Annons

Nybörjarvarning! Systemkamera eller större kompaktkamera som andra steg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Choy!

Jag tror jag förstår dina funderingar mer än väl.

Detta är min historia:
Jag köpte min första digitala kamera sommaren -03. En Canon Powershot S50. Den var ett verkligt lyft för min hobby som legat nere några år. Den tog bra bilder och var liten och smidig. Man tog med den var man än gick. Förra hösten kom sedan lusten till något mer avancerat igen. Efter lite funderingar hit och dit föll valet på en Nikon Coolpix 8800. 8 MP, 10X zoom, fullt med möjligheter till manuella inställningar. Tanken med köpet var en smidig kamera med mycket inbyggt. Alltså mindre prylar att bära med sig. Jag hade bara missat EN sak, slutartidsfördröjningen. Kameran tog alltså inte bilden exakt när "man tryckte av", med en hel del oskarpa bilder som följd och det är mycket irriterande när man fotograferar motiv som rör sig tex sina barn. Detta gjorde att missnöjet med kameran ökade för var dag som gick. Summa sumarum, idag är jag lycklig ägare till en Nikon D70s. Men det var en dyr läxa. Mitt råd är, välj en systemkamera. Om inte just nu kommer den med tiden ge dig mer. Lycka till.

Mvh Thomas
 

Choy

Medlem
Jo det är nog som flera antyder, att jag har satt siktet för högt och borde börja med lite enklare grejer alt söka av begmarknaden efter fynd. Om jag väljer Nikon eller Canon är nog sannolikheten stor att jag köper någon del beg.

Finns något någorlunda snabbt sätt att veta om ett objektiv är bra eller inte? Tycker det verkar vara ohyggligt mycket specifikationer och förkortningar, som förmodligen inte ens säger mer än grundläggande saker. Jag såg att någon hade listat en del olika objektiv någonstans här på siten.

Och jag har nog beslutat mig för en systemkamera vid det här laget. Grupptrycket är alldeles för stort.
 

zandztrom

Medlem
Cyberfoto har ofta testresultat för objektiv på sin sida annars finns ju recensioner här på fotosidan(produkter -> recensioner).Jag köpte just ett Canon EF 50/1,8 II objektiv(billigt och bra).
För detta fanns bra testresultat på både fotosidan och cyberfoto.
 

millimeter

Aktiv medlem
Choy skrev:
Jo det är nog som flera antyder, att jag har satt siktet för högt och borde börja med lite enklare grejer alt söka av begmarknaden efter fynd. Om jag väljer Nikon eller Canon är nog sannolikheten stor att jag köper någon del beg.
Du frågade tidigare om Minolta. Tyvärr är det väl kanske så att tillgången på begagnade prylar är större för Nikon och Canon, så man kan vrida på ditt resonemang och säga "Om jag köper någon del beg är nog sannolikheten stor att jag väljer Nikon eller Canon."

Det är synd, för KM 5D är för mig den mest lockande kameran, men just tanken att spara pengar genom att köpa beg pekar mer åt D50.

En knäckfråga för Nikonister: D50 + 18-70 (alltså kitobj. till D70s) kostar ungefär lika mycket som D70s + 18-70, vad jag har sett. Är det helt uppenbart att D70s är ett bättre köp?



Och jag har nog beslutat mig för en systemkamera vid det här laget. Grupptrycket är alldeles för stort.
Sånt är härligt.. :)
 

.Z.

Aktiv medlem
millimeter skrev:
Du frågade tidigare om Minolta. Tyvärr är det väl kanske så att tillgången på begagnade prylar är större för Nikon och Canon,
Det är ingen tvekan om att tillgången på beg. bra optik är större till C och N men man ska dock vara medveten om att det går att fynda även till KM. Köpte för ett par veckor sen en Minolta 70-210 4.0 för 600 spänn på blocket!

Det svåra är dock att skilja ut vad som är bra och dåligt...

