Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D850 rövarpris

Produkter
(logga in för att koppla)

MikaelSB

Aktiv medlem
Värt att ha i åtanke:

Amerikanska priser är, vad jag förstår, ofta listade innan moms (om någon).
Vi har antagligen betydligt högre arbetsgivar- och företagsskatter än USA.
Eventuella påslag för tull och/eller andra avgifter.
Sverige är en ganska liten marknad och våra lokala butiker kan bara beställa in så många enheter för att sprida ut alla avgifter tunnare på ett större antal enheter.

Den amerikanska och svenska marknaden är rätt vitt skilda. Vi har även en förväntat högre köpkraft med våra betydligt högre löner - alla skatter och avgifter till trots.
 

Brix

Aktiv medlem
Det mesta är ju överpris i sverige tyvärr... Men ja, detta är lite väl tilltaget håller jag med om.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om vi för argumentationens skull antar att priser enbart sätts baserat på valutakurser, så kan ju ingen gärna inbilla sig att Nikon satt priset per idag när dollarn tappat runt en spänn över sommaren? Mer troligt är att man i så fall räknat mer med kursen som gällde innan fallet. Då blir skillnaden betydligt mindre mot det amerikanska priset efter påslag för moms.

Man kan tycka att det är dyrt eller inte, men jag hade inte väntat mig något annat än ett pris i intervallet 35-40 kkr. Jämfört med vad Canon vill ha för 6D Mk2 så tycker jag att det är ett under av prisvärdhet...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Värt att ha i åtanke:

Amerikanska priser är, vad jag förstår, ofta listade innan moms (om någon).
Vi har antagligen betydligt högre arbetsgivar- och företagsskatter än USA.
Eventuella påslag för tull och/eller andra avgifter.
Sverige är en ganska liten marknad och våra lokala butiker kan bara beställa in så många enheter för att sprida ut alla avgifter tunnare på ett större antal enheter.

Den amerikanska och svenska marknaden är rätt vitt skilda. Vi har även en förväntat högre köpkraft med våra betydligt högre löner - alla skatter och avgifter till trots.
Är det inte så att proffsgrejer också är dyrare här än i USA med lite mindre skillnader på billigare amatörgrejer även i %. Eftersom vi har hög inkomstskatt och moms blir ju kostnaden för proffsgrejer inte så hög i Sverige för proffs egentligen eftersom det är oskattade pengar utan moms. I USA med lägre inkomstskatt och sales tax blir skillnaden i nettopris mellan proffs och amatörer lägre.

Om man har 40% i inkomstskatt och köper på företaget blir nettopriset 40000kr - 20% = 32000kr. Sedan är det oskattade pengar - d v s att den kanske 40% inkomstskatten (beror på inkomst förstås men tog till 40% som ett genomsnitt) är inte betald på pengarna. D v s att köper man på företaget med oskattade pengar så blir nettopriset ungefär hälften av amatörpriset. I USA blir nettopriset inte lägre utan kanske t o m högre eftersom vinsten att köpa för oskattade pengar blir lägre.

Säljer man till proffs kan man helt enkelt taut ett högre pris här. När de första ex är sålda till proffs kan man sänka för att locka amatörmarknaden.
 

AFJ

Aktiv medlem
$3300 x 8,10 + 25% = 33 000:-
men Nikon Sverige vill ha ~40 000:-

Man blir förbannad, helt enkelt.
Som Canon ägare och köpare av 5DmkIV så blir jag oerhört avundsjuk på Nikon-folket som kan köpa en kamera med så fantastiska specar till ett så lågt pris! :)

Skämt åsido, den här diskussionen uppkommer ju nästan på alla kameror och andra varor - USA är helt enkelt billigare. Kan ju ha något att göra med marknadens storlek...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
$3300 x 8,10 + 25% = 33 000:-
men Nikon Sverige vill ha ~40 000:-

Man blir förbannad, helt enkelt.
Så sent som i mars i år var dollarkursen 9,70 ungefär (jag var i Los Angles då, och den kursen sved). Vilket med samma beräkning som du just gjorde ger ett pris på, gissa en gång, runt 40000 kr ...

Nikon - eller någon kameratillverkare för den delen - kan inte sätta svenska priser utifrån den gynnsammaste dollarkursen på ett par år, de måste sätta svenska priser utifrån en lite vagt pessimistisk bedömning av vad genomsnittskursen kan bli det närmsta året eller så.

Sånt är livet när man har en liten valuta - det finns ett pris förknippat med det.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Svenska Nikon är en filial till Nikon UK.
Och i England säljs den för under £3500 inkl 20% vat vilket är ca 36300 SEK.

Drar man av VAT och lägger moms så hamnar man på 37600.

Någon vill stoppa svenska pengar i fickan.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Svenska Nikon är en filial till Nikon UK.
Och i England säljs den för under £3500 inkl 20% vat vilket är ca 36300 SEK.

Drar man av VAT och lägger moms så hamnar man på 37600.

Någon vill stoppa svenska pengar i fickan.
Pund är en större valuta än svenska kronor. Brittiska marknaden är en större marknad än den svenska.

Det är och har alltid varit dyrare att leva i ett ekonomiskt sett litet land.
 

taz_k

Aktiv medlem
Nikon har säkert tagit höjd för att svenska kronan kan falla i värde. Skulle inte förvåna mig om man räknar på ett medelvärde av valutakursen över något år när man bestämmer priset.

F.ö samma situation med Sonys prylar. Exempelvis Sony A9 som kostar $4500 men ligger på 53000kr i Sverige.

