Annons

Kamera till porträtt och bröllop, vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

SofieB1

Medlem
Hobbyfotograf sedan ca 10 år tillbaka, har i dagsläget en Sony A6000 som jag fotar hundar, natur och familj med. Är sugen på att ta steget vidare, lära mig mer och ambitionen är porträtt och bröllop.

Ni som sysslar med detta, vad rekomenderar ni för kamera och objektiv?
Jag är väldigt öppen för förslag och lyssnar lyhört på er som kan!
Tankarna jag har är:
- Fullformat
- Ej högsta prisklasserna, kan absolut köpa begagnat
- Spegel eller spegellöst, spelar det någon roll bortsett från storlek? Idag har jag spegellöst, kommer det vara väldigt krångligt för mig att byta tillbaka? hade en Canon 450D för ett antal år sen så helt främmande är det inte.
- Kollat en del på Sony A7 serien (har en separat tråd om denna) då jag har en tanke om att kunna börja med mitt objektiv jag har idag, 18-105/4 som funkar på FF. Är detta fel tänk? Kommer bländaren vara alldeles för liten för att ens börja med lite smått och sen byta upp sig?
- Är spontant mest intresserad av Nikon och sedan Canon efter sony om man bortser från att de inte är spegellösa. Vilka modeller rekomenderar ni där ?


Ni får gärna svara med ett exempel på "paket" som ni skulle rekomendera, inte bara huset utan vad jag bör satsa på för objektiv med.

Tackar ödmjukast i förhand för hjälpen!
 

ztenlund

Aktiv medlem
18-105/4 är ett APS-C-objektiv. Det är helt bortkastat med en A7 om du inte byter objektiv, eftersom du bara kommer utnyttja mitten av den större sensorn. Har du inte råd med ett nytt objektiv så kan du lika gärna vänta tills du har råd.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Kamerorna som är i särklass populärast bland bröllopsfotografer är
Canon 5d / 6d
Nikon d810 / d750

oftast med fasta objektiv på 35 / 50 / 85 mm
zoomen 70-200 2.8 är populär också
 

PerKr

Aktiv medlem
"Fullformat" är inget måste även om det blev populärt ett tag när det blev mer tillgängligt iom 5D. Har läst om professionella bröllopsfotografer som använt såväl APS-C som m4/3 och FF. Är du nöjd med den kamera du har är det en bra idé att fortsätta med den ett tag till.

Vad gäller objektiv... För porträtt har 70-200/4 och 50/1.4 fungerat bra för mig, dessförinnan förlitade jag mig på ett 70-300/4-5.6. För tillfället förlitar jag mig på ett 85/1.4. största bländare är inte en kritisk faktor utan något som går att arbeta runt.
För bröllop blir det väl lite annorlunda. Kyrkor är visserligen inte mörka men ljuset är begränsat. Besök en kyrka nära dig och prova lite, då ser du ganska snabbt om det är något som saknas i din utrustning. Och läs lite intervjuer och reportage om bröllopsfoto för inspiration.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Personligen skulle jag välja en Canon 5D mark iii eller iv. Anledningen till det är att det är extremt tåliga, bra prestanda och använder Canons EF objektiv som är "billiga" begagnade. Ifall du väljer Sony skulle jag välja en A7rii eller A9 eftersom de har vassast AF. Du vill inte att den missar under viktiga stunder på tex ett bröllop.

Bra med Canon är att du kan också köpa en adapter för Canon EF till sony så du kan använda din A6000 som backup kamera.

Objektiv du lär vilja har lär ju vara (på canon sidan) är ett 70-200L, 24-70 2.8, 16-35 och en snabb prime som en 85 1.4 eller något i den stilen.

För porträtt vill du ha snabba primes oftast. 2.8 eller snabbare skulle jag säga. (En 2.8 zoom funkar med ganska bra, beror lite på vad för porträtt du tar.)

Detta är vad jag skulle göra. O innan du börjar boka bröllop skulle jag hitta en van bröllops fotograf o se ifall du kan hänga med hen på ett antal som assisten så du lär dig hur det funkar men framförallt får lite erfarenhet så du känner dig mer säker när du kommer vara ensam.
 

Umi71

Aktiv medlem
Kör du Sony så skulle jag se till att ha ett par extra batterier med mig. Jag körde Sony 1 år tillbaks annan modell visserligen men läst att den slukar batteri, jag drog 3 batterier på en dag utan problem.

