Annons

Nikon F4 i absolut nyskick.

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, det är klart att det blir snabbare återkoppling när man kan se bilden direkt efter att man har tagit den.

Jag invände mot att det skulle ta en vecka med film. Framkallar man själv tar det som sagt ungefär en timme (mer eller mindre; your mileage may vary).
Du kan använda ett proffslabb, det tar ett pat timmar, men tyvärr inte gratis, eller meka hemma i köket.

Ska du skicka filmen så tar det tid (en vecka). Vill bara poängtera, för mig helt okay om man föredrar att jobba på det sättet. Det finns dom som väljer att jobba analogt och jag har stor respekt för det.

Det finns fotografer som jobbar med glasplåtar, säkert okay om man är inne på det spåret.
 

afe

Aktiv medlem
Hela diskussionen är tämligen meningslös, eftersom det här inte är en vs-tråd. Kent har köpt en kamera som laddas med film, och det tillför väl inte så mycket att påpeka att det är billigare och snabbare att fotografera digitalt (vilket nog alla här är mycket väl medvetna om) ...

Jag föredrar själv att fotografera digitalt, men har lånat ett par gamla Leicor för att testa på det där med film igen. Det är inte så dumt att inte kunna se bilden direkt, och vara medveten om att jag måste tänka och exponera rätt eftersom svartvit film inte är i närheten av digitalt vad gäller möjligheten att rädda bilder i efterbehandlingen. Det blir ett annat tänk än med det digitala - inte bättre eller sämre - men annorlunda, och annorlunda är ibland skoj :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hela diskussionen är tämligen meningslös, eftersom det här inte är en vs-tråd. Kent har köpt en kamera som laddas med film, och det tillför väl inte så mycket att påpeka att det är billigare och snabbare att fotografera digitalt (vilket nog alla här är mycket väl medvetna om) ...

Jag föredrar själv att fotografera digitalt, men har lånat ett par gamla Leicor för att testa på det där med film igen. Det är inte så dumt att inte kunna se bilden direkt, och vara medveten om att jag måste tänka och exponera rätt eftersom svartvit film inte är i närheten av digitalt vad gäller möjligheten att rädda bilder i efterbehandlingen. Det blir ett annat tänk än med det digitala - inte bättre eller sämre - men annorlunda, och annorlunda är ibland skoj :)


För mig ingen vs-diskussion. Jag kommenterade Mats Alm's inlägg som jag tycker var väldigt bra skrivet, that's all.
 

Benny p

Aktiv medlem
De flesta...inte alla , kommer bara med negativ feedback.
ojoj vad dyrt det kommer att bli! Ojoj...du har börjat samla på kameror!
Ojojoj...vad lång tid du får vänta på resultatet! Jaha ja...du tror du kommer att lära dig något...heheheh... Aprilskämt eller? osv osv...

Jävligt trist om man frågar mig!
Jag har kommit över en mer eller mindre fabriksny Nikon F4s , har foto som min största hobby ,
tycker det är skitkul med att utforska alla tekniker trots att jag är novis i ämnet jämfört med er som
suttit på FS och kvasifotograferat i många år.

Men ni har säkert rätt. Jag skall lägga ned film...och rätta in mig i ledet bland tekniknördarna.
Bäst är rätt , roligt är fel!

Självklart inte! Jag kör på och söker mig nog goda råd på andra forum hädanefter.

Kör på med det som du gillar Kent. För det viktigaste när man fotar är att man har kul. Det blir bäst resultat då.
Om du gillar analogt så skall du kolla på analoga mellanformatskameror. Dom ger mycket fina bilder.
Jag minns när mina diabilder kom hem med posten och man tog den där första titten mot kökslampan och fick en wowkänsla, den går inte att jämföra med första titten på datorskärmen.
Tyvärr så sålde jag den vilket jag ångrar lite idag. Men vem vet kanske letar jag upp en Mamiya igen.
Film köpte jag ofta från Photax. Finns dom kvar?
//Benny

PS.
Saknar det där klonket från Mamiyan när man tog en bild.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
F4:n jag kom över blev jag dödsförälskad i direkt...det sa bara klick :)
Känslan att bara sikta med monstret till kamera gav mig gåshud!
Har framkallat en rulle nu , och det blir riktigt fina sv bilder.
Det dynamiska omfånget slår iaf mina tidigare sv bilder med digitala kameror typ D70 och D7100.

Det här är riktigt kul såhär långt!

Men det kostar en del. Jag skall nu investera i ett startkit med säck, kemikalier och div plastmoduler för att framkalla själv. Den kostnaden räknar man snabbt hem om man framkallar ca 10-12 rullar hemma istället för hos den lokala bodegan som tar 110:- /rulle. 75:- för färg.
 

Benny p

Aktiv medlem
F4:n jag kom över blev jag dödsförälskad i direkt...det sa bara klick :)
Känslan att bara sikta med monstret till kamera gav mig gåshud!
Har framkallat en rulle nu , och det blir riktigt fina sv bilder.
Det dynamiska omfånget slår iaf mina tidigare sv bilder med digitala kameror typ D70 och D7100.

Det här är riktigt kul såhär långt!

Men det kostar en del. Jag skall nu investera i ett startkit med säck, kemikalier och div plastmoduler för att framkalla själv. Den kostnaden räknar man snabbt hem om man framkallar ca 10-12 rullar hemma istället för hos den lokala bodegan som tar 110:- /rulle. 75:- för färg.
Kul att du är kreativ. Men ge inte upp om det blir lite motgångar i början. Det kommer att betala sig sedan när du får mer vana.
//Benny
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
F4 är en av mina favoritkameror genom tiderna. Jsg vet, F5 är teknidkt bättre men F4 är härlig att handhålla på ett annat sätt.

