Annons

Back up - hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Hej! Nyfiken på hur ni väljer att göra Back up på era bilder och fördelen med det valet. Ha en bra dag!

Anders

Automatisk synkronisering med en egen lokal server med RAID10 samt mot Irista.

Går PC-n sönder finns det på 2 ställen till.

Går lokala servern sönder finns det på PC och i molnet.
Går en HDD på servern sönder byter jag den utan förlust.

Går molnet ned.. ja då finns det på 2 datorer.

.jpg finns i viss utsträckning på Flickr, så det är väl last resortlösningen :p.
 

Ventures

Aktiv medlem
Fullständig kopia till extern hårddisk varje månad som förvaras på annan ort (jobbet). Två diskar alterneras så max en månads bilder försvinner om backupdisk och datorn ryker samtidigt. Innevarande månads bilder ligger på kamerans minneskort och i datorn. I vissa fall även på usb-minne. Känns som en EMP är enda hotet. Eller att Adobe/Microsoft förstör möjligheten att använda lightroom.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Backup av bilder, LR- katalog samt diverse annat ”LR-relaterat” till två lösa hdd ca en gång i månaden (använder Mac med programvara/app ”Folder Sync”). Plus automatisk backup av datorns hela hdd via Apples ”TimeMachine” till lokal NAS med raid 5.

I somras pajade faktiskt en av diskarna i NAS:en (efter drygt 9 års(!) upptid). Beställde en ny från Dustin (2 TB, har fyra sådana så total lagringskapactet = ca 6 TB). Tog 30 sek att byta disk och sedan ett par dygn för återläsning av systemet. Så nu är allt frid och fröjd igen. Ett tag iaf, antar att de andra äldre diskarna ger upp efterhand nu. Man får bara hoppas att de pajar en i taget.....
 

cls

Aktiv medlem
Hej! Nyfiken på hur ni väljer att göra Back up på era bilder och fördelen med det valet. Ha en bra dag!

Anders
Hej, jag försöker skydda mig mot diskhaveri och brand/stöld genom att:

1) Låta Windows inbyggda funktion kontinuerligt göra inkrementell backup av egenproducerade filer (LR-katalog, bilder ”mina dokument” etc) till extern HD. Det här borde betyda att jag mer eller mindre utan dataförlust kan krångla mig ur en situation där en disk havererar.

2) Då och då, med c:a 1-2 mån mellanrum, skifta extern backup-HD. Den som inte för tillfället funkar som kontinuerlig backupdisk förvarar jag på jobbet. Det här borde betyda att om huset exploderar eller töms av tjuvar så förlorar jag ”bara” 1-2 månaders filer (men i alla fall inte hela livets produktion).

Man kan såklart ha en mer ambitiös/omfattande backupstrategi, men det här är vad jag orkar med och kan acceptera ur risksynpunkt.

En molntjänst för inkrementell backup borde ju kunna lösa båda delarna (diskhaveri/hushaveri), men jag har än så länge inte vågat mig på en sån lösning. Även om min variant kanske är tekniskt sämre än att ha kontinuerlig inkrementell backup till internet så känner jag mig helt enkelt lite tryggare med att ha full kontroll själv.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Lokalt lagras allt på server med RAID5.
Sedan körs en krypterad backup till molnet.
Och en annan backup till annan ort.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Hej! Nyfiken på hur ni väljer att göra Back up på era bilder och fördelen med det valet. Ha en bra dag!

Anders
Alla bilder på NAS, som backas upp mot molnet, (idrive)
Dessutom sparas alla bilder ned årsvis på extern hd som förvaras på annan plats.

Katalog på datorn kör LR inbyggda backup mot dropbox.

Alla viktiga mappar på dator idrive och TM har mac.

Fördelar med det, behöver ingen skötsel och allt finns på minst tre oberoende ställen.