Kanske är löst men inte vad jag läst.
 

martinot

Aktiv medlem
Personligen skulle jag välja en Canon 5D mark iii eller iv. Anledningen till det är att det är extremt tåliga, bra prestanda och använder Canons EF objektiv som är "billiga" begagnade. Ifall du väljer Sony skulle jag välja en A7rii eller A9 eftersom de har vassast AF. Du vill inte att den missar under viktiga stunder på tex ett bröllop.
Lite tveksam om jag håller med att A7RII har så vass AF.

Vill man ha vass AF, och till överkomligt pris, och i lite mörkare bröllopslokaler, så är det nog 5DIII eller D750 som gäller IMO (även D800 och D810 är säkert också bra alternativ som bröllopskamera, men AF i mörker kanske inte riktigt lika vass som 5DIII/IV och D750). Vill man lägga enormt mycket pengar på något helt nytt kamerahus så kanske A9 också håller måttet och är bra alternativ (dock inget jag testat själv).

Bra med Canon är att du kan också köpa en adapter för Canon EF till sony så du kan använda din A6000 som backup kamera.
Tycker också att det är ett högst tveksamt råd att rekommendera en APS-C-kamera som backup till ett FF-system. Får ju inte utnyttjat FF-objektiven, och det innebär både sämre ljusegenskaper (viktigt i lite mörkare inomhusmiljöer) och dessutom får du andra bildvinklar tack vare skillnaden i sensorstorlek.

Skulle jag gett mig på att vara professionell (dvs. en officiell bröllopsfotograf som tar betalt) så skulle jag absolut som minimum se till ha ha två stycken samma, eller väldigt lika, kamerahus. Definitivt så skulle jag som minimum se till att de har samma sensorstorlek och kameramärke (sedan må det vara FF, MF, eller APS-C - den argumentationen lägger jag mig inte i här).

Sedan så, om AF är kritiskt för bröllop, och med tanke på alla tekniska och praktiska problem som räknats upp med samtliga "intelligenta" adapters mellan tex. Sony och Sigma/Canonobjektiv, så finner jag även det rådet väldigt tveksamt.
 

SofieB1

Medlem
"Fullformat" är inget måste även om det blev populärt ett tag när det blev mer tillgängligt iom 5D. Har läst om professionella bröllopsfotografer som använt såväl APS-C som m4/3 och FF. Är du nöjd med den kamera du har är det en bra idé att fortsätta med den ett tag till.

Vad gäller objektiv... För porträtt har 70-200/4 och 50/1.4 fungerat bra för mig, dessförinnan förlitade jag mig på ett 70-300/4-5.6. För tillfället förlitar jag mig på ett 85/1.4. största bländare är inte en kritisk faktor utan något som går att arbeta runt.
För bröllop blir det väl lite annorlunda. Kyrkor är visserligen inte mörka men ljuset är begränsat. Besök en kyrka nära dig och prova lite, då ser du ganska snabbt om det är något som saknas i din utrustning. Och läs lite intervjuer och reportage om bröllopsfoto för inspiration.
Tack för goda råd. En uppdatering av kameran känner jag är nödvändigt då jag inte är helt nöjd med kameran om jag vill komma vidare med min fotografering. Har läst en del här i forumet men bara hunnit igenom en bråkdel än. Läst om en fotograf som även fotade ett bröllop med sin iphone! Imponerande och lite smått galet! Känns som att bra förutsättningar i tekniken ger större chans för bra resultat även om kameran inte gör fotografen, det är jag väl medveten om! Ska absolut åka och provfota i kyrka för att känna på miljön, det var ett bra tips.
 

martinot

Aktiv medlem
Kör du Sony så skulle jag se till att ha ett par extra batterier med mig. Jag körde Sony 1 år tillbaks annan modell visserligen men läst att den slukar batteri, jag drog 3 batterier på en dag utan problem.

Kanske är löst men inte vad jag läst.
Det är inget problem som är unikt för just Sony.

Det har med EVF:en att göra som drar ganska mycket energi jämfört med OVF (normalt endast mycket strömsnåla statusleds eller LCD-symboler).

Detta problem har man normalt alltså med samtliga spegellösa kameror. Oavsett varumärke.
 

SofieB1

Medlem
Bra med Canon är att du kan också köpa en adapter för Canon EF till sony så du kan använda din A6000 som backup kamera.

Detta är vad jag skulle göra. O innan du börjar boka bröllop skulle jag hitta en van bröllops fotograf o se ifall du kan hänga med hen på ett antal som assisten så du lär dig hur det funkar men framförallt får lite erfarenhet så du känner dig mer säker när du kommer vara ensam.

Jag kommer inte vilja ha kvar min A6000 alls då slutaren låter något förfärligt högt på den så den bör vara portad från alla tillställningar där fotografen ska vara så diskret som möjligt. Det är min åsikt.
Jag antar och hoppas att A7 serien inte har samma "problem"?

