Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

JOLidman

Aktiv medlem
Fujifilm Finepix X100 - Black edition!

... och så har jag utökat "väskan" med ytterligare en kamera, Fujifilm Finepix X100 - Black edition!

Är gammal "Nikonist" sedan 1977 och har fortfarande en tung D300 och 4 objektiv liggande. Det är just vad dessa prylar gör. Varför släpa på flera kilo när det räcker med 300-600 gram.

OK, mitt första intryck var, oj vad liten den är och tung i förhållande till storleken. Har fortfarande inte tappat plastflärpen till laddaren, kanske tack vare läsning av hela denna tråd.

Eftersom jag redan har en X10 så var det inga "kompabilitetsproblem" och två foton redan tagit.

När jag satt och läste allt som stod att läsa om denna krabat så började jag undra om jag hade gjort rätt. Nu är jag säker på att jag gjort rätt.

Kärlek vid första ögonkastet! / Jan-Olof
 

LGS

Aktiv medlem
... och så har jag utökat "väskan" med ytterligare en kamera, Fujifilm Finepix X100 - Black edition!

Är gammal "Nikonist" sedan 1977 och har fortfarande en tung D300 och 4 objektiv liggande. Det är just vad dessa prylar gör. Varför släpa på flera kilo när det räcker med 300-600 gram.

OK, mitt första intryck var, oj vad liten den är och tung i förhållande till storleken. Har fortfarande inte tappat plastflärpen till laddaren, kanske tack vare läsning av hela denna tråd.

Eftersom jag redan har en X10 så var det inga "kompabilitetsproblem" och två foton redan tagit.

När jag satt och läste allt som stod att läsa om denna krabat så började jag undra om jag hade gjort rätt. Nu är jag säker på att jag gjort rätt.

Kärlek vid första ögonkastet! / Jan-Olof
Det bästa är att den har snabbare autofokus än D300:an. I alla fall om du räknar med tiden det tar att springa hem och hämta den...
 

vealgarden

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem min x100, men den knepiga sidan av kameran visar sig omedelbart. Installerade omedelbart 1.30 (fr 1.21 som den levererades med). Och nu undrar jag om jag måste skicka tillbaka den, eller om det är firmware-buggar som kan lösa sig.

Blixtinställningen: När jag trycker till höger på fyrvägaren så får jag upp blixtalternativen 'alltid blixt', 'aldrig blixt' och långsam synk. Men den viktigaste inställningen - auto - finns inte som alternativ.

AE-L/AF-L knappen: Jag har satt den på att bara gälla AF-L, men det spelar ingen roll. Det blinkar grönt i fokuspunkten, men det är helt klart att ingenting egentligen händer, och inget fokus ställs in.

Inställningar för sökarna: Jag har följt manualen till punkt och pricka, men det spars inte ned några custom-inställningar i vare sig OVF eller EVF. Jag får bara minimiinställningarna i bägge. Konstigt nog verkar det i manualen som om inställningarna på LCD:n och EVF:en ska vara gemensamma, men i denna kamera är det i stället OVF/EVF som får samma inställningar. Jag kan t.ex. inte få in något histogram i någon av dem, trots att jag kryssar i den rutan och spar.

Så till en mekanisk groda som jag inte vet vad jag ska göra med. Jag betalade över 800 för motljusskyddet men det går inte att montera på. Att först skruva loss en en milllimeter bred såphal aluminiumring som sitter som berg låter sig inte göras. Det finns inte en chans att skruva bort den utan att skada godset, så mycket våld lär krävas. Några tips?
Någon som har hittat AutoBlixt-läget?
 

JOLidman

Aktiv medlem
Vädertålighet

Hur är det med vädertåligheten på X100?

Regnet hängde i luften igår så det fick bli D300.

Någon som har pejl på vädertåligheten för x100?

/ Jan-Olof
 

pepperazzi

Aktiv medlem
Jag verkar ha drabbats av exponeringsproblemet som det skrivits mycket om på andra sidor. Överexponerar kraftigt på mindre bländare. Jag har uppdaterat firmware, men det hjälpte inte.

Någon fler här som haft samma problem och fått det åtgärdat av Fujifilm? Har bara hittat trådar på utländska forum hittills.
 

ilarbs

Medlem
Jag verkar ha drabbats av exponeringsproblemet som det skrivits mycket om på andra sidor. Överexponerar kraftigt på mindre bländare. Jag har uppdaterat firmware, men det hjälpte inte.

