Annons

Sony nex 6 eller ska jag välja en annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

lava12

Medlem
Hej.

Jag är påväg att köpa min första systemkamera. Först var jag inne på samsung nx300 men vill nog ha en med sökare.

Nu har jag kollat igenom hur många sidor som helst och hur många modeller som helst. Den som var bäst, fuji x-e2 är för dyr. Förutom att jag vill ha en kompakt systemkamera har jag kommit fram till är att jag vill ha en kamera som

1. Kostar högst 5000 kr utan objektiv.
2. Sökare
3. Wifi
4. "Snabb" af. Behöver inte vara supersnabb, men tillräckligt för att fota barn.
5. Jag vill kunna fota bra kort med den, skarpt motiv, suddig bakgrund. Fina bilder sv vyer, lägereldar, natur och djur. Jo, jag vet, det är fotografen som tar fina kort, inte kameran... men ändå!

Min farhåga med sony är att jag låser fast mig om jag köper på mig deras Objektiv kommer jag inte kunna ha de till någon annan kamera sen. Men ioförsig köper jag nog en sån här "dyr" kamera för att ha den ett bra tag.

Hjälp mig! :)
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag tror du kommer bli nöjd med bildkvalitén om du väljer nex-6, men det blir du nog med många av dagens systemkameror.
Jag köpte en som andrakamera, något litet och lätt att alltid ha med, i början av sommaren -13. Den har använts mycket sedan dess.
Jag har haft den med på två resor och har ofta med den och fotograferar barn på de förskolor jag arbetar på. Den klarar mycket med den 16-50 zoom som den oftast säljs med. Till alla exempel jag lägger upp här har jag använt det.

Din farhåga att du "låser fast dig" vid Sony om du köper objektiv som passar på nex-6 gäller ju i så fall vilket märke du än väljer.
 

Bilagor

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Innan jag köpte min Sony Nex 6 var jag också lite fundersam på huruvida AF skulle vara snabb nog. Det finns ju recensioner som antyder att den inte är helt OK. Jag är dock nöjd. Den hinner med att ta spontanbilder på busungar. Även i sisådäriga ljusförhållanden. Jag är på jobbet nu, jag ska se om jag kan hitta exempelbilder ikväll.

Jag är så tokigt nöjd med min NEX för övrigt. Smidig, kan följa med överallt, lätthanterlig, tar utmärkta bilder... underbar kamera om du fårgar mig.
 

afe

Aktiv medlem
NEX-6 kommer garanterat att sjunka i pris snart, i och med att A6000 börjar säljas i april. Den har fler pixlar, är bättre i dåligt ljus och ganska mycket snabbare (även om NEX-6 inte alls är dålig).

Jag har en NEX-7 som tjänat mig väl i snart två år, och kommer att köpa en A6000 (autofokusen är inte så kul på min).

Gissningsvis kommer ett Kit med NEX-6 väldigt snart att ligga under 5000:- (de kostar 5800:- på Cyberphoto nu). A6000 kommer till att börja med att kosta cirka 6500:- för enbart huset (vilket ändå är bra mycket billigare än vad min NEX-7 var ny).
 

Umi71

Aktiv medlem
Då skulle jag köra Nex 6an, jag ha ren och är nöjd förutom att jag tappade den i backen och lyckades få en spricka i nedre delen av kamera huset, velar om jag ska ersätta den med en 6a själv eller vänta tills A6000 kommer.
 

Umi71

Aktiv medlem
NEX-6 kommer garanterat att sjunka i pris snart, i och med att A6000 börjar säljas i april. Den har fler pixlar, är bättre i dåligt ljus och ganska mycket snabbare (även om NEX-6 inte alls är dålig).

Jag har en NEX-7 som tjänat mig väl i snart två år, och kommer att köpa en A6000 (autofokusen är inte så kul på min).