Jag har redan skickat ut lite förfrågningar om att få följa med och lära mig mer så det kommer jag absolut se till att göra, gärna flera gånger och med olika fotografer för att få olika synvinklar och sen hitta mitt eget arbetssätt. Jag har inte bråttom utan vill komma upp i en bättre kvalité och mer vana först.
 

SofieB1

Medlem
Martinot

Tack för goda råd! Känns som att jag har minimerat ner valmöjligheterna till A7-ii, 5DIII eller D750. Läst om många som tipsar om de två sistnämnda i bröllopssammanhang och priserna är överkomliga, speciellt begagnat. Måste nog in till butik och känna och klämma lite med.
 

martinot

Aktiv medlem
Även D800 och D810 är mycket vanliga, och kan säkert också vara värda att se på tycker jag. Samma sak med den nya 5DIV (om budgeten tillåter). Som backupkamera så kan du även passa på att kika på D610 och 6D (eller 6DII), beroende på om du väljer Nikon eller Canon.

Det är nog en vettig start att börja att kika på de, men det sagt så finns det de som både fotograferar bröllop professionellt med andra kameror och kamerasystem, inklusive APS-C DSLR:er, som tex. 7DII eller D500.

Även spegellösa som du både nämner som Sony A7-serien, och som du använt nu (nya A6300/6500 skulle tex. kunna vara en ersättare till din A6000), förekommer.

Fujifilm vet jag personligen en del bröllopsfotografer som kör. Tex. X-T1 och X-T2 är mycket vanliga där.

Har även på nätet läst om kända bloggare och kända bröllopsfotografer som fotar med enbart m43, och verkar vara enormt nöjda och producera bra bilder med de. (Dock klart mer ovanligt som bröllopskameror jämfört med andra spegellösa som Fuji X och Sony A7-serien.)

Så variationerna och valen är många! :)

Allt det sagt så är nog dock D750, 5DIII, nya 5DIV och även D800/810 ganska normalt säkra kort att starta att kika på som blivande bröllopsfotograf.

Bra att känna på kamerorna (känslan är viktig). Kika även på menysystem och reglage.

Försök även att, så gott det går (är inte alltid enkelt på förhand), att planera objektivinköp innan, som jag tycker det verkar som att du är inne på. Det är trots allt ett helt ekosystem du köper in dig i och investerar i (ofta för ett antal kommande år framåt).

Lycka till! :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Nu är jag inte bröllopsfotograf, men utmaningarna är ju lågt ljus och människor som rör sig. Då behöver du stor sensor, som presterar bra på,höga iso-tal, ljusstarkt glas och bra AF, som de förslag du redan fått har.

Jag skulle faktiskt ta en extra titt på nya Canon 6D, inte minst för dess vinklingsbara och vridbara skärm och fina AF i liveview-läge, det måste kunna vara en stor fördel att kunna fota över huvudet etc.

Dock har den endast en kortplats, en nackdel den delar med alla Sony-kameror utom A9
 

PerKr

Aktiv medlem
Jag kommer inte vilja ha kvar min A6000 alls då slutaren låter något förfärligt högt på den så den bör vara portad från alla tillställningar där fotografen ska vara så diskret som möjligt. Det är min åsikt.
Jag antar och hoppas att A7 serien inte har samma "problem"?

Jag har redan skickat ut lite förfrågningar om att få följa med och lära mig mer så det kommer jag absolut se till att göra, gärna flera gånger och med olika fotografer för att få olika synvinklar och sen hitta mitt eget arbetssätt. Jag har inte bråttom utan vill komma upp i en bättre kvalité och mer vana först.
Är a6000 verkligen så högljudd? A7 serien är väl inte knäpptyst heller men båda alternativen borde vara i nivå med min A77 med elektronisk förstaridå och den är marginellt tystare än min gamla Canon 350D som i sin tur var betydligt tystare än kompisens kameror (7D och 1D). Men är tysthet prioriterat är det ju en kamera med helt elektronisk slutare du ska ha och då går ju såväl Canon som Nikon bort i dagsläget, liksom första generationen Sony A7 (tror att mk2 har tyst läge?). En annan aspekt av att vara diskret är ju att han en så kompakt kombination av kamera och objektiv som möjligt och där innebär ju en stor sensor en viss nackdel.
 