Framkalla S/V själv är nog bästs vägen att gå. Själv föredrog jag Plus X och Tri X över deltakornsfilmerna som kom senare som t ex T-max. Dessa var så oförlåtande för minsta frsmkallningsfel. Ett par sekunder hit eller dit spelade stor roll med dessa.

Varför inte köpa en förstoringsapparat billigt och köra helt analogt? Man får dessa för en spottstyver idag.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
F4 är en av mina favoritkameror genom tiderna. Jsg vet, F5 är teknidkt bättre men F4 är härlig att handhålla på ett annat sätt.

Framkalla S/V själv är nog bästs vägen att gå. Själv föredrog jag Plus X och Tri X över deltakornsfilmerna som kom senare som t ex T-max. Dessa var så oförlåtande för minsta frsmkallningsfel. Ett par sekunder hit eller dit spelade stor roll med dessa.

Varför inte köpa en förstoringsapparat billigt och köra helt analogt? Man får dessa för en spottstyver idag.
Förstoringsapparat är på önskelistan , men bor trångt och har lite svårt att få till ett mörkrum värt namnet. Man kanske får mecka till ett mörkrum i badrummet eller någe :)

Med tanke på de bra resultat jag fått med en väldigt billig scanner så är det det som gäller just nu. negativen finns ju kvar så....
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Varför frågade du då efter manualen till F4 i en annan tråd? ;)
Jag vet inte varför du hela tiden försöker provocera mig , men vill du ha ett svar på din fråga , och är det viktigt för dig? Då får du det här och nu.

Kameror är lite mer komplicerade än andra tekniska produkter. Därför eftersökte jag en manual.
Var det svar på din fråga?
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Grattis till att ha hittat en så fin F4. Jag gläds med dig, man blir ju glad av att bara hålla i en. Jag måste nog gå till skåpet och plocka fram en och kanske köra en rulle bara för att....
 

PMD

Aktiv medlem
Javars, det beror på. En mikroprocessorstyrd AF-kamera är ganska mycket mer avancerad än en helmekanisk kamera från 1940-talet. Beroende på vad man menar med avancerad. Mekaniken i 1940-talskameran är förstås snäppet mer avancerad än mekaniken i 1980/90-talskameran just beroende på att den mer sentida kameran har elektronik istället för mekanik för ganska mycket.

Jag har också en Nikon F4 och jag är inte så säker på att jag skulle kunna ställa in allting på den utan en instruktionsbok.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Du var inte riktigt med på min fråga, eller hur ;)

Jag skrev så här i tidigare inlägg då jag antog att du ville omvandla de bilder du tog med övriga digitala kameror till analoga filmnegativ ...

Jag blev så förvirrad så jag måste fråga ... vad menar du?

Skall du fotografera datorskärmen för att få den digitala bilden på film?

Skall du sedan använda negativet i en förstoringsapparat och slaska papper ;)
och så svarade du ...

Ja...exakt så skall jag göra. Måste tyvärr köpa ny skärm pga att min är för liten.
Papper är också dyrt....
... därav min fråga ...

Annorlunda, men intressant idé. :D

Återkom gärna med bild på hur du ställde upp kameran och hur du lyckades med att analogfotografera av den digitala dator/TV-skärmen.
Så vad jag frågade om var alltså vad du fick för problem/erfarenhet med en sådan lösning, t.ex.

  • hur du ställde upp kameran framför bildskärmen?
  • blev det pixligt?
  • vilken upplösning krävs för att få tillräckligt bra negativ att köra i mörkrummet?
  • fick du problem med uppdateringsfrekvensen på skärmen?

Men om det är så att du endast menade att du ville köra analogt vid fotograferandet så har jag missuppfattat svaret ovan. Själv köpte jag en analog Hasselbladare för att prova slow photography och det är helkul :D
 

Swebilbo

Aktiv medlem
F4 är avancerad på så sätt att den tar ALLA nikonoptik vad jag förstår... pr ai också. rätta mig om jag har fel.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Du var inte riktigt med på min fråga, eller hur ;)

Jag skrev så här i tidigare inlägg då jag antog att du ville omvandla de bilder du tog med övriga digitala kameror till analoga filmnegativ ...



och så svarade du ...



... därav min fråga ...



Så vad jag frågade om var alltså vad du fick för problem/erfarenhet med en sådan lösning, t.ex.

  • hur du ställde upp kameran framför bildskärmen?
  • blev det pixligt?
  • vilken upplösning krävs för att få tillräckligt bra negativ att köra i mörkrummet?
  • fick du problem med uppdateringsfrekvensen på skärmen?

Men om det är så att du endast menade att du ville köra analogt vid fotograferandet så har jag missuppfattat svaret ovan. Själv köpte jag en analog Hasselbladare för att prova slow photography och det är helkul :D
Ok....Ironi kanske inte är din starka sida , dvs att tolka ironi.
Jag skall och håller på med att ta analoga bilder med min Nikon F4s som sedan framkallas (endast negativen) och sedan scanna negativen i en flatbäddscanner (Epson V370).
Bilderna bearbetar jag sedan i ett redigeringsprogram. Detta är min väg in i fullformatsvärlden.
Dessutom så är det riktigt roligt att arbeta med en analog proffskamera. Steg två är att framkalla negativen själv. Lite dyrt att lämna in...(110 :- rullen) och 57:- i inköp av film T-Max 400).

Sorry om jag gjorde narr av dig.

Med vänlig hälsning Kent
 
ANNONS