Annons

jobb hos mäklarfotoföretag

Produkter
(logga in för att koppla)

Irie Micke

Aktiv medlem
minna 2 cent till åsikt...

Har själv jobbat med mäklare direkt i snart 2 år och tycker att det fungerar hur bra som helst.... Har man kommit in i hur man arbetar så går det faktiskt riktigt snabbt att ta 20-30 bilder som jag levererar beroende på storlek på lägenhet/villa. Brukar ligga på 45min-1timma mellan minna bokningar på en dag, så 5-6st är inget ovanligt eller svårt att hinna med. Fotograferar alltid i RAW för vitbalans mm, men sedan ser man till att göra rätt direkt när man tar bilden för minimera efterarbetet. Snittar nog max 30sek per bild med lite några färdiga actions i PS. SÅ det går faktiskt att arbeta ihop en bra dagslön på det. Speciellt med tanke på att man inte behöver stå med dyra fasta kostnader som studio mm.

My 2 cents....
Micke
 

lumor_

Aktiv medlem
Kamera, en blixt, stativ, reflexskärm och ett höghöjdsstativ (för utebilder).

Man kan ju gå olika vägar när det gäller ljussättningen, en blixt, flera blixtar eller bracketing. Jag har kört enbart med en blixt men håller på att nosa på bracketing för att även kunna använda det i vissa situationer, kanske gå över till huvudsakligen det. Man klarar nästan alla situationer med enbart blixt på kameran, vid ett fåtal tillfällen har jag fjärrutlöst den och då hade det kunnat vara bra med en eller två extra externa.

Jag skulle gärna närma mig 30 sek per bild som Irie Micke men jag tror inte att jag kan hålla den kvalitet som efterfrågas i ett sådant tempo (jag lägger t ex alltid in blå himmel på utebilderna ifall vädret var trist). Som tur är efterfrågas inte lika högt antal bilder från de mäklare jag jobbar åt. Förstår inte vad alla bilderna ska visa ifall man ta 30 bilder i en bostad? En medelstor villa täcker jag lätt med 13-15 bilder.
Jag lägger 35-70 minuter på varje bostad (beroende på storlek och behova av undanplockning) och ungefär lika lång tid på efterarbetet. Det är inte så länge sedan jag började göra efterarbetet själv, det gjordes av ett "förmedlingsföretag" fram till årsskiftet, så jag antar att jag kommer bli lite snabbare.
 

Lena W

Aktiv medlem
Vad använder ni bostadsfotografer för utrustning om man får fråga, jag menar, vad släpar ni med er?

Förutom det uppenbara - kameran med ett vidvinkel monterat - är det: stativ med vattenpass, tre blixtar, trådutlösare, ett 50 mm, stilett, liten skiftnyckel, tändstickor, liten ficklampa, extrabatterier till kamera och blixtar och en dagstidning. Kommer inom kort också att ta med mig en tumstock!

Bara att gratulera till att somliga kan klämma in upp till en sex stycken bostäder per dag. Är det någon som är bättre än så? Själv har jag ingen möjlighet till det. Jag känner att i så fall måste logostiken funka till 100%. Själv kan jag sitta i en och en halv timme bara för att komma in till stan en måndagmorgon och sedan ska man jaga en parkeringsplats. En gång tog bara letandet en halvtimme.

Igår skulle jag fota bostad nummer två kl 12.00 och halv tólv fick jag veta av mäklaren att lägenhetsinnehavaren tagit fel på tid och att hon trodde att det var klockan 13.00. Där försvann en timme till ingen nytta. Sedan var naturligtvis hela hemmet upp och ner (hur i h:e han människor har så mycket kläder slängda överallt?) och jag vrålade att ALLT SKA UT I TRAPPHUSET! Nej, det stämmer inte, jag sa inte så, men jag sade det i en vänlig men bestämd ton att det går snabbare att ta ut allt som inte ska synas på bild dit istället för att flytta från rum till rum flera gånger. Sedan hade on en liten hund som gläfste mig i hälarna...

Tjejen bad inte heller om ursäkt för att jag fått skjuta på allt en timme, men hade hon sagt det (å andra sidan) kanske jag hade kontrat med att : "Nej, det gör inget! Jag bara redigerar dina bilder en timme kortare tid, så står jag på plus minus noll!"

Ha' det!
 

Przemek

Aktiv medlem
Vad använder ni bostadsfotografer för utrustning om man får fråga, jag menar, vad släpar ni med er?
Kamera, vidvinkelzoom, en 50mm glugg, stativ, blixtstyrenhet (nikon SU-800) för att kunna fjärrutlösa mina 3 st blixtar, 3 st belysningsstativ med tillhörande paraplyer, glödljusfilter för en blixt (används mest i badrum utan fönster) jättestativ för höjdfoto och sändare samt mottagare för att kunna utlösa kameran via radio. Puh.

