Annons

Har nyfunnen fotognista och i behov av tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Immaeri

Medlem
Hej,

Jag har ett par frågor som jag hoppas kunna få hjälp med och gärna allmänna tips om någon har som håller primärt på med landskapsfotografering och dess innebörd.

I kortfattad summering:

Jag köpte för ca 5 år sedan en Nikon D3200 (Min första DSLR) efter att ha läst/tittat på ett antal recensioner. Efter en tid så blev det mindre användning av den pga. diverse anledningar, Likaså förfall min aktivitet inom fotografering.

Nu några år senare så har jag börjat resa mer igen och vill ut och se härliga vyer. Besökte senast Island under några veckor och blev frälst av landet, jag hade med mig kameran och använde den flitigt men då jag aldrig riktigt tidigare tagit mig tid till att förstå mig på den/fotografering som man borde så blev många av bilderna just minnesbilder mer än något man stolt vill visa upp, förväntade mig inte annat heller men detta och mitt intresse av att ta bilder som legat i lä fick mig att få upp ögonen för fotografering igen. Har lagt en gedigen tid på senaste till att läsa på om tekniken, och testat i praktiken genom att ge mig ut och fota och man har ju kommit till mer insikt så att säga.

Har därmed bestämt mig för att gå in för detta mycket mer och tar gärna så mycket hjälp jag kan få för att inte göra misstag i köp mm. då det ändå lätt blir en saftig summa.

Vad jag vill fota primärt:

Gillar att ge mig ut i natur/landskap i jakt på härliga vyer, både för ögats och kamerans skull. Landskap fotografering är därmed mitt fokus.


Jag har:

Nikon D3200
Kit lens 18-55mm
Benro kolfiber tripod (Försökt hitta ett någorlunda lätt för vandring)


Jag har beställt:

1. Polariser filter
2. ND (6 stop) filter
3. Tamron 10-24mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD
4. Step up ring 55-77 (För att filter ska fungera på kit lens och nya vidvinkeln)

Ska köpa ytterligare:

Shutter release (med sladd)
Ev. vattenpass-tjosan som man sätter på kamerahuvudet (gimmick i guess)
Ev. köpa något telezoom objektiv vid senare skede (Tar gärna mot förslag)


Budget:

Då jag är varken professionell eller kunnig fotograf så bör inköp ligga mer mot budget håll. Med det sagt så vill jag dock att utrustningen jag har ska kunna ge skarpa bilder förutsatt att jag gjort rätt som fotograf såklart (Tekniskt/praktiskt kunnande). Jag tänker gärna mer långsiktigt och lägger hellre några tusen extra för något som kommer att höja nivån och vara tillfredsställande längre.

Vagt exempel: Ett objektiv mellan 8.000-12.000 kr skulle svida något men nödvändigt ont?


FRÅGOR:

1. Jag har nu Nikon D3200 och köper objektiv därefter. Om jag nu verkligen vill gå in för att fotografera, bör jag istället satsa på att köpa ett mer avancerat/bättre kamerahus som också kanske borde vara full frame om man vill gå ännu längre? Är långt från kunnig inom kamerateknik och all dess innebörd men att köpa objektiv till en APS-C låser ju en till att använda just en APS-C DSLR. Jag sitter ju dock inte på en hög av pengar och då detta är en "nyuppstartad" hobby för mig så känns det rakt korkat att gambla med pengar i detta läget, men tar gärna mot tips/erfarenheter så att man förhoppningsvis tänker mer rätt i början.

2. Om jag köper ett 77 mm filter till ett wide angle objektiv med lens diameter på 77mm hur stor är risken att det blir vinjettering i vissa zoom lägen? Läste något om en "wide angle filter-något" som gör så att filtret hamnar närmare lensen och skulle reducera risken för detta?


Hoppas någon orkade ta sig igenom texten, visste inte riktigt hur jag skulle formulera detta på ett vettigt sätt, körde lite backstory, behov och frågor på slutet :)

Väldigt tacksam för all hjälp i denna kluriga foto värld!

