Annons

Kommunen ger ingen ersättning till fotograferna

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Min korta enkla fråga om ersättning till fotograferna som bidrar till en fotobok om Norrköping väckte en het diskussion och nu nåtts till Svenska Fotografers Förbund som uttryckt sig i frågan. Mycket intressant att se vad mötet mellan kommunen och SFF leder till.

Här är också en relevant video i frågan.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är intressant att läsa SFF:s svar och texten där de menar att även amatörer skall ha betalt för upphovsrättsligt material. För en tid sedan ställde jag en liknande fråga här med anledning av att jag skulle ta lite bilder på jobbet under arbetstid men med egen utrustning.

Jag blev i princip utskrattad när jag spekulerade lite över eventuell ersättning för bilderna och utlägg för utrustning i form av slitage på utrustning med tanke på att jag faktiskt knyckte ett fotouppdrag från en yrkesfotograf. Kontentan tycks vara att många av Fotosidans medlemmar har helt andra åsikter om ersättning till fotografer än vad SFF har.

Det skall bli intressant att följa tråden.
 

Homy

Aktiv medlem
Det är intressant att läsa SFF:s svar och texten där de menar att även amatörer skall ha betalt för upphovsrättsligt material. För en tid sedan ställde jag en liknande fråga här med anledning av att jag skulle ta lite bilder på jobbet under arbetstid men med egen utrustning.

Jag blev i princip utskrattad när jag spekulerade lite över eventuell ersättning för bilderna och utlägg för utrustning i form av slitage på utrustning med tanke på att jag faktiskt knyckte ett fotouppdrag från en yrkesfotograf. Kontentan tycks vara att många av Fotosidans medlemmar har helt andra åsikter om ersättning till fotografer än vad SFF har.

Det skall bli intressant att följa tråden.
Ja, vissa kanske tycker så. Tur att SFF har en annan uppfattning. :)
 

reboot81

Aktiv medlem
Det är ju helt valfritt om man vill ge bort bilder eller inte.

Helt gratis är det inte, man får: ett ex av boken, samt vara med och göra reklam för (sin) stad.
Det här är en win-win situation.

Jämför med tex dags/veckotidningars publiceringar av läsarnas bilder. De får inget betalt men de får publicitet.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju helt valfritt om man vill ge bort bilder eller inte.

Helt gratis är det inte, man får: ett ex av boken, samt vara med och göra reklam för (sin) stad.
Det här är en win-win situation.

Jämför med tex dags/veckotidningars publiceringar av läsarnas bilder. De får inget betalt men de får publicitet.
Ska tänka på det när det är dags att betala hyran.
 

Johan M T

Medlem
Som en del av upphovsrätten så har man givetvis rätt att kräva betalt för sina bilder, men likväl att tillåta användning utan att kräva ekonomisk ersättning.
Det är såklart upp till varje fotograf att bedöma i vilka lägen man vill ta betalt.
Så länge Norrköpings kommun är tydliga med att ekonomisk ersättning ej utgår, samt hur bilderna kommer att användas har jag svårt att se att de ber om gratisbilder. Man kan önska att kommuner skulle visa samma spariver med kommunens pengar i andra situationer.
 

Måns H

Aktiv medlem
Beror på

Visst kan man tycka att kommunen snyltar på amatörerna. Men det är inte svart eller vitt.

Själv har jag lämnat in foton på ideellt drivna små museer. De har inga pengar och behöver all reklam dom kan få. Copyrighten har jag redan avstått till Wikimedia Commons på deras villkor (att vem som helst får använda bilderna men måste nämna upphovsmannen). Bilderna togs då Wikimedia samlade bilder ihop med Riksantikvarieämbetet.
 

fafner

Aktiv medlem
Cc

Med en trend mot Open Source, Making, Creative Commons och liknande finns det faktiskt personer som har fotografi som yrke/hobby som gärna delar med sig (till vissa kunder). Och jag förstår inte varför en kommun inte skulle få skapa en bok där personer får skicka in sina bilder och får möjligheten att bli publicerade.

Jag har i många år jobbat som ledare, kassör osv i olika ideella föreningar och jag förstår inte varför det är en sådan fokus att fotografer måste få betalt för allting, om de vill göra nått gratis så är det väl helt okej! Om någon däremot publicerar min bild utan att fråga mig, då skall jag ha en möjlighet att få betalt!

Det finns väl andra drivkrafter än pengar? Visst finns det proffesionella revisorer som skulle kunna göra mitt jobb som kassör i vår ideella förening, men inte tycker jag synd om dem och funderar om jag stjäl deras jobb!

