Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag ramlar in i tråden. Ni kanske redan diskuterat det här till döds redan, men för mig hänger mitt intresse väldigt, väldigt mycket på hur bra AF man får med F-mountobjektiv, och inte minst då tredjepartsobjektiv.
Kan jag tex få träffsäker och hyggligt snabb AF med Sigma-primes, då är det för mig en helt annan kamera än om tredjepartsobjektiven funkar dåligt.

Also: undrar om man kan satsa pengar någonstans på att det blir EN-EL15(a) som batteri.
Är osäker på huruvida Sigma löst kompatibiliteten med Nikonkameror som fungerar med AF-P objektiv. Kameror som uppdaterades med FW för att hantera AF-P tappade AF med Sigma. Eftersom denna kamera lär hantera AF-P och kanske ha lite annan mjukvara d u kan du inte anta att Sigma och andra tredjepartsobjektiv initialt i varje fall i samtliga fall kommer ge AF med F adaptern. De nyare får säkert FW för detta någon gång.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Kanske dessa är lite bättre :)
Den är ganska snygg, designen är ju snarlik Olympus med det vinklade sökarhuset. Om den har intern stabilisering, är vädertålig och får vettiga objektiv då kan det vara något. Spännande att se hur länge batteriet räcker.
Priset är alldeles för högt för en kamerateknik som utvecklas så snabbt. om några år är den omodern.
 

iSolen.se

Guest
Den är ganska snygg, designen är ju snarlik Olympus med det vinklade sökarhuset. Om den har intern stabilisering, är vädertålig och får vettiga objektiv då kan det vara något. Spännande att se hur länge batteriet räcker.
Priset är alldeles för högt för en kamerateknik som utvecklas så snabbt. om några år är den omodern.
Vad kostar en A7Riii och vad kostade en A7R när den kom då?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad kostar en A7Riii och vad kostade en A7R när den kom då?
A7R var inte alls lika dyr, men Sony ville väl slå sig in på marknaden plus att den inte verkar vara lika komplicerat byggd. Jag tror att det var Lens Rentals som plockade isär någon av de senaste modellerna occh jämförde med de tidigare. De nyare var betydligt mer komplicerat byggda, så det där med att det är så enkelt bara för att man tar bort spegeln verkade ha skickats ut genom fönstret...

(A7R III är i nuläget något billigare än D850, men den är rätt dyr den också.)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
A7R var inte alls lika dyr, men Sony ville väl slå sig in på marknaden plus att den inte verkar vara lika komplicerat byggd. Jag tror att det var Lens Rentals som plockade isär någon av de senaste modellerna occh jämförde med de tidigare. De nyare var betydligt mer komplicerat byggda, så det där med att det är så enkelt bara för att man tar bort spegeln verkade ha skickats ut genom fönstret...

(A7R III är i nuläget något billigare än D850, men den är rätt dyr den också.)
Snart kommer marknaden att drälla av D850 till salu med priser rasar snabbt. Sälj nu om du vill ha hyfsat betalt för tegelstenen... Det var bättre förr :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag skulle bli negativt överraskad. Det är teknik som jag inte kommer använda, onödig vikt och tekjnik som kan vara i vägen och gå sönder.
Det skulle du inte behöva bli. Förutsatt att det finns vissa Nikon-objektiv som fungerar med enbart On-chip AF, så kommer Nikon att erbjuda en adapter utan AF-motor och spegel som det ena (och sannolikt första) alternativet, samt även en adapter med "spegel" (en moderniserad version av Sonys LA-EA4). En sådan adapter kan förväntas kunna fungera med alla Nikons AF-objektiv.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Varför skulle det behövas en spegel för att kunna använda skruvfokus? Det krävs förstås en motor vilket gör adaptern större, men jag kan inte se något som helst rimligt skäl till en spegel.
Givetvis behövs det ingen spegel för att skruva objektivets fokus hit och dit. Men spegeln behövs för att ge snabb och bestämd autofokus med skruvdrivna objektiv.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Givetvis behövs det ingen spegel för att skruva objektivets fokus hit och dit. Men spegeln behövs för att ge snabb och bestämd autofokus med skruvdrivna objektiv.
De nya kamerarorna har bade fas- och kontrastdetekterande fokuspunkter pa sensorn.

Skruvdrivna objektiv skulle kunna styras av de forstnamnda och gaffla in fokus precis som pa DSLR-hus.

Jag tror att vissa tidiga Sony hade kass eller ingen kontrastdetekterad autofokus pa sensorn och de var darfor tvugna att spegla en del av ljuset till en separat fokussensor precis som hos en DSLR for skruvdrivna linser.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att vissa tidiga Sony hade kass eller ingen kontrastdetekterad autofokus pa sensorn och de var darfor tvugna att spegla en del av ljuset till en separat fokussensor precis som hos en DSLR for skruvdrivna linser.
Jag tror att du inte menade riktigt vad du skrev. Tidiga Sony spegelfria hade ingen fasdetekterande AF utan bara kontrast-AF.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Intressant lank som berattar att TowerJazz kommer att leverara en BSI sensor till en ny DSLR fran Nikon fran 2020 och en andra sensor 2021. Det framgar inte vilken typ av kamera den andra sensorn kommer att sitta i.

Nikon tror uppenbarligen pa en framtid for bade DSLR och spegelfritt.

https://nikonrumors.com/2018/07/27/towerjazz-we-are-progressing-well-with-a-leading-dslr-camera-supplier-and-have-as-well-begun-a-second-project-with-this-customer.aspx/#more-124014
Det berättar den inte alls.

Det nämns inte att det är Nikon det handlar om och det bekräftas inte att Towerjazz har fått något beställning överhuvudtaget. Det enda som står är:

Vi gör framsteg i förhandlingarna med en ledande DSLR-kamera leverantör.

Har inte heller kunnat hitta att Towerjazz skulle ha säkrat finansieringen för den planerade fabriksbyggnaden i Kina.

Du har blandat ihop VAD det står: "a leading DSLR camera supplier"
med VAR det står: På en Nikon-ryktessajt.


Men detta utesluter i alla fall att det skulle sitta Towerjazz-sensorer i Nikons Z6 och Z7 spegellösa kameror (vad än Ken Wheeler må'dilla om).
 

martinot

Aktiv medlem
Det är bara ängsliga amatörer som är "märkeslojala" - proffs köper det som är bäst för användningsområdet. Reklam göres endast för ett fabrikat om betalning fås.
Kan enbart instämma helt!

Trist med alla som hela tiden pådyvla andra sina märlesval (oavsett vilket märke det är för stunden som gäller).

Bättre att inse att olika personer har olika preferenser och olika behov. Finns inget varumärke som alltid är rätt och rätt för alla. Inte ett enda.

Tycker man skall se positivt på att det finns en hälsosam konkurrens med flera bra och intressanta system.

(Själv har jag kameror från fyra olika tillverkare, och varit nära att köpa ifrån ytterligare tre.)
 

martinot

Aktiv medlem
Nej jag kommer inte köpa den för 45k. Inväntar tills den (om den är bra nog) hamnar på en rimlig summa och det finns ett gäng objektiv man verkligen vill ha först. Ska bli kul att se hur det går framöver.
Samma här! Inte för att jag inte skulle ha råd, men är personligen inte intresserad att betala i närheten av de priserna för ett kamerahus.
 
ANNONS