Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv till Canon EOS 600D - vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hydrax

Ny medlem
Hej, jag är nybörjare på det här med macro och har tre frågor.

1. Fungerar alla äldre typ av macroobjektiv (begagnatmarknaden) till min kamera (Canon EOS 600 D). Om inte vilka funkar och vad ska jag tänka på. Jag förstår att äldre objektiv inte har autofokus men det gör inget.
2. Vad ska jag tänka på med brännvidd, bländare med mera då jag väljer objektiv. Jag planerar att främst fotografera insekter, blommor och små saker. Stilla som rörliga.
3. Finns det ett prisvärt nytt macroobjektiv i prisklassen 1000-3000 kr ungefär - så tipsa gärna med en länk.

Tack så mycket på förhand och ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Alicia H
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 Alla med beteckning EF, alltså inte de gamla FD objektiven
2 Ett vettigt arbetsavstånd, annars skräms djuren bort. Du vill ha ett tele ngnstans från 90 till 150mm ungefär.
3 Tamrons 90 med bildstabilisering är väl det billigaste.

Det finns inga dåliga macroobjektiv på marknaden. Välj utifrån brännvidd och arbetsavstånd.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Blommor kan vara allt från pioner till förgätmigej och för de flesta blommor behöver man inte den förstoringsgrad och närgräns som ett renodlat makro-objektiv har. Själv tycker jag att det är bekvämast att fota stora blommor med ett lågt teleobjektiv med skaplig närgräns. T.ex är canons 55-250 IS STM bra till det.

För mindre objekt har canon sitt EF-S 60mm f/2.8 . Det är dessutom ypperligt som porträttobjektiv.. Begagnat kan man hitta det under 2000 och makroobjektiv är ofta lite använda.
 
ANNONS