Annons

Fuji X100s

Produkter
(logga in för att koppla)

zingiber

Aktiv medlem
någon som lyckats se youtube-klippet?
pressreleasen är ju daterad till imorgon (7e), så vi får kanske hålla oss tills dess innan vi får veta mer..

men funkar de nya visuella fokuseringmedlen bra (och 4:3-format tack!) så är ju X100s en klart lyft från X100!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag tycker X100 och min X-E1 är fantastiska kameror för vad dom är och på många punkter överträffar sig själva.

Men i ärlighetens namn.. världens snabbaste AF?

Jag skulle inte bli förvånad om min X-E1 skulle få världens lägsta betyg i autofokus ärligt talat. Hur vanligt är det att saker går från enormt dåliga till att bli bäst i världen som dom hävdar?
Jag har lite svårt att tro på den marknadsföringen.
 

Pasus

Aktiv medlem
världens snabbaste AF?

Jag skulle inte bli förvånad om min X-E1 skulle få världens lägsta betyg i autofokus ärligt talat. Hur vanligt är det att saker går från enormt dåliga till att bli bäst i världen som dom hävdar?
Jag har lite svårt att tro på den marknadsföringen.
I fotnoten till detta påstående står det: "Compared with other compact digital cameras equipped with an APS-C sensor and a non-interchangeable lens". Vilket i praktiken innebär Leica Xn och Sigmas DPn-kameror (ja också Fujis egna X100). Ingen stenhård konkurrens där.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Det missade jag totalt.. ja men dåså haha ;)

I fotnoten till detta påstående står det: "Compared with other compact digital cameras equipped with an APS-C sensor and a non-interchangeable lens". Vilket i praktiken innebär Leica Xn och Sigmas DPn-kameror (ja också Fujis egna X100). Ingen stenhård konkurrens där.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Där fick man för att föregångaren damp ner på mattan häromdagen :0)

Listan med vad som är fixat är iaf rakt av från toppen av min önskelista. Kul!

Undrar vad svenskt pris landar på...
 

Ljusdans

Aktiv medlem
X100 dök ju rätt fort till 10.000 efter introduktionen då den låg på 12.500 sisådär. Så det är nog rimligt att anta att det blir ungefär samma denna gång. 12-13.000 första tiden, när efterfrågan är högre än tillgången, sedan ner till en jämn tia när produktionstempot matchar efterfrågan.

Tror inte Fuji anser att X100s kannibaliserar övriga X-kameror, då den har några högst egna egenskaper som är värdefulla för somliga (hur många andra kameror på marknaden blixtsynkar vid 1/1000 med RF-triggers, har inbyggt ND, "stor" sensor och f/2 i samma paket?).

Kul att se att Fuji jobbar vidare med att förfina samma koncept. Det blev väldigt uppenbart att X100 var en ung produkt när man jämförde firmware-fixarna med Nikons under samma tid.

Fuji: "nu funkar manuell fokus (halvskapligt)".
Nikon: "nu numrerar kameran mapparna på minneskortet rätt".

Nu är samvetsfrågan: uppgradera eller sitta nöjd tills priset sjunker och råframkallarna blir bättre på X-Transsensorer? Ack, ack, ack.... ;-)
 

tookie

Medlem
adapter

Vad tror ni om att det kommer att komma en "normaladapter" till x100s samt x100 då det redan finns en som generar mer vidvinkel av objektivet. Det vore ju perfekt med en som hade gjort så att motsvarigheten blev 50mm. Eller skulle detta kanske konkurrera ut t.ex. X-e1?
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Vad tror ni om att det kommer att komma en "normaladapter" till x100s samt x100 då det redan finns en som generar mer vidvinkel av objektivet. Det vore ju perfekt med en som hade gjort så att motsvarigheten blev 50mm. Eller skulle detta kanske konkurrera ut t.ex. X-e1?
Jag hoppas! Skulle sitta som en smäck. Särskilt om den görs universell för båda kamerorna :)

Tror som sagt inte Fuji ser X100:eek:rna som direkta kannibaler på övriga X-systemet. Det är ganska olika kameror imo - även om hanteringen må vara mycket snarlik.

Lovande med fasdetekterande pixlar på X-Transsensorn. Hoppas det kryper in i nästa generations X-Pro2/X-E2 :)
 

tookie

Medlem
Jag hoppas! Skulle sitta som en smäck. Särskilt om den görs universell för båda kamerorna :)

Tror som sagt inte Fuji ser X100:eek:rna som direkta kannibaler på övriga X-systemet. Det är ganska olika kameror imo - även om hanteringen må vara mycket snarlik.

Lovande med fasdetekterande pixlar på X-Transsensorn. Hoppas det kryper in i nästa generations X-Pro2/X-E2 :)
jag håller helt klart med dig. Dock om det nu kommer någon så bör den ju vara kompatibel med båda kamerorna då objektivet verkar vara detsamma. Jag vet inte om möjligtvis två olika sensorer ställer till problem.
 

zingiber

Aktiv medlem
Vad tror ni om att det kommer att komma en "normaladapter" till x100s samt x100 då det redan finns en som generar mer vidvinkel av objektivet. Det vore ju perfekt med en som hade gjort så att motsvarigheten blev 50mm. Eller skulle detta kanske konkurrera ut t.ex. X-e1?
hade blivit nöjd med digitalzoom till 50mm, som sony rx1.

(samt 4:3-formatet igen då!) ;)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Kamera & Bild skriver om säljstart i slutet på februari och med ett pris på 10999 kr.

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/fujifilm-x100s-uppdaterad-version-av-x100-1.517114.html

Själv blir det nog ändå X100 ett tag till. Det sitter inte i utrustningen ;) Men alltid kul med nytt!
Vänder och vrider på mig.

Har en precis nyanländ limited edition köpt på CP:s kampanj som är syndigt snygg. För att få motsvarande tillbehör (adapter, motljusskydd, filter och beredskapsväska) piper priset på X100s iväg ordentligt - och kameran blir ändå inte lika snygg :O)

Fast jag retar mig som fan på att fokus inte sitter på ögat varje gång. X100s verkar faktiskt ha vettig manuell fokus, och det skulle vara precis vad jag längtat efter och knorrat om tusen och åter tusen gånger. Helmanuell hantering med enbart taktila kontroller för allt utom ISO.

Men så var det här med väntan. Hela januari och februari utan nyförälskelsen om jag ångrar mig nu. Usch.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Vänder och vrider på mig. ..................

Men så var det här med väntan. Hela januari och februari utan nyförälskelsen om jag ångrar mig nu. Usch.
Det är sådana smällar vi får ta! Sitter i samma båt som du, köpte en X100 B från CP med leverans i oktober-12. Dessförinnan hade jag införskaffat mig en X10 i slutet på jan-12.

Visst retar det mig men jag har inte lust att ensam betala Fujifilms utvecklingsavdelning. Dessutom har jag en Nikonutrustning som har stått och samlat dam det senaste året.

Det finns en fördel med X100 jmf med X100s. Xtrans är fortfarande lite hemlighetsmakeri över. Min X100 kan jag använda nästan vilken "framkallare" som helst ;-)
 

afe

Aktiv medlem
Hehe, jag skulle nog vara väldigt sugen på X100s om det inte vore just för det där med råframkallningen. Jag vill inte byta bort Lightroom, och den är ju tyvärr inte så bra för Fujis knasfilter, och jag vill definitivt inte fotografera i jpg-format.
 
ANNONS