Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
Tycker dom verkar alldeles för bra för att vara sanna, då jag hört så mycket skit om hur långsam kameran är..
Det får väl ses som ett mått på hur oerhört krävande och otåliga vi har blivit.

Har nyligen känt på både en ouppdaterad X-Pro1 med 35:an och en gammal D80 med 18-55. I mina händer och inomhusljus spöade Fujin den gamla DSLR:en, som kändes hopplöst daterad.

Men vad hjälper väl det? "Olympus och Nikon 1 är ju ännu snabbare!" Mycket vill ha mer. Av allt. Hela tiden. Rolls Royce till Fiat-pris. Annars går missnöjets mullrande genom nätets samlade fora.

Vad spelar det - egentligen - för roll om något annat på marknaden är teoretiskt bättre, så länge det man faktiskt har eller vill ha är tillräckligt bra?

Känn och kläm. Det som känns bra är bra för dig!
 

johan.printz

Avslutat medlemskap
Jag har en X-E1 med 18-55 o 35. Jag hade innan D7000 o D300. I glödlampsljus får man arbeta lite med att hitta fokus ibland - men det fick jag med D7000 också. Den är inte riktigt lika snabb som D7000 men inte långt ifrån. Jag upplever också att när väl fokus hittats så är det fokus - något som ibland spelade en ett spratt med D7000. Men tro inte att du har efterföljande af... den fungerar inte.
Det som irriterar lite är väl att firmware inte riktigt känns klar.. finns flera exempel; bild visas direkt efter fotografering - men du kan inte ta bort den direkt... om du valt evf som enda bildskärm visas inget på den stora skärmen, dvs uppspelningen osv. Q knappen är bra men jag vill namnge mina inställningar och naturligtvis vill jag också kunna välja inställning via Q.... Men, även om det irriterar lite så kan jag bortse från dessa brister eftersom kameran ger så fint resultat.
 

snap01

Aktiv medlem
Batteritiden är helt ok, uppstarten är mycket snabb, dock använder jag 95mbs kort så jag vet ej om detta påverkar eller inte.
tycker batteri tiden är usel räcker ingenstans. Med tex D800 så räcker batteriet nästan alltid hela dagen det gör den inte med fuji. Kommer komma med en lite mer utförlig + - när jag kommit hem ang fuji.
Några plus är smidigheten,optiken kvaliten på höga iso, diskret kamera, nästan ok af, displayen.
nackdelar seg att ställa manuell skärpa,evf är ok när ljuset är (stadigt) utomhus i solsken så tycker jag den inte alls är bra utan kör med skärmen. Den är inte hackig eller fördröjd men är man van vid sökaren på en dslr så tror jag få tycker den är bra, beror på vad man fotat med innan. Med handen på hjärtat jag gillar kameran men man kommer missa betydligt mer bilder med den pga evf, däremot så kommer man kanske få mer bilder pga att kameran kommer med överallt om batteriet räcker.......
visserligen har jag två men dom tog slut bägge idag.
När jag tar fram bilderna o jämför hemma sedan på både skärm o utskrift så kommer min dom ;-)
 

Strömqvist

Aktiv medlem
tycker batteri tiden är usel räcker ingenstans. Med tex D800 så räcker batteriet nästan alltid hela dagen det gör den inte med fuji.
Pröva använda liveview på din Nikon hela tiden så får du se hur länge batteriet räcker då.
Även om du stänger av skärmen och använder envart evf så drar den självklart mer ström en ovf.

Som sagt, batteritiden på fuji är helt ok.
 

johan.printz

Avslutat medlemskap
Jag tycker också att batteritiden är ok. Att jämföra med en D800 är väl kanske inte helt rättvist.
Pröva använda liveview på din Nikon hela tiden så får du se hur länge batteriet räcker då.
Även om du stänger av skärmen och använder envart evf så drar den självklart mer ström en ovf.

Som sagt, batteritiden på fuji är helt ok.
 

snap01

Aktiv medlem
Pröva använda liveview på din Nikon hela tiden så får du se hur länge batteriet räcker då.
Även om du stänger av skärmen och använder envart evf så drar den självklart mer ström en ovf.

Som sagt, batteritiden på fuji är helt ok.
jag anser att om mina batterier för tex canon 5D mark 2, 1ds mark 2,Nikon d3x,d800 dom har nästan alltid räckt en hel dag trots att jag tagit betydligt MER bilder med dom. Fujin räcker inte en dag o jag kan bara konstatera att jag ANSER att det är dåligt.
Du kanske anser att batteri tiden är ok för dig men om jag anser att den inte är det när jag jämför med mängder med andra kameror.
 

Swebilbo

Aktiv medlem
jag anser att om mina batterier för tex canon 5D mark 2, 1ds mark 2,Nikon d3x,d800 dom har nästan alltid räckt en hel dag trots att jag tagit betydligt MER bilder med dom. Fujin räcker inte en dag o jag kan bara konstatera att jag ANSER att det är dåligt.
Du kanske anser att batteri tiden är ok för dig men om jag anser att den inte är det när jag jämför med mängder med andra kameror.
Ja själv blir jag besviken när jag inte orkar cykla lika långt som min bil kan köra.... Jag menar de har ju hjul och är ett fordom båda två så varför ska det vara så här?

;.)
 

JOLidman

Aktiv medlem
Formatera kortet i kameran

Batteritiden är helt ok, uppstarten är mycket snabb, dock använder jag 95mbs kort så jag vet ej om detta påverkar eller inte.
Jag har X100 och X10. På båda dessa märker jag skillnad om jag använder SanDisk Ultra 20 MB/s eller SanDisk Extreme Pro 95 MB/s.

