Annons

Objektiv till Sony A7 / A7ii

Produkter
(logga in för att koppla)

SofieB1

Medlem
Går i tankarna att uppgradera min A6000 till en A7 eller A7ii.
Ambitionen är porträtt och bröllop.

Vilken hade ni köpt och tillsammans med vilka Objektiv? Eller hade ni valt någon helt annan spegellös? Fotar med spegellös idag och trivs väldigt bra med det.
 

martinot

Aktiv medlem
Kan inte svara för Sony, men för porträtt så gillar jag mitt Fujihus (X-T10) med Fujinons IMO fantastiska porträttobjektiv 56/1,2.

Kan kanske vara något att eventuellt kika på som ett möjligt alternativ även för dig. Personligen gillar jag det grymt mycket, men vi är alla olika med olika preferenser.
 

riddler

Aktiv medlem
Jag har en A7r2 och skaffat en a6000 också som andra kamera.

Jag kan verkligen rekommendera 55 1.8 zeiss objektivet, funkar perfekt på båda kameror, sen använder jag zeiss 24-70 f4 och den funkar också bra på båda kameror. Provade GM 2.8 och den var dubbelt så större och tyngre, så kändes som att syftet med mindre kamera försvann där.


jag har en sony fe 28 f2 som är bra...

Du kan skaffa en mc 11 adapter och köra både canon och sigmas objektiv, idag har jag en 135 f2 från canon och den är helt fantastisk! Focuset är mycket snabbare på a7r2 än sony a6000 , där jagar den bara.

Även canons 85 1.8 är skitbra! men inte på a6000, bara a7r2.


För porträtt så hade jag rekommenderat sonys 85 1.8 som de släppte och ligger på 6500, den funderar jag på att köpa själv och 70-200 f4 från Sony...eller canons 70-200 f4, så har man inbyggd stabilisator med a7r2.an ändå =)

Hoppas det hjälpte, har druckit 3 glas vin så hoppas jag varit någorlunda "klar" : H adet!
 

SofieB1

Medlem
Tack

Stort tack för utförligt svar! Är nog minst lika snurrig i huvudet en sen kväll som småbarnsmamma så kommer få läsa igenom det mer grundligt imorgon !

En fråga till dig som faktiskt har båda dessa kameror, hur är det med ljudnivån på slutaren i din a7r2? Slutaren låter något hemskt högt i min a6000 och om den inte är drastiskt tystare i a7 serien så är den inte intressant alls.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan du vänta en tid, så är nog den tredje generationen av A7-serien på gång, kamerorna är mitt i sin utveckling då dom har en liten senare start som spegellösa än dom mera etablerade DSLR varianterna. A7II kan också gå ner mera i pris när trean kommer och kunna bli mycket prisvärd, men kan du vänta ett tag så kan trean bli en modell som står sig längre framöver.


A6000 är en mycket bra kamera fortfarande med APS-C sensor, A7 kamerorna är fullformat FF. Objektiven dom i mellan passar inte alltid så bra. Fins många olika spegellösa kameror att välja i mellan som Fuji, Panasonic, Olympus. ingen av dessa har FF-sensorer men bra kameror för övrigt. Fuji är väl en av dom mest populära och väljs ofta som bästa alternativ bland dom mera kräsna/krävande fotograferna.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
A7 eller A7II

Vilken hade ni köpt [...]?
Om inte prisskillnaden spelar någon roll, så A7II alla gånger. Med A7II får man bildstabilisering med alla objektiv man monterar på kameran (inklusive gamla manuella objektiv med adapter). Med A7 får man bara bildstabilisering om den är inbyggd i det objektiv man använder.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Stort tack för utförligt svar! Är nog minst lika snurrig i huvudet en sen kväll som småbarnsmamma så kommer få läsa igenom det mer grundligt imorgon !

En fråga till dig som faktiskt har båda dessa kameror, hur är det med ljudnivån på slutaren i din a7r2? Slutaren låter något hemskt högt i min a6000 och om den inte är drastiskt tystare i a7 serien så är den inte intressant alls.
A7 har elektronisk slutare med inställning (default) men inte A7r. Den vanliga slutaren låter mycket så välj A7. A7r ger också oskärpa p g a slutarvibrationer vid vissa slutartider. Sony 50 1, 8 skulle nog passa bra för dig. Själv har jag kittobjektivet, som är helt OK men inte så ljusstarkt (om man vill ha riktigt kort skärpedjup). Har också Samyang 85 1,4, men det har bara manuell fokus och är rätt stort och tungt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu riskerar du att göra Sofie ännu mera snurrig ! :)
Hon har redan "dumpat" A7R, istället väljer hon mellan A7 och A7 II.
Båda dessa erbjuder Electronic first-curtain shutter, vilken är klart tystare än när man kör med den traditionella helmekaniska slutaren.