En del att släpa runt på...

Håller också med Lena att en del folk inte förstår att bostaden ska fotograferas, jag ska inte bara gå runt och titta - som det ser ut så kommer det också att fastna på bild... snälla folk, förbered i tid.
 

Brushi

Medlem
Tråkigt att höra om Diakrits dåliga betalning och kontrakt... Skickade själv in en ansökan till dom för några veckor sedan.

Någon i tråden frågade varför man inte bara kontaktar mäklarbyråerna själv, men det är inte så lätt. Jag har försökt, gjort ett jobb ibland men haft svårt att få en någorlunda fast kund. Då vågar jag inte släppa mitt nuvarande heltidsjobb och satsa...

Jag är på gränsen mellan glad amatör och professionel. Men skulle behöva något som gör att jag "vågar" ta steget...

/Markus
 

Tweedy

Aktiv medlem
Tre blixtar? Alltså studioblixtar då? Hur ställer ni dom för att ge bäst ljus och inte synas i vidvinkeln? Är det verkligen nödvändigt alltså?
jag brukar ha en speedlight och en reflexskärm tycker man kan dubbelexponera lite för bättre resultat, eller är det värt att släpa alla blixtar?

Använder de flesta studioblixtar eller?
 

lumor_

Aktiv medlem
Tre blixtar? Alltså studioblixtar då? Hur ställer ni dom för att ge bäst ljus och inte synas i vidvinkeln? Är det verkligen nödvändigt alltså?
jag brukar ha en speedlight och en reflexskärm tycker man kan dubbelexponera lite för bättre resultat, eller är det värt att släpa alla blixtar?

Använder de flesta studioblixtar eller?
De flesta i använder en blixt.

Ett gäng studioblixtar med paraplyer är helt klart overkill för de allra flesta bostäder. Det saknas ju liksom inte ljus i ett vanligt kök upplyst av fönster och vanlig extern blixt, och som du säger kan man ju alltid ta en extra exponering för knepigare situationer med någon mörk dörröppning eller liknande.
Det måste vara väldigt bökigt och tidskrävande att sätta upp studioblixtar för varje bild. Det är väl sådant man kan göra ifall det handlar om en mångmiljonvilla eller herrgård när säljaren är redo att lägga en extra slant på presentationen.
 

Lena W

Aktiv medlem
Tre blixtar? Alltså studioblixtar då?

Nej, Vanliga...

Fotar man från ett ljust rum till ett mörkt, är det bra att ljusa upp det mörka rummet med en blixt och många gånger kör jag en blixt mot golvet för att balansera ljuset. I badrum använder jag enbart befintligt ljus, nästan aldrig blixt. Ju värre solsken, desto mer klös i blixtarna för motljusfotografering.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Kommer ytligare 2 cent från mig... =)

Vet att det finns lite olika sätt att jobba på när det kommer till mäklare, en del väljer att följa med mäklaren när denna är på plats för att ta uppgifter, medan jag själv tycker det är mycket smidigare och mer effektivt att boka upp (och själv planera minna dagar) och tar mig med egen bil till objektet. (till er i stor staden a.k.a stockholm, göteborg mm kan jag starkt rekommendera något som kallas "nytto parkerings tillstånd" dvs. du kan parkera 2 timmar VART DU VILL utan att få p-bot...! =)

När det kommer till fotografering så använder jag vidvinkel, 2 blixtar UTAN stativ, 1 på kameran och en handhållen, stativ och fjärrkontroll. På så sätt behöver jag inget stativ utan agerar själv stativ i andra rum än det kameran står i. Gafflar sällan även om det händer, är dock noga med att bilden blir rak (tack 7D för vattenpasset!!) för att minimera efter korrigering.

Till själva redigeringen så förminskar jag bilderna ganska kraftigt direkt i Camera RAW för snabbare arbete, och har färdiga settings för hur jag ska ställa in allt. Vitbalansera bara bilderna sen och kör dodge & burn istort sett där jag tycker det behövs.... Avslutar med 2 actions för storlek och skärpa mm

Min uppfattning är att man kan gå på ganska hårt på bilderna utan att det märks speciellt mycket då bilderna bara publiceras på nätet ("lågupplöst") och i tidningar (ännu mer lågupplöst), å andra sidan så har vi det där med stolthet över bilder mm... =D

Travel light, work fast and be nice...!

Är väll uppe i 4 cent nu i denna tråd...

Micke
 

Janne H

Aktiv medlem
Inte Svårt!

