Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Peter Kaiser

Aktiv medlem
http://www.tradera.com/item/301996/234237580/canon-ef-24mm-f-1-4-l-usm-ii

En Canon 24 1.4L för 3.300 SEK som Köp nu. Är det för bra för att vara sant, så.... ja, just det.

En bedragare. Jag prövade nämligen att köpa den. Tror det är ett gammalt kapat tradera-konto. Personen finns inte, adressen är fel och senaste aktivitet var för många år sedan. Kontonr. går inte till någon med det namnet.

Efter att ha krävt telefonsamtal innan betalning så dök annonsen upp igen... Har anmält den.
 

ja-foto

Aktiv medlem
http://www.tradera.com/item/301996/234237580/canon-ef-24mm-f-1-4-l-usm-ii

En Canon 24 1.4L för 3.300 SEK som Köp nu. Är det för bra för att vara sant, så.... ja, just det.

En bedragare. Jag prövade nämligen att köpa den. Tror det är ett gammalt kapat tradera-konto. Personen finns inte, adressen är fel och senaste aktivitet var för många år sedan. Kontonr. går inte till någon med det namnet.

Efter att ha krävt telefonsamtal innan betalning så dök annonsen upp igen... Har anmält den.

Jag mejlade och erbjöd 4000:- om jag kunde hämta varan omgående, behöver jag skriva att jag inte fick något svar.
 

PMD

Aktiv medlem
Man får rätt många träffar på Google med den första bilden, så jag tänker inte svara på annonsen ...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker det är oerhört tråkigt och även läskigt att det är så många bedrägerier just nu. Det har varit en del länge men det här tempot är enormt (FS på löpande band, blocket och Tradera och säkert fler).
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag köpte en D800 som en kille på Telenor vann i intern tävling. Tog kopia på hans leg, fick skrivet kvitto och så klart oanvänd kamera - inga konstigheter fast är tveksam om garantin dock. Polaren som jag köpt kameran till använder den varje helg för bröllopsfoto och den levererar - varje helg i över två år!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag köpte en D800 som en kille på Telenor vann i intern tävling. Tog kopia på hans leg, fick skrivet kvitto och så klart oanvänd kamera - inga konstigheter fast är tveksam om garantin dock. Polaren som jag köpt kameran till använder den varje helg för bröllopsfoto och den levererar - varje helg i över två år!
Vilket pris du gav är väl relevant i tråden?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Den fick jag för 15' och visst är det relevant då det nämndes "vinst" (behövde inte förklara för dig men gjorde ändå) ;)
 

seochtamed

Aktiv medlem
För ett par år sen svarade jag på en synnerligen billig annons på en G12, säljaren fanns i sinnevärden och kameran var en intern vinst i ouppackad förpackning. Säljaren tyckte att kameran var för avancerad, priset var suspekt lågt, men efter ett samtal på tfn så skickade jag pengar och säljaren kameran, den duger ett tag till.
Det förekommer många tävlingar där elektronikvinster utgör vinster, den ovan nämnda G12an var vinst i en intern försäljningstävling.
Fortsätt hålla ögonen öppna för skojare och bedragare. Idag hjälpte jag min vän mot ett bilköpsbedrägeri. De gillade inta att vi var två så det blev ingen "affär".
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Om bilden finns på Tyska sidor så talar det väl för bedrägeri - den är ju uppenbart tagen hemma hos någon och då är det nog så att den "riktiga" annonsen var någon Tysk som sålde sin utrustning och vår "vän" i Skåne tagit bilden därifrån.


Från Tyskland med tanke på bandet runt kartongen. Dessutom finns bilden på tyska sidor.
 
ANNONS