Vill man ha Silent shutter (är absolut dödstyst) har man inom E-mount FF-systemet f.n. fyra olika modeller att välja på:
A7S, A7S II, A7R II eller A9.
Med dessa har man således tre olika slutarval:

1) Mechanical
2) Electronic First Curtain
3) Full Electronic (Silent Shutter)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Går i tankarna att uppgradera min A6000 till en A7 eller A7ii.
Ambitionen är porträtt och bröllop.

Vilken hade ni köpt och tillsammans med vilka Objektiv? Eller hade ni valt någon helt annan spegellös? Fotar med spegellös idag och trivs väldigt bra med det.
Min avsikt var att jag skulle återkomma till dig med lite mer detaljerad beskrivning av skillnaderna mellan Sony A7 och A7 II, men glömde förstås av det bland alla andra "måsten".

Uppenbara skillnader är att kamerorna med beteckningen Modell "II" (samt A9) ger bildstabilisering med alla objektiv, medan man med den första generationen behöver välja objektiv med OSS (Optical SteadyShot) om man vill ha bildstabilisering. II:eek:rna ger bildstabilisering med alla objektiv man slänger på, även gamla manuella objektiv som tillverkats långt innan bildstabilisering eller digitalkameror överhuvudtaget var uppfunna (mha lämplig objektivadapter), för brännvidder mellan 8 och 1000 mm.

En annan tydlig skillnad är att greppet gjorts lite bättre och slutarknappen flyttats framåt och vinklats något, vilket känns lite bekvämare.

Skärmupplösningen har ökats från 0,92 till 1,23 Mp.

Autofokusen i A7 II har förbättrats. Fungerar dessutom vid ett stegs lägre belysning än den i A7.
A7 II ger även On-chip PDAF vid användning av A-mountobjektiv och LA-EA3 adaptern, samt även för tredjepartstillverkade objektiv med vissa adaptrar.
A7 ger enbart CDAF med dessa (dock ger A7 PDAF för objektiv med fattning för Sony A-mount, vid användning av LA-EA4 adaptern).

Exponeringsmätningen i A7 II kan mäta i ett steg lägre belysning än A7 (-1 EV i stället för 0 EV).

II:eek:rna har fått ytterligare en programmerbar knapp.

A7 ger möjlighet att välja komprimerad RAW (förutom olika JPEG-kvaliteter förstås). Med A7 II kan man välja även okomprimerad RAW (man kan behöva uppgradera Firmware ifall detta inte redan är gjort).

"Chassit" för A7 är uppbyggt av polykarbonat och en magnesiumlegering. För A7 II är det magnesiumlegering. Dessutom är bajonetten kraftigare för att kunna användas med tyngre objektiv (vilket gäller många bättre Cineobjektiv). Skall dock sägas att A7:an mekaniskt räcker utmärkt till för de allra flesta användare.

A7 II väger ca 0,06 kg mer än A7.


Video
Skulle du vara intresserad av video är det utan tvekan A7 II du bör sikta på. Med A7 kan man välja mellan MP4 eller AVCHD, vilket är de båda val som traditionellt funnits tillgängliga i konsumentkameror. MP4 ger något lägre videokvalitet men är väldigt enkel att redigera. AVCHD ger bättre videokvalitet men är mycket tyngre att redigera samt ger större filer.

Med A7 II kan man välja även XAVC S, vilket är ett professionellt videoformat. Detta format är mycket "smart", och ger fantastisk videokvalitet samtidigt som det är mycket lätt att redigera och ger mindre filer.

A7 II har Video Picture Profiles, Timecode/Userbit, Dual Video Recording etc.

Samtliga Sonys FF-kameror klarar 4K (A7-serien, A9 och A99 II).


Sedan länge har Sonys kameror (givetvis även andra) kunnat användas för Tethered Capture (via programmet "Capture One Pro"), dvs man kan koppla ihop kameran med en dator, och får då upp den tagna bilden på datorskärmen för granskning eller för att visa en klient. Dock behövs A7 II ifall man bill ha Tethered Live View, dvs att man kan se och kontrollera hela tiden och justera innan tagning, precis som man kan med kamerans EVF eller bildskärm.

Bildbehandlingsprogrammet "Capture One Pro 10" är f.ö. en resurs som alla Sony-användare erbjuds till ett extremt lågt pris. Det är ett mycket kraftfullt program och anses ha marknadens bästa RAW-konverterare.


