Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det är nog mest hennes speciella karisma som har orsakat detta tumult och gensvar. Hon säger ju själv att man inte ska lyssna på henne, men det är ett illa valt ord. Det mesta slinker igenom när man blivit världsberömd.
Jag tycker det är en underbar liten tjej, men inte ett "barn" som en psykolog uttryckte det på teve.
Det är fantastiskt att en så kallad diagnos (vad det nu var) egentligen är ett epitet på människor som är annorlunda och med särskilda styrkor. inte alls bara vissa svagheter.
Det är för väl att människor är mångfacetterade och inte alla är lika. annars skulle livet vara bra trist.
Greta lär ha sagt att hon har Aspergers när hon var hos skavlan, såg inte själv det programmet. Kollar man på Wikipedia om Aspergers, så fins det läsning i nära halvtimmen om ämnet. Lite läskigt tycker jag att det är OM Gretafebern går över i sektliknade former, att människor som inte mår så bra söker sig till en välgörare
som skall rädda världen.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Iriterad

Jag tog upp vattenförbrukning för några sidor sen, ett problem i många områden. Snålspolande toaletter möjligen ger 10-20 liters besparing i veckan för ensamhushåll.
Sedan nämner jag swimmingpooler och plastpooler, swimmingpooler finns inte så många, men plastpooler på kanske 2-6 kubik säljs antagligen på var och varannan stormarknad, där går det åt dricksvatten.
Så sluta babbla om hur mycket ström det går åt till din swimmingpool, det är ointressant. Det handlar om att grundvattnet / dricksvattnet / sjövattnet kan användas till plastpooler, flera kubik i veckan sommartid per pool.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Japp! Hoppas faktiskt på att den är kärnkrafts- eller vattenfallsbaserad. Har vidare tankar på att i framtiden sätta upp solceller på taket för att bidra till bättre miljö och effektivare närproducerad energi för tex. pool och elbilen.
Miljö är mycket och det är ju bra om man kan ha solcellspaneler på taken på husen även om det säkert kan bi meckigt om man måste underhålla taken av olika skäl.

Jag har sett gräsliga solpanelsinstallationer och jag gillar verkligen inte när man som på ett ställe på en ö i närheten gjort en rätt stor installation på en brant bergssida nedanför husen. Jag anser att det faktiskt är miljöförstöring det med och jag undrar faktiskt över vilka regler som gäller sånt här. Det borde ju krävas byggnadstillstånd för sånt med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tog upp vattenförbrukning för några sidor sen, ett problem i många områden. Snålspolande toaletter möjligen ger 10-20 liters besparing i veckan för ensamhushåll.
Sedan nämner jag swimmingpooler och plastpooler, swimmingpooler finns inte så många, men plastpooler på kanske 2-6 kubik säljs antagligen på var och varannan stormarknad, där går det åt dricksvatten.
Så sluta babbla om hur mycket ström det går åt till din swimmingpool, det är ointressant. Det handlar om att grundvattnet / dricksvattnet / sjövattnet kan användas till plastpooler, flera kubik i veckan sommartid per pool.
På ön där jag bor har rätt många som bor strandnära inte bara dåligt med vatten utan även dålig kvalitet på sommarmånaderna. Men det har blivit ett allt vanligare alternativ de senaste åren att folk skaffar avsaltningsanläggningar. Det är inte billigt utan går på ca 100 000 enligt en granne jag har men det går kanske på ett ut med att borra efter vatten och pumpa upp detta med sänkpumpar på traditionellt vis och det är ju som sagt ingen bra metod i starndnära lägen om det finns radiella sprickor (sett mot stranden) i berget.

Nu ska ni få höra en liten uppbygglig historia om både torka, svält, vatten och kunskapers betydelse. I kväll såg jag en fantastisk film (The boy who harnessed the wind, Netflix) om en pojke i Malawi vars familj drabbades av hungerkatastrofen 2001 (tror jag det var). Han hade läst om vindkraft och vindkraftverk i skolans bibliotek som han fick låna trots att hans föräldrar inte längre kunde betala skolavgiften och han blivit avstängd från undervisningen.

