Annons

Fuji XT3 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Personligen gillar jag inte alls att uppdatera kameror (eller annan elektronik) på ett sätt som är beroende av koppling till yterligare en enhet. Risken för att det skiter sig med en uppkoppling via Wifi/Blåtand eller sladd är nog klart högre än risken att ett minneskort ska gå sönder under uppgraderingen. I värsta fall står man där med en helt oanvändbar kamera (eller som vi råkat ut för några gånger på jobbet - stillastående motorcykel).
Med tanke på att en firmwareuppdatering kräver att datat hamnar i kamerans primärminne för checksumme kontroll mm, innan själva flaggningen av firmware görs så är det en förenkling med smartphone.

1.) Dator -> minneskortläsare -> minneskort -> kamerans primärminne

2.) Smartphone -> kamerans primärminne.

Dessutom kan du fortfarande använda metod 1.) då båda metoderna står till ditt förfogande.
 

martinot

Aktiv medlem
Med tanke på att en firmwareuppdatering kräver att datat hamnar i kamerans primärminne för checksumme kontroll mm, innan själva flaggningen av firmware görs så är det en förenkling med smartphone.

1.) Dator -> minneskortläsare -> minneskort -> kamerans primärminne

2.) Smartphone -> kamerans primärminne.

Dessutom kan du fortfarande använda metod 1.) då båda metoderna står till ditt förfogande.
Vid en ytlig jämförelse så förstår jag att det kanske kan förefalla så.

Kom dock ihåg att i fall ett så är det ingen extern specialprogramvara inblandad (oavsett om på dator, platta eller telefon).

Det är dessutom ett flöde som du som fotograf troligen redan har och vet fungerar. Krävs ingenting nytt för att få det att lira.
 

iSolen.se

Guest
Vid en ytlig jämförelse så förstår jag att det kanske kan förefalla så.

Kom dock ihåg att i fall ett så är det ingen extern specialprogramvara inblandad (oavsett om på dator, platta eller telefon).

Det är dessutom ett flöde som du som fotograf troligen redan har och vet fungerar. Krävs ingenting nytt för att få det att lira.
Det är inte svårigheten att få det att fungera som vi pratar om utan risken för att uppdateringen går fel.

Jag hävdar att en modern implementation gör det säkert för överföringsfel i bägge fallen. Kameran gör förstås en checksummekontroll innan laddning dvs det spelar ingen roll hur firmware kom dit eller ens om sändaren finns kvar.

Inte samma fall som med en MC ovan.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är inte svårigheten att få det att fungera som vi pratar om utan risken för att uppdateringen går fel.
Det jag poängtera, och kommenterade, gällde just komplexiteten i att få uppdateringen att fungera.

Då är ett enkelt minneskort eller USB-sticka betydligt mer pålitligt att fungera än att blanda in en massa (externa) appar/program i uppdateringskedjan.

Jag hävdar att en modern implementation gör det säkert för överföringsfel i bägge fallen. Kameran gör förstås en checksummekontroll innan laddning dvs det spelar ingen roll hur firmware kom dit eller ens om sändaren finns kvar.
Det håller jag däremot med dig till 100%. Absolut.

Har aldrig haft något problem med det (har det strulat, så har det just att få externa uppdateringappar som trilskas att lira, men då uppdateras inget om man misslyckas, och är tämligen ofarligt - även om det kan vara irriterande).
 

