Annons

Fuji X100 (!)

pepperazzi

Aktiv medlem
Nej, jag kan fortfarande använda bländare 2. Se det som att bländaren fastnat på bländare två, och att det inte går att exponeringskompensera för felet.
Ställer jag bländaren på 16 bländar den ned till kanske 8 istället och överexponerar två steg.
Samma problem som jag hade på min. Var nyligen på semester i Krakow, och att fota i dagsljus var minst sagt en utmaning. Med ND-filtret igång, och manuella tider så kunde man få några bilder som var ok.

Nu är den inlämnad på service, det verkade inte som om det var första kameran de fått tillbaka.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Samma problem som jag hade på min. Var nyligen på semester i Krakow, och att fota i dagsljus var minst sagt en utmaning. Med ND-filtret igång, och manuella tider så kunde man få några bilder som var ok.

Nu är den inlämnad på service, det verkade inte som om det var första kameran de fått tillbaka.
Du får berätta hur lång tid det tog att få den tillbaka sen.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Macro-läge

Och så ar det dags för nästa X100 att "sjukanmäla sig".

Har på senare tid (2-4 vecker?) haft problem med att ta bilder med macro-läge. Så fort jag valt in läget och tryckt på avtryckaren har jag fått ett kryptiskt felmeddelande.

"Stäng av kameran och sätt på den igen".

Var på Fotomässan, personer från Fuji tittade på kameran och konstaterade att detta är ett garantiärende. Upptäcktes också att felmeddelandet kom om jag manuellt ställde in ett kort avstånd, macro.

Köpte kameran 19 sep så den är bara lite dryga 2 månader. Dessutom vet jag inte om den alltid har haft detta felet eftersom macro inte är min grej.

Någon annan som råkat ut för samma problem?
 

Ibis

Aktiv medlem
Jag fick lämna in min nyligen jag med, är en av de tidiga (Serienummer börjar med 12). Tog väl två veckor eller däromkring tror jag och sedan fick jag hem den, fungerandes perfekt.

Jag är iaf. nöjd med Fujifilms service, fick tillbaka min älskling välbehållen.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Jag fick lämna in min nyligen jag med, är en av de tidiga (Serienummer börjar med 12). Tog väl två veckor eller däromkring tror jag och sedan fick jag hem den, fungerandes perfekt.

Jag är iaf. nöjd med Fujifilms service, fick tillbaka min älskling välbehållen.
#21R00242 - Håller just nu på att skriva ett "garantiärende":

Följande felmeddelande erhålls då jag väljer macroläge: Stäng av kameran och sätt sedan på den igen. Detta felmeddelande erhålls även om jag väljer in manuell avståndsinställning och manuellt vrider avståndsinställningsringen till ner mor 1 dm eller mindre.

Dessutom har jag inte fått följande att fungera: "Then, just turn the command dial right or left or press the command controll right or left to find an equialent set of shutter speed and aperture.

Har pratat med representanter för Fujifilm på Fotomässan och de konstaterade bara att "Detta är ett garantiärende".

Tack på förhand / Jan-Olof

Trodde att jag skulle kontakta den affär där jag köpt kameran men fick följande från Cyber Photo:

Hej!

Fuji har ändrat sina rutiner så du själv gör en anmälan om fel till dem och du får en fraktsedel så du kan skicka in den för service.

Gå in på följande länk http://service.fujifilm-digital.eu/se/sv och följ anvisningarna så löser det sig.

Önskar dig en trevlig helg

Med vänliga hälsningar

Mxxxxx Lxxxxx

CyberPhoto AB
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har upptäckt nåt intressant, eller kanske är det önsketänkande.. Men kolla den bilden:
http://www.fujirumors.com/assets/X-series2.png

Kameran som ligger på rygg uppe till vänster är utan tvekan en X100 med vad som ser ut som det nya 14mm objektivet från Fuji.. Har kollat och kollat, men det är utan tvekan en X100 med ett annat objektiv än det fasta.. Kommer den med utbytbara objektiv eller det en uppföljare till X-Pro 1?
 

afe

Aktiv medlem
Det är väl inte särskilt långsökt att det kommer en uppföljare till X100 i och med att den är två år gammal nu, men jag är inte så säker på att man kan hoppas på att Fuji fått till sitt Firmware ännu ... :)
 

JOLidman

Aktiv medlem
Fuji X200 Coming to CES 2013?

Alex B December 19, 2012 at 8:05 am skriver följande:

Now Apple and Adobe just need to figure out RAW processing for the X-Trans. Looking forward to this replacement. I’ve loved my X100 so far.

Är väl den stora fördelen med X100, att jag kan använda dagens program för efterbehandling. Dessutom är det en kamera som jag intuitivt känner att jag har i mina händer och det gör vad jag vill att den ska göra, även om det är fel. Påminner mig om -70 och -80 talet ;-))

Men samtidigt tackar jag inte nej till önskemålen nedan:

och Autolycus December 21, 2012 at 12:35 am skriver följande:

So… A larger sensor, faster f/1.4 lens, AA batteries and a tilt/fold LCD which can be hidden away while all your composition is done in the Viewfinder? That would be perfect.
A combination like that might even tilt me towards disposing of my OM-D kit…!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Men samtidigt tackar jag inte nej till önskemålen nedan:

och Autolycus December 21, 2012 at 12:35 am skriver följande:

So… A larger sensor, faster f/1.4 lens, AA batteries and a tilt/fold LCD which can be hidden away while all your composition is done in the Viewfinder? That would be perfect.
A combination like that might even tilt me towards disposing of my OM-D kit…!
Jag tycket sensorn är finfin. Glaset prima. En vikbar skärm skulle sitta fint, såklart, fast jag misstänker att det skulle påverka storleken mer än önskvärt.

Men framförallt måste fokus ses över. Önskar:
1. Bättre närgräns innan man måste byta till makro-läge.
2. Generellt vassare AF på nära håll.
3. Manuell fokus med vettigt stöd ex focus peaking.

Dessutom önskar jag en extra ratt för ISO med "A" som sista val, att blixtskon alltid är het (måste aktiveras separat i meny idag) och att AF-assistlampan alltid är aktiv oavsett sistnämnda inställning.

Dessutom en 1,4x telekonverter-lins som tillbehör som även passar X100 ;-)

Edit: och för min del kan man slopa hybridsökaren och köra enbart med EVF. Vande mig fort, och använder nästan aldrig OVF längre.
 
ANNONS