Annons

Actionkamera oavancerad nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

alvathorn

Medlem
Det här paketet innehåller både det vattentäta fodralet och fjärrkontrollen: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HDRAZ1VR

Stativfäste finns på alla såna där kameror såvitt jag vet.
Den du länkade är "Sony HDR-AZ1VR" den jag länkade var "Sony HDR-AZ1" vet dock inte alls vad skillnaden är? Är det just att det är ett kit där live-view kontrollen ingår? Ser ingen annan skillnad förutom 1000kr högre pris!
 

SanneJ

Aktiv medlem
Har nog bestämt mig för den trots allt! Hittar dock bara i paket med vattentätt kamerahus och inte i paket med live-view kontrollen. Kontrollen enskilt kostar ca 1000kr, men frågan är om det är värt det när man ändå kan koppla upp kameran till sin smartphone? Selfiestick (monopod...) kan man ju hitta billigt att köpa, men frågan är om mounts ingår? Något du/ni uppfattat? Eller måste man köpa även det tror ni?
Sonykameran är bra, jag har inte exakt den modellbeteckningen men annars i stort sett identiska specifikationer. Att styra via mobilen är relativt smidigt med Sonys app så jag klarar mig bra utan den extra fjärrkontrollen. Den aktuella modellen ska ju enligt uppgift ha vanligt stativfäste, annars finns det också en del tillbehör som är anpassade till Sonys actioncams, dock inte i närheten av samma utbud som för GoPro. Glöm inte att köpa ett rejält minneskort eller två!
 

alvathorn

Medlem
Sonykameran är bra, jag har inte exakt den modellbeteckningen men annars i stort sett identiska specifikationer. Att styra via mobilen är relativt smidigt med Sonys app så jag klarar mig bra utan den extra fjärrkontrollen. Den aktuella modellen ska ju enligt uppgift ha vanligt stativfäste, annars finns det också en del tillbehör som är anpassade till Sonys actioncams, dock inte i närheten av samma utbud som för GoPro. Glöm inte att köpa ett rejält minneskort eller två!
Skönt med info från någon som använt den! Kör nog på en Sony AZ1 med tillhörande vattentätt kamerahus. Köper till monopod samt 64GB minneskort, tror du det räcker till att börja med? Tar nog en sväng förbi mediamarkt också och snackar lite live med någon kameraexpert där... Man kan aldrig vara för säker!

Tack alla för bra hjälp!
 

SanneJ

Aktiv medlem
Skönt med info från någon som använt den! Kör nog på en Sony AZ1 med tillhörande vattentätt kamerahus. Köper till monopod samt 64GB minneskort, tror du det räcker till att börja med? Tar nog en sväng förbi mediamarkt också och snackar lite live med någon kameraexpert där... Man kan aldrig vara för säker!

Tack alla för bra hjälp!
Ja det beror väl alltid på omständigheterna och hur ofta du kan ladda över filmerna men under en dags "normalt" filmande har jag aldrig fyllt 64GB, däremot kan ju batteriet sätta stopp. Inget jag klagar på heller, batteriet levererar ungefär vad jag förväntar mig av en så liten och lätt pryl. Lycka till, hoppas du blir nöjd och får hem mycket kul material!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är själv ute och reser i Asien just nu och om det är något jag lärt mig under tiden så är det att ju färre prylar man har med sig desto bättre. :)

Känner bara till iPhone och vet att den både filmar bra och tar bra bilder som är helt OK när man vill dela på FB och Insta. Om du har en iPhone eller annan mobil med bra kamera så hade jag satsat på ett vattentätt fodral till den så kan du ha den till allt det du vill. Blir också enkelt att ladda upp på nätet.

Komplettera med en selfiestick och ett typ Gorillastativ litet med 3 ben.
 

reboot81

Aktiv medlem
Är själv ute och reser i Asien just nu och om det är något jag lärt mig under tiden så är det att ju färre prylar man har med sig desto bättre. :)

Känner bara till iPhone och vet att den både filmar bra och tar bra bilder som är helt OK när man vill dela på FB och Insta. Om du har en iPhone eller annan mobil med bra kamera så hade jag satsat på ett vattentätt fodral till den så kan du ha den till allt det du vill. Blir också enkelt att ladda upp på nätet.