Nu finns det dock mkt fin ny optik från Tamron, Sigma och Tokina för det är ju inget som säger att man måste köpa originaloptik...

Som nån tidigare skrev. Kläm på de olika modellerna och gå på känslan, ergonomin skiljer nämligen en del...

//Larsa
 

macgunde

Aktiv medlem
Köpte mig en Nikon D70 för ca ett år sedan, kan ju garantera att jag inte ångrar köpet.

Varför jag valde Nikon D70 före Canon 300D då var att jag tyckte D70 satt bättre i min hand och hade fått bättre kritik.

Kolla ekonomin, sen vilka kameror som är aktuella och sedan gå och känn på dem. Vilken ligger bäst i handen, kameran måste vara bekväm. Jag har stora händer och tyckte därför att 300D var lite liten.

Foton från min D70 hittar du här på fotosidan och på min blog http://danneman-design.com/blog/


Mvh Daniel
 

Choy

Medlem
Andre: Jo det var såna kameror jag vägde emot tidigare, innan jag bestämde mig för att gå systemvägen. Som det sagts tidigare i tråden så är de att jämställa med vanliga kompaktkameror förutom att de manuella möjligheterna är betydligt större.

Det som talar för Minolta i dagsläget är den inbyggda stabiliseringen och att jag redan har en telezoom sedan tidigare. Inget bra men ändå något. Emot är just att det är så få som har det och därmed finns mindre stöd och marknad för den.

Larsa: Att det finns mycket pirat hjälper väl inte värst mycket på begagnatmarknaden? För man måste väl ändå välja ett objektiv som är gjort för rätt märke?

Får gå ner på stan så fort jag har tid och avgöra vad som passar mig. Lite jobbigt är ju att den billiga minoltan inte kommit än, och 7D är en klart dyrare modell.
 

millimeter

Aktiv medlem
Choy skrev:
Får gå ner på stan så fort jag har tid och avgöra vad som passar mig. Lite jobbigt är ju att den billiga minoltan inte kommit än, och 7D är en klart dyrare modell.
Jag citerar från tråden "Kille från Danmark...". Per Carlin skrev:

Såg en 5D i skyltfönstret till Kungsholms Foto vid fridhemsplan. Det var knökfullt i butiken så jag tog mig inte tid att gå in provkläma lite.
Men kort så verkar den väldigt kompakt, många knappar och vred. Här ligger Cannon och Nikkon långt efter.
Det ända som jag direkt kunde se so en brist var avsäknaden av reglag för exponeringskompensation och blixkompensation. Jag vill kunna titta på histogrammet och sedan göra en snabb justering med exponerings kompensationen.

Men något måste man få för skillnaden mellan 7D & 5D...


Så på vissa håll finns 5D. Men du bor i Östergötland, det kanske dröjer innan den når såna hålor. ;)

Jag köper ingen kamera innan jag haft den i handen. D50 och D70 har jag haft i handen och de känns väldigt bra! Men 5D lockar.

(Appropå 5D så är det löjligt hur lika modellbeteckningarna är.. D50, 350D, 5D (från två olika märken!), D70, 20D, etc. Siffrorna först = Canon men inte för D30?! KM:s kameror kan kallas D7D och D5D men då blir det lätt att läsa D70 och D50 istället. Inte så konstigt att blivande ägare blir förvirrade.)
 

.Z.

Aktiv medlem
Choy skrev:
Larsa: Att det finns mycket pirat hjälper väl inte värst mycket på begagnatmarknaden? För man måste väl ändå välja ett objektiv som är gjort för rätt märke?
Självfallet inte. Vad jag menade var att man, om man köper pirat, kanske har råd att köpa nytt då priserna på dessa ibland är klart lägre än originaloptik...

Nu är ju frågan. Hur mycket optik har man tänkt sig att köpa? Är detta med Beg.marknaden så viktig?

