Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

adl

Aktiv medlem
Tips vid filmning

Kan ha nämnts i tråden men i sånt fall har jag missat det.

Välj filmläge
Tryck en gång på AE-knappen
Simsalabim, helt plötsligt zoomar kameran in till en brännvidd motsvarande 105 mm

Det är förstås digital zoom, fast ändå inte.
Va, kan man äta kakan och ha kvar bullen?
Jajamän!
I zoomläget läggs helt enkelt "filmpixlarna" tätare ihop men är fortfarande lika många.
Enda nackdelen är att man måste välja zoomläget före man börjar filma.

Jag var tvungen att kolla efter och givetvis står det här i manualen (s 43)!
Coolt, man kanske skulle läsa den lite oftare... = )
 

JohanS123

Medlem
Firmwaretrubbel?

Hej!

Har någon haft problem med att ladda ny firmware i sin x100? Jag följer alla instruktionerna från Fujifilms hemsida, när jag startar upp kameran med ny programvara på minneskortet kommer felmeddelandet "Ny uppdatering kan inte hittas. Stäng av kameran". Vad kan det vara för fel? Jag har mac, om det har betydelse.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej!

Har någon haft problem med att ladda ny firmware i sin x100? Jag följer alla instruktionerna från Fujifilms hemsida, när jag startar upp kameran med ny programvara på minneskortet kommer felmeddelandet "Ny uppdatering kan inte hittas. Stäng av kameran". Vad kan det vara för fel? Jag har mac, om det har betydelse.
Det har alltid gått problemfritt för mig. Testa från en dator med Windows nästa gång. Glöm inte att formatera kortet i kameran först.

PS. Jag fick tillbaks min kamera från Fujifilm igår. Fungerar som den ska.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Det har alltid gått problemfritt för mig. Testa från en dator med Windows nästa gång. Glöm inte att formatera kortet i kameran först.

PS. Jag fick tillbaks min kamera från Fujifilm igår. Fungerar som den ska.
Skönt att höra :)

Har uppdaterat min X100 mha Mac i minst två omgångar utan problem. Så om jag inte gjorde det i Parallells bör det funka...

Prova ett annat kort, och precis som Peter skriver - se till att du formaterat kortet _i kameran_ innan du börjar.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Ett helt annat spår. Någon som har personlig erfarenhet av vidvinkelkonvertern (WCL-X100)?

Känner mig så grymt nöjd med X100 fortfarande, mycket på grund av den inte är del av ett system. Det är bara att plåta. Passar inte brännvidden får man flytta sig eller komponera om. Befriande.

Pryldjävulen i mig är ändå lite nyfiken på tillsatsen... Någon som provat?
 

Mattiaas

Ny medlem
Hej!
Har precis köpt en X100 och är mycket nöjd!

Tyvärr är ju batteritiden inte vad den borde vara, var köper ni dessa till ett humant pris? Vågar man stoppa i vilket batteri som helst? Vissa är ju väldigt billiga.
 

zingiber

Aktiv medlem
Kommer hem nästa vecka till Sverige. Har varit en utlandsvistelse i ett år och sjunger på sista versen här.
Får man fråga igen hur det gick med detta?

Jag skulle köpa en bättre beg. X100 från en bekant, men den verkar tyvärr lida av just fastnade bländarlameller.
Vi är lite osäkra på exakt inköpsdatum, men serienr börjar på 14.
Kan man hoppas på reparation även utanför garantitiden?
Hur löser man detta snabbast -- direkt med Fujifilm Sverige?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Får man fråga igen hur det gick med detta?

Jag skulle köpa en bättre beg. X100 från en bekant, men den verkar tyvärr lida av just fastnade bländarlameller.
Vi är lite osäkra på exakt inköpsdatum, men serienr börjar på 14.
Kan man hoppas på reparation även utanför garantitiden?
Hur löser man detta snabbast -- direkt med Fujifilm Sverige?
Hör med Fujifilm Sverige. Det löste sig för mig. Du har tre år på fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.
 

zingiber

Aktiv medlem
Hör med Fujifilm Sverige. Det löste sig för mig. Du har tre år på fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.
Ja, det gjorde det för mig med! :)
Verkligen bra hanterat av Fujifilm. (och snabbt servat också!)


Apropos ny firmware -- jag skulle mest av att få 4:3-format på JPEG-arna. Men det är väl kanske en utsiktslös önskan.. (1:1 känns dock troligt.)
 

adl

Aktiv medlem
Lite tankar kring firmware 2.0

Jag uppdaterade till firmware 2.0 nu på morgon och efter några korta tester är detta mina första intryck:

Manuell fokus är fortfarande okänslig men betydligt snabbare, man kan väl säga att den gick från hemsk till användbar.
Focus peaking funkar, lite svårt att se först men man vänjer sig nog. Peakinglinjen skulle kunnat vara grövre.
AF snabbare? Jo, lite. Har gjort ett ovetenskapligt test som jag skall försöka analysera men jag upplever definitivt att kameran fokuserar lite snabbare!
Bätte närgräns utan att växla till makroläget - stor skillnad i praktiken.
Val av AF-punkt - nu trycker man en gång på AF knappen, väljer punkt och tar bilden. Klart smidigare, det går att göra utan att ta ner kameran från ögat.
Sen skall även uppstartstiden blivit snabbare, svårt att märka någon skillnad där.
 
ANNONS