Annons

Fuji X100s

Produkter
(logga in för att koppla)

jnd

Medlem
Ja, jag tycker också att X100s förtjänar mer uppmärksamhet. Jag såg recensionen från Zack Arias ovan tidigare och det är ju helt sjukt hur den tycks bevara fler detaljer än Canon EOS 6D (kollade 100%-beskärningen i det röda tyget). Jag äger redan den tidigare X100, så för min del tror jag inte att jag kommer att uppgradera, men om min X100 skulle gå sönder om något år, vet jag ju vilken jag skulle byta upp mig till...

Jag har använt en Nikon D90 DSLR med ett gäng objektiv tidigare, men sedan jag skaffade min X100 för att tvinga mig själv att fokusera på kompositionen snarare än tekniken och falla i en objektivköpfälla, så använder jag den ungefär fyra gånger av fem.

Det är märkligt hur mycket psykologi tycks spela in här. Jag borde inte välja X100 så ofta som jag gör eftersom jag egentligen föredrar 35mm (eller 50mm i fullformat) mer, men bekvämligheten och handhavandet gör helt enkelt oerhört mycket hos en kamera. Jag är en gladare amatörfotograf när jag är ute med den.

Jag tror faktiskt att även om jag skulle ha en Nikon D600, så skulle jag fortfarande välja min X100 ungefär fyra gånger av fem.
 

Robert L.

Aktiv medlem
På tal om RAW, så har Lightroom 4.4 (eller kommande, om man inte vill använda en Release Candidate) nu stöd för RAW från X100s. :) Bra nyheter även för X-E1 och X-Pro1-användare! Äntligen kan man föra det där problemet till historien.
Är nu också en lycklig ägare av den lilla godingen X100s :)

Det jag saknar är Adobe camera raw stödet. Är det någon som testat "release candidate"
om det fungerar bra? Någon som vet när fullversionen kan tänkas släppas?

Mvh/ Robert
 

Robert L.

Aktiv medlem
Uppdatering

Med tanke på volymen av inlägg på detta X100s forum så förmodar jag att ägarna av denna kamera avskyr att älta saker och ting på ett internet forum. Och istället bara sysselsätter sig med att använda kameran..

Nu finns en ny uppdatering tillgänglig på Fujifilms hemsida:
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x100s/index.html

Jag har precis uppdaterat min kamera och det gick snabbt och smidigt. Förmodligen inga stora förändringar.

Mvh.
 

Adam74

Aktiv medlem
Med tanke på volymen av inlägg på detta X100s forum så förmodar jag att ägarna av denna kamera avskyr att älta saker och ting på ett internet forum. Och istället bara sysselsätter sig med att använda kameran..

Nu finns en ny uppdatering tillgänglig på Fujifilms hemsida:
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/x100s/index.html

Jag har precis uppdaterat min kamera och det gick snabbt och smidigt. Förmodligen inga stora förändringar.

Mvh.
Jo, lite så är det faktiskt. Jag har med mig kameran betydligt mer nu än när jag körde med system.
Sedan kan anledningen också vara att jag är upptagen med att sälja av all min nikonutrustning ;)

Uppdatering innehåller följande: ”The phenomenon is fixed that the brightness of the OVF bright frame doesn’t change according to a surrounding brightness in case of ISO 1600 and higher.”

Jag köpte nyligen blixtarna EF-20 och EF-X20 för att kunna testa båda. Behåller den här lilla godingen http://goo.gl/tyNV3 vilket innebär att det nu finns en sprillans EF-20 till salu: http://goo.gl/mDn3i
 

horvendile

Aktiv medlem
Själv går jag fortfarande och grunnar på den här kameran. Det är möjligt att det här är fel forumdel, men jag provar ändå:
Ponera att man skulle köpa kameran utanför Europa. Någon som vet hur Fuji gör med garantier?
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack!
...och så några tecken till, eftersom man måste ha minst tio tecken för att få posta. Vanligen inte ett problem för mig.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag la en X100s-beställning på SF för en hel månad sen. Har inte ringt o tjatat men vet någon här när den kan tänkas dyka upp? Har man en osannolikt lång backorderlista generellt i Sverige?
 

afe

Aktiv medlem
Jag hade en X100, men sålde den för att byta till NEX-7, få möjlighet till utbytbara objektiv och för att den hade en del egenheter för sig (varav en del löstes i senare FW-uppdateringar).

