som dom förhoppningsvis lägger på produktutveckling.

Men att köpa saker som inte håller måttet kan även vara kontraproduktivt. Då inser tillverkaren att man inte behöver anstränga sig för att tillverka bättre produkter. Folk köper tydligen ändå.
 

PMD

Aktiv medlem
Den i stort sett enda fördelen är att det finns ett mycket stort utbud av optik om man använder adaptern som funkar med EF-S.
Och då tappar man en hel del av vitsen med en kompakt spegelfri systemkamera. Fler nya EF-M-objektiv behövs för att EOS M ska bli intressant.
 
ANNONS