Om någon vill göra en fotobok från Norrköping och gärna betalar 10000 kr till varje fotograf är det väl bara att genomföra detta!
 

Benganbus

Aktiv medlem
Min korta enkla fråga om ersättning till fotograferna som bidrar till en fotobok om Norrköping väckte en het diskussion och nu nåtts till Svenska Fotografers Förbund som uttryckt sig i frågan. Mycket intressant att se vad mötet mellan kommunen och SFF leder till.

Här är också en relevant video i frågan.
Här har jag skrivit något som tangerar ämnet!
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-3187-man-far-inget-eller.htm

Mvh Bengan
 

iSolen.se

Guest
Med en trend mot Open Source, Making, Creative Commons och liknande finns det faktiskt personer som har fotografi som yrke/hobby som gärna delar med sig (till vissa kunder). Och jag förstår inte varför en kommun inte skulle få skapa en bok där personer får skicka in sina bilder och får möjligheten att bli publicerade.

Jag har i många år jobbat som ledare, kassör osv i olika ideella föreningar och jag förstår inte varför det är en sådan fokus att fotografer måste få betalt för allting, om de vill göra nått gratis så är det väl helt okej! Om någon däremot publicerar min bild utan att fråga mig, då skall jag ha en möjlighet att få betalt!

Det finns väl andra drivkrafter än pengar? Visst finns det proffesionella revisorer som skulle kunna göra mitt jobb som kassör i vår ideella förening, men inte tycker jag synd om dem och funderar om jag stjäl deras jobb!

Om någon vill göra en fotobok från Norrköping och gärna betalar 10000 kr till varje fotograf är det väl bara att genomföra detta!
Du kanske har missat det men det finns en trend att just fotografer ska jobba gratis. Jag tror inte kommunen tar in hantverkare som ska jobba gratis och nog betalar de för mat / fika etc. Du kanske inte har svårt med överlevnaden men många fotografer har mycket svårt att få det att gå ihop.

Du får gärna sköta det ekonomiska i de företag jag har anknytning till, gratis förstås. Men jag lovar att ge gratis reklam så du kanske kan få bättre uppdrag sen om några år.
 

stefohl

Aktiv medlem
Min korta enkla fråga om ersättning till fotograferna som bidrar till en fotobok om Norrköping väckte en het diskussion och nu nåtts till Svenska Fotografers Förbund som uttryckt sig i frågan. Mycket intressant att se vad mötet mellan kommunen och SFF leder till.
Och när de påstår att de alltid betalar proffsen bra så vet jag att de ljuger. Känner flera fotografer som fått frågan från Norrköping om de inte kan jobba gratis om de får sitt namn angivet.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Du kanske har missat det men det finns en trend att just fotografer ska jobba gratis. Jag tror inte kommunen tar in hantverkare som ska jobba gratis och nog betalar de för mat / fika etc. Du kanske inte har svårt med överlevnaden men många fotografer har mycket svårt att få det att gå ihop.

Du får gärna sköta det ekonomiska i de företag jag har anknytning till, gratis förstås. Men jag lovar att ge gratis reklam så du kanske kan få bättre uppdrag sen om några år.
Nja, jag tror mer att det är så att den som jobbar gratis vill ha något annat än pengar i gengäld. Som gratis kassör får man sällan nåt positivt utav jobbet, men som fotograf så får man nöjet i det kreativa, att utvecklas, och får man dessutom lyckan av att göra någon nöjd med det man har gjort blir det dubbelt så roligt. Roliga jobb gör det mycket lättare att jobba gratis.

Att jobba gratis är vanligare än vad man kan tro. Se bara alla arbetslösa som tar lärlingsjobb helt utan lön eller högre ersättning från försäkringskassan, endast högre kostnad i form av resekostnader. I gengäld får man en merit att skriva in i sitt CV. Någon har bedömt (förhoppningsvis) ens arbetsinsats som positiv och som skriver under på det.

Självklart skulle praktikanten hellre tagit ett vanligt jobb med lön men, som i fallet med hobbyfotografen, så tar man hellre en merit än att sitta på kammaren görandes ingenting alls.
 

MixPix

Aktiv medlem
Du kanske har missat det men det finns en trend att just fotografer ska jobba gratis. Jag tror inte kommunen tar in hantverkare som ska jobba gratis och nog betalar de för mat / fika etc. Du kanske inte har svårt med överlevnaden men många fotografer har mycket svårt att få det att gå ihop.