Pris "Capture One"
"Capture One Pro 10" kostar EUR 279 + VAT, och supportar då över 400 olika kameramodeller av många olika fabrikat.
Men detta bildbehandlingsprogram kostar bara EUR 50 + VAT för Sony-användare (supportar ca 80 olika Sony-kameror).

Vanligen brukar detta innebära att man får en strippad version, men här får man den fulla. Enda begränsningen är att Sony-versionen, naturligt nog, kan användas enbart för bildfiler från Sony-kameror.

Det finns faktiskt även en strippad version, "Capture One Express for Sony". Den saknar de mest avancerade funktionerna som Healing and Cloning, Instant Tethering Capture, Local adjustment och Simulated Film Grain. Å andra sidan är den helt gratis.

Enda konkurrent till fulla versionen av "Capture One Pro" är "Adobe Photoshop" som kostar 12.000 kr (eller kostade, tror att man numera är tvungen att i stället betala en prenumerationsavgift varje månad). Att vara tvungen att prenumerera innebär en stor nackdel för användaren - man blir helt låst. Skulle man senare upphöra med prenumerationen så brukar också allt arbete man lagt ner på att redigera sina bilder bli oåtkomligt/försvinna.


Det finns även åtskilliga förbättringar Sony infört som inte framgår av några specifikationer. De som har erfarenhet av både A7 och A7 II beskriver detta. De säger att väldigt mycket som användare klagat över på den första versionen har Sony lyssnat på och fixat i version II. Bl.a. säger kräsna användare att de tycker att bilderna ser lite bättre ut i A7 II än i A7. Sony har själva inte sagt någonting om detta, men eftersom de skrev att A9-sensorn har 20 gånger snabbare utläsning än sensorn i A7 II (alltså inte i jämförelse med 24 Mp-sensorerna i A7 och A7 II) skulle man ev. kunna tolka detta som en indirekt bekräftelse på att det finns åtminstone någon skillnad mellan A7 och A7 II-sensorerna/bildbehandlingen.


Informationsresurser
Ytterligare en väsentlig resurs är Gary Friedmans grundliga handböcker om nära nog alla Sonykameror som kommit ut (inkl. föregångarna Minolta Dynax 5D och 7D...).

Han har stor kompetens och grundliga tekniska kunskaper samt är en naturbegåvad pedagog.
Det finns inget snabbare, effektivare och billigare sätt att rejält förbättra sig som fotograf än att köpa hans e-bok för den kameramodell man har!
Man tas från början och till att bli en hyfsat avancerad användare.

http://www.friedmanarchives.com/A7r/index.htm
"The Complete Guide to Sony's A7 & A7r Cameras"
610 sidor e-bok USD 29,95

https://friedmanarchivespress.com/ashop/index.php?product=82
"Supplement covering the new features of the A7 II"
71 sid e-bok USD 6,95


Avslutningsvis, det jag skrivit ovan ska ABDSOLUT INTE på något sätt tolkas som att A7 är en helt kass kamera. Det A7 faktiskt KAN göra är så mycket att dess användare i de allra flesta fall är mycket förtjusta i den. Det går inte att få bättre bildkvalitet för de pengarna. Med t.ex. Sony/Zeiss T* FE 35/2,8 ZA får man ett mindre, smidigare och lättare FF-kamerapaket än vad som är möjligt med något annat system på marknaden. En dröm för många med begränsad budget. A7 kostar 8.500 kr på Cyberphoto.
Enda fullformatare som är mindre och lättare är RX1, RX1R och RX1R II, men dessa är ju inte systemkameror.

Dock, tänker du på allvar ägna dig åt porträtt och bröllopsfoto så är A7 II ett givet val.


Har en del annat att göra nu så jag hade tänkt vänta med att lämna lite synpunkter på olika objektiv till om några dagar. Men eftersom CyberPhoto har en extra rabatt på Sony-objektiv (samt tillbehör som blixtar) t.o.m. i morgon 31 juli, så jag ska försöka slänga in en snabböversikt under morgondagen. Sony har en Cashbackrabatt på en stor del av sina objektiv pågår t.o.m. 170815. Men får därmed dubbel rabatt t.o.m. i morgon.
.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Vet en del som fått problem med plastbajonetten i objektivfattningen som spruckit sönder. Skulle helt klart rekommendera A7II om valet stod emellan dessa.
 

