Annons

Lightroom importerar ej alla bilder från minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har på sistone (ingen aning om hur länge det pågått) märkt att LR 6.14 inte alltid importerar alla bilder som finns lagrade på minneskortet.

Jag formaterar alltid kortet efter nedladdning och första gången jag märkte problemet, var när jag med tomt kort tog några enstaka bilder, som jag snabbt behövde jobba med.
Såg på en gång att en bild som jag redan i kameran tyckte så OK ut, inte hade laddats ned. Förde därför över den manuellt och allt var frid och fröjd.

Efter det är jag förstås uppmärksam och noterar hur många bilder som finns i kameran och jämför med antalet nedladdade i LR.

Det verkar inte hända varje gång, men irriterande nog när det händer.

Någon som drabbats eller har någon förklaring?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har inte drabbats eftersom jag alltid kopierar till hårddisken innan jag importerar i Lr. Med vissa inställningar importerar inte lr filer som programmet uppfattar som dubbletter, dvs redan importerade. Kan de missade filerna finnas med samma namn i mappen redan?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du ställt in kameran så att bilder numreras sekvensiellt och inte återställs varje gång ett kort sätts i? Annars kan filer ha samma namn. Om boxen "importera inte dubletter" är ifylld som nämnts kommer de därför inte importeras.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har hänt mig två gånger att enbart halva kortet kopierades över, eftersom det var såpass stor skillnad så såg jag det direkt. Vid dessa tillfällen startade jag om importen och de saknade filerna laddades ner. Men det är enbart 2 av kanske 150 överföringar och vid båda dessa tillfällen så höll jag på med andra aktiviter med datorn under tiden, något större troligen LR som inte fick över allt, efter detta har jag låtit LR använda hela datorn under överföringen och aldrig sett att den tappat filer
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hm.....

"annat ställe"? Nja, man importerar ju från minneskortet till valt ställe på intern eller extern disk - som LR minns!
Importerar man från minneskort rakt in i LR och efter detta sätter på HD så har ju LR ingen aning om detta. Ännu en bra anledning att spara på rätt ställe först och sedan importera i LR.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Va ?

Dessutom om mqn importerar från minneskortet hittar ju LE inte bilderna sedan om de är på ett annat ställe.
Vid import väljer man ju "kopiera" eller "flytta" till lämplig plats på hårddisk eller annat ställe, inte "lägg till".
Då vet ju LR var bilderna finns . Väljer man "lägg till" så tror ju LR att minneskortet är nåt som alltid finns där.
Att först kopiera till HD å sen importera med inställningen "lägg till" är ju att gå över ån efter vatten.

ThomasR
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att först kopiera till HD å sen importera med inställningen "lägg till" är ju att gå över ån efter vatten.

ThomasR
Njae

Alltså i sak har du rätt men vid problem så är det inte så dumt.
Det är många som gnäller på importen i LR men egentligen är det annat som fallerar.
Främst kortläsare
men också kablar / kontakter / ....
O mer sällan, själva korten i sig.

Äras den som äras bör.
 

cool cat

Aktiv medlem
låter bekant...

Såg någonstans att LR vid senaste uppdateringen 6.14 meddelade användare att de "fixat" ett problem med filer som försvinner...oklart i vilket sammanhang de kunde försvinna och jag tyvärr inte hittat tillbaka till meddelandet på Adobe.
Anledning till att jag fastnade för deras meddelande är att jag har haft upprepade problem med filer som försvinner efter att de laddats in på hårddisken, tyvärr litar jag inte längre på att LR gör allt korrekt (är dock en nöjd användare av LR sedan v 1.0 ) Det jag gör är att alltid spara en extra kopia av minneskortet (manuellt , inte via LR "dubblet import") till en separat hårddisk utifall jag senare saknar någon fil så kan jag gräva där efter den...
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är väl här som det obehagliga i en instabil import ligger - hur vet man att man saknar en bild?