Han gjorde själv vingar till sitt enkla vindkraftverk, som sattes att driva ett vevparti på pappans ombyggda cykel som hissats upp högt i ett trätorn och vevpartiet drev bakhjulet, som i sin tur drev en cykeldynamo. Denna dynamo laddde ett batteri (som också hittats på sophögen) och detta drev sedan en vattenpump han också hittat på samma sophög. Jag har själv sett många exempel på hur man i fattiga länder lärt sig ta vara på mängder av industriprodukter som hamnat på sophögar. Där har vi ju helt klart en del att lära.

Genom denna enkla anordning pumpades vatten upp ur en brunn som sedan bevattnade deras åkrar. Vatten styrdes via enkla sinnrikt konstruerade konstbevattningsrännor och med vattnet kunde sedan fina skördar bärgas trots torkan och folk slapp inte bara vara helt utlämnade till vädrets makter som tidigare utan de fick nytt hopp om ett bättre liv igen. Jag har sett andra exempel på liknande "bondteknologi" från Burundi. När folk får kunskaper så händer det fantastiska grejor trots stor fattigdom och svåra villkor.

Det här är totala motsatsen till den domedagsapati vi håller på att driva en stor del av befolkningen i Sverige in i trots de relativt fantastiska förutsättningar vi har idag med en av världens mest diversifierade ekonomier och en hyffsat säker, billig och miljövänlig el som många inte har tillgång till som vi. Jag tycker det är dags att lägga ner det här moderna gisseltåget vi ägnar oss åt idag och istället försöka se möjligheterna som faktiskt finns istället. Är det något vi borde skämmas över så är det inte flygandet i första hand utan att vi tvingar på en hel generation ungdomar offerkoftor och driver dem in i uppgivenhet, rädsla och apati. När jag var ung hade många ångest över kärnvapenkapp rustningen och atom- och vätebomberna. Det var heller ingen bra tid men det är faktiskt inte den här heller fast den stora skillnaden är att vi jobbar hårt på att göra den ännu värre än den är.

Är det inte snart dags för de goda exemplen och framstegen som faktiskt finns och sker nu istället för att lyssna till den samhällets dödsmässa vi nu bevittnar?
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Läste för några månader sedan om en som beskrev hur vi får vatten i Sverige, angående grundvattnet, 7,5 miljoner människor i Sverige får vatten från sjöar och andra vattendrag, vi har fler sjöar i Sverige än dom tusen sjöars land Finland beskrivs som, vatten ser ut att finnas enligt honom, problemet enligt honom ligger på eftersatta reningsverk i Sverige, det fins anläggningar som inte har byggts ut moderniserats sedan 1967, regeringen behöver satsa mycket flera miljarder än i dag, det förvånansvärt tyst om denna allvarliga brist. kommer inte i håg källan eller killen som skrev detta.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Du kan ju välja att köpa grön el.
Jättebra att det finns, har också läst kritik mot att elbolagen tar ut överpriser för klimatsmart el. Själv använder jag förhållandevis väldigt lite el. Har investerat i värmepump sedan länge för uppvärmning av både vatten och värme. Har sannolikt en förbrukning på årsbasis som ligger minus 60% (om inte mer) mot vad det var tidigare. Jag borrade så djupt det bara gick, vilket visade sig vara väldigt effektivt. Använder aldrig tillskottsvärme :)
 

HansI1

Medlem
Greta lär ha sagt att hon har Aspergers när hon var hos skavlan, såg inte själv det programmet. Kollar man på Wikipedia om Aspergers, så fins det läsning i nära halvtimmen om ämnet. Lite läskigt tycker jag att det är OM Gretafebern går över i sektliknade former, att människor som inte mår så bra söker sig till en välgörare
som skall rädda världen.
Ok, jag är bekant med personer som i något fall sagt att de har Aspergers syndrom, i något fall uppvisar alla tecken på detta, och de är duktiga matematiker. Kan hålla många bollar i luften och organisera. Men den sociala sidan är helt annorlunda och snabb, kontaktlös, man får känslan att man behandlas som "luft" men de håller ändå kontakt med en massa människor
- i jobbet, inte utanför. Och i jobbet handlar det nästan uteslutande om just jobbet. Noggranna, ärliga.

