Annons

Gallra bilder - för- / nackdelar med olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag håller på att jämföra olika metoder att gallra bilder. Ska hålla det kort och gå rakt på sak. Fokus är gallring, inte redigering.

Lightroom - Kräver import och är trögstartat. Flaggning keepers / rejects / betyg är bra. Raderar inte bilder från disk förrän man aktivt väljer det. Flaggningen snabb och smidig när man väl har importerat klart. Zoom är bra men lite segt, känns som de lagt in en onödig animering istället för att bara visa 100% direkt. Ibland oväntad "Loading"... Bra betygsystem. Industristandard.


Fast Stone Image viewer - Kräver ingen import och startar därför snabbt. Man kan med musklick zooma 100% på vilken del som helst för att snabbt kunna kolla skärpan. Delete sker direkt mot disk och bilderna hamnar i papperskorgen om man skulle råka klicka fel eller ångra sig. Inga betyg. Man flaggar keepers. Nya versionen 6 är väsentligt snabbare än 4.6 som jag körde förut.


Irfanview - Kräver ingen import så startar också snabbt. Raderar bilder i bakgrunden (direkt mot disk) och är tack vare bakgrund det snabbaste jag har sett. Snabbzooma 100% går men kräver att man ändrar inställningar och sker inte mot muspekaren. Har precis installerat och är inte riktigt vän med detta verktyg än.



Vad har ni för upplevelser av ovan? Har ni något annat favoritprogram?
 

nivas

Aktiv medlem
Gjorde en snabb utvärdering av både Irfan view och Faststone för ett par år sen, men de gick bort i och med att jag kände att de var sega och lite bökiga jämfört med ACDSee Pro.

Jag använder programmet nästan bara till förgallring och kontroll av resultat efter redigering i LR.
Normalt gallrar jag med delete, markerar bilder som jag vill redigera genom att tagga dom (§-knappen). Det går även att ge bilderna en rating (1-5) eller label (olika färger). Möjlighet finns även till samlingar.
Jag brukar även tagga IPTC i ACDSee innan redigering.

Programmet har även bra batchfunktioner, om man t.ex. vill ändra upplösning eller filformat för ett gäng filer, eller t.ex. lägga på en vattenstämpel.

Programmet självgenererar sin databas, vilket går väldigt fort.

Programmet har även en massiv uppsättning redigeringsverktyg, men dessa använder jag aldrig. Istället startar PS från ACDSee med ett snabbkommando på tangentbordet (CTRL-ALT-x) eller så importerar jag ett gäng bilder till LR med drag-and-drop.
 

cowboy

Aktiv medlem
Photo Mechanic!

Jag använder Photo Mechanic från Camera Bits för att sortera, ge rating (stjärnor eller färger (jag använder stjärnor)) och tagga.

Photo Mechanic är ruskigt snabbt. Taggning och rating finns kvar när bildfilen senare öppnas i Capture One och Photoshop (åtminstone för en 10-12 år sen var sådant inte självklart).

http://www.camerabits.com/products/

Man kan ladda hem programmet och prova gratis i en månad. Det är ett dyrt program, USD 150.

All övrig bildbehandling (beskärning, kontrast, färgmättnad, ibland skärpning) gör jag därefter i Capture One Pro. Photoshop används sällan.

De program som nämns i tråden har jag ingen erfarenhet av.
 

cls

Aktiv medlem
Jag använder Canons medskickade Digital Photo Professional för grovgallring innan jag importerar till LR. Om minneskortet mestadels innehåller sånt som ska sparas och jag bara förväntar mig enstaka bilder till papperskorgen så hoppar jag över det steget, men om det finns många hundra bilder från nåt tillfälle där jag vet att jag bara vill behålla en bråkdel så grovgallrar jag i DPP. Orsaken till att jag föredrar DPP är att jag upplever gallring där som mycket snabbare/smidigare än efter import till LR – i DPP händer det jag vill i samma ögonblick jag trycker ner en tangent, medan det kan ta allt från del av sekund till flera sekunder i LR.

1: Öppna DPP och gå till mappen där de nya bilderna sparats. Sen kan man släppa musen.

2: Ctrl+A och sen Alt+Q markerar alla bilder och öppnar ”Quick check”

3: Bläddra genom bilderna med högerpil. De som jag direkt ser ska kastas får 1 stjärna (enkelt tryck på ”1”). På det sättet går jag snabbt igenom bilderna med höger pekfinger på högerpil och vänster pekfinger på ettan.

4: Ctrl+Shift+1 markerar alla bilder med 1 stjärna (de som ska bort). Jag använder alltså stjärnmärkning lite bakvänt i gallringssteget.

5: Delete lägger dem i papperskorgen.

Sen stänger jag DPP och importerar till LR.

Det här var min variant – den är antagligen inte den bästa, men det är i alla fall den bästa jag själv testat (d.v.s. den bästa för mig).
 

Smw

Aktiv medlem
Jag håller på att jämföra olika metoder att gallra bilder. Ska hålla det kort och gå rakt på sak. Fokus är gallring, inte redigering.