// Jörgen
 

erik37

Ny medlem
Back up

Har ca 25000 original och ca 75000 om kopior och bearbetade inräknas. Filerna lagras i Bridge CC. Årsvis, sedan år, månad och "fotodag" (Ex: 2017, sedan 201709-15)
Första bilderna är från 1952 och är registrerade så här sedan de digitaliserats, 195206-26 (fyllde 15 år då och fick en kamera).

Har i dag 4 st externa hårddiskar (2Tb vardera) en Original, sedan Backup1, Backup2, Backup3 och Backup4. En av Backuperna förvaras i ett bankfack, och byts ganska långt emellan.

Vid backup: Den äldsta av Backuperna Formateras och Original kopieras till den tomma Hårddisken. Kan ta drygt 14 timmar.

Tycker att det fungerar ganska bra.
 

sumpan

Aktiv medlem
2) Då och då, med c:a 1-2 mån mellanrum, skifta extern backup-HD. Den som inte för tillfället funkar som kontinuerlig backupdisk förvarar jag på jobbet. Det här borde betyda att om huset exploderar eller töms av tjuvar så förlorar jag ”bara” 1-2 månaders filer (men i alla fall inte hela livets produktion).
Jag kör ungefär samma, men tar backup på disk direkt efter en större inläsning av bilder eller redigerings-session. Backup:en förvaras sedan på ett annat ställe än i min bostad. Minst en disk är alltid off-site.

Värsta scenariot är om backup-disken/diskarna off-site blir stulna eller går sönder samtidigt som huset exploderar. Bilderna jag är verkligt nöjd med hamnar på något moln-konto också men i detta scenario kanske jag tappar access till det också, pga glömt lösenord, trasig mobil eller annat.
 

A.A.

Aktiv medlem
Jag kör Backblaze som kostar 5usd/månad. Tjänsten sparar dessutom alla ändrade filer 30dgr tillbaks.
 

Klanke

Medlem
Jag kör Backblaze som kostar 5usd/månad. Tjänsten sparar dessutom alla ändrade filer 30dgr tillbaks.
Hur upplever du Backblaze? Själv kör jag med Crashplan men de lägger ner sin tjänst för privatpersoner snart och jag letar alternativ. De vann ett test i PC för alla men det säger ju inte allt...

mvh
Ola
 

A.A.

Aktiv medlem
Hur upplever du Backblaze? Själv kör jag med Crashplan men de lägger ner sin tjänst för privatpersoner snart och jag letar alternativ. De vann ett test i PC för alla men det säger ju inte allt...

mvh
Ola
Hej Ola,
Jag är nöjd, har haft det några år och det jobbar i bakgrunden utan att jag märker av det. Installation och konfigurering är simpel. Jag fick använda backuperna en gång när outlook mailarkiv blev korrupt, och det gick smidigt att ladda hem 10gb filer. Det jag inte varit nöjd med är uppladdningshastigheten. Innan så har min uppladdning legat på max 200KB/s men nyligen ökat till max 700-800KB/s så det har blivit bättre. Jag har 1.2Tb som backup just nu och det verkar inte finnas någon övre limit.

Mvh Artur
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej! Nyfiken på hur ni väljer att göra Back up på era bilder och fördelen med det valet. Ha en bra dag!

Anders
Det blev väldigt många svar på rätt utstuderade lösningar på det här. Jag skulle vilja säga att det viktigaste är väl att ha någon somhelst backup - många har ju inte det.

Mitt enkla? svar:

Ha kopior på externa hårddiskar både hemma och på ett annat ställe. Helst på operativsystemet också, finns flera lösningar på det. Hårddiskutrymme är så billigt idag att det är bara dumt att spara på det.