Tack
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker du ska fortsätta med D3200 ett tag till så du förstår det grundläggande i tex hur du komponerar bilder, så att det inte enbart blir minnesbilder. Sätt kameran på A, jag har haft mina kameror på A eller M sedan jag började fotografera. Lär känna dina objektiv och se var de presterar som bäst. Ditt Tamron vidvinkel är ett bra val, också utmärkt att lära sig lite fototeknik med vidvinkel, att ta med något i förgrunden och tänka på vad du ska sätta fokus. Ladda hem en DOF tabell till mobilen.

Testa dig fram, skriv gärna ner vad du gör så kanske du lättare kommer ihåg varför bilderna ser ut som de gör. Om du använder LR så ser du enkelt, brännvidd, tid, ISO, bländare etc och om du exporterar ut bilder så kan du ta med denna data i filnamnet.

Ett ljuskänsligt objektiv typ 1,8 tex 35/1,8 skulle kunna vara ett komplement. Även makroobjektiv kan bredda naturfoto.

Det är nog beroende på objektiv om det vinjetterar eller inte, en del vidvinklar gör det även utan filter. Tror dock inte det är någon större skillnad att köpa ett större som man sätter i en step up ring för även step up ringen kan ju skugga. 77mm är en bra utgångspunkt för filter, de flesta objektiv med gänga slutar där fast det finns några med större men priserna brukar rusa iväg. Så mitt råd är att köpa 77 även om man nu har något med mindre gänga och använda step up, så att man inte står där med massa storlekar på filterna

Även ett ND1000 kan vara en klok investering, jag använder nu oftast ND1000 och 32

Lycka till med fotandet. Att titta på forumbilder, tidningar etc kan ge idéer som man kan jobba vidare med
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du fick en del kloka råd. Jag vill lägga till ett. Redigering i datorn kan göra under. Det är inte till för att rädda dåligt tagna bilder men man kan t ex ljusa upp skuggor, öka färgmättnad och kontrast mm mm. Digitala tekniken har gjort det möjligt för oss amatörer att kunn uppnå slutresultat som tidigare bara var förunnat proffs, ffa avseende färgbilder. Vi fick våra kort från labbet där någon satt och tryckte ut våra kopior utan att vi hade någon kreativ kontroll. Proffsen kunde ha tillgång till diverse redigeringar innan kopian kom fram. Jag har bra utrustning men jag har tagit enl egen uppfattning betydligt bättre bilder med instegsutrustning på resa med råformat än de bilder jag tog innan jag redigerade.

Det finns diverse olika program för råkonvertering. Man kan jobba med JPEG i datorn också, men man har mindre flexibilitet då. Innan du skaffar en massa utrustning (givetvis måste man t ex ha tele kommer förstås redigering inte ändra på det) prova redigering och se vad du kan uppnå. Man kan pilla en hel del själv eller ta kurser. Nu är jag självlärd (har även böcker förstås) men sysslade en del med mörkrummet förr i o f s, men jag tror att du också kan prova dig fram om intresset finns. Jag vill inte påstå att mina bilder skulle vara fantastiska men jag är nöjd för mina behov nu och det är ju det som räknas.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag tror/tycker att du skall göra så som följer: Kör vidare med din nuvarande utrustning och satsa på att redigera bilderna i datorn. Hänger intresset kvar efter en tid så kommer även intresset att undersöka bättre kameror/objektiv . Det är mycket lätt att falla offer för tekniken i den här hobbyn och tro att senaste tekniken skall få dig att ta bättre bilder. Så är det inte! Oftast så är det människan bakom kameran som avgör hur bra bilderna blir!

Kolla på gamla gatufotografer tex. De hade inte den teknik vi har idag , men ändå tog de fantastiska bilder.

Jag är en av de som trodde att ju ballare kamera man har , ju bättre bilder tar man. Så är det inte!

Lär dig den kamera du har så att du kan den på dina fem....räcker inte det så köp en proffskamera och lär dig den!