Lightroom - Kräver import och är trögstartat. Flaggning keepers / rejects / betyg är bra. Raderar inte bilder från disk förrän man aktivt väljer det. Flaggningen snabb och smidig när man väl har importerat klart. Zoom är bra men lite segt, känns som de lagt in en onödig animering istället för att bara visa 100% direkt. Ibland oväntad "Loading"... Bra betygsystem. Industristandard.


Fast Stone Image viewer - Kräver ingen import och startar därför snabbt. Man kan med musklick zooma 100% på vilken del som helst för att snabbt kunna kolla skärpan. Delete sker direkt mot disk och bilderna hamnar i papperskorgen om man skulle råka klicka fel eller ångra sig. Inga betyg. Man flaggar keepers. Nya versionen 6 är väsentligt snabbare än 4.6 som jag körde förut.


Irfanview - Kräver ingen import så startar också snabbt. Raderar bilder i bakgrunden (direkt mot disk) och är tack vare bakgrund det snabbaste jag har sett. Snabbzooma 100% går men kräver att man ändrar inställningar och sker inte mot muspekaren. Har precis installerat och är inte riktigt vän med detta verktyg än.



Vad har ni för upplevelser av ovan? Har ni något annat favoritprogram?

Hej !

Använder oftast fastone.

Har gjort en mapp "Junk" till vilken jag flyttar de bilder som ska bort till
senare radering, detta görs med två tryck på tagenten M. ( move ).
Innan andra trycket har man valt bilotek, men det ligger sen kvar.

Går på samma sätt kopiera till annat biblotek med C ( copy )

Ibland lite irriterande när man flyttar draglisten överst och glömmer klicka till aktuell bild.


//MW
 

iSolen.se

Guest
Jag använder Photo Mechanic från Camera Bits för att sortera, ge rating (stjärnor eller färger (jag använder stjärnor)) och tagga.

Photo Mechanic är ruskigt snabbt. Taggning och rating finns kvar när bildfilen senare öppnas i Capture One och Photoshop (åtminstone för en 10-12 år sen var sådant inte självklart).

http://www.camerabits.com/products/

Man kan ladda hem programmet och prova gratis i en månad. Det är ett dyrt program, USD 150.

All övrig bildbehandling (beskärning, kontrast, färgmättnad, ibland skärpning) gör jag därefter i Capture One Pro. Photoshop används sällan.

De program som nämns i tråden har jag ingen erfarenhet av.
Har kört det lite nu. Spontant: Jättesnabbt att bläddra. Att radera kräver "Del"-knappen och sen får man en varningsdialog som man måste trycka yes eller enter på, inte hela välden det går snabbt.

Kom inte på hur man snabbt zoomar för att kolla skärpan på den delen man vill. Man zoomar och sen flyttar man runt bilden genom att flytta den istället för att bara klicka på det intressanta området som i Fast Stone.,

Bilderna visas tydligt och klart. Hur kan det skilja sig från program till program? Ser i alla fall bra ut. Programmet känns lite gammalt.

Gillar inte tvåstegsupplägget, dvs att man har matris med tumnaglar och bilden separat.

Lätt att tagga/sätta betyg med siffrorna men när jag vill kolla på bara de betygsatta visas noll bilder. Funkar med checkboxarna dock. Så det finns fyra sätt välja bilder, betyg (knapparna 1-5), rating (högerklick), checkbox (under) och select (klicka). Aha, det finns filter i underkanten. Lite rörigt dock.

Ska köra det ett tag, kanske finns inställningar som gör det bättre.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kör också Photo Mechanic. Supersnabbt att ladda in och tagga bilderna. Går att välja att bara läsa in bilder som markerat i kameran vilket gör processen ännu snabbare. När bilderna är inläsa går det mycket snabbt att välja och sortera.

När jag gjort mitt slutliga urval så drar jag dem till Photoshop så att de öppnas i Camera Raw. Jag tycker att Camera Raw ger samma funktionalitet som Lightroom när det gäller råkonverteringen, men det segar aldrig i Camera Raw.
 

pgy

Aktiv medlem
Har testat Photo Mechanic men blir inte god vän med gränssnittet.

LR är lite segt. Jag har alldeles nyligen börjat testa Capture One och det är snabbt och smidigt.
 

HvT

Medlem
@isolen

För att zooma snabbt i PM: håll ned cmd (Mac) och klicka med musen i önskat område. Vet inte hur det funkar på Windows men i onlinemanualen under Help finns en lista med shortcuts.

//Hans
 

iSolen.se

Guest
@isolen

För att zooma snabbt i PM: håll ned cmd (Mac) och klicka med musen i önskat område. Vet inte hur det funkar på Windows men i onlinemanualen under Help finns en lista med shortcuts.

//Hans
För att zooma till 100% ännu snabbare skulle man kunna skippa knapptrycket och det skulle räcka med musklicket som i Fast Stone. Har nämligen den andra handen fast placerad på DEL-knappen :) Gallring ska gå undan. Ju fortare man får bort skräpet desto roligare blir resten.

