Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra en Shape av en Illustrator-logga ?

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepiano

Aktiv medlem
Nån som vet hur man kan göra en Shape ( vektor ) i Photoshop av en logga man tex fått, i Illustratorformat.

Det kunde vara bra att kunna spara ett dokument ( typ pdf eller eps ) och behålla loggor och så i vektorformat.
 

Mr Flash

Aktiv medlem
Är inte helt hundra på att jag hänger med på din fråga, är helt slut i huvudet efter en hel dags undervisning : ). Men om du har CS2 eller senare version så kan du välja Arkiv/Montera (eng: File/Place) för att montera in en ex Illustrator file eller liknande. Den blir då automatiskt ett Smart Objekt(lager), vilket innebär att den bibehåller sitt vektor format sas, dvs du kan skala om den utan att tappa upplösning. Sen kan du dubbbelklicka på lagret för att öppna upp filen i Illustrator och redigera den.

Däremot om du vill ta in ett vektorobjekt i PS så att du kan redigera det i PS, så tror jag inte det är möjligt. Har aldrig lycktas luska ut hur, fast jag har velat göra det några gånger. Troligen går det inte, eller så det en extremt hemlig metod ... :)
 

pellepiano

Aktiv medlem
nej, jag behöver i redigera objektet i PS. Vill bara att det bibehåller vektorstatus, som text och Shapes när man exporteras till PDF eller EPS, vilket smarta objekt inte gör.
 

Mr Flash

Aktiv medlem
Ahh, nu hänger jag med på vad du menar! Testade lite grejor precis; problemet är att få in vektor loggan i PS utan att den rastrerar den. Om du tar och kopierar loggan från Illustrator tex(Redigera/Kopiera alltså) och sen går in i PS och klistrar in den så kan du välja om du vill ha den som en bana. Tyvärr tappar man färginställningar och så då, men en enkel logga går ju att få in och sen färgsätta om. Om man sen skapar ett Formlager av loggan så exporterar den faktiskt den som vektorer när man sparar en PDF. Inte så elegant lösning precis, men den enda lösningen jag kommer på för tillfället...

Har en smygande känsla av att det finns (eller BORDE finnas) ett bättre sätt att göra det här, kanske någon annan här har lite tipps!

Ska tillägga att jag har provat detta i CS3, kanske finns det en lösning för detta i CS4... *håller tummarna*
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jo, hade jag haft Illustrator hade jag skött det mesta där förståss =)
Tror de gör så medvetet. Annars skulle det ju vara mer logiskt att alla Shapes var i Illustratorformat och inte ett helt nytt vektorformat som bara fungerar i Photoshop.
 

Mr Flash

Aktiv medlem
Yupp, det är högst troligt att Adobe gör det här avsiktligt, dom små bastarderna :). Det irriterande är ju att man kan exportera en kurva till Illustrator format. Då kunde dom ju gärna inkluderat en importera också, är ju samma typ av kurvor ...
 
ANNONS