Jag vet inte om ni har diskuterat klimatfrågan, men visst är det som du skriver risk för att många mindre medvetna/kunniga och kanske illamående klimativrare hänger upp sig på andra som inte kan/förstår men som tagit sig upp genom "populism" och börjar dyrka dem som något slags messias.
Men det verkar som om Greta blivit varse det problemet.
Någon har väl förklarat för henne.
Sen går hon självklart fel när hon ploklamerar att man inte ska lyssna på henne.

Enkelt faktum är ju f.ö. att det handlar om en naturlig utveckling, det är fastslaget att skeendet upprepats under miljontals år.
Människans agerande kan bara påskynda eller bromsa den naturliga utvecklingen. Det är också klart att vi påskyndar den åt fel håll, men ingen verkar veta i vilken grad.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läste för några månader sedan om en som beskrev hur vi får vatten i Sverige, angående grundvattnet, 7,5 miljoner människor i Sverige får vatten från sjöar och andra vattendrag, vi har fler sjöar i Sverige än dom tusen sjöars land Finland beskrivs som, vatten ser ut att finnas enligt honom, problemet enligt honom ligger på eftersatta reningsverk i Sverige, det fins anläggningar som inte har byggts ut moderniserats sedan 1967, regeringen behöver satsa mycket flera miljarder än i dag, det förvånansvärt tyst om denna allvarliga brist. kommer inte i håg källan eller killen som skrev detta.
I morse ringde en hyfsat initierad man in till ett telefonväkteri. Hans poäng var med exemplet Indien där man nu som på många andra ställen gör vad de kan får att länka in så mycket skit de kan reningsverk. Istället för att låta marken ta upp lokalt spillvatten och skilja det från exv. fekalier så ska allt in i reningsverken som inte fixar detta. Kommer det mycket regn så "breddas" skiten dessutom ut helt orenat i sjöar och hav.

På landsbygden i Sverige finns mängder av allt bättre fungerande enskilda avlopp men på många ställen idag gör kommunerna vad de kan för att skrota dessa och länka in så mycket det går till kommunala avloppen som helt enkelt är sämre på att absorbera en del av vattenburet avfall än om man hade gjort som man gjort länge och infiltrera detta vatten i infiltrationsbäddar i anslutning till boställena. Infiltration funkar inte överallt och särskilt inte när man föser ihop alltför många på liten yta men varför inte utnyttja de möjligheter som redan finns där de faktiskt bevisligen fungerar - som på stora delar av vår landsbygd.

Ute på öarna komposterar man även fekalier som blir fin jord efter något år. En jord vi faktiskt dessutom behöver för här är det annars mest berg och svallgrus. Komposterade fekalier är näring för nya växter och odlingar som behövs bättre på land än i havsvattnet. Tyvärr har vi fått alltmer av vattenburna system även här där de faktiskt passar illa därför att vi får ut alltmer av stadsfolk som inte kan tänka sig annat än vattentoaletter av rent praktiska skäl.

