Annons

Fotoweekend till Paris

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte åka på en fotoweekend till Paris nu i maj.
Tänkte helt enkelt kolla om ni har några tips på bra fotoställen i Paris.
Vill fota gatufoto, byggnader, människor ja att som händer i stan.

Vad får jag inte missa?

Med vänlig hälsning,

Johan
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tänkte åka på en fotoweekend till Paris nu i maj.
Tänkte helt enkelt kolla om ni har några tips på bra fotoställen i Paris.
Vill fota gatufoto, byggnader, människor ja att som händer i stan.

Vad får jag inte missa?

Med vänlig hälsning,

Johan
La Defense är annorlunda och häftigt särskilt när ljuset är fint.

Georges Pompidou är kul både utanför och inne i byggnaden. De tillåter kamera utan blixt när du besöker utställningarna.

Hitta en annorlunda bild av Eiffeltornet.

Det finns massor av spännande tunnelbanestationer. Kanske någon annan kan tipsa om de bästa.

Kvälls- och nattbilder

Montmartre

Gatufotografi i stort sett varsomhelst

Pont Neuf eller en av alla broar som korsar Seine

Sist vi var där bjöd vi in modeller via en FB-grupp till Luxembourgparken. Det dök upp 5 personer.

Odily i eftermiddagssolen, Nikon D750, Tamron 70-200/2.8 G2, f/4, 1/125s, ISO 100
 

Bilagor

Senast ändrad:

Rosse

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tänkte åka på en fotoweekend till Paris nu i maj.
Tänkte helt enkelt kolla om ni har några tips på bra fotoställen i Paris.
Vill fota gatufoto, byggnader, människor ja att som händer i stan.

Vad får jag inte missa?

Med vänlig hälsning,

Johan
Katakomberna under paris gator var nåt jag missade när jag var där. Gör inte samma misstag som mig!

Notre Dame! otroligt häftig katedral.
i Maj kan det vara skapligt varmt och då samlas Fransoserna längs floden och dricker vin och mumsar kex, kanske kan vara nåt!?

går man mot eiffeltornet längs Seine(söderifrån) kan du hitta fina husbåtar som ligger förankrade längs floden, fin förgrund mot eiffeltornet i kvällsljus.

Alla dessa vackra broar!!

Ha kameran redo redan när du kliver av planet för på flygplatsen åker man rullband genom tunnlar med glas/plasttak som kan bli häftigt på bild.
Se upp för skojare som vill att du ger ett litet bidrag och sen vill att du ska uppge din adress där du stannar över helgen och som sedan länsar lägenheten när du är ute.

mvh/Tomas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Saint-Chapelle
Har för mig att det krävdes pass för den ligger på ett ambassadområde med dess inpassering.
Vilka fönster!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns hur mycket som helst att se och fota.. Det är bara att ströva runt i bekväma skor. Trocadero med eiffeltornet i fonden. Brukar vara mycket folk, rullskridskofantomer och andra som gör konster där Har man tur drar de igång fontänerna nedanför också. Diverse gycklare och folklivet utanför centre pompidou kan vara kul. Montmartre i skymningen. Regnar det kan det bli snygga speglingar i gatorna.
Tyvärr är det numera mycket köande utanför turistmagneterna året om. Men det är ju inte gatufoto inomhus. ;)
 

bony

Aktiv medlem
Parker och lite till...

Parker
- Jardin des Plantes som är Paris botaniska tärdgård.
- Jardin de Luxembourg. I Luxembourgträdgården finns stolar och bord som man kan dra fram dit man vill sitta. Här finns tennis- och boulebanor liksom öppna platser där man t.ex. kan spela fotboll eller bara ha picknick.
- Jardin des Tuileries. är Paris mest centrala park, belägen mellan Louvren och Place de la Concorde.

Kyrkogårdar
Cimetière de Montmartre
Känt för att det finns så många katter... med fullt av fåglar som kvittrar - särskilt på våren.
Cimetière du Montparnasse är ungefär som Highgate Cemetery i London.
Père-Lachaise – Cimetière du Père-Lachaise
Med sina 43 hektar är Père-Lachaise Paris största kyrkogård. Idag är flera kända personer begravda på kyrkogården, bland annat Jim Morrison, Edith Piaf, Oscar Wilde, Camille Pissarro, Marcel Proust, Molière, Max Ernst, Maria Callas m.fl. Jim Morrison som var sångare i The Doors har efter sin död blivit en turistattraktion att åka till.

Men glöm inte alla passagerna som finns i Paris. https://www.theguardian.com/travel/2012/mar/02/paris-hidden-passages-shopping-shops

Trevlig resa!
 

Herve M

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte åka på en fotoweekend till Paris nu i maj.
Tänkte helt enkelt kolla om ni har några tips på bra fotoställen i Paris.
Vill fota gatufoto, byggnader, människor ja att som händer i stan.

Vad får jag inte missa?

Med vänlig hälsning,

Johan
Hej Johan!
Bra val! :)
Paris är en av mina favoritställen när det gäller att fota. Det är mycket att se och mycket som händer där. Jag brukar promenera från morgon till kväll, ganska mycket. Det är det bästa sättet för att upptäcka staden och se mycket.
Mina favoritställen är Montmartre samt kring Centre Pompidou, Notre Dame, Le Marais, Quartier latin.
Jag har rätt många gatubilder från Paris på mitt instagramkonto (@hervemarcilloux_urban.street) i fall du är intresserad.

Lycka till och bon voyage!
Hervé
 

PMD

Aktiv medlem
Värt att tänka på i Frankrike är dock att det inte verkar vara tillåtet att fotografera människor utan deras tillstånd.

https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements#France
Det där är Wikimedias tumregler för bilder som ska användas i Wikimedia, så det är möjligt att de har lite extra marginal för att inte skaffa sig problem.

Punkterna högst upp stöds inte riktigt av förklaringen nedanför. Jag tror att det beror lite på sammanblandning av fotografering och publicering.

Jag var en sväng i norra Frankrike i julas och fotograferade, dock inte människor, men jag fick ändå arga blickar och bannor av folk.
Hade du en stor kamera?
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Det där är Wikimedias tumregler för bilder som ska användas i Wikimedia, så det är möjligt att de har lite extra marginal för att inte skaffa sig problem.

Punkterna högst upp stöds inte riktigt av förklaringen nedanför. Jag tror att det beror lite på sammanblandning av fotografering och publicering.


Hade du en stor kamera?
Nej, en Leica M3 med en Summilux 50 mm 1.4.

Fick bannor i Belgien förra året av två väktare för att jag bland annat fotograferade folk på ett evenemang. Dom påstod att det inte var tillåtet, vilket jag visste inte stämde, men jag ville inte diskutera, så jag gick därifrån.
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska nog fotografera med en mobiltelefon för att slippa få gnäll från folk som tror att det inte är tillåtet att fotografera.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Man ska nog fotografera med en mobiltelefon för att slippa få gnäll från folk som tror att det inte är tillåtet att fotografera.
Ja det blir nog mindre problem då, men det blir ju inte samma sak.

Funderar på att ta med mig ett dokument som visar vad som gäller nästa gång.
Har dock fotograferat väldigt många gånger i Belgien utan problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte tvärsäkert, som jag skrev i inlägg #13. För att få ett mer tillförlitligt besked bör man nog konsultera en fransk källa (men jag har inget förslag för tillfället).
 
ANNONS