Nu funderar jag på att komplettera med en X100s i stället för att köpa ett Zeiss 24/1,8 till min NEX. Det kostar 3000:- mer att göra så, men 3000:- för själva kameran är ju ganska billigt :)
 

Nemesis

Aktiv medlem
Nybliven X100s ägare och verkar ha haft samma resa som en hel del här. Gått från digital systemkamera (sista tiden med en fast 35a) och inte fotat så mycket på sistone eftersom man inte fått med sig kameran.

La en beställning hos Götaplatses Foto för någon vecka sedan och hämta den i tisdags :)

Finns vanligen i Göteborg.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Fick äntligen mitt exemplar förra veckan. Intrycket är mycket gott. Välbyggd och den känns faktiskt mindre och lättare än jag förväntat mig.
Hybridsökaren är helt unikt fantastisk. Så snart min benskada läkt ska jag ut å fota lite med den med...
Någon särskild slöhet i AF etc. märker jag inte av alls.
Bildresultatet i RAW är småttt otroligt. Pixelknivskarpt över hela bilden och obefintlig color fringing i motljus. Någon distorsion att tala om ser jag inte heller.
Jag känner mig fantastiskt nöjd så här långt.
 

kidroyale

Aktiv medlem
Köpte en Fuji X100s för ungefär en vecka sedan och är mer nöjd med en icke-systemkamera än jag någonsin varit. Använder Nikon D700/600/800 i jobbet så det har alltid varit den snabbheten och kvalitén jag jämfört mindre kameror med. Nu känns det som jag har ett smidigare alternativ.

Skrev en liten recension med bildexempel om någon är intresserad.

http://www.stefantell.se/blogg/2013/05/fuji-x100s-snabbt-test/

/Stefan
 

Robert L.

Aktiv medlem
Generellt är jag mycket nöjd med denna lilla kamera. Men ändå gör den mig väldigt frustrerad emellanåt.

Jag fotar raw i ACR/Elements och vissa bilder (oftast i starkt ljus) blir så väldigt konstgjort plastiga och liknar ibland hemska HDR bilder. Alla detaljer är som bortblåsta. Jag har önskat många gånger att Fujifilm hade skippat den där hypade X-trans sensorn.

Är det någon annan här som har liknande erfarenheter?

Mvh. /Robert
 

J.Paul

Aktiv medlem
Generellt är jag mycket nöjd med denna lilla kamera. Men ändå gör den mig väldigt frustrerad emellanåt.

Jag fotar raw i ACR/Elements och vissa bilder (oftast i starkt ljus) blir så väldigt konstgjort plastiga och liknar ibland hemska HDR bilder. Alla detaljer är som bortblåsta. Jag har önskat många gånger att Fujifilm hade skippat den där hypade X-trans sensorn.

Är det någon annan här som har liknande erfarenheter?

Mvh. /Robert
Du tror inte bara att det beror på att den har väldigt bra dynamiskt omfång? HDR-bilder brukar ex. se lite "plastiga" ut på grund av det stora omfånget, det är kanske relaterat till det. I sådana fall är det bara en fördel, du kan ju justera kontrasten i efterhand. Eller fota i JPEG.

Efter att ha tröttnat på att min Pentax-DSLR alltid ligger hemma, via att ha tänkt köpa en OM-D alt. NEX-6, så har jag nu bestämt mig för en X100s. Ska på resa i USA i en månad och jag åker om ca. tre veckor så det vore perfekt.

Frågan är bara om jag får tag i en i tid. Det finns inga i Sverige och inga i USA, och ingen vet när de kommer. Jag kan beställa från Hong Kong/Taiwan genom Ebay och det verkar vara det bästa alternativet egentligen. Det bör dessutom bli billigare. Är det någon i den här tråden som har gjort det? Och ni som beställt fotoutrustning från Asien förr: vad tror ni risken är att den fastnar i tullen?
 
ANNONS