Annons

Bländare går inte att ändra 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

NeoSthlm

Medlem
Hej!

Har precis återupptagit mitt fotograferande efter en paus på 20 år.
Köpte nyligen en beg EOS 5D Mark II som går som en klocka.
Köpte ett objektiv som inte har autofokus, ett walimex telezoom 650mm - 1300mm 1:8-16 och nu uppstår ett problem.
Bländaren är fast på 1:4 och jag får noll skärpedjup.
Hur jag än försöker att ändra så är de värdet låst!
Har läst manualen från pärm till pärm, sökt på nätet men inte hittat något som kan hjälpa...

Är det någon här som har någon förklaring eller hjälp?

/Anders
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad jag förstår saknar objektivet bländare.

Den här typen av billiga objektiv brukar sakna elektronisk bländarstyrning utan man får reglera bländaren manuellt med en ring. Men det här objektivet har inte ens bländare eller bländarring. Å andra sidan är ljusstyrkan så låg att ännu mindre bländaröppningar hade varit svåra att använda.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=6501300mm
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Läste länken du skickade.
Förklarar ju lite för en glad amatör, men jag får ju inte ens bländare 8 utan 1:4 oavsett zoomning.
Du kan aldrig får bländare f/4 med det objektivet, utan bara f/8-16.

Eftersom det inte finns någon elektronisk koppling mellan objektiv och bländare så vet inte kamerahuset bländare på objektivet.

Så ställ kameran på "Av" och låt kamera reglera slutartiden. Det borde funka.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Läste länken du skickade.
Förklarar ju lite för en glad amatör, men jag får ju inte ens bländare 8 utan 1:4 oavsett zoomning.
Det finns garanterat ingen elektronik i objektivet som rapporterar inställning till kameran, så kameran "tar ett värde i högen" så att säga.

Bländare 4 skulle innebära att objektivet var åtskilligt mycket ljusstarkare än det är, 2 bländarsteg. Värdet är med andra ord fel.
 

NeoSthlm

Medlem
Du kan aldrig får bländare f/4 med det objektivet, utan bara f/8-16.

Eftersom det inte finns någon elektronisk koppling mellan objektiv och bländare så vet inte kamerahuset bländare på objektivet.

Så ställ kameran på "Av" och låt kamera reglera slutartiden. Det borde funka.
Thanks!
Uppskattar folk med kunskap!

Nu gav jag ju bara 1200 för objektivet så man kan säga att jag fick vad jag betalde för. :)
Blir till att ut i naturen och testa och experimentera.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Thanks!
Uppskattar folk med kunskap!

Nu gav jag ju bara 1200 för objektivet så man kan säga att jag fick vad jag betalde för. :)
Blir till att ut i naturen och testa och experimentera.
OT
Varför köper man ett sådan objektiv till fin seminproffskamera EOS 5D ? Så skriver Cyberphoto:

Bildkvalitet
Det blir inte skarpt någonstans, skärpa, kontrast och detaljåtergivning är bland de sämsta vi sett. Den lider också av så mycket kromatisk aberration att det ibland liknar ljuset från en neonlampa. Men nu ska vi inte bara vara negativa och klaga. Den vinjetterar i princip inget och har inga större problem med distorsion, fantastiskt bra! Eller

Slutsats
Nä, det här är inget vi kan rekommendera för dig som gillar skarpa bilder. Objektivet kan fungera för dig som bara är ute efter att fånga motiv på extrema avstånd, och som givetvis inte har några större krav på bra bildkvalité. - Men nu kostar den ju inte speciellt mycket, är den värd sitt pris? Knappast, det finns betydligt skarpare, bättre och mer användbara telezoomar till lägre priser.
 

NeoSthlm

Medlem
OT
Varför köper man ett sådan objektiv till fin seminproffskamera EOS 5D ? Så skriver Cyberphoto:

Bildkvalitet
Det blir inte skarpt någonstans, skärpa, kontrast och detaljåtergivning är bland de sämsta vi sett. Den lider också av så mycket kromatisk aberration att det ibland liknar ljuset från en neonlampa. Men nu ska vi inte bara vara negativa och klaga. Den vinjetterar i princip inget och har inga större problem med distorsion, fantastiskt bra! Eller

Slutsats
Nä, det här är inget vi kan rekommendera för dig som gillar skarpa bilder. Objektivet kan fungera för dig som bara är ute efter att fånga motiv på extrema avstånd, och som givetvis inte har några större krav på bra bildkvalité. - Men nu kostar den ju inte speciellt mycket, är den värd sitt pris? Knappast, det finns betydligt skarpare, bättre och mer användbara telezoomar till lägre priser.
Har inte råd med dyra gluggar och ville ha en rejäl zoom för att se om jag hade inspiration för att använda en dylik.
Bilderna blir inte helt galna ens om man handhåller den, var väl mest en kul glugg för 1200kr
Nu håller ju inte bilderna för stora förstoringar.
 

NeoSthlm

Medlem
OT
Varför köper man ett sådan objektiv till fin seminproffskamera EOS 5D ? Så skriver Cyberphoto:

Bildkvalitet
Det blir inte skarpt någonstans, skärpa, kontrast och detaljåtergivning är bland de sämsta vi sett. Den lider också av så mycket kromatisk aberration att det ibland liknar ljuset från en neonlampa. Men nu ska vi inte bara vara negativa och klaga. Den vinjetterar i princip inget och har inga större problem med distorsion, fantastiskt bra! Eller

Slutsats
Nä, det här är inget vi kan rekommendera för dig som gillar skarpa bilder. Objektivet kan fungera för dig som bara är ute efter att fånga motiv på extrema avstånd, och som givetvis inte har några större krav på bra bildkvalité. - Men nu kostar den ju inte speciellt mycket, är den värd sitt pris? Knappast, det finns betydligt skarpare, bättre och mer användbara telezoomar till lägre priser.
Gluggen är inte helt fel för den pengen, har lagt upp 2 bilder som är omanipulerade och tagna på frihand med full zoom, alltså 1300.
Inga mästerverk, men jag är dels ringrostig och sen är det 2 av dom 40 första bilderna som jag tog med det.
 
ANNONS