Annons

Nikon D610 eller D750?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej!

Jag brinner precis som ni för fotografering och vill ta ett större kliv in i denna underbara värld.
Jag fotar idag med en Nikon D80 men vill byta upp mig till fullformat då jag vill ta mitt intresse till en annan nivå. Dvs, mot ett företag. Har precis bytt upp mig till bättre objektiv, samt köpt studioprylar. Och nu är det alltså dags för en ny kamera. Jag går i tankarna om att byta upp mig till en Nikon D610 eller Nikon D750?

Jag skulle vara så tacksam för lite tips om vilken modell jag ska satsa på!
Har ni något annat förslag annat än dessa två ovan, så tar jag som sagt gärna emot tips! Jag tänker mig en kamera runt 15000-22.000...

/Jenny.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Hej!

Jag brinner precis som ni för fotografering och vill ta ett större kliv in i denna underbara värld.
Jag fotar idag med en Nikon D80 men vill byta upp mig till fullformat då jag vill ta mitt intresse till en annan nivå. Dvs, mot ett företag. Har precis bytt upp mig till bättre objektiv, samt köpt studioprylar. Och nu är det alltså dags för en ny kamera. Jag går i tankarna om att byta upp mig till en Nikon D610 eller Nikon D750?

Jag skulle vara så tacksam för lite tips om vilken modell jag ska satsa på!
Har ni något annat förslag annat än dessa två ovan, så tar jag som sagt gärna emot tips! Jag tänker mig en kamera runt 15000-22.000...

/Jenny.
Hej!
D750 borde väl vara en lite bättre kamera på det mesta. Den ska väl, som jag förstått det ha lite vassare autofokus och seriebildtagning. Även bildkvaliteten allmänt ska vara lite bättre. D750 har även Wifi och vikbarskärm. Skiljer ca 4500kr i pris mellan dom (om man köper nytt, D610 borde vara lättare att hitta bra begagnat än D750).

Tror du kommer bli väldigt nöjd med vilken kamera du än väljer! Men tänk på att, utöver fotografen, så är valet av objektiv oftast viktigare än själv kamerahuset.
Om du är öppen för andra alternativ kanske en beg Nikon D800 kan vara nått? Går att få för runt 10000. Då har du en hel del pengar kvar att lägga på objektiv 8men du kanske redan har en fin uppsättning objektiv...)

Har själv en Nikon D610 som jag älskar!
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej!

Jag brinner precis som ni för fotografering och vill ta ett större kliv in i denna underbara värld.
Jag fotar idag med en Nikon D80 men vill byta upp mig till fullformat då jag vill ta mitt intresse till en annan nivå. Dvs, mot ett företag. Har precis bytt upp mig till bättre objektiv, samt köpt studioprylar. Och nu är det alltså dags för en ny kamera. Jag går i tankarna om att byta upp mig till en Nikon D610 eller Nikon D750?

Jag skulle vara så tacksam för lite tips om vilken modell jag ska satsa på!
Har ni något annat förslag annat än dessa två ovan, så tar jag som sagt gärna emot tips! Jag tänker mig en kamera runt 15000-22.000...

/Jenny.
Du kommer inte se någon skillnad i bildkvalitet, dom kör med samma sensor. Den största skillnaden är att D750 har en mycket bättre autofokus och klarar att fokusera under mörkare förhållanden. D750 har även vikbar skärm samt Wifi vilket D610 saknar. I övrigt är dom väldigt lika.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Du kommer inte se någon skillnad i bildkvalitet, dom kör med samma sensor. Den största skillnaden är att D750 har en mycket bättre autofokus och klarar att fokusera under mörkare förhållanden. D750 har även vikbar skärm samt Wifi vilket D610 saknar. I övrigt är dom väldigt lika.
Trodde D750 hade mindre brus på höga iso och större dynamiskt omfång (jämfört med d610) men hade kanske fel?
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag arbetar som fotograf och har en D700, en D750 och en D600. Trots att D600 ger högre upplösning och säkert är bättre på höga ISO än D700 blir den liggande hemma när jag har uppdrag där jag behöver två hus. Det är väldigt stor skillnad i handhavandet tycker jag och det är där D600 brister (D610 är ju mycket snarlik). Om du kommer använda kameran mycket måste jag varmt rekomendera D750, i längden blir det mycket störande och tidskrävande med småsaker som man irriterar sig på. Om det är mer vardagsfotande lite då och då har det inte så stor betydelse om interfacet inte är jättesmidigt och då är D610 lika bra.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag arbetar som fotograf och har en D700, en D750 och en D600. Trots att D600 ger högre upplösning och säkert är bättre på höga ISO än D700 blir den liggande hemma när jag har uppdrag där jag behöver två hus. Det är väldigt stor skillnad i handhavandet tycker jag och det är där D600 brister (D610 är ju mycket snarlik). Om du kommer använda kameran mycket måste jag varmt rekomendera D750, i längden blir det mycket störande och tidskrävande med småsaker som man irriterar sig på. Om det är mer vardagsfotande lite då och då har det inte så stor betydelse om interfacet inte är jättesmidigt och då är D610 lika bra.
Nu kanske det blir lite Off Topic. Men vad skiljer D610 mot D750 i handhavandet?
Har som, sagt en D610 och har bara klämt lite på en D750. Tycket dom var väldigt lika både till utseende och handhavande.

Tyckte det var lite konstigt att D750 fick samma "amatör" utseende som D610/600 (ratt för olika program istället för Qual/wb/bkt/iso ingen dedikerad knapp för tum fokus osv). Men har som sagt inte på riktigt provat D750 så har kanske fel?

