Annons

Vilken av de bättre Kompakt/minisystem?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Är på jakt efter något litet, som presterar bra. Har kollat främst på FujiFilm X100, X10 och Canon G1x. Jag är en person som fotograferar mycket till vardags. Men använder då främst min 5d mark II.
Nu mer har den kameran blivit mycket av ett redskap i det dagliga fotojobbet.

Det kommer bli en hel del resor då jag känner att jag inte vill ta med kamera o objektiv för 25000 utan hellre bara ha en riktigt bra kompaktkamera. Gärna i det stuk som beskrivs i början av posten.

Vad är bäst? Foto för mig är väldigt varierat, vill kunna nyttja korta skärpedjup, Ta skapliga landskap och även hyffsat bra iso-hantering.

X100 verkar ju rent spontant riktigt tuff med den stora bländaren, som även ger lite classic-karraktär i bilderna ( något softa ).

Vad har ni för synpunkter? erfarenheter av dessa?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok! Jag tror inte någon av dem är fel alls då. Canon kanske är en fördel med tanke på att andra tillbehör du har kanske passar?

Förresten är det inte 35 mm på X100, det är motsvarande 35 på FF. Närmare bestämt 23 mm i verkligheten tror jag.
 

patrik_p

Aktiv medlem
Ok! Jag tror inte någon av dem är fel alls då. Canon kanske är en fördel med tanke på att andra tillbehör du har kanske passar?

Förresten är det inte 35 mm på X100, det är motsvarande 35 på FF. Närmare bestämt 23 mm i verkligheten tror jag.
Jag tror det ska motsvara 35mm på ett fullformatshus, dvs 35mm...
 

patrik_p

Aktiv medlem
Ja, de är sant, min 580 EX II fungerar ju på G1X. Det är ju en klar fördel såklart.
Men det jag tycker är jäkligt synd är att de inte är konstant 2.8 på hela zoomomfånget. de är nog de stora minuset..

Där av har jag sneglat på X10 med..

Men X100 är så sjukt cool, ger en lite att kämpa med - genom att vara ett fast 35 osv.. men man måste ju se att de täcker för mkt man vill använda det till.
 

patrik_p

Aktiv medlem
X100 är grymt snygg och verkar riktigt bra, jag har själv en på posten som förhoppningsvis kommer fram i morgon, men den har sina begränsningar. Dessutom är den väl nästan dubbelt så dyr som de andra...

Hur som helst, jag beställde min från Holland och fick kameran inkl originalväskan för €989 :)

http://www.cameranu.nl/en/digitale-cameras/fujifilm/compact-camera/fujifilm-finepix-x100-gratis-sc-x100-tas/h255_190_221634/
OK! Bra pris, dock kommer jag dra av moms så jag beställer inte utanför Sverige.
Ja den är sjukt charmig. De känns som att de blir lite känsla bara att hålla i den. Jag skulle ex. aldrig kunna tänka mig att köpa en NEX-7.. enbart för att den är så sjukt ful.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Vill köpa en bra kompakt!

Hejsan!

Är Nikonist och har länge hållit fast vid Nikon även när det gäller kompakter ... men där har jag länge tvivlat.

Nu behöver jag er hjälp!
Jag har två Nikon DSLR-hus och en massa objektiv. Dessa tänker jag behålla!
Har även en Coolpix P7700 (Som jag inte tycker håller måttet i alla lägen ... Den får ni gärna köpa av mig.)

Nu vill jag ha en bra kompakt!
Krav: Stor sensor (det vill säga inte mindre än 1")
Önskemål gärna undervattenstillbehör (Canon har sådana ...)

Är det bara Canons G1X mark II som duger då?
 
ANNONS