Tillägg: 39000kr lär ju vara ett listpris som kanske bara gäller initialt. Lär säker landa runt 35kkr ganska snart.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Problem

Problemet är väl inte Nikons prissättning, problemet är väl att man först betalar 40-60% i inkomstskatt och sen 25% moms, snacka om att det kostar..,
 

joakim d

Aktiv medlem
Nikon går ju inte så jättebra ekonomiskt så man tar nog ut så mycket man tror är möjligt på varje marknad.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jämförelse med Canon

På B&H Photo kostar en D850 3297 dollar och en Canon 5D mk4 3499 dollar med möjlighet till 200 dollar rabatt. Med rabatten blir priserna i dollar i princip lika.

På Cyberphoto kostar en 5D Mk4 34259 kr och en D850 39290 kr, allts ca 5000 kr mer för D850. Det måsta alltså vara något mer än bara dollarkursen som sätter priset.
 

valleyman

Aktiv medlem
På B&H Photo kostar en D850 3297 dollar och en Canon 5D mk4 3499 dollar med möjlighet till 200 dollar rabatt. Med rabatten blir priserna i dollar i princip lika.

På Cyberphoto kostar en 5D Mk4 34259 kr och en D850 39290 kr, allts ca 5000 kr mer för D850. Det måsta alltså vara något mer än bara dollarkursen som sätter priset.
Kan vara så att Nikon vill tjäna pengar.....
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kan vara så att Nikon vill tjäna pengar.....
Tjäna mera pengar på vissa kunder. Mindre på andra.

Svenska företag ville ha ett EU-medlemskap och de ville det svenska folket också även om jag inte ville det.
Så nu är det bara att ta för sig av den inre marknaden. Kan man spara många tusen kronor per kamerahus är det enkelt att köpa in från Tyskland/Holland.
 

valleyman

Aktiv medlem
Tjäna mera pengar på vissa kunder. Mindre på andra.

Svenska företag ville ha ett EU-medlemskap och de ville det svenska folket också även om jag inte ville det.
Så nu är det bara att ta för sig av den inre marknaden. Kan man spara många tusen kronor per kamerahus är det enkelt att köpa in från Tyskland/Holland.
Japp, så fungerar marknadsekonomi. Självklart försöker Nikon få ut så mycket som möjligt och man får göra det på olika sätt beroende på marknad. Dom idkar inte välgörenhet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
På B&H Photo kostar en D850 3297 dollar och en Canon 5D mk4 3499 dollar med möjlighet till 200 dollar rabatt. Med rabatten blir priserna i dollar i princip lika.

På Cyberphoto kostar en 5D Mk4 34259 kr och en D850 39290 kr, allts ca 5000 kr mer för D850. Det måsta alltså vara något mer än bara dollarkursen som sätter priset.

För ännu en gång att påpeka det som man tycks få upprepa i stort sett varje gång en ny kamera eller ett nytt objektiv lanseras ... :)

Du jämför pris efter ett år på marknaden med ett introduktionspris. När 5D Mark IV introducerades var dess pris satt till 39 710 kr ... En femhundring dyrare än D850 :)
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
På B&H Photo kostar en D850 3297 dollar och en Canon 5D mk4 3499 dollar med möjlighet till 200 dollar rabatt. Med rabatten blir priserna i dollar i princip lika.

På Cyberphoto kostar en 5D Mk4 34259 kr och en D850 39290 kr, allts ca 5000 kr mer för D850. Det måsta alltså vara något mer än bara dollarkursen som sätter priset.
Absolut. Ett annat räkneexempel. D810 (2014) och D850 (2017) kostade/kostar båda 3300 USD vid säljstart. Introduktionspris för D810 var 31000 SEK, och nu kostar D850 39000, alltså 8000 för mycket.

På nikonrumors diskuteras det lågt satta priset, och tvärtom här.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Absolut. Ett annat räkneexempel. D810 (2014) och D850 (2017) kostade/kostar båda 3300 USD vid säljstart. Introduktionspris för D810 var 31000 SEK, och nu kostar D850 39000, alltså 8000 för mycket.
1) Fram till dess hade priserna, i kronor och ören, i praktiken legat stilla i minst tio år, dvs sjunkit i realpris.
2) Sedan dess har hela kameramarknaden förändrats i grunden och alla tillverkare - definitivt inte bara Nikon - har höjt priser eftersom man numera vill tjäna pengar på varje såld produkt på en krympande marknad istället för att som på den tiden prispressa sig till marknadsandelar på en växande marknad.

Jag har sagt det förr i många liknande diskussioner, och lär väl få upprepa det många gånger ännu ... :) Men jämför du realpriser på kameragrejor, alltså enkelt uttryckt "hur många timmar behöver en normalinkomsttagare arbeta för att ha råd med en systemkamera" och ser på hur det sett ut de senaste 50 åren (dvs ungefär så länge systemkameror varit någon slags konsumentprodukter) så är kameror fortfarande, historiskt sett hyfsat billiga idag. De var exceptionellt billiga för 5-6 år sedan, men det hör också samman med att vi hade exceptionellt höga säljvolymer då.

Om man sedan sätter priset i relation till vad kamerorna presterar så ser det ännu bättre ut :)

På nikonrumors diskuteras det lågt satta priset, och tvärtom här.
Trodde aldrig jag skulle säga det om kommentarerna på Nikonrumours, men de kanske tänkt efter lite mer :)
 
ANNONS