Även på indiska landsbygden som på vissa områden ligger före oss har man sedan länge insett att både mänsklig avföring och spillning från djur rätt hanterad kan ge metangas som man kan använda i hushållen istället för att elda med ved vid matlagning. Detta motverkar även den epidemi av avskogning som länge dragit över världen. Det är inte bara Amazonas. Exemplet Etiopien visar hur det kan gå. Där lär landet ha varit täckt till 40% av skog tidigare och på 80-talet lär det ha varit omkring 4%. När man flög över höglandet till Addis Abeba så såg man i bästa fall bara gräs gräs gräs. Jordförstöring hade skapat rena månlandskap på sina ställen och humuslagren hade för länge sedan blåst ut i havet. Efter flera stora svältkatastrofer med flera miljoner döda på 70- och 80-talen så planterar man nu mängder med tråd och det är ju en positiv sak som skett sedan dess.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Trådskaparen tar upp resursslöseri i sitt inlägg. Att behöva köpa nytt därför att fullt fungerande apparater inte är kompatibla.
Ja och ska man förtydliga så hade det ju gått så långt att hon övervägde att helt sluta upp med digitalfoto därför att hon led av klimatångest kopplad till detta resursslöseri. Så den diskussion som förs nu här är väl högst relevant i det avseendet. Det är väldigt lätt att drabbas av tunnelseende när man tänker på detta men egentligen är ju detta oändligt mycket större med digitaliseringens verkliga kostnader. Det är ju även så på ett privat plan idag att vi för längesedan passerat det stadium där många människor fått allt svårare att mästra den allt mer komplicerade infrastruktur som måste finnas runt det digitala fotograferandet. Jag tycker TS inlägg är ett väldigt bra exempel på den tekniktrötthet som drabbar många idag och det gäller faktiskt inte bara äldre längre.
 

HansI1

Medlem
Vad har alla dessa inlägg med digitalfotografi är piss att gör
Den saken är redan diskuterad om du bara lugnt läser innantill.
Forumet är inte en polis-stat och ska vara trevligt.
DET är det viktigaste.
Det vet jag som moderator förr i forum ang. filosofi.
Nu får du väl anmärka på mitt inlägg här också, det har ju lika
lite som ditt inägg med ämnet att göra.
 

Bengf

Aktiv medlem
I morse ringde en hyfsat initierad man in till ett telefonväkteri. Hans poäng var med exemplet Indien där man nu som på många andra ställen gör vad de kan får att länka in så mycket skit de kan reningsverk. Istället för att låta marken ta upp lokalt spillvatten och skilja det från exv. fekalier så ska allt in i reningsverken som inte fixar detta. Kommer det mycket regn så "breddas" skiten dessutom ut helt orenat i sjöar och hav.

På landsbygden i Sverige finns mängder av allt bättre fungerande enskilda avlopp men på många ställen idag gör kommunerna vad de kan för att skrota dessa och länka in så mycket det går till kommunala avloppen som helt enkelt är sämre på att absorbera en del av vattenburet avfall än om man hade gjort som man gjort länge och infiltrera detta vatten i infiltrationsbäddar i anslutning till boställena. Infiltration funkar inte överallt och särskilt inte när man föser ihop alltför många på liten yta men varför inte utnyttja de möjligheter som redan finns där de faktiskt bevisligen fungerar - som på stora delar av vår landsbygd.

Ute på öarna komposterar man även fekalier som blir fin jord efter något år. En jord vi faktiskt dessutom behöver för här är det annars mest berg och svallgrus. Komposterade fekalier är näring för nya växter och odlingar som behövs bättre på land än i havsvattnet. Tyvärr har vi fått alltmer av vattenburna system även här där de faktiskt passar illa därför att vi får ut alltmer av stadsfolk som inte kan tänka sig annat än vattentoaletter av rent praktiska skäl.

