Annons

Pentax K-5 problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har en Pentax K-5 som jag fått problem med. När jag tagit ett foto och tittar på skärmen ser det alldeles för ljust ut, alltså minskar jag exponeringen tills det ser bra ut på skärmen. När jag laddar ner bilden till datorn så är den alldeles för underexponerad. Ljusstyrkan på skärmen är på +/- alltså normal men det skall ju inte ha någon betydelse för exponeringen. Är det någon som vet hur skall man få skärmen att visa korrekt exponering?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Hej, jag har en Pentax K-5 som jag fått problem med. När jag tagit ett foto och tittar på skärmen ser det alldeles för ljust ut, alltså minskar jag exponeringen tills det ser bra ut på skärmen. När jag laddar ner bilden till datorn så är den alldeles för underexponerad. Ljusstyrkan på skärmen är på +/- alltså normal men det skall ju inte ha någon betydelse för exponeringen. Är det någon som vet hur skall man få skärmen att visa korrekt exponering?
Jag skulle prova att installera senaste mjukvaran, har du tur så funkar det.
http://www.ricoh-imaging.se/se/product/14747/body/downloads/digitala-systemkameror.html
Använder du Jpeg från kameran?
 

lunma

Aktiv medlem
Har du provat med att ta ur batteriet, hjälper i bland när kameran har fått spelet. En annan variant är att prova återställning av kameran.

/Mats
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har du provat med att ta ur batteriet, hjälper i bland när kameran har fått spelet. En annan variant är att prova återställning av kameran.

/Mats
Säger samma sak gör en fabriksåterställning och sedan uppdatera till senaste mjukvaran och kolla om det löst sig, låter som ett mjukvaruproblem i mina ögon så värt ett försök.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har bland annat en K5 och ställer mej tveksam till om det går att bedöma exponeringen med någon vidare säkerhet på displayen på någon av mina kameror. Jag håller koll på exponeringen med histogrammet, fotar i raw och gör eventuella justeringar huvudsakligen i rawkonverteraren. K5 har en mycket bra sensor som levererar utmärkta raw.filer och de går att redigera ganska hårt vid behov.
 
Tack

Tack alla som givit mig tips och råd, återställningen gjorde susen och nu betjänar min fina kamera mig igen på bästa sätt.
Mvh
Sten
 
ANNONS