Annons

Canon 550EX på E-M1 Mark II riskfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har en gammal Canonblixt, 550EX (c:a 20 år gammal). Finns det risk att jag förstör något om jag sätter den på en Olympus E-M1 Mark II? Jag förstår att automatiken inte kommer att funka, utan jag får köra manuellt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Varför ska det vara någon risk?
Det är mittkontakten i blixtskon som synkar speedliten, att den är gammal spelar ingen roll.

Äldre studioblixtar med nätspänning kan skada digitalkameror när man kopplar dem via pc-uttaget på en kamera. Men moderna studioblixtar är anpassade för detta.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har en gammal Canonblixt, 550EX (c:a 20 år gammal). Finns det risk att jag förstör något om jag sätter den på en Olympus E-M1 Mark II? Jag förstår att automatiken inte kommer att funka, utan jag får köra manuellt.
Hej !

Enl den här tabellen bör det vara helt ofarligt.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Vad som är tillåtet, eller var gränserna går finner jag inte,
men allt under 40-50 v borde vara ok.

//MW
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tilläggas kan...

Om du inte får det att fungera så kan jag tillägga att man ibland måste tejpa övriga kontakter (förrutom mittkontakten) för att få det att fungera i manuellt läge. Har själv kört några blixtar (/bl.a sunpak ringblixt) för analog Nikon på digital Canon och behövt göra detta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har man en EM1 II finns ju blixt till. Har inte 550 ett "dumt" optiskt slavläge så att den kan triggas trådlöst av kamerans blixt?

Nästa poäng: om man har köpt en EM1 II och väldigt sällan kör blixt så man vill spara pengar, varför inte köpa t ex Oly FL50, 36 eller motsvarande Pana blixtar? De som är äldre än R och före radiostyrningen är riktigt billiga beg. Det tycks som om alla som köper blixt idag kör med radiostyrning och aldrig använder en blixt för annars slulle ju de äldre inte vara så löjligt billiga. Själjv köpte jag Panas tidigare värsringblixt FL500 eller vad den nu heter för 800kr beg.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag har använt en Canon 420EX en hel del på en Olympus OM-D E-M10 utan problem. Men köpte efter ett tag en Olympus blixt, FL-36R.

Det dyker upp beg blixtar för Olympus lite då och då här på Fotosidan. Brukar vara riktigt prisvärt att köpa beg blixt.
 
ANNONS