Lycka till!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det som påverkar bildresultatet mest är i ordning

1) Fotografen och hans kreativitet och förmåga att berätta i bilder
2) Ljuset - utan bra ljus inga bra bilder
3) Optiken
4) Bildbehandling och fotografering i RAW gör oftast större skillnad än nytt kamerahus.
5) Val av kamerahus

Fotograferar du rimligt stillastående saker som t.ex. landskap kommer din D3200 att duga utmärkt. För att få radikalt bättre bildkvalitet måste du byta till fullformat vilket i sin tur innebär att du behöver byta ut dina objektiv vilket gör det valet dyrt. Att skaffa en mer avancerad APS-C kamera kommer inte att göra någon större skillnad på dina bilder. Du får en mer ergonomisk och lättanvänd kamera med kanske bättre autofokus och kanske snabbare bildfrekvens som kan vara bra om du fotograferar t.ex. sport.

Börja istället med att skaffa något bildbehandlingsprogram som hanterar raw som t.ex. Capture One Pro, eller Adobe Lightroom om du inte redan har något sådant. Med de här programmen kan du ta fram detaljer i lågdagrar, styra kontrast och mättnad, öka skärpa och reducera brus, ändra färgbalans m.m. De flesta program klarar av att göra ändringarna på hela eller delar av bilden. Oftast är det enklare bättre att använda bildbehandling än filter för att nå önskat resultat. T.ex. fungerar polarisationsfilter ofta ganska dåligt på kraftiga vidvinklar eftersom dess effekt beror på vilken vinkel de har mot solen. Även ND filter kan ibland ersättas av bildbehandling. Det gäller de fall du vill kunna få lång slutartid så att vattenspeglar blir blanka och fina och vattenfall och forsar lagom mjölkiga. Vad du gör för att uppnå detta är helt enkelt att ta många bilder med normala slutartider och sedan slå samman bilderna genom medelvärdesbildning i ett bildbehandlingsprogram. Du får då dessutom bieffekten att bruset minskar. Detta fordrar dock ett bildbehandlingsprogram som kan arbeta med pixlar som t.ex. Affinity photo eller Adobe photoshop. Fördelen gentemot ND filter är att det är lättare att ställa in avståndet utan ett mörkt filter om det ens går om filtret är mycket mörkt. Vill du trots allt använda filter kan graderade gråfilter vara bra att ha om du t.ex vill mörka ned en himmel direkt i kameran. De är vanligtvis fyrkantiga och sätts ned i en filterhållare du fäst på objektivet. Genom att skjuta dem upp och ned kan du variera hur mycket du vill dämpa en ljus himmel.

Vad det gäller optik så lär de objektiv du har duga för landskap och vyer. De flesta objektiv blir skarpare och ibland mindre vigneterande om man bländar ned några steg kanske till bländare 5.6 eller 8. Du kommer ju sannolikt vilja blända ned en del för att få tillräckligt skärpedjup på dina fina vyer. Man ska dock akta sig för att blända ned för mycket eftersom diffraktionsfenomen då försämrar skärpan och detaljåtergivningen. Även här kan bildbehandlingen komma till hjälp. Man tar helt enkelt flera bilder av motivet med olika avståndsinställning och slår samman de skarpa delarna från respektive bild till en enda skarp bild, så kallad focus stacking. Både Affinity Photo och Adobe photshop klarar av att stacka bilder på det här sättet.

Ljuset är det inte mycket man kan göra åt om man fotograferar landskap mer än höra på väderleksrapporten och välja rätt tid på dagen. Rätt tid på dagen är ofta tidigt på morgonen då solen står lågt och kastar modellerande skuggor över landskapet speciellt effektfullt kan det bli om det är lite växlande molntäcke som kastar skuggor. Är man tidigt ute kanske det dessutom ligger lite dagg som gör färgerna mer intensiva. Andra hjälpmedel är appar som säger var sol och måne finns så att man kan planera när man ska infinna sig för att få ett visst ljus. Finns flera att välja på själv använder jag TPE för Android.

Landskap och vyer gör sig ofta bra utskrivna och då är det bra att redigera bilderna på kalibrerad skärm så minskar man slöseri med bläck och papper.
 