Som jag nämnde så fick jag tag på en Minolta 70-210 4.0 för 600 spänn! Såna klipp gör man inte på en beg Canon 70-200 4.0 L p.g.a att suget efter Canon är enormt. Så vitt jag uppfattat det hela så är de ungefär i samma klass rent optiskt (har dock ej testat)...

Men, men... Självklart så är beg.marknaden bredare för C & N än för KM...

//Larsa
 

Örian

Aktiv medlem
Det finns naturligt vis mer säljare men även fler köpare til Canon och Nikon. Nikon 70-200 2.8 är ju populär och då går beg priset upp.
Örian
 

.Z.

Aktiv medlem
Choy skrev:
Andre: Jo det var såna kameror jag vägde emot tidigare, innan jag bestämde mig för att gå systemvägen. Som det sagts tidigare i tråden så är de att jämställa med vanliga kompaktkameror förutom att de manuella möjligheterna är betydligt större.

Det som talar för Minolta i dagsläget är den inbyggda stabiliseringen och att jag redan har en telezoom sedan tidigare. Inget bra men ändå något. Emot är just att det är så få som har det och därmed finns mindre stöd och marknad för den.

Larsa: Att det finns mycket pirat hjälper väl inte värst mycket på begagnatmarknaden? För man måste väl ändå välja ett objektiv som är gjort för rätt märke?

Får gå ner på stan så fort jag har tid och avgöra vad som passar mig. Lite jobbigt är ju att den billiga minoltan inte kommit än, och 7D är en klart dyrare modell.
Som du skriver så ska du klämma & känna, superviktigt!

Om sedan AS känns viktigt så får du väl vänta på D5D & klämma på den också.

Jag har valt D7D mest p.g.a. ergonomi, känsla & sökaren. AS är fantastiskt att ha tillhanda men jag tror att jag skulle valt D7D även om den inte hade det... Nu har den det & jag längtar så efter att få fota på fri hand i befintligt ljus med ljusstark optik, hög känslighet & AS!

OBS. Har ej fått den än utan väntar den vilken dag som helst...

//Larsa
 

Choy

Medlem
Har nu tagit mig tid att faktiskt känna på kamerorna och mycket klarnade samtidigt som jag fortfarande är osäker på flera delar.

Först och främst var det uppenbart att jag ville ha en systemkamera efter att ha försökt använda de digitala sökarna på kompakterna.

Därefter tyckte jag att nikonen kändes bäst rent ergonomiskt, både själva greppet och placeringen av ratten och knapparna. Detta trots att jag har ganska liten hand och fick lätt plats i canonens trånga grepp.

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag tyckte att greppet var lite ovanligt på konicaminoltan. Istället för att trycka av med fingertoppen passade det bättre att använda mittendelen av fingret. I andra fall får inte alla fingrarna plats på greppet. En fördel är väl att det blir naturligare att krama av bilderna, medan nackdelen är att det är svårare att använda hjulet.

Till skillnad från vad jag fått för mig av det jag läst, tycker jag att canonen är den plastigaste medan konicaminoltan ligger dugligt i mitten. En anledning är väl att canonen är påtagligt lättare.

Dessutom tyckte jag att canonens sökare var lite väl mörk, men är inte helt säker på om så var fallet. Hursomhelst har jag tills vidare tagit bort den ur funderingarna.

Så nu ligger det mellan nikon d50 och konicaminolta 5d. Ett bättre grepp kontra bildstabilisering.
 

Dimage7d

Aktiv medlem
Choy skrev:
Vad tror du om KonicaMinolta som systemkameretillverkare? För väljer man ett märke blir man trots allt ganska fast i det en lång tid framöver. Och bland digitala systemkameror är de trots allt ganska obeprövade.
KM är inte någon nybörjare vad det gäller kameror även om canon och nikon har större marknadsandel.

Det jag uppskattar hos D7D som jag har är den bättre sökaren, större displayen, inbyggda antiskastabiliseringen, den gedigna känslan och ergonomin (många rattar och knappar i.st.f fipplande i menyer).
Tycker det överväger marknadsandel/status/8-megapix eller vad de andra nu lockar med.