Även på indiska landsbygden som på vissa områden ligger före oss har man sedan länge insett att både mänsklig avföring och spillning från djur rätt hanterad kan ge metangas som man kan använda i hushållen istället för att elda med ved vid matlagning. Detta motverkar även den epidemi av avskogning som länge dragit över världen. Det är inte bara Amazonas. Exemplet Etiopien visar hur det kan gå. Där lär landet ha varit täckt till 40% av skog tidigare och på 80-talet lär det ha varit omkring 4%. När man flög över höglandet till Addis Abeba så såg man i bästa fall bara gräs gräs gräs. Jordförstöring hade skapat rena månlandskap på sina ställen och humuslagren hade för länge sedan blåst ut i havet. Efter flera stora svältkatastrofer med flera miljoner döda på 70- och 80-talen så planterar man nu mängder med tråd och det är ju en positiv sak som skett sedan dess.
Såg filmen på TV om floden Ganges, där en man kämpade förgäves om den oerhört förorenade floden, man åkte båt med reportern och han visade på avlopp som gick direkt ut i floden från industrier och annat, reportern hade svårt på kvällen att gå på många gator då folk helt sonika satt sig och gjorde sina behov. Vet inte dödligheten i Indien eller om indier har ett ovanligt starkt immunförsvar, man badar och tvättar sig dock obehindrat i denna flod, Stanken var bitvis nästan outhärdlig under båtresan, det var läge där för uppkastningar, reportern är en klämmig friskus kvinna som är ute på flera äventyr, tyvärr så halkade hon på lite spillning på dom trånga gatorna och slog sig rätt så illa.

Tillbaka till Sverige så kom det problem med dom snålspolande toaletterna, vilket rörmokarna slog larm om, vatten mängden blev för liten i många för trånga avlopp, så skiten kom inte alltid dit den skulle, man försöker köra med tunnare papper på allmänna toaletter för är det gratis skall det slösas med papper och så trycker man på extra snålspolning, man får nog utöka ämnena i skolan för vi sköter oss inte särskilt bra, för att inte tala om våra toaletter vid rast platserna, har kört många resor till skåne under åren, folk grisar ner så man tror inte sina ögon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ok, jag är bekant med personer som i något fall sagt att de har Aspergers syndrom, i något fall uppvisar alla tecken på detta, och de är duktiga matematiker. Kan hålla många bollar i luften och organisera. Men den sociala sidan är helt annorlunda och snabb, kontaktlös, man får känslan att man behandlas som "luft" men de håller ändå kontakt med en massa människor
- i jobbet, inte utanför. Och i jobbet handlar det nästan uteslutande om just jobbet. Noggranna, ärliga.

Jag vet inte om ni har diskuterat klimatfrågan, men visst är det som du skriver risk för att många mindre medvetna/kunniga och kanske illamående klimativrare hänger upp sig på andra som inte kan/förstår men som tagit sig upp genom "populism" och börjar dyrka dem som något slags messias.
Men det verkar som om Greta blivit varse det problemet.
Någon har väl förklarat för henne.
Sen går hon självklart fel när hon ploklamerar att man inte ska lyssna på henne.

Enkelt faktum är ju f.ö. att det handlar om en naturlig utveckling, det är fastslaget att skeendet upprepats under miljontals år.
Människans agerande kan bara påskynda eller bromsa den naturliga utvecklingen. Det är också klart att vi påskyndar den åt fel håll, men ingen verkar veta i vilken grad.
Det lär ha varit så varmt en gång i tiden så att det växte träd på toppen av Kebnekaise. Men tillbaka till dagens verklighet, klimat frågan är extremt komplex tycker jag, att hitta den rätta balansen mellan att föda svältande befolkning och extrem dödlighet bland barn, bristen på rent vatten, allt har varit stora problem sedan minst 100 år tillbaka i tiden, vi skall inte äta mer än 120 gram kött i veckan säger forskarna, man dödade runt 40 miljoner bisonoxar på 1800- talet, om man använde väl inte ens en tiondel av varken kött eller skinn, det sägs att det strövade 50 miljoner bisonoxar en gång i tiden på prärierna, Buffalo Bill Cody var anlitad som spanare åt stora Ryska jakt lag som sköt som galningar när oxarna inte sprang efter dom första skotten, indianerna var bedrövade när dom såg eländet, dom själva sköt aldrig mer än nödvändigt, och använde nästan allt på buffeln för sin överlevnad.
 