Immaeri

Medlem
Stort tack för den information och råd ni har givit! Uppskattas mycket. Jag insåg att jag borde ha skrivit lite om mina kunskaper också. Är grafisk designer så jag har suttit i photoshop och all dess innebörd i nära 20 år så där känner jag mig hemma :) Jag har dock inte suttit med så mycket fotoarbete men förstår innebörden av det mesta och tror jag borde kunna få till duglig bildbehandling. Lightroom planerar jag att skaffa då jag har sett att just behandling av RAW format/generell behandling görs väldigt fint där. Så jag får väl experimentera med fysiska filter och Lightroom/Photoshop mm och lära mig med tiden som går.

Det låter som att köra på med det jag har är vad som rekommenderas och jag får väl säga att jag är benägen att instämma, både ur hur min nuvarande kunskapsnivå är och ekonomin därtill hehe.

Har en ytterligare fråga om någon har tid/lust att försöka besvara:

Jag har läst på om 2 saker, hyperfocal distance och focus stacking och mitt frågetecken är:

När använder man hyperfocal distance och när använder man focus stacking?

1. Som jag har förstått så med focus stacking så hittar man först sin komposition, sedan väljer unika fokus punkter på t.ex. förgrund, mellangrund och bakgrund (ex 3 foton). dvs att man dels flyttar fokus "markören" i t.ex. live view, sedan justerar manuellt fokus på objektivet och t.ex. zoomar in i live view för att se att varje del av bilden är skarp. Därefter det digitala arbetet med att blenda ihop dem. Att man gör detta av anledningarna av att få det skarpt genom hela bilden och att t.ex. inte få en överexponerad solnedgång eller för mörk förgrund mm. (Att man plockar det "bästa" ur varje av de t.ex. 3 bilderna) Har jag förstått det korrekt då?

2. Jag tror att jag har förstått hur hyperfocal distance fungerar. Att man räknar ut vart i distans den närmsta fokus punkten är baserad på aperature och inställd objektiv mm. från vart man står. Att detta då ska om allt stämmer, göra hela scenen i skarpt fokus. Men hur gör man då när scenen potentiellt har som skrivet ovan en radikal sol och då kameran omöjligt kan få bra mättnad / ljussättning from top to toe så att säga?

Om någon lyckas förtydliga detta så vore det fantastiskt!

Tack igen för alla svar och den hjälp jag har fått!
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Om jag nu verkligen vill gå in för att fotografera, bör jag istället satsa på att köpa ett mer avancerat/bättre kamerahus som också kanske borde vara full frame om man vill gå ännu längre?
Du skrev en massa annat också som jag klippte bort. Skit i vattenpasset, blir det bökigt med alla pryttlar som måste dit för att fotografera så kan det bli drygt att hålla på, du kan ta bilder som är raka i alla fall.

Det verkar som de flesta tycker att du ska ta det lugnt och upptäcka behovet allt eftersom. Du har en utrustning som du kan använda till mycket. Vilka begränsningar det kan bli märker du när du lärt dig saker som t.ex. komposition, exponering. Börjar komma underfund med vad du tycker är bra med eller i dina bilder, den här bilden tycker jag om eller inte om för att o.s.v. (och radera).

Du kanske börjar märka vad det är du gillar mer att fotografera. Du kanske går igång på något som gatufotografering, landskap eller makro. Kanske en liten del av varje. Du kanske märker att du främst vill ha kameran för bra bilder i vardagen, semesterfoto.

Mitt begär var FF men det visade sig att mitt behov var en m4/3 ... jag hade tur som upptäckte det innan begäret valde vad jag skaffade. Jag blev mer intresserad av storleken på kamerahuset och de bilder som ajg tog, som jag tyckte var bra, begränsades inte så mycket av den "tekniska kvaliteten" (om jag får kalla det så). FIlter, stativ, fjärravlösare och sånt är viktigt (för mig) men bara vid specifika tillfällen.

Det är såna där tråkiga tips och tankar.
 

PMD

Aktiv medlem
När använder man hyperfocal distance och när använder man focus stacking?
Hyperfokalavståndet är det fokusavstånd som ett objektiv ska ställas in på för att få (tillräckligt) skarpt hela vägen från halva hyperfokalavståndet till oändligheten. Det är alltså baserat på att allting inom det avståndsspannet hamnar inom skärpedjupet.