smislo

Aktiv medlem
Lite parentes...eftersom X-T2 skickades i fredags, fick jag damma av D800 och 24-70/2.8 + 70-200/2.8 i helgen (dottern spelade handboll i GBG)... tycker faktiskt att X-T2 har snabbare AF och vad tungt D800 och de linserna är... väntar med otålighet på X-T3...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lite parentes...eftersom X-T2 skickades i fredags, fick jag damma av D800 och 24-70/2.8 + 70-200/2.8 i helgen (dottern spelade handboll i GBG)... tycker faktiskt att X-T2 har snabbare AF och vad tungt D800 och de linserna är... väntar med otålighet på X-T3...
Du får rapportera hur du upplever den i jämförelse med X-T2.
Min egen favorit är numera X-H1. Så jag kommer vänta på X-H2.
Sedan har jag ju förstås X-PRO2 och X-T2 också. Min båt är full med kameraprylar.
Får ta hem en del till Sverige och sälja av. Måste få plats med allt annat också när jag seglar i väg i maj.
För den som kan en del om segling och har tid finns det chans att hänga på i april-maj.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Rullar nu på med min XT-2 (exemplar 2 eftersom ex 1 var trasigt) kommer i mitten av nov få prova XT-3 för att få kolla bruset på högre iso. Såg på Cyberphotos test att XT-3 verkar brusa lite mer, men jag vill nog testa själv innan jag vet vad som är sant…………………….
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag har under september hastigt och lustigt uppgraderat min X-T2 och X-T20 till X-H1 och X-T3, det gick så fort att jag inte riktigt hann med själv.

Hursomhelst har jag nu haft X-T3:an i 2 veckor och X-H1:an i 1 vecka.

Det här med att jämföra brusnivåer är alltid vanskligt, i detta läge när inte Adobe har stöd för X-T3:ans RAW filer är det ännu svårare. Jag har lekt lite med Silkypix raw konverterare under tiden.

Om man bara tittar på brus tycker jag det är svårt att säga att det är någon större skillnad, jag tycker dom är ungefär likvärdiga.

MEN, bilderna från X-T3:an har något litet extra, dom känns lite mer "rena", lite mer av någon "dimension" som jag inte kan sätta fingret på.

Jämförelsen X-T3 vs X-H1 är mer rolig. Det som slår mig är att om dom vore bilar skulle X-H1:an vara limousinen med mjuk fjädring, sköna säten och diskret ljud. X-T3:an å andra sidan skulle vara Lamborghinin med sportsäten, accelerationen och det sportiga utseendet.

För den som gillar att använda Fujifilms filmsimuleringar och JPG SOOC så tillför X-T3:an ytterligare två reglage att leka med, man kan ställa in "värmetonen" för de svartvita bilderna, varm eller kall toning, den imponerar.
Vidare så finns stöd för Color Chrome, OFF, WEAK, STRONG för färgbilderna där kameran tar fram lite mer färg ur de mörka tonerna.

AF systemet i X-T3:an har ni säker hört och läst om och det är en dramatisk förbättring mot föregående generation. Detta är en otrolig allround kamera som har vässat till en redan suverän kamera som föregångaren X-T2 är.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Jag har under september hastigt och lustigt uppgraderat min X-T2 och X-T20 till X-H1 och X-T3, det gick så fort att jag inte riktigt hann med själv.

Hursomhelst har jag nu haft X-T3:an i 2 veckor och X-H1:an i 1 vecka.

Det här med att jämföra brusnivåer är alltid vanskligt, i detta läge när inte Adobe har stöd för X-T3:ans RAW filer är det ännu svårare. Jag har lekt lite med Silkypix raw konverterare under tiden.

Om man bara tittar på brus tycker jag det är svårt att säga att det är någon större skillnad, jag tycker dom är ungefär likvärdiga.

MEN, bilderna från X-T3:an har något litet extra, dom känns lite mer "rena", lite mer av någon "dimension" som jag inte kan sätta fingret på.

Jämförelsen X-T3 vs X-H1 är mer rolig. Det som slår mig är att om dom vore bilar skulle X-H1:an vara limousinen med mjuk fjädring, sköna säten och diskret ljud. X-T3:an å andra sidan skulle vara Lamborghinin med sportsäten, accelerationen och det sportiga utseendet.

För den som gillar att använda Fujifilms filmsimuleringar och JPG SOOC så tillför X-T3:an ytterligare två reglage att leka med, man kan ställa in "värmetonen" för de svartvita bilderna, varm eller kall toning, den imponerar.
Vidare så finns stöd för Color Chrome, OFF, WEAK, STRONG för färgbilderna där kameran tar fram lite mer färg ur de mörka tonerna.