Dessutom, om du har haft kortet "i kontakt med" exv dator, dvs du har fört över korten till datorn, då måste du formatera kortet i kameran. Gör du inte detta kommer du att få en mycket seeeeeg uppstart. Vi pratar minuter!

God Jul & Gott Nytt År
 

adl

Aktiv medlem
Dessutom, om du har haft kortet "i kontakt med" exv dator, dvs du har fört över korten till datorn, då måste du formatera kortet i kameran. Gör du inte detta kommer du att få en mycket seeeeeg uppstart. Vi pratar minuter!
Använder du Windows eller OSX? OSX vill ju lämna en .DS_STORE-fil där det far fram.
Jag har inte märkt någon nersegning och brukar peta om skrivskyddsflärpen på kortet innan jag ansluter det till Macbooken. Tror jag får ta och göra någon form av jämförande test under mellandagarna (kör Windows på den stationära, utan att skrivskydda kortet).

God Jul & Gott Nytt År
Detsamma!
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Beror på vad du menar med gissel?
Alla fuji x objektiv (och 99% av alla andra objektiv till spegellösa system) använder focus-by-wire istället för vanliga mekaniska tekniken för att fokusera.
Detta innebär att man kan uppleva ett visst lag från att man vrider på fokusringen till att man ser resultatet i sökaren/skärmen, vilket självklart kan kännas som ett gissel. Sen är själva känslan när man vrider ringen inte samma som vid ett mekaniskt objektiv.
Annars att använda manuell fokus med en XE1 är riktigt trevligt enligt mig, det är lätt att hitta fokus tack vare den bra sökaren med zoomfunktion, kanske inte lika lätt som med tex Sony nex då dom använder focuspeaking.
Om det inte var detta svar du var ute efter så får du gärna utveckla din fråga lite.

Och för er som undrar varför spegellösa system använder focus-by-wire så är det helt enkelt för att det tar så enormt mycket mindre plats än att ha en massa mekaniska delar som ska flyttas runt i objektivet. Så för att hålla ner storleken väljer dom att använda denna tekniken istället.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Använder du Windows eller OSX? OSX vill ju lämna en .DS_STORE-fil där det far fram.
Jag har inte märkt någon nersegning och brukar peta om skrivskyddsflärpen på kortet innan jag ansluter det till Macbooken. Tror jag får ta och göra någon form av jämförande test under mellandagarna (kör Windows på den stationära, utan att skrivskydda kortet).
Detsamma!
Sitter med en iMac och iPad så det är OS X som gäller och kamerorna är X100 & X10.

Kanske inte gäller för X-E1?

Skrivskydda kortet, varför har jag inte tänkt på det ??? Tack för tipset ;-)
 

snap01

Aktiv medlem
Ja själv blir jag besviken när jag inte orkar cykla lika långt som min bil kan köra.... Jag menar de har ju hjul och är ett fordom båda två så varför ska det vara så här?

;.)
har du överhuvud taget kameran själv? jag såg att Magnus skrev följande om batteri tiden på x-pro 1



Svar från froderberg 2012-12-07 21:12
Jag tror faktiskt att de flesta Leica-ägare fokuserar med sina kameror för att inte tappa skärpa. De brukar just framhäva mätsökarsystemets exakthet som en fördel tillsammans med de skarpa objektiven,

Jag kan inte redovisa alla aspekter som går att finna. Då skulle artikeln bli för lång. Men en del av det du frågar om går att utläsa i artikeln:

"Även kamerahuset bjuder på lite fördröjning vid snabb ögonblicksfotografering. Trots manuell fokusering är sällan avtrycket helt direkt eftersom sökaren kan behöva en halvsekund för att tända. Jag tror att få använder kameran med så höga krav på snabbhet så problemet är inte så stort. Det går att snabba upp kameran lite genom att avaktivera ögonsensorn."

Jag skrev med om den manuella fokuseringen i testet av X100 då jag också hade en sida mer på mig. Fujifilm har tänkt till lite och har en avståndsskala i sökaren. Kameran kommer också ihåg vad man ställde in senast om man växlar tillbaka från autofokusläge.

X-Pro1 drar mer batteri än exempelvis en Canon 5D Mark II av flera olika anledningar. Jag gjorde slut på en laddning batterier efter några timmars intensivt fotograferande. Så personligen skulle jag haft med extra batteri. Andra kan säkert klara sig flera dagar på en laddning.




jag har samma erfarenhet av denna kamera tog slut efter 3 timmars plåtande, om man ska ersätta denna kamera för att man vill ha en lättare kamera ska man då behöva fylla en påse med batterier för att kunna köra en dag?
 

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Beror på vad du menar med gissel?
Alla fuji x objektiv (och 99% av alla andra objektiv till spegellösa system) använder focus-by-wire istället för vanliga mekaniska tekniken för att fokusera.
Detta innebär att man kan uppleva ett visst lag från att man vrider på fokusringen till att man ser resultatet i sökaren/skärmen, vilket självklart kan kännas som ett gissel. Sen är själva känslan när man vrider ringen inte samma som vid ett mekaniskt objektiv.
Annars att använda manuell fokus med en XE1 är riktigt trevligt enligt mig, det är lätt att hitta fokus tack vare den bra sökaren med zoomfunktion, kanske inte lika lätt som med tex Sony nex då dom använder focuspeaking.
Om det inte var detta svar du var ute efter så får du gärna utveckla din fråga lite.

Och för er som undrar varför spegellösa system använder focus-by-wire så är det helt enkelt för att det tar så enormt mycket mindre plats än att ha en massa mekaniska delar som ska flyttas runt i objektivet. Så för att hålla ner storleken väljer dom att använda denna tekniken istället.
Vad jag menade med "gissel" (Mja, håller med om att det var dåligt formulerat) var att på x100 så fick man vrida 200 varv för att kunna fokusera.
 
ANNONS