Fokusstackning innebär att man tar en (ganska) stor mängd bilder på samma motiv med kameran fixerad (t.ex. på ett stativ) med liten justering av avsståndsskalan på objektivet mellan bilderna. Det betyder att man får en serie bilder med fokusplanet successivt skiftat bortåt (eller hitåt, förstås, beroende på hur man börjar) från kameran. Dessa bilder kan man sen slå ihop till en bild i ett bildbehandlingsprogram för att få en bild som har skärpa från fokusavståndet för första till sista bilden. Man kan åstadkomma betydligt större "skärpedjup" än man kan få till med en enda bild med rejält nedbländat objektiv.

När man ska använda det ena respektive det andra är upp till fotografen. :)
Omständigheterna bestämmer. Det är ju inte alltid man har tid att ta en massa bilder för att stacka.
Speciellt inte om motivet rör på sig. ;-)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Stort tack för den information och råd ni har givit! Uppskattas mycket. Jag insåg att jag borde ha skrivit lite om mina kunskaper också. Är grafisk designer så jag har suttit i photoshop och all dess innebörd i nära 20 år så där känner jag mig hemma :) Jag har dock inte suttit med så mycket fotoarbete men förstår innebörden av det mesta och tror jag borde kunna få till duglig bildbehandling. Lightroom planerar jag att skaffa då jag har sett att just behandling av RAW format/generell behandling görs väldigt fint där. Så jag får väl experimentera med fysiska filter och Lightroom/Photoshop mm och lära mig med tiden som går.

Det låter som att köra på med det jag har är vad som rekommenderas och jag får väl säga att jag är benägen att instämma, både ur hur min nuvarande kunskapsnivå är och ekonomin därtill hehe.

Har en ytterligare fråga om någon har tid/lust att försöka besvara:

Jag har läst på om 2 saker, hyperfocal distance och focus stacking och mitt frågetecken är:

När använder man hyperfocal distance och när använder man focus stacking?

1. Som jag har förstått så med focus stacking så hittar man först sin komposition, sedan väljer unika fokus punkter på t.ex. förgrund, mellangrund och bakgrund (ex 3 foton). dvs att man dels flyttar fokus "markören" i t.ex. live view, sedan justerar manuellt fokus på objektivet och t.ex. zoomar in i live view för att se att varje del av bilden är skarp. Därefter det digitala arbetet med att blenda ihop dem. Att man gör detta av anledningarna av att få det skarpt genom hela bilden och att t.ex. inte få en överexponerad solnedgång eller för mörk förgrund mm. (Att man plockar det "bästa" ur varje av de t.ex. 3 bilderna) Har jag förstått det korrekt då?

2. Jag tror att jag har förstått hur hyperfocal distance fungerar. Att man räknar ut vart i distans den närmsta fokus punkten är baserad på aperature och inställd objektiv mm. från vart man står. Att detta då ska om allt stämmer, göra hela scenen i skarpt fokus. Men hur gör man då när scenen potentiellt har som skrivet ovan en radikal sol och då kameran omöjligt kan få bra mättnad / ljussättning from top to toe så att säga?

Om någon lyckas förtydliga detta så vore det fantastiskt!

Tack igen för alla svar och den hjälp jag har fått!
Hyperfokal distance och fokusstacking har inget med exponeringen att göra. Det är bara metoder för att få hela motivet skarpt. Du kan förstås kombinera foton med olika exponering också för att hantera dynamiken. Googla HDR (High Dynamic Range) foto.

Har du för stort dynamiskt omfång i din bild, som t.ex väldigt ljus himmel och mörk mark kan du även använda gradvisa gråfilter Se t.ex de här: http://www.leefilters.com/index.php/camera/ndgrads#nd-videobox

Ett annat sätt att hantera mycket dynamik är att exponera till höger. Se https://www.youtube.com/watch?v=t7a54CWqJGQ eller googla på Exposure To The Right (ETTR).
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ta det lugnt med utrustningen och känn dig fram vad du behöver/vill ha. Med det sagt så kanske du ändå kan fundera på om du vill ha något teleobjektiv, ett mindre utsnitt kan hjälpa till att isolera det parti du särskilt finner intressant. Det finns också en rent praktisk aspekt, det är ju långt ifrån alltid man kan stå på kortare avstånd.