Har gått tillbaka till Fast Stone nu, nya versionen var ännu snabbare och gillar också snabbheten att kunna hoppa från översikt till fullbildsvisning omedelbart genom att bara klicka på enter. Klippa och klistra bilder till andra program eller windows är också en uppskattad detalj. Och att sökvägen finns tillgänglig som text så att man lätt kan kopiera eller klistra den.

Nyttig resa att köra alla dessa program.

I LR: Hur ser man (snabbt) innehållet i mapp K:/some dir/some date/ när jag har sökvägen i min klippbuffert? Det kanske finns någon inställning men i min LR måste jag klicka mig fram i trädet. Ineffektivt.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag använde länge ACDSee som bildbläddrare/gallrare. Jag gillade Image basket, vilken var perfekt när jag samlade bilder från olika källor. Det är rätt många år sedan jag släppte produkten. Jag tyckte den blev allt segare i och med att den fylldes på med features. Vid en uppgradering hoppade jag av, och har (nästan) aldrig tittat tillbaka.

IrfanView - fukar bra, men har aldrig fastnat för det.

FastStone har jag använt i många år nu, och gillar hur rappt det svarar och hur snabbhanterade bilderna är. Snabbheten att zooma in var som helst i bilden är guld för att göra värderingar av många bilder. Ett knapptryck på § markerar för Spara/Ta bort. Programmet erbjuder även en riktigt kompetent exportfunktion.

LR är ingen bildgallrare, det är på tok för långsamt.

Photo Mechanic vet jag är populärt bland sportfotografer, men jag har inte prövat.
 

SansSerif

Medlem
Ingen har nämnt FastRawViewer så jag tar upp det.
http://www.fastrawviewer.com/

Det är framtaget med focks på att gallra bilder även om det kan göra vissa justeringar. Jag tycker det fungerar bra framför allt då:

Ingen import
Omedelbar zoom till 100%
Verktyg för att åskådliggöra skärpa och brus

Billigt är det också

/Åke
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag trodde det var samma raw-konverterare i botten men det kanske det inte är.
Det är nog inte själva raw konverterar som har dålig prestanda i Lightroom, problemet ligger väl mer i hanteringen av previews och själva katalogdelen. Annars tycker jag det är ett väldigt bra program just för gallring av bilder.

+1 för FastRawViewer.
 

afe

Aktiv medlem
En av anledningarna att LR är segare än ACR är förmodligen att alla ändringar man gör lagras i en databas. Att det sedan också måste skapas previews efter import gör programmet mindre lämpligt för just gallring om man har bråttom.
 

iSolen.se

Guest
En av anledningarna att LR är segare än ACR är förmodligen att alla ändringar man gör lagras i en databas. Att det sedan också måste skapas previews efter import gör programmet mindre lämpligt för just gallring om man har bråttom.
LR borde väl kunna jobba enbart mot XMP-filer (det är väl f ö det som Camera RAW gör) och därmed inte längre vara beroende av en seg databas och då borde importen kunna gå på ett nafs alt helt skippas? Varför måste den generera en miljard previews, andra program nöjer sig ju med den inbäddade som redan är klar. LR kan väl rendera bilden när man tar upp den för redigering, inte redan i gallringsläget. Det finns någon inställning för kvalitén för preview, man kanske kan stänga av previewgenereringen helt.

FastRAW ovan verkar ju ha löst problemet.
 

Måns H

Aktiv medlem
Fast Raw Viewer funkar för mig

Instämmer helt med Åke. Snabbt, intuitivt, billigt grovgalllringsprogram.

För det mesta egna raw-filer i DNG eller Canonformat, men häromkvällen tog jag mig snabbt och enkelt igenom en jättedrös blandade jpg och NEF-filer helt utan problem.
 

afe

Aktiv medlem
LR borde väl kunna jobba enbart mot XMP-filer (det är väl f ö det som Camera RAW gör) och därmed inte längre vara beroende av en seg databas och då borde importen kunna gå på ett nafs alt helt skippas? Varför måste den generera en miljard previews, andra program nöjer sig ju med den inbäddade som redan är klar. LR kan väl rendera bilden när man tar upp den för redigering, inte redan i gallringsläget. Det finns någon inställning för kvalitén för preview, man kanske kan stänga av previewgenereringen helt.

FastRAW ovan verkar ju ha löst problemet.
Nej, LR kan inte jobba enbart mot sidecar-filer. Det strider liksom mot hela tanken med programmet. Vill man jobba så med Adobes program är det Bridge och ACR som gäller.

För mig som sällan har bråttom är LR klockrent, och de som har bråttom kompletterar ofta LR med Photo Mechanic för att göra den första gallringen.
 

afe

Aktiv medlem
Historik, virtuella kopior, samlingar, smarta samlingar, snabb sökning i metadata etcetera. Vill man inte ha det finns ingen anledning att köra LR (och dessa funktikoner kräver en databas).
 
ANNONS