PMD

Aktiv medlem
Jättebra att det finns, har också läst kritik mot att elbolagen tar ut överpriser för klimatsmart el.
Hos Vattenfall ska man kunna beställa kärnkraftsel och enligt min sagesperson får man dessutom lite rabatt då. Jag har inte hunnit med att kolla upp det men ska göra det inom kort.
 

PMD

Aktiv medlem
Har investerat i värmepump sedan länge för uppvärmning av både vatten och värme. Har sannolikt en förbrukning på årsbasis som ligger minus 60% (om inte mer) mot vad det var tidigare. Jag borrade så djupt det bara gick, vilket visade sig vara väldigt effektivt. Använder aldrig tillskottsvärme :)
Hur lång är avskrivningstiden på din anläggning?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur lång är avskrivningstiden på din anläggning?
Bra fråga. Det är flera faktorer, dels att man får ett borrhål med hög verkningsgrad. Ett borrhål ska ha så mycket vatten/genomströmning det bara går för snabb återhämtning. Sedan ska huset gärna vara ”trögt” så att värmen kan bibehållas och gärna stora ytor som avger värmen, tex golvvärme = lägre vattentemperatur.

Då, när vi installerade fick vi ett omställningsbidrag, vilket var förmånligt. Mellan tummen och pekfingret en avskrivning (med hänsyn till faktorerna ovan) på mellan 7 - 10 år. Förra ägaren låg på +40000 kWh/år (säkert en del doppvärmare). Vi har idag 16000 kWh/år och uppvärmningsytan är 250 kvm.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det lär ha varit så varmt en gång i tiden så att det växte träd på toppen av Kebnekaise. Men tillbaka till dagens verklighet, klimat frågan är extremt komplex tycker jag, att hitta den rätta balansen mellan att föda svältande befolkning och extrem dödlighet bland barn, bristen på rent vatten, allt har varit stora problem sedan minst 100 år tillbaka i tiden, vi skall inte äta mer än 120 gram kött i veckan säger forskarna, man dödade runt 40 miljoner bisonoxar på 1800- talet, om man använde väl inte ens en tiondel av varken kött eller skinn, det sägs att det strövade 50 miljoner bisonoxar en gång i tiden på prärierna, Buffalo Bill Cody var anlitad som spanare åt stora Ryska jakt lag som sköt som galningar när oxarna inte sprang efter dom första skotten, indianerna var bedrövade när dom såg eländet, dom själva sköt aldrig mer än nödvändigt, och använde nästan allt på buffeln för sin överlevnad.
Kebnekaise ja, Jorden höll på att bli en isplanet en gång för LÄNGE sedan. Det var eller dom tror det var kraftig vulkanisk aktivitet som räddade oss då.
Klimatet styrs av flera orsaker, periodiska variationer i solstrålningen är nog den största orsaken, men meteoriter och kraftig vulkanisk aktivitet kan ju orsaka snabba temperaturfall. Senast var det nog en Isländsk vulkan som gjorde att dödstalen ökade i Europa för några hundra år sen.
Av supervulkanerna känner jag bara till Yellowstone, den ska /bör få utbrott snart (10 år eller kanske 50.000 år), då blir det kyligt.
Så med lite flax kanske klimatuppvärmningen är bra.

Rent vatten ja, dels beror det på industriutsläpp. Det beror dels på att människor i västvärlden köper som galningar och tom hyr förråd för att ställa dom nya prylarna i. Dels beror förorenat vatten på hushållens utsläpp av kemikalier, men främst på "världens sämsta uppfinning": vattenklosetten. Istället för att använda mulltoa spolas den fina näringen ut till reningsverken. Vattnet (med) näringen går sen ut i tex Östersjön, då slår man två flugor i en smäll; övergöder Östersjön och producerar konstgödsel.

Argentinarna för nog ställa om lite, om det stämmer som jag hört att på restauranger där kan man välja på ungefär 250gr, 500gr eller 1kgs biff.
 
ANNONS