Mitt eget bästa tips, som jag ofta är för lat för att helt följa själv :) , är att helt enkelt vara ute så mycket som möjligt, särskilt i lite udda tider och miljöer, solnedgång, soluppgång, dimma, före/efter regn, snö, kyla, rimfrost etc etc. Sök upp de miljöer/resmål du finner intressanta, etc
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hyperfocal är en metod att optimera skärpedjupet, det var till det du skulle ladda hem en DOF app, i den ser du bl.a skärpedjup för olika brännvidder. Om du fotograferar med din nya vidvinkel att du inte sätter fokus till horisonten utan lägger den i närheten av kameran istället.

Stackning används oftast inom makro, med många bilder för att bygga upp ett skärpedjup som är med en bild endast någon mm. Men jag började använda stackning inom vanligt naturfoto i komplement till hyperfocal metoden ovan. Jag tog två bilder en som täckte skärpa från säg 3 m till oändligheten och en som täckte från säg 0,5-3m. På detta sätt kan man sätta en helt skarp förgrund och fortsatt ha skärpa till horisonten. Jag slog ihop dess manuellt i två lager, använde då PSE.

Något annat kul som jag bara provat en gång, men som gick förvånansvärt bra, var panorama. Jag tog tre bilder i rad nedtill och tre bilder upptill och lät LR programmet lägga ihop dessa till en bild, gick helt otroligt bra så det kommer jag testa igen.

Du har fått många bra råd här, så det är bara att sätta igång. Som flera påtalat så är ljuset och vädret en avgörande faktor, det är nästan aldrig priset på utrustningen som är avgörande utan mer uppoffringen från fotografen. Att använda morgondimma över vattendragen, ljuset efter solnedgången. Stå ute i kylan och fotografera stjärnhimlen. En helt blå himmel är inte så kul, men har du en mulen dag där solen sipprar igenom i en springa i molntäcket då är det något annat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Att köpa prylar är kul men det är ju inte fotografering. Kolla på andras bilder. Vad vill du uppnå? Läs på. Fota mycket. Skaffa sedan det som eventuellt saknas. Fota ännu mer.
 

Immaeri

Medlem
Hyperfokal distance och fokusstacking har inget med exponeringen att göra. Det är bara metoder för att få hela motivet skarpt. Du kan förstås kombinera foton med olika exponering också för att hantera dynamiken. Googla HDR (High Dynamic Range) foto.

Har du för stort dynamiskt omfång i din bild, som t.ex väldigt ljus himmel och mörk mark kan du även använda gradvisa gråfilter Se t.ex de här: http://www.leefilters.com/index.php/camera/ndgrads#nd-videobox

Ett annat sätt att hantera mycket dynamik är att exponera till höger. Se https://www.youtube.com/watch?v=t7a54CWqJGQ eller googla på Exposure To The Right (ETTR).
Så alltså, om jag t.ex. kör focus stacking, då väljer jag ut 2+ punkter jag vill ha i fokus för att just få den slutliga fulla scenen i skarp kvalité. Sedan så ändrar jag vid eventuellt behov exponering vid varje/vissa bilder jag tar så om jag har en stark solnedgång och vill fånga dess intensitet så ändrar jag exponeringen vid den t.ex. 3:e bilden som fokuserar mot horisonten/himmel så att bilden blir avsevärt mörkare men fångar himmelens egenskaper och därefter så är det bildbehandling på datorn som gäller med att "maska/sudda" ut de partier från respektive foto jag ej vill ha med.