Ett tips: i Win7 (och jag antar i Win10) finns ett backupprogram: "robocopy" i kommandodelen som är fantastiskt bra. Använd det! Det blir lite lättare om man har viss vana vid gamla DOS-kommandon. Fungerar alltid och verkar vara väldigt stabilt och är mycket snabbt. Man kan spara kommandofiler och köra dem med jämna mellanrum. Väldigt enkelt (när man greppat det) och framför allt: man har full kontroll, vilket inte alltid är fallet med alla backupprogram. Ibland gör de saker "bakom ryggen" på en. Man vet liksom inte om backupen har lyckats eller inte.
 
Senast ändrad:

sumpan

Aktiv medlem
Ett tips: i Win7 (och jag antar i Win10) finns ett backupprogram: "robocopy" i kommandodelen som är fantastiskt bra. Använd det! Det blir lite lättare om man har viss vana vid gamla DOS-kommandon. Fungerar alltid och verkar vara väldigt stabilt och är mycket snabbt. Man kan spara kommandofiler och köra dem med jämna mellanrum. Väldigt enkelt (när man greppat det) och framför allt: man har full kontroll, vilket inte alltid är fallet med alla backupprogram. Ibland gör de saker "bakom ryggen" på en. Man vet liksom inte om backupen har lyckats eller inte.
Jag använder det som heter "Backup and restore (Windows 7)", och sedan "Create a system image". Då får man en hel avbild av sin disk, inkl os mm. Denna avbild går att köra som virtuell hårddisk vilket blir ett enkelt sätt att verifiera backup:en.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Jag använder det som heter "Backup and restore (Windows 7)", och sedan "Create a system image". Då får man en hel avbild av sin disk, inkl os mm. Denna avbild går att köra som virtuell hårddisk vilket blir ett enkelt sätt att verifiera backup:en.
Säkert bra om man bara vill göra en avbild av en disk eller partition. Men om man som jag har foton på särskilda hårddiskar (interna och externa) är "robocopy" oslagbart när det gäller att styra backuperna "in i minsta detalj" (som Sickan i Jönssonligan brukade säga) ;-)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hur upplever du Backblaze? Själv kör jag med Crashplan men de lägger ner sin tjänst för privatpersoner snart och jag letar alternativ. De vann ett test i PC för alla men det säger ju inte allt...

mvh
Ola
Jag fortsatte med Crashplan under Small Business-paketet. Jag backar upp mina datorer till min server och servern till crashplan. Så för mig steg kostnaden försumbart.
Det är värre för dem som backade upp multipla individuella maskiner. Då steg kostnaden ordentligt tyvärr.

Annars har crashplan de viktiga delarna som andra tjänster inte har.
Privat nyckel för kryptering av data.
Lagring av alla revisioner. För alltid.

Andra tjänster har tillgång till dina data då de har huvudnyckeln. Dvs kommer någon över deras nyckel vid ett intrång, begärs nyckeln ut eller om någon illvillig anställd får för sig saker så är ditt data ute.

Dessutom har de flesta bara 30 dagar data retention. Dvs har du raderat data avsiktligen eller oavsiktlig så försvinner den ur deras backup after 30 dagar. Lika så om en disk hos dig går ner och inte kan nås under 30 dagar, t.ex. under semestern så kommer tjänsten att radera det från deras servrar.

Det kan vara något att ha i tankarna.
 

Lionmats

Ny medlem
Backblaze

Hej

Jag kör också med Backblaze. Jag har alla fotofiler på en extern disk.
Fördelen är att slippa allt fix hanterande med diskar och program.
En nackdel är att det tar en stund att ladda upp 1 TB till molnet,
men det är ju samma sak om man skulle behöva en restore kvickt om man har
molnbaserad backup.

Om/när det skulle inträffa så har Backblaze en tjänst som innebär
att de kan skicka en 4 TB disk med din data via Fedex till dig, kostnad 189 $.
Det finns även en tjänst där de kan skicka ett 128 GB USB-minne, kostnad 99 $.

Appar har de också så att man även där kan hantera sin data/backup.

Jag känner mig helt trygg med den lösningen.
 
ANNONS