AF systemet i X-T3:an har ni säker hört och läst om och det är en dramatisk förbättring mot föregående generation. Detta är en otrolig allround kamera som har vässat till en redan suverän kamera som föregångaren X-T2 är.
Tack för info..................
 

smislo

Aktiv medlem
Jag har under september hastigt och lustigt uppgraderat min X-T2 och X-T20 till X-H1 och X-T3, det gick så fort att jag inte riktigt hann med själv.

Hursomhelst har jag nu haft X-T3:an i 2 veckor och X-H1:an i 1 vecka.

Det här med att jämföra brusnivåer är alltid vanskligt, i detta läge när inte Adobe har stöd för X-T3:ans RAW filer är det ännu svårare. Jag har lekt lite med Silkypix raw konverterare under tiden.

Om man bara tittar på brus tycker jag det är svårt att säga att det är någon större skillnad, jag tycker dom är ungefär likvärdiga.

MEN, bilderna från X-T3:an har något litet extra, dom känns lite mer "rena", lite mer av någon "dimension" som jag inte kan sätta fingret på.

Jämförelsen X-T3 vs X-H1 är mer rolig. Det som slår mig är att om dom vore bilar skulle X-H1:an vara limousinen med mjuk fjädring, sköna säten och diskret ljud. X-T3:an å andra sidan skulle vara Lamborghinin med sportsäten, accelerationen och det sportiga utseendet.

För den som gillar att använda Fujifilms filmsimuleringar och JPG SOOC så tillför X-T3:an ytterligare två reglage att leka med, man kan ställa in "värmetonen" för de svartvita bilderna, varm eller kall toning, den imponerar.
Vidare så finns stöd för Color Chrome, OFF, WEAK, STRONG för färgbilderna där kameran tar fram lite mer färg ur de mörka tonerna.

AF systemet i X-T3:an har ni säker hört och läst om och det är en dramatisk förbättring mot föregående generation. Detta är en otrolig allround kamera som har vässat till en redan suverän kamera som föregångaren X-T2 är.
Hur känns objektiv fattningen? Jag har haft alltid lite glapp, både med min X-T20 och senare med X-T2. Det stör mig inte med små objektiv däremot med 50-140/2.8 och 55-200/3.5-4.8 känns så där. Sådant har jag aldrig upplevt men någon av mina NIKON kameror. Samma problem hade jag med SONY A6000.
 

Mas71

Aktiv medlem
Hur känns objektiv fattningen? Jag har haft alltid lite glapp, både med min X-T20 och senare med X-T2. Det stör mig inte med små objektiv däremot med 50-140/2.8 och 55-200/3.5-4.8 känns så där. Sådant har jag aldrig upplevt men någon av mina NIKON kameror. Samma problem hade jag med SONY A6000.
Menar du ca 0,5 mm i vridriktningen?
Jo den finns där även på X-T3 såväl som X-H1.
Har själv inte tänkt på det men testade nu nyss med 100-400 och 18-55.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Surfplattans fel

Något skumt med studiobilderna på Imaging Resource
De brukar vara skarpare än så här
De är skarpare. Det jag ser nu med PC och en 4K skärm är helt OK.
Däremot såg de inte bra ut med en surfplatta (Samsung 10 tum). Märkligt nog så bilderna från Nikon D7200 bättre ut....
Någon annan som har problem med surfplattor & smartphone?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om jag tolkar din fråga generellt: Don't get me started ... :)

Men mer specifikt: många webbplatser får lite problem med skalning av bilder på handhållna enheter vilket kan ge dålig skärpa.
Annars tycker jag att man inte så sällan även får motsatt problem i att de har en tendens att släta över och dölja många brister. Möjligen helt avsiktligt eftersom kamerorna i dem är mycket sämre...
 
ANNONS