Någon fler här som haft samma problem och fått det åtgärdat av Fujifilm? Har bara hittat trådar på utländska forum hittills.
Japp, jag har haft samma problem. Skickade in den och fick det åtgärdat på garantin. Sedan dess har jag klarat mig (det var över ett år sedan). Jag lämnade in kameran där jag köpt den.
 

unsigned

Medlem
Jag verkar ha drabbats av exponeringsproblemet som det skrivits mycket om på andra sidor. Överexponerar kraftigt på mindre bländare. Jag har uppdaterat firmware, men det hjälpte inte.

Någon fler här som haft samma problem och fått det åtgärdat av Fujifilm? Har bara hittat trådar på utländska forum hittills.
Jag hade samma sak, det var bländarlamellerna som kunde fastna och inte hinna med att sluta sig till ditt bländarval. Lämnade in den till fuji och de bytte ut hela objektivet.
 

JacMel

Aktiv medlem
Hur är det med vädertåligheten på X100?

Regnet hängde i luften igår så det fick bli D300.

Någon som har pejl på vädertåligheten för x100?

/ Jan-Olof
Hittade detta på Fuji hemsida:

Is the camera weather-sealed?
No. With a fixed lens, there's minimal chance of dust finding its way on to the sensor, but suitable precautions should be taken in damp or dusty conditions.
 

JOLidman

Aktiv medlem
X100 - Inbyggt minne

Tog några bilder igår och naturligtvis hade jag "glömt" att stätta tillbaka minneskortet. Detta upptäckte jag när meddelande om att det interna minnet var fullt "poppar upp" på displayen.

Frågan som följer är, kan jag på något sätt komma åt dessa bilder eller är det inbyggda minnet bara till för demo av kameran?

Har försökt med minneskort och att ansluta via USB till dator, negativa resultat.

Tack på förhand / Jan-Olof
 

JOLidman

Aktiv medlem
Tog några bilder igår och naturligtvis hade jag "glömt" att stätta tillbaka minneskortet. Detta upptäckte jag när meddelande om att det interna minnet var fullt "poppar upp" på displayen.

Frågan som följer är, kan jag på något sätt komma åt dessa bilder eller är det inbyggda minnet bara till för demo av kameran?

Har försökt med minneskort och att ansluta via USB till dator, negativa resultat.

Tack på förhand / Jan-Olof
Hittat!!!
Copy pictures between internal memory and a memory card - sid 78 i Owner´s Manual.

Så enkelt var det / JO
 

CharlieJ

Aktiv medlem
Hej!

Kommer inhandla den här skönheten såfort min 5d Mark II är såld och har en fråga:

Hur är den manuella fokusen? Har sätt på youtube att man får snurra som en galning och att fokusen inte alls hänger med i sökaren?
 

ilarbs

Medlem
Tack för snabbt svar!

Hmm.. Konstigt att detta in fixats i nyare firmware? Eller är det del av charmen? ... Har noll förståelse för det i vilket fall som helst...
Egentligen kan man inte använda den på något rörligt. Det är antagligen tänkt att användas vid stilleben eller liknande. Zooma in och fokusera eller något. Jag vet inte.. fungerar dåligt i fält dock.

Jag tycker dock att den blivit mer responsiv i och med någon firmware. Minns inte vilken.
 

CharlieJ

Aktiv medlem
Förresten, hur orelevant det än känns just nu för många,

Många har klagat på start-up tiden.

Köp ett snabbare minneskort och formatera det i kameran och sätt på Quick Start Mode. Vipps. Kameran startar på 1 sek. Write tiden blir självklart mycket snabbare också.

Förvånad över att många inte tänkt på minneskortet, och om detta redan tagits upp så får jag ursäkta!
 

matlep

Aktiv medlem
Förresten, hur orelevant det än känns just nu för många,

Många har klagat på start-up tiden.

Köp ett snabbare minneskort och formatera det i kameran och sätt på Quick Start Mode. Vipps. Kameran startar på 1 sek. Write tiden blir självklart mycket snabbare också.

Förvånad över att många inte tänkt på minneskortet, och om detta redan tagits upp så får jag ursäkta!
Det har vart känt i princip sedan kameran kom ut på marknaden. Problemet är att det drar väldigt mycket batteri att ha den i Quick Start. Men snabbt minneskort gör skillnad.
 

CharlieJ

Aktiv medlem
Så, vad säger ni här;

Skall man införskaffa sig en x100 eller vänta på något nytt? x200? Eller är det en longshoot?
 
ANNONS