SofieB1

Medlem
Stort tack för så utförligt svar! :)
Jag har bestämt mig för en Sony a7II och passade på att köpa ett objektiv nu under dubbla cashbacken! Har dock inte bestämt mig för om jag ska köpa nytt eller beg hus då jag tycker de begagnade ligger högt i pris mot de nya. Kanske inväntar mkIII för att se om man kan göra ett kap på mkII då. Tråkigt att vänta dock men den som väntar på nåt gott.. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Väl bekomme! Ifall det nu var mitt inlägg du syftade på :)
(Annars också givetvis!)

PMD gav precis samma råd som jag gjorde, fast LÅNGT mindre långrandigt...

Sofie, antar att du är klar med dina inköp för den här gången? Men ifall du önskar få lite tips om ytterligare objektiv så behöver du informera om vilket du valde att skaffa nu, eftersom detta blir en del av ekvationen. Dessutom skulle det vara av stor betydelse när det gäller att kurera min obotliga nyfikenhet :)
 

riddler

Aktiv medlem
Ang Cyberphoto, jag hade inte gått på den "hypen", kolla prisjakt, deras priser ligger dyrare än de flesta just på sony objektiv, så dubbelcashback är ett skämt.
 

riddler

Aktiv medlem
Hej Sofie, gå inte på cashback grejen!; Kolla hellre scandinavian photo, de har också kampanj på sony cashback, men cyberphotos priser är ca 1000kr dyrare än i andra, tom elgiganten har bättre priser. Kolla prisjakt innan.
 

SofieB1

Medlem
Köpte mig ett fe 50/1.8 efter att ha läst denna:
http://mirrorlesscomparison.com/e-mount-lenses/sony-fe-50mm-vs-55mm/
Känns extremt prisvärt.

Kommer antagligen uppdatera mig till 55an sen ändå men startar med detta! Zoom och vidvinkel köper jag lite senare!

Ang. Cashbacken.
Blir 2190 på cyberphoto. Billigare var Rajala, 1990 men de kör inte cashbacken på detta objektiv och dessutom 150kr frakt så det är samma pengar. Skulle dessutom ha en blixt som bara fanns på cyberphoto så fick bli en beställning där.
FYI så tog Scandinavian Photo 2990 ;)

Jobbar i elektronikaffär så jag har full koll på att man ska syna priser noga innan man köper men tack för ett väl menat tips, kan säkert stämma många andra gånger. :)
 

riddler

Aktiv medlem
Härligt :) Bra köp, ska du köpa blixt så kör på en Nissin i40 med HSS, litet format men mycket blixt för pengarna! Även Godox blixtar är riktigt bra v860ii tex. 2 gånger billigare än Sonys blixtar =)
 

martinot

Aktiv medlem
Grattis till TS! :)

Håller med att Nissin i40 är en enormt trevlig blixt för sin lilla behändiga storlek. Dessutom väldigt enkel att använda.
 

SofieB1

Medlem
Nu ni...

.. har jag fyndat!

Fick syn på en superkampanj igår på scandinavian som jag bara inte kunde låta bli. Fixade barnvakt idag och åkte 18 mil tur&retur till Stockholm.

Sony A7II för 13990 + Sony HVL-F60M på köpet!!!
Dessutom 2000kr extra i inbyte för min gamla kamera!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jobbar i elektronikaffär så jag har full koll på att man ska syna priser noga innan man köper men tack för ett väl menat tips, kan säkert stämma många andra gånger. :)
Hehe, du har KPL (Koll På Läget).

Märks även på ditt klipp nu...

Du har mina hjärtligaste gratulationer och grönaste avund! :)

Visserligen är HVL-F60M en mycket kraftig bamseblixt som får kameran att verka miniatyrlik, men vem säger nej till något man får helt gratis?

Någon gång framöver när du kanske vill köra med en separat blixt så kommer den väl till pass. Då behöver du bara skaffa den lilla, lätta och ganska billiga blixten HVL-F20M och sätta på kameran, och sedan kan du placera den stora blixten någon annanstans i rummet eller hålla den i handen, alternativt låta en kompis agera som "blixtstativ" för den stora medan den lilla F20M på kameran fungerar som trådlös styr/kontrollblixt.

Ha kul!

PS Det jag skrev ovan kan tolkas på annat sätt än jag avsåg - givetvis kan du använda den stora F60M-blixten direkt som den är. Ev. kan du få dra ner blixtexponeringskompensationen lite, beroende på om du vill att det ska synas att det är en blixtbild eller inte.
 

Bengf

Aktiv medlem
Gratulerar till en fin kamera, kolla om du har senaste uppdateringarna i fall kameran stått ett tag i affären.
 
ANNONS