Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkalla 120 film??

Produkter
(logga in för att koppla)

mettemarit

Aktiv medlem
hur framkallar man s/v 120 film själv?
den har ju inga "matnings hål" som den "vanliga", hur ska man då mata på den på en spiral?
 

Helena

Aktiv medlem
Har du plastspiral så tar du bara isär den och sätter den i rätt läge...

Sedan så är det bara att ladda som 135 mm film... Hålen gör ingen skillnad...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Riv bort tejpbiten försiktigt bara. Drar man för snabbt kan den "blixtra" till. Antar att det är statisk elekticitet, så var det på Plus-X iaf. Eller har de (Kodak) bytt tejp nu? Det var ett tag dedan jag körde s/v...
 

Helena

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Riv bort tejpbiten försiktigt bara. Drar man för snabbt kan den "blixtra" till. Antar att det är statisk elekticitet, så var det på Plus-X iaf. Eller har de (Kodak) bytt tejp nu? Det var ett tag dedan jag körde s/v...
Klipp bort det hela eller knip till med nageln och dra bara av filmen... Bästa sätten...
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
http://w1.586.telia.com/~u58613689/

Hej!
Det brukar vara lite krångligare att få upp 120-film på framkallningsdosans spriral gentemot 135-film. Eftersom filmen är bredare vill den gärna böja sig när den skall in i spåren. Mitt tips är att "träna" i dagsljus på en kasserad 120-rulle. Naturligtvis skall skyddspappret avlägsnas.
mvh/Tommy
 

skalmac

Aktiv medlem
Tillägas kan också att det går att få med 2 filmer på varje spiral, med lite träning, (så man inte lägger dem över varandra)
 

startraker

Aktiv medlem
Verkar det inte lite onödigt att böka till det med två filmer på varje spiral? Är det inte bättre med kvalitét istället för kvantitet?:cool:
 

mettemarit

Aktiv medlem
nu har jag framkallat min film, och jag tyckte tvärt enomt tommy att den gick mycket lättare än 135mm. fast mest pga att den inte är så lång. spiralerna är så jävla skitna så när man ska ladda 36rulle vill den gärna hoppa ur spår frammåt slutet.
 
ANNONS