Gissningsvis kommer ett Kit med NEX-6 väldigt snart att ligga under 5000:- (de kostar 5800:- på Cyberphoto nu). A6000 kommer till att börja med att kosta cirka 6500:- för enbart huset (vilket ändå är bra mycket billigare än vad min NEX-7 var ny).
Scandinavian och Cyber annonserar A6000 + 16-50 för 7995 då den levereras
 

koxa

Aktiv medlem
Hej.

Jag är påväg att köpa min första systemkamera. Först var jag inne på samsung nx300 men vill nog ha en med sökare.

Nu har jag kollat igenom hur många sidor som helst och hur många modeller som helst. Den som var bäst, fuji x-e2 är för dyr. Förutom att jag vill ha en kompakt systemkamera har jag kommit fram till är att jag vill ha en kamera som

1. Kostar högst 5000 kr utan objektiv.
2. Sökare
3. Wifi
4. "Snabb" af. Behöver inte vara supersnabb, men tillräckligt för att fota barn.
5. Jag vill kunna fota bra kort med den, skarpt motiv, suddig bakgrund. Fina bilder sv vyer, lägereldar, natur och djur. Jo, jag vet, det är fotografen som tar fina kort, inte kameran... men ändå!

Min farhåga med sony är att jag låser fast mig om jag köper på mig deras Objektiv kommer jag inte kunna ha de till någon annan kamera sen. Men ioförsig köper jag nog en sån här "dyr" kamera för att ha den ett bra tag.

Hjälp mig! :)
Om du skall köpa in dig i ett system, kolla på SYSTEMET och inte kameror. Kameror kommer och går men glaset består. Välj ett system som har det GLAS som du vill ha, du kommer förmodligen byta kamerahus flera gånger då utvecklingen fortfarande går i snabb takt, medans objektiven kan du ha hela livet.

Med andra ord lägg pengarna på glas inte kamerahus.
 

lava12

Medlem
Eller ska jag köpa ett objektiv med lägrebrännvidder också?

Kittet som säljs för 7000 innehåller 16- 50 och jag 5-210. 16-50 ser inte så imponerande ut. Då kanske jag kan skippa det.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Jag tycker inte man ska förakta kitzoomen 16-50, den är smidig om än inte världens bästa optik. Den gör kameran väldigt bärbar i nätta damhandväskor och jackfickor, så att kameran är med istället för att vara kvar hemma. Jag har oftast 50/1,8 på, och för vidare vinklar och bättre bärbarhet använder jag kitzoomen.

Därutöver har jag en 18-200 men den är undgänglig faktiskt.
 

lava12

Medlem
Jag tycker inte man ska förakta kitzoomen 16-50, den är smidig om än inte världens bästa optik. Den gör kameran väldigt bärbar i nätta damhandväskor och jackfickor, så att kameran är med istället för att vara kvar hemma. Jag har oftast 50/1,8 på, och för vidare vinklar och bättre bärbarhet använder jag kitzoomen.

Därutöver har jag en 18-200 men den är undgänglig faktiskt.
Tack för din input! Det blir nog ett kit och ett 50mmobjektiv.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Du ska nog känna lite på hur powerzoomen 16-50 känns och fungerar. Den är drive by wire så att säga. Vissa gillar det andra inte. Du kan zooma med ett reglage och vrida på zoomringen, men som sagt var den är lite speciell. Spelar ju i och för sig inte så stor roll det är ju bildkvaliteten som är det viktigaste.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag håller med Jenny när hon skriver att 16-50 inte ska föraktas. När jag köpte den var jag förberedd på distorsionen, men den rättas till ganska bra i LR. Däremot hade jag inte förväntat mig att jag skulle vara så nöjd med skärpan.
Jag tycker den är betydligt bättre än sitt rykte...och den gör kameran möjlig att stoppa i jackfickan. Tillsammans med 20/ 2,8 blir det riktigt kompakt.
 
ANNONS