Och så en (gammal) nyhet som inte lär göra KMs marknadsläge sämre:
http://www.dpreview.com/news/0507/05071902kmsony.asp
 

Choy

Medlem
Att Konicaminolta har lång tradition inom foto är det inget tvivel om. Men om de inte slår igenom inom digitala systemkameror så kommer tillbehör i konsumentklassen att vara svåra att hitta. Att det sedan finns massor på proffsnivå hjälper inte mig med min lilla budget. Däremot har jag begripigt och blivit intutad att pixlarna är ganska oväsentliga på dagens nivå.

Jo, jag kan hålla med om att 7d är en riktigt bra kamera med ett grepp som jag tyckte om. Men 5d är ganska mycket mindre och greppet är annorlunda. I mitt tycke är det sämre, men jag skulle nog kunna vänja mig vid det. I andra fall skulle jag ha strukit den från listan. Och till skillnad från 7d har den inte heller fler rattar och knappar än konkurrenterna. Synd för det hade varit ett plus för mig.

Att använda den stora (enda) lcdn för att visa status är också en snygg lösning som är överlägsen nikonens oupplysta motsvarighet.

7d skulle på många sätt vara den perfekta kameran. Men den är för dyr och stor. Och ger dessutom alldeles för seriöst intryck :)
 

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag har på kort tid och med liten budget skaffat en del objektiv. Både KM original beg och nya Sigma. Så det går att fixa även om man kanske måste leta lite mer än om man har canon/nikon
 

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Sitter i samma val,Har en en vän som har en 20D som jag säker kan få låna något objektiv till.
om jag nu köper en 350D

Men tycker Nikon D50 har det klart bästa greppet, sen låter ju
Nikon D50 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED för 8600:- hos Cyberphoto väldigt prisvärt och skulle säkert tro att dom "gluggarna" skulle räcka för mig.

men har fått för mig att D50 inte har lite mycket finesser som 350D och 5D och om ja ändå lägger ut pengar så vill jag ha något att växa i.

5D blev jag lite besviken på tyckte va väldigt plastig.. men stor skärm och en hel del finesser.

Hjälp.....
 

RolandM

Aktiv medlem
Niklas Rosendahl skrev:
Sitter i samma val,Har en en vän som har en 20D som jag säker kan få låna något objektiv till.
om jag nu köper en 350D

Men tycker Nikon D50 har det klart bästa greppet, sen låter ju
Nikon D50 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED för 8600:- hos Cyberphoto väldigt prisvärt och skulle säkert tro att dom "gluggarna" skulle räcka för mig.

men har fått för mig att D50 inte har lite mycket finesser som 350D och 5D och om ja ändå lägger ut pengar så vill jag ha något att växa i.

5D blev jag lite besviken på tyckte va väldigt plastig.. men stor skärm och en hel del finesser.

Hjälp.....
Ett sätt kan vara att sätta upp en kravlista, dels med krav som ska uppfyllas och krav som bör uppfyllas. Räkna sedan samman poängen enligt ditt poängsystem och koppla poängen till priset och köp den mest prisvärda kameran.

Början på kravlistan.

Upplösning: >= 6 Mpix på APS-C
Tid från avtryck tills dess bild tas: < 0,2 s
Intern blixt: Ja
o s v
 

JaQoB

Aktiv medlem
Hejsan

Sitter i ungefär samma sits, och tittar på samma kameror. Var från början mest inne på canon, men är nästan stryken pga det aldelles för lilla greppet...
Är nu nog mest intresserad av KM 5d, men nu kom en kompis med ett argument jag inte tänkt på innan.
Lite tråkigt att KM inte har någon kamera över 7d, om man senare kommer fram till att man vill upgradera till ett bättre system, utan att behöva köpa en helt ny uppsättning objektiv.
 
ANNONS