Kan de göra så? Alltså kan man förbjuda någon att jobba med vissa företag när man har slutat hos dom? Det kan ju inte hålla juridiskt??
Avtalet är ju bara ett förslag, TILLs båda parter skrivit under det.
Då är det ett bindande avtal, så det är bara att förhandla om innehållet i avtalet och blir man inte nöjd med vad man får är det bara att avstå helt enkelt!!

Svårare är det inte. Men jag vet ju givetvis att stora företag kan vara kaxiga mot folk som de vet vill jobba....

Mvh.

/Janne
 

Przemek

Aktiv medlem
Tre blixtar? Alltså studioblixtar då? Hur ställer ni dom för att ge bäst ljus och inte synas i vidvinkeln? Är det verkligen nödvändigt alltså?
jag brukar ha en speedlight och en reflexskärm tycker man kan dubbelexponera lite för bättre resultat, eller är det värt att släpa alla blixtar?

Använder de flesta studioblixtar eller?
Nej, vanliga blixtar (speedlights). Det skulle vara overkill med studioblixtar som någon skrev. Kameran, blixtarna, gluggar mm får plats i min fotoväska, sedan tar jag stativet samt 2 belysningsstativ och ett paraply i båda händerna från bilen till kundens bostad, inga problem där (jag har 2 paraplyer till i bilen om det skulle behövas). Anledningen till att jag tar med paraply är att jag aldrig vet hur det ser ut inne i bostaden, är det vita väggar och tak så behövs inget paraply, däremot om det är trätak och orangegula tapeter så blir det värre. Kör jag blixt rakt på så blir det knivskarpa skuggor överallt, paraply fixar det problemet.

Jag tycker det är smidigt med ett par lätta belysningsstativ som man kan ställa in i mörka rum med en blixt för att lysa upp dessa och skapa balans i ljussättningen. Sedan är det bara att ställa in lagom blixtstyrka från min SU-800.
 

lamotte

Aktiv medlem
Jag skulle gärna närma mig 30 sek per bild som Irie Micke men jag tror inte att jag kan hålla den kvalitet som efterfrågas i ett sådant tempo (jag lägger t ex alltid in blå himmel på utebilderna ifall vädret var trist).
Hur gör du för att lägga på en blå himmel snabbt och smidigt? Är det bara ett hus med en platt äng runt är det ju inte så svårt, men om det är massa träd som spretar över hela himlen blir det lite knepigare.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Blå himmel på bilderna

Snabb förklaring på att lägga blå himmel på bilderna...

Exponera bilden så så att fasaden blir bra, gör absolut inget att himmelen är utfrätt (nästan bara bättre så)
Ta en ganska ljus himmels bild och lägg den som ett lager över i PS, ändra blandningsläge till "darken", maska sedan bort det du inte vill ha med. Lite beroende på bild så är det gjort på under 30 sek... =)

Hoppas du hängde med

6 cents by now...

Micke
 

lamotte

Aktiv medlem
Snabb förklaring på att lägga blå himmel på bilderna...

Exponera bilden så så att fasaden blir bra, gör absolut inget att himmelen är utfrätt (nästan bara bättre så)
Ta en ganska ljus himmels bild och lägg den som ett lager över i PS, ändra blandningsläge till "darken", maska sedan bort det du inte vill ha med. Lite beroende på bild så är det gjort på under 30 sek... =)

Hoppas du hängde med

6 cents by now...

Micke
Tack för snabbt svar, men jag har hyfsat koll på själva tekniken. Men finns det något bra sätt att lösa det på om man har trädgrenar (utan löv), flaggstänger etc med i bilden. Det blir ju väldigt pilligt att maska fram dessa små detaljer och dessutom få det att se bra ut. Har jag stora rak ytor är det ju inga problem att fixa det.
 

Brushi

Medlem
Tack för snabbt svar, men jag har hyfsat koll på själva tekniken. Men finns det något bra sätt att lösa det på om man har trädgrenar (utan löv), flaggstänger etc med i bilden. Det blir ju väldigt pilligt att maska fram dessa små detaljer och dessutom få det att se bra ut. Har jag stora rak ytor är det ju inga problem att fixa det.
Select/Color Range funkar oftast.
 

Przemek

Aktiv medlem
OK - Du vitbalanserar bara, men hur gör du när det kommer gula reflektioner från lampor i taket, cyan från fönstren och rött på de vita väggarna för att soffan är röd?


//L
Är upp till vad kunden vill ha, ska det vara överensstämmande färger så får man låta det vara, annars kör man selektiv färgändring på problemområden (kan dock se konstigt ut om man tar i för hårt).

Inte lätt med bostadsfoto, på vissa objekt väller det in ljus av helt olika färgtemperatur och blandas ihop till en enda sörja...
 
ANNONS