SofieB1

Medlem
Är a6000 verkligen så högljudd? A7 serien är väl inte knäpptyst heller men båda alternativen borde vara i nivå med min A77 med elektronisk förstaridå och den är marginellt tystare än min gamla Canon 350D som i sin tur var betydligt tystare än kompisens kameror (7D och 1D). Men är tysthet prioriterat är det ju en kamera med helt elektronisk slutare du ska ha och då går ju såväl Canon som Nikon bort i dagsläget, liksom första generationen Sony A7 (tror att mk2 har tyst läge?). En annan aspekt av att vara diskret är ju att han en så kompakt kombination av kamera och objektiv som möjligt och där innebär ju en stor sensor en viss nackdel.
Jag kan inte uttala mig om exakt hur den står sig i volym mot andra kameror men det var något av det första jag reagerade på när jag köpte den och alla som jag fotat i närheten av har också reagerat på det. Det är ett väldigt "hårt"ljud om man jämför med min tidigare canon. Sen vad det beror på i tenkiken är jag inte rätt person för att svara på. Kan mycket väl vara så att A7 serien låter likadant, tråkigt i så fall tycker jag och kanske är det något jag bara får acceptera i slutändan. De spegelreflex kamerorna jag testat tidigare däremot har haft ett mer dovt ljud som man inte lägger märke till på samma sätt. Har sett på några forum att fler än jag upplever det som störande.
 

martinot

Aktiv medlem
Har inte själv upplevt det som ett stort problem med A6000, men om du vill ha en ganska tyst kamera så är D810 bra på detta just i sitt Quiet-läge (tystare än både 5DIII och D750).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Har inte själv upplevt det som ett stort problem med A6000, men om du vill ha en ganska tyst kamera så är D810 bra på detta just i sitt Quiet-läge (tystare än både 5DIII och D750).
Canon 6D är väldigt tyst, särskilt i sitt quit-läge. Har du någon aning om hur den respektive 5D mk iv står sig i jämförelse med D810 vad gäller det?

Edit, hittade en bra video

https://www.youtube.com/watch?v=yQs_GImwoeM
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Är det bara bröllop skulle jag överväga 6D över 5D då den kan fokusera i ett bländarstegs lägre ljus och även har marginellt bättre isoprestanda. Kostar dessutom ungefär hälften så mycket begagnad (runt 7000kr).
5D är är lite mer allround med bättre videofunktioner, snabbare blixtsynktid och andra funktioner du kanske inte har användning för.
Jag fotar bröllop med 6D och alla bilderna på min hemsida är tagna med den om du vill se exempel ( www.jonaskarlssonfoto.se )
 

lofling

Aktiv medlem
Nu är jag inte bröllopsfotograf, men utmaningarna är ju lågt ljus och människor som rör sig. Då behöver du stor sensor, som presterar bra på,höga iso-tal, ljusstarkt glas och bra AF, som de förslag du redan fått har.

Jag skulle faktiskt ta en extra titt på nya Canon 6D, inte minst för dess vinklingsbara och vridbara skärm och fina AF i liveview-läge, det måste kunna vara en stor fördel att kunna fota över huvudet etc.

Dock har den endast en kortplats, en nackdel den delar med alla Sony-kameror utom A9
Canon har många bra kameror men nya 6D verkar inte vara speciellt prisvärd tycker jag. För bröllop är jag rätt osäker på att fota över huvudet behövs om man är fotograf för bröllopet. Då har man ju fri sikt.

Sofie, ett helt paket håller jag med om är viktigt. Extra kamerahus, blixt och objektiv ingår i det. Jag tror inte det blir fel med Canon, Nikon eller Sony och kanske inte heller Fuji (har inte tillräckligt bra koll på dem). Men två kamerahus (fullformat), minst en blixt, 24-70/2,8, 70-200/2,8 samt något eller några fasta objektiv (t.ex. 24, 35, 50 eller 58, 85, 105 och/eller 135) med större bländare än 2,8. Dessutom ett kort makro ca 60 mm för att fota detaljer på t.ex. ringar. Möjligen en hopfällbar reflektor också. Och kanske några stativ förresten för att hålla blixt eller reflektor. Jag har inte hela uppsättningen men det är vad jag skulle satsa på om jag jobbade med bröllopsfoto. Kanske mer vidvinkel också. Sigmas nya Art 14 mm verkar väldigt spännande faktiskt.

Jag är partisk men måste ändå säga att D750 är en bra allroundkamera som jag tror passar väl in på det du söker. Den har några nackdelar (nu tänker jag inte på problemet med slutaren), vilka för mig är låg täckning för AF-modulen (inte stort problem men ändå) och framförallt liten buffert. Den är inte en optimal kamera för sportfoto alltså men för bröllop tror jag inte spray and pray behövs.

Hade jag inte varit fast med så många objektiv från Nikon hade jag nog dock lika gärna kollat på de andra märkena som sagt.
 
ANNONS