Du får gärna sköta det ekonomiska i de företag jag har anknytning till, gratis förstås. Men jag lovar att ge gratis reklam så du kanske kan få bättre uppdrag sen om några år.
Skillnaden är väl att det (uppenbart) finns fotografer som går med på att jobba gratis och att hantverkare inte gör det?

Jag förstår att man gör livet svårare för yrkesfotografer om man som amatör ger bort bilder. Samtidigt är det väl upp till var och en att bestämma vad man vill göra med sina foton?
 

iSolen.se

Guest
Skillnaden är väl att det (uppenbart) finns fotografer som går med på att jobba gratis och att hantverkare inte gör det?

Jag förstår att man gör livet svårare för yrkesfotografer om man som amatör ger bort bilder. Samtidigt är det väl upp till var och en att bestämma vad man vill göra med sina foton?
För att vara en arbetarkommun är det extra ruttet att utnyttja de som kan jobba gratis. Syftet är väl ändå att göra reklam för Norrköping. Dvs något som har värde för kommunen.
 

snap01

Aktiv medlem
det beror på vad som gällde vid avtalet för kommunen att använda bilderna står det där att ersättning består av ett exemplar av bokan samt sitt namn vid medverkan då har man väl accepterat det samma som med tidningen fotosidan där får du vid publicering av läsares bild (betyg) av proffskommentar o ingen ersättning alls.

Jag kan förstå att amatörer kanske ställer upp på sådana villkor är väl alltid kul att se sin bild publicerad men däremot så tycker jag det är hel fel av dom som ska leva på fotot för det där att man inbillar sig att en publicerad bild ger massa jobb är mest drömmar det som gäller där är mest referenser o utförda jobb samt nöjda kunder o uppvisande av klockren portfolio.

Nu vet jag inte vad som är avtalat mellan norrköpings kommun o fotograferna som lämnat bilder till boken o jag kan tänka mig att boken inte är en direkt kassako o att dom skulle ha svårt att avlöna varje fotograf om inte boken säljer massor men oavsett antingen har man ett avtal där det står vad som fotografen får o sedan är det upp till varje fotograf att välja att vara med eller inte.

Det händer rätt ofta att man får förfrågan att plåta det ena eller andra med bara sitt namn som betalning för det men jag tackar typ alltid nej svårt att handla mat betala hyra för ingenting. Det som jag önskar är att fotografer inte ska gå under prislistor/rekommendationer från SFF eller BLF utan hellre konkkurera med vad dom kan ta för bilder istället.
 

MixPix

Aktiv medlem
Det som jag önskar är att fotografer inte ska gå under prislistor/rekommendationer från SFF eller BLF utan hellre konkkurera med vad dom kan ta för bilder istället.
Jag håller i stort med dig i resten av ditt inlägg. Det citerade tycker jag däremot är lite motsägelsefullt.

Det är upp till var o en att göra vad man vill med sina foton. Om en fotograf tycker det räcker med att bli publicerad, få spridning av fotona osv som ersättning så är det väl dennes val? Resultatet blir då att eftersom det idag finns massa fotografer som ger bort bilder är det alltså upp till fotografer som vill ha betalt att just "konkurrera med vad dom kan ta för bilder". ?
 

iSolen.se

Guest
Jag håller i stort med dig i resten av ditt inlägg. Det citerade tycker jag däremot är lite motsägelsefullt.

Det är upp till var o en att göra vad man vill med sina foton. Om en fotograf tycker det räcker med att bli publicerad, få spridning av fotona osv som ersättning så är det väl dennes val? Resultatet blir då att eftersom det idag finns massa fotografer som ger bort bilder är det alltså upp till fotografer som vill ha betalt att just "konkurrera med vad dom kan ta för bilder". ?
Det är inte riktigt så enkelt, om en kommun börjar diktera gratisregler för kommunfotoböcker kan det vara svårt att begära pengar när Nyköpings kommun börjar göra likadant.

En kommun bör föregå med gott exempel och se till att folk inte jobbar gratis. Speciellt en arbetarkommun.
 

MixPix

Aktiv medlem
Det är inte riktigt så enkelt, om en kommun börjar diktera gratisregler för kommunfotoböcker kan det vara svårt att begära pengar när Nyköpings kommun börjar göra likadant.

En kommun bör föregå med gott exempel och se till att folk inte jobbar gratis. Speciellt en arbetarkommun.
Det kan jag hålla med dig om.
Men det jag citerade och svarade på tolkade jag som generellt och inte specifikt för just detta fall.
 
ANNONS