Komplettera med en selfiestick och ett typ Gorillastativ litet med 3 ben.
Instämmer.
Äger AS30 & AS100 (föregångarna till AZ1). Samt en iPhone 6 som filmar så mycket smidigare.
Halva grejen med att filma coola saker är att dela dem. Filmer tagna med mina actionkameror blir liggande, snuttarna från iPhone redigeras och läggs upp direkt!
Två stora nackdelar med iPhone: att den behöver fodral för att bli vattentät och att den är lite stor att montera på en hjälm.

Wifi till Sonykameror är inte funktionsspäckat. Du kan ta kort, stanna/stoppa inspelning, skicka över filmer/bilder till mobil. Thats it. Men för 1500kr får du en bra kamera som tål lite mer.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Är som sagt Apple freak och känner inte till så bra vad som finns mer men har ett svagt minne av att det finns någon Androidmobil som är vattentät redan från början, vet dock ej vilket märke och vet heller inte om den tar bra bilder eller bra filmen? Någon annan här vet säkert?
Kanske Sony eller Samsung?

Isf slipper man ju skyddet och får så att säga allt i ett!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Svar: Sony

Är som sagt Apple freak och känner inte till så bra vad som finns mer men har ett svagt minne av att det finns någon Androidmobil som är vattentät redan från början, vet dock ej vilket märke och vet heller inte om den tar bra bilder eller bra filmen? Någon annan här vet säkert?
Kanske Sony eller Samsung?

Isf slipper man ju skyddet och får så att säga allt i ett!
Sony har ett par modeller som är vattentäta. Sony Experia Z3.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Sony har ett par modeller som är vattentäta. Sony Experia Z3.
Det finns ganska många vattentäta smartphones, Sony har kanske flest. Vattentäta mobiler börjar bli mer och mer standard. Z3 och Z2 är två varianter med 4K-video och bra kamera, som ett par exempel. Har själv Z2 men jag tycker inte att telefonen ersätter min Sony Actioncam, de har rätt olika användningsområden, olika bildvinklar, storlek och monteringsmöjligheter.
 

alvathorn

Medlem
Är själv ute och reser i Asien just nu och om det är något jag lärt mig under tiden så är det att ju färre prylar man har med sig desto bättre. :)

Känner bara till iPhone och vet att den både filmar bra och tar bra bilder som är helt OK när man vill dela på FB och Insta. Om du har en iPhone eller annan mobil med bra kamera så hade jag satsat på ett vattentätt fodral till den så kan du ha den till allt det du vill. Blir också enkelt att ladda upp på nätet.

Komplettera med en selfiestick och ett typ Gorillastativ litet med 3 ben.
Vid närmre eftertanke skulle det nog vara bra mycket smidigare på det här sättet! Någon som har tips på bra stöt-/vattentåliga skal? Finns det vattentäta fisheyelinser för iphone? Tips på det också i alla fall!
 

HenryB

Aktiv medlem
Vid närmre eftertanke skulle det nog vara bra mycket smidigare på det här sättet! Någon som har tips på bra stöt-/vattentåliga skal? Finns det vattentäta fisheyelinser för iphone? Tips på det också i alla fall!
Visst, ingen kommer ihåg en fegis. Men vill du verkligen utsätta din telefon för tuffare användning i tuffare miljöer? Med tanke på hur "naken" man är utan en fungerande telefon och alla problem det kan medföra så skulle jag aldrig chansa. Speciellt inte utomlands. Se bara till att filma med telefonen i horisontalläge ;-)
 

erro.se

Aktiv medlem
Sj4000wifi Kostar en tusing inkl tillbehör och den är BRA.
Jag har själv precis fått hem en sådan, och den verkar ju rätt hyfsad. Men batteritiden... hittills så har jag bara fått ut ca 100 minuters filmande i högsta upplösning på ett fullt batteri. Är det vad man kan vänta sig? Hur är det jämfört med riktig GoPro?
 

millgard

Aktiv medlem
Jag köpte med två extra batterier... gissningsvis är det inte så bra kapacitet men har du provat att slå av skärmen?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Väcker tråden.
Jag har för avsikt att köpa en Sony actioncam.
Valet står mellan några modeller.

Sony HDR-AS100V för 1990:- inbygd GPS ingen fjärr men wifi.
Sony HDR-AZ1VR kit för 2790:- utan inbygd GPS men med GPS i frärrkontrollen.
Och snikalternativet Sony HDR-AS30V med inbygd GPS utan fjärr men endast 1490:-

Synpunkter önskas från er som testat någon av modellerna.
AZ1 tilltalar mig p g a mindre storlek och vikt, men det är också skönt att inte behöva fjärren för GPS-data.
 
ANNONS