Annons

Motljusskydd till FA 20/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Hej.
Är det någon som vet var man kan få tag på ett motljusskydd till Pentax FA 20/2,8. Originalet finns väl knappast att få tag i men kanske det finns alternativ? Det ska vara till FF så det blir rejäl vidvinkel. Extra plus om man också kan få dit ett tunt filter utan vinjettering men det är inget krav.
Förr hängde det många olika motljusskydd i varje fotoaffär men nu finns väl ytterst få motljusskydd för vidvinkel kvar, knappt några fotoaffärer heller?
Mvh
Anders
 

lunma

Aktiv medlem
Kolla med Focus, jag fick ta på ett motljusskydd till min FA 24-90 den vägen. Det var ett original, inte helt gratis.

/Mats
 

perstromer

Aktiv medlem
Motljusskydd

Tack för Era svar!
Jag har tidigare använt ett Pentax RH-RA 67mm vilket funkade för APS-C. Öppningen är 100mm ca 25mm framför objektivets framkant så det går inte med vad som helst. På FF ger det tydlig vinjettering i hörnen.
Den föreslagna Contax-varianten är en step-ring vilket iofs kan vara åtminstone en del av lösningen.
Jag skall botanisera lite i utbudet på ebay. Ett stort problem är att det sällan anges vilken bildvinkel de klarar, en nog så viktig uppgift. Pentax-FA 20mm har en diagonal bildvinkel på 94° för FF. Det är lite extremt så ett motljusskydd skyddar ju i detta fall egentligen bara från sidoljus. Det blir väl att skicka en fråga till säljaren för de artiklar som verkar intressanta?
/Anders
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Tack för Era svar!
Jag har tidigare använt ett Pentax RH-RA 67mm vilket funkade för APS-C. Öppningen är 100mm ca 25mm framför objektivets framkant så det går inte med vad som helst. På FF ger det tydlig vinjettering i hörnen.
Den föreslagna Contax-varianten är en step-ring vilket iofs kan vara åtminstone en del av lösningen.
Jag skall botanisera lite i utbudet på ebay. Ett stort problem är att det sällan anges vilken bildvinkel de klarar, en nog så viktig uppgift. Pentax-FA 20mm har en diagonal bildvinkel på 94° för FF. Det är lite extremt så ett motljusskydd skyddar ju i detta fall egentligen bara från sidoljus. Det blir väl att skicka en fråga till säljaren för de artiklar som verkar intressanta?
/Anders
Enligt både Pentaxforums och Bojdar heter den MH-RB67 både till A20/2,8 och FA20/2,8.
Bild:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/30/large/Pentax_FA_20mm_Hood.jpg
Som du nämner går det antagligen med stepringar oxå, först på med filtret, sen en 67 till 72mm eller 77, sen en 72 till 77, sen 77 till 86 och kanske ett till.
Det brukar ju finnas marginal på motljusskydd, så antagligen kan du först montera filter (gärna ett tunt) och sen på med motljusskyddet.
 

Gutta Perka

Ny medlem
Enligt både Pentaxforums och Bojdar heter den MH-RB67 både till A20/2,8 och FA20/2,8.
Bild:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/30/large/Pentax_FA_20mm_Hood.jpg
Som du nämner går det antagligen med stepringar oxå, först på med filtret, sen en 67 till 72mm eller 77, sen en 72 till 77, sen 77 till 86 och kanske ett till.
Det brukar ju finnas marginal på motljusskydd, så antagligen kan du först montera filter (gärna ett tunt) och sen på med motljusskyddet.
För kring 100 spänn här:
http://archiwum.allegro.pl/oferta/pentax-mh-rb67-do-pentax-fa-20-mm-2-8-i5950699652.html

Idag är 50zl = 109 kr.

Jag gav efter stor sökkamp 390 kr för ett PH-RBA 58 till mitt FA 20-35mm därför det var detta lilla objektiv verkligen värd. BTW - upptäckte efter tvekan innan jag fått det hem det att det var ett fantastiskt objektiv - dock skitsvårt att hitta. Nytt motljuskydd till ett gammalt objektiv i nyskick. Litet - 250g- att jmf:a med nuvarande klump på 15-30mm.
(OK - no offending here!)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Roligt att du hittade det till ett så bra pris.
Jag får börja jaga motljusskydd till mina K20/4 och K24/2,8.
Men nu väntar jag på DFA150-450 och DFA28-105, 2 objektiv jag inte tänkt köpa.
DFA28-105 har ju WR som jag nästan saknar( har DFA100 makro) till min K1a, men den har 62mm filtergänga. Så jag beställde en 62 till 58mm ring, hoppas den funkar.
DFA150-450 ska jag prova, den har 86mm filtergänga, vilket innebär 2-3000:- för ett bra polfilter. Kanske den funkar med ett 86-77mm step down ring, men jag kanske säljer den senare pga att jag inte plåtar sport (om jag inte börjar).
Djur är ju intressant i och för sig med den gluggen på K3 eller K5, men den är tung.

Länken du visade verkar intressant.
Din FA20-35 har ju f4 och är inte så vidvinklig som DFA15-30/2,8, men vädertätning osv. ska väga tungt för mig jämfört med en viktökning från ca 250gr till över kilot.
 

perstromer

Aktiv medlem
Tack till Gutta Perka.
Det var en bra länk till den polska hemsidan. Tyvärr kom jag inte så långt, det gick inte att hitta några"köp"-knappar eller andra knappar att komma vidare på. Blir väl att ringa/mejla kanske, löser sig nog!
Mvh
Anders
 
ANNONS