Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang.film!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

leica

Aktiv medlem
Hej alla!!!

Ngn som vet ngt. om delta filmerna vad gäller framkallnings tider då man printar i kondensljus????Med vilken framkallare osv.???Vill gärna ha lite info. ang. xtol okså!!Har kört en del t-max 100, och vill nu ha ngt. som geer bra hudtoner ala tri-x!!ngn. som har ngt. bra förslag?????????
 

Pentapix

Aktiv medlem
Om det ska vara 400 ASA och nå´t som är likt TRI-X, prova Fuji Neopan 400. Minst lika mycket D-max och renare och snyggare högdagrar. Jag soppade mina så´na i T-max framk. och dom blev bra.
Daniel
 

Miramax

Aktiv medlem
X-tol kan användas 2+1, 1+1 och 1+2 som engångsframkallare.
Kantskärpa och korn ökar med spädningen.
23 grader är en bra temperatur. 10 minuter är en bra tid att testa i brist på annat.
Köp endast 5 literspacken och blanda ut allt på en gång och överskrid inte angiven blandningstemperatur.Använd uppkokt avsvalnat vatten eller batterivatten till förrådslösingen. Förvara i helt fyllda flaskor av glas i mörker. Använd flaskor i olika storlekar så att du alltid kan ha helt fyllda flaskor.
Släng hellre mindre skvättar - framkallaren är billig.
Börja med 23 grader vatten i 4 minuter.Spara vattnet. Framkalla. Använd sparade vattnet som stoppbad i 2 minuter. Fixera; fixeringstid: 3 x klarningstiden för en bit oframkallad film.
HCA och sen skölj i minst 15 minuter( med Jobo Cascade sköljslang). AO
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Om du gillar Tri-X, varfor soker du da efter en annan film??

Sjalv brukar jag kopa Tri-X pa rafilm, laddar rullarna sjalv, och anvander den en hel del. Framkallar med D-76 och foljer dom rekomenderade tiderna. T.ex vid 400 ISO - 20 grader, 10 minuter.

Personligen tycker jag det ar battre att halla sig till de filmer man redan anvandre och ar nojd med. Pa detta satt kan man fa en djupare fortaelse for just den filmens satt att fungera.

Fredrik
www.worldsphotos.com
 
ANNONS