Mvh
 

lumor_

Aktiv medlem
Bara den lilla detaljen att det inte finns någon snabbknapp för att kolla bildens skärpa gör kameran svår att älska.
 

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej!
D750 borde väl vara en lite bättre kamera på det mesta. Den ska väl, som jag förstått det ha lite vassare autofokus och seriebildtagning. Även bildkvaliteten allmänt ska vara lite bättre. D750 har även Wifi och vikbarskärm. Skiljer ca 4500kr i pris mellan dom (om man köper nytt, D610 borde vara lättare att hitta bra begagnat än D750).

Tror du kommer bli väldigt nöjd med vilken kamera du än väljer! Men tänk på att, utöver fotografen, så är valet av objektiv oftast viktigare än själv kamerahuset.
Om du är öppen för andra alternativ kanske en beg Nikon D800 kan vara nått? Går att få för runt 10000. Då har du en hel del pengar kvar att lägga på objektiv 8men du kanske redan har en fin uppsättning objektiv...)

Har själv en Nikon D610 som jag älskar!
---->

Tusen tack för ditt svar! Jag har varit mest inne på en D610, men sen såg jag att det kommit en D750.. och i med att det inte skiljer så mycket i pris så funderar man ju på om man ska lägga till och köpa D750n istället....
 

Jennys-foto

Aktiv medlem
Jag arbetar som fotograf och har en D700, en D750 och en D600. Trots att D600 ger högre upplösning och säkert är bättre på höga ISO än D700 blir den liggande hemma när jag har uppdrag där jag behöver två hus. Det är väldigt stor skillnad i handhavandet tycker jag och det är där D600 brister (D610 är ju mycket snarlik). Om du kommer använda kameran mycket måste jag varmt rekomendera D750, i längden blir det mycket störande och tidskrävande med småsaker som man irriterar sig på. Om det är mer vardagsfotande lite då och då har det inte så stor betydelse om interfacet inte är jättesmidigt och då är D610 lika bra.
---->

Åh, du gjorde inte det så mycket lättare med det svaret... Kanske ska lägga till de pengarna och köra på en D750 då? :)
 

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej!
D750 borde väl vara en lite bättre kamera på det mesta. Den ska väl, som jag förstått det ha lite vassare autofokus och seriebildtagning. Även bildkvaliteten allmänt ska vara lite bättre. D750 har även Wifi och vikbarskärm. Skiljer ca 4500kr i pris mellan dom (om man köper nytt, D610 borde vara lättare att hitta bra begagnat än D750).

Tror du kommer bli väldigt nöjd med vilken kamera du än väljer! Men tänk på att, utöver fotografen, så är valet av objektiv oftast viktigare än själv kamerahuset.
Om du är öppen för andra alternativ kanske en beg Nikon D800 kan vara nått? Går att få för runt 10000. Då har du en hel del pengar kvar att lägga på objektiv 8men du kanske redan har en fin uppsättning objektiv...)

Har själv en Nikon D610 som jag älskar!
--------->

Självklart hänger det inte bara på kameran, har bytt upp mig lite när det kommer till objektiv och nu är det dags att byta upp sig med ny kamera. Därefter tänker jag satsa på två objektiv till.. (24-70 & 70-20) men man får ju ta lite i taget! :) Men man vill ju ändå köpa en BRA kamera nu när man väl ska köpa en. Därav tar jag tacksamt emot tips! Har varit inne på D800n men jag vill gärna inte köpa en kamera beg. Utan köper hellre en ny kamera och beg objektiv.
 

Jennys-foto

Aktiv medlem
Du kommer inte se någon skillnad i bildkvalitet, dom kör med samma sensor. Den största skillnaden är att D750 har en mycket bättre autofokus och klarar att fokusera under mörkare förhållanden. D750 har även vikbar skärm samt Wifi vilket D610 saknar. I övrigt är dom väldigt lika.
---->

Lutar nog åt en D750...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Andra har ju beskrivit de viktigaste skillnaderna: Bättre AF (märks tydligast i svagt ljus), vikbar skärm och inbyggd wifi. Jag skulle lägga till att videofunktionen är påtagligt bättre i D750. Men sett till bildkvalitet är det som sagt ingen stor skillnad (i grunden samma sensor).

Här en jämförelse av specifikationerna:
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d610&products=nikon_d750

Nästa steg är ju att fundera igenom vad det är du fotar och om skillnaderna spelar roll, och i så fall hur stor roll. Fotar du mycket makro och närbilder är t.ex. den vinklingsbara skärmen trevlig men inte avgörande. Likaså om du videofilmar. Fotar du gärna sport eller action av något slag gör däremot autofokusen stor skillnad. Går du i fjällen är det skönt att få ut runt 25% fler bilder på en laddning med D750.

Men fotar du i huvudsak till exempel landskap, eller kör i studio, då får du antagligen ut mer av att välja en D610 och lägga 4500 kronor mer på objektiv istället.
 

djungel

Aktiv medlem
Håller med Martin där. Att D750 har vinkelbar skärm och WiFi kan betyda absolut noll få en del och t.o.m. en nackdel med skärmen. I studio har man ju 100% koll på ljus så detta är inget att tänka på. Jag hade nog sagt D610 eller möjligen 800-serien. Men jag är naturnisse som favoriserar DX-formatet så jag kanske inte räknas :) Men jag har i alla fall själv nästan aldrig använt min vinkelbara skärm och saknar absolut inget WiFi.
 
ANNONS