Å andra sidan - det man inte vet något om har man inget ont av! :)
Jo. Efter en greklandsresa hade jag tankat av minneskorten och formaterat dem då jag kom på att jag hade spenderat en tidig morgon med att fota i gränderna. Var var alla de bilderna? Av bara farten hade ett av minneskorten inte blivit kopierat men formaterat. Som tur var gick det att återskapa filerna helt och hållet med ett gratisprogram. Det hade varit ganska surt om bilderna varit borta.
 

Bilagor

Kjell Olsson

Aktiv medlem
En sak som också kan strula till det är att bilderna oftast inte lagras enl hur mitt minne fungerar - alltså närminnet ;-)

Sist in koms ihåg bäst!

De bilder jag har mest aktuella i skallmejan, är de senaste jag tagit och hittar jag inte dom i slutet av importen i LR är det lätt att tro att det inte kommit med.....

Orsaken är att LR gärna föredrar att inte sortera importerade bilder efter filnamn, vilket jag skulle vilja.
Detta går inte att ställa som default - har ägnat många stunder att söka efter tips om att kunna göra det, men alla som varit intresserade av detta problem på nätet är samstämmiga: det går inte!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vid import väljer man ju "kopiera" eller "flytta" till lämplig plats på hårddisk eller annat ställe, inte "lägg till".
Då vet ju LR var bilderna finns . Väljer man "lägg till" så tror ju LR att minneskortet är nåt som alltid finns där.
Att först kopiera till HD å sen importera med inställningen "lägg till" är ju att gå över ån efter vatten.

ThomasR
Det är väl busenkelt. Kopiera bilderna till HD . Man kan då kolla att filerna verkar finnas då de sparas enl filnamn. Sedan är det väl busenkelt att importera mappen in i LR? Typ två klick.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Orsaken är att LR gärna föredrar att inte sortera importerade bilder efter filnamn, vilket jag skulle vilja.
Detta går inte att ställa som default - har ägnat många stunder att söka efter tips om att kunna göra det, men alla som varit intresserade av detta problem på nätet är samstämmiga: det går inte!

Jag kanske missförstår dig, men nog kan man få LR att visa bilderna i filnamnsordnin - och en massa andra ordningar också ;-)Välj i biblioteksmodulen hur de skall visas, se bifogad bild.


Eller är det inte det du menar?
 

Bilagor

T.Risberg

Aktiv medlem
Funkar för mej

Det är väl busenkelt. Kopiera bilderna till HD . Man kan då kolla att filerna verkar finnas då de sparas enl filnamn. Sedan är det väl busenkelt att importera mappen in i LR? Typ två klick.
Visst, men LR gör ju precis de vid import om man ställer in så. Kanske jag har haft tur som ett tok men har aldrig tappat några filer vid import. Filerna importeras i filnamns ordning till dom bibliotek jag ställt in. I mitt fall t ex E:\Foton\2018\ 2018-05-25\_F8B3855.cr2 _F8B3856.cr2 osv osv. Har jag använt min Sony och/eller Panasonic samma dag så hamnar även dessa filer i samma bibliotek i filnamsordning.
Ska man kopiera själv till HD så får man ju skriva in delar av sökvägen själv, de slipper man om man använder LR.

ThomasR
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst, men LR gör ju precis de vid import om man ställer in så. Kanske jag har haft tur som ett tok men har aldrig tappat några filer vid import. Filerna importeras i filnamns ordning till dom bibliotek jag ställt in. I mitt fall t ex E:\Foton\2018\ 2018-05-25\_F8B3855.cr2 _F8B3856.cr2 osv osv. Har jag använt min Sony och/eller Panasonic samma dag så hamnar även dessa filer i samma bibliotek i filnamsordning.
Ska man kopiera själv till HD så får man ju skriva in delar av sökvägen själv, de slipper man om man använder LR.

ThomasR
Om du gör på det sättet och du byter dator eller LR strular och du vill hitta dem på dstorns hårddisk själv - hittar du mapparna då?
 
ANNONS