Korrekt? :)

Gällande graduellt filter, jag funderade på om man skulle köpa sig en sådan hållare där man sätter i som du nämner t.ex. gradvis tonade filter eller hela ND filter och kombinera mm. Men var osäker på om kostnaden skulle dra iväg rejält för detta. Har beställt ett ND filter (cirkulärt) men man kanske ska ge sig på en t.ex. Lee anordning direkt, man kan ju kombinera mycket mer såklart. Det får mig också att tänka på:

Jag beställde även ett polariseringsfilter som givetvis också är cirkulärt, går det att skruva på både cirkulärt polariseringfilter och cirkulärt ND-filter utan att det riskerar bli stor vinjettering?

Har bara beställt in så jag kan ju alltid ändra mig i detta läge om jag skulle vilja

Tack!
 

Immaeri

Medlem
Ta det lugnt med utrustningen och känn dig fram vad du behöver/vill ha. Med det sagt så kanske du ändå kan fundera på om du vill ha något teleobjektiv, ett mindre utsnitt kan hjälpa till att isolera det parti du särskilt finner intressant. Det finns också en rent praktisk aspekt, det är ju långt ifrån alltid man kan stå på kortare avstånd.

Mitt eget bästa tips, som jag ofta är för lat för att helt följa själv :) , är att helt enkelt vara ute så mycket som möjligt, särskilt i lite udda tider och miljöer, solnedgång, soluppgång, dimma, före/efter regn, snö, kyla, rimfrost etc etc. Sök upp de miljöer/resmål du finner intressanta, etc
Ett telezoom objektiv ligger absolut på listan, lite osäker på vilket jag skulle skaffa dock, kikade på Tamrons 70-300mm med VC mm. Som låg på en till synes låg prislapp på ca 3 500 kr. Dock är den modellen från 2010 och då dem nyligen uppdaterat många andra av sina objektiv som nu har bättre skydd mot väder/smuts och bättre prestanda så kanske helst ska vänta tills den nya versionen av den kommer, eller se mot ett annat märke men ja.. jag vet inte. Sen behöver jag kanske inte direkt ha just den distansen. Vad jag förstått så verkar 70-200mm vara populärt omfång, den kostar ju dock en hel del från vad jag har sett. Tar gärna mot tips på vad man bör kika på!

Precis, har varit ute lite på sistone och experimenterat men inte är det roligt att stå och lära sig om kameran när vädret är kyligt, man får väl dra på sig fler lager :)
 

Immaeri

Medlem
Hyperfocal är en metod att optimera skärpedjupet, det var till det du skulle ladda hem en DOF app, i den ser du bl.a skärpedjup för olika brännvidder. Om du fotograferar med din nya vidvinkel att du inte sätter fokus till horisonten utan lägger den i närheten av kameran istället.

Stackning används oftast inom makro, med många bilder för att bygga upp ett skärpedjup som är med en bild endast någon mm. Men jag började använda stackning inom vanligt naturfoto i komplement till hyperfocal metoden ovan. Jag tog två bilder en som täckte skärpa från säg 3 m till oändligheten och en som täckte från säg 0,5-3m. På detta sätt kan man sätta en helt skarp förgrund och fortsatt ha skärpa till horisonten. Jag slog ihop dess manuellt i två lager, använde då PSE.

Något annat kul som jag bara provat en gång, men som gick förvånansvärt bra, var panorama. Jag tog tre bilder i rad nedtill och tre bilder upptill och lät LR programmet lägga ihop dessa till en bild, gick helt otroligt bra så det kommer jag testa igen.

Du har fått många bra råd här, så det är bara att sätta igång. Som flera påtalat så är ljuset och vädret en avgörande faktor, det är nästan aldrig priset på utrustningen som är avgörande utan mer uppoffringen från fotografen. Att använda morgondimma över vattendragen, ljuset efter solnedgången. Stå ute i kylan och fotografera stjärnhimlen. En helt blå himmel är inte så kul, men har du en mulen dag där solen sipprar igenom i en springa i molntäcket då är det något annat.
Tack för svar!

Har skaffat en DOF app nu och ska lirka med det. Ja panorama skulle man vilja testa sig på! Håller absolut med gällande ljus och väder, det är ju dem mer udda stunderna/vyerna man vill komma åt :)

Gällande det du skrev om fokus, menar du att du tog den bilden från 3m till infinity baserad på hyperfocal och att du sedan ändrade om fokus till 0,5-3m manuellt? men då är den 2:a bilden därmed inte baserad på hyperfocal eftersom den endast ska täcka fokus på den absoluta förgrunden närmast dig?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Så alltså, om jag t.ex. kör focus stacking, då väljer jag ut 2+ punkter jag vill ha i fokus för att just få den slutliga fulla scenen i skarp kvalité. Sedan så ändrar jag vid eventuellt behov exponering vid varje/vissa bilder jag tar så om jag har en stark solnedgång och vill fånga dess intensitet så ändrar jag exponeringen vid den t.ex. 3:e bilden som fokuserar mot horisonten/himmel så att bilden blir avsevärt mörkare men fångar himmelens egenskaper och därefter så är det bildbehandling på datorn som gäller med att "maska/sudda" ut de partier från respektive foto jag ej vill ha med.

Korrekt? :)

Gällande graduellt filter, jag funderade på om man skulle köpa sig en sådan hållare där man sätter i som du nämner t.ex. gradvis tonade filter eller hela ND filter och kombinera mm. Men var osäker på om kostnaden skulle dra iväg rejält för detta. Har beställt ett ND filter (cirkulärt) men man kanske ska ge sig på en t.ex. Lee anordning direkt, man kan ju kombinera mycket mer såklart. Det får mig också att tänka på:

Jag beställde även ett polariseringsfilter som givetvis också är cirkulärt, går det att skruva på både cirkulärt polariseringfilter och cirkulärt ND-filter utan att det riskerar bli stor vinjettering?

Har bara beställt in så jag kan ju alltid ändra mig i detta läge om jag skulle vilja

Tack!
Börjar bakifrån, jag provade med både pol och ND filter på mitt 12-24 och det gick inte på största vidvinkel, skulle tro att man kunde använda från 16mm, du som köpt 10mm så bättre att utnyttja brännvidden

Börja du med det du tänkt Lee tex är säkert bra, men är en större kostnad, men som jag skrev tidigare ND6 märks nästan inte bättre med 32 och uppåt, om du nu vill släta ut vattnet. ND 6 kan man ha till ett graduellt filter för att dämpa solljuset mot skuggorna.

Bygger man upp en bild med 2-3 bilder så kan man ju både justera justera fokus och exponeringen, man får se upp lite i övergångarna för ändrar man fokus så kan man på en zoom även ytterst lite påverka brännvidden så att bilderna inte passar ihop. Även exponeringen får man se till att justera in så det ser naturligt ut. Jag gjorde oftast stackning helt manuellt så för tex himlen så var det enbart himmelsbilden som var aktiv och samma med förgrunden. Övergången placerade jag vid tex en vattenlinje etc, där bilderna tonades ihop för att minimera de fel som blir mellan bilderna

Man kan lyfta skuggorna en hel del så det är också en åtgärd man gör vid redigering, här riskerar man mer brus på en enklare kamera men man gör bildbehandlingen med det material man har

Någon skrev om multiexponering, jag tror din kamera har den funktionen så du kan redan i kameran testa att sätta att bilden byggs upp av tre bilder så gör den själv justeringen till rätt exponering. Jag tror dock att det enbart fungerar i jpg mode,
 

Immaeri

Medlem
Att köpa prylar är kul men det är ju inte fotografering. Kolla på andras bilder. Vad vill du uppnå? Läs på. Fota mycket. Skaffa sedan det som eventuellt saknas. Fota ännu mer.
Håller absolut med. Det jag vill undvika är att lägga ut x-antal tusenlappar på t.ex. objektiv för APS-C och sedan inse att man vill komma åt den där extra skärpan från en full frame (som om jag förstått rätt kan vara någorlunda avsevärd skillnad?)

Jag kommer antagligen väldigt sällan, eller ens någon gång i den närmsta framtid printa ut det jag fotat. Det kommer väl i många fall hamna på webben på nån foto community/profilsida när jag vill visa upp. Då kanske en full frame är ren overkill.

Vad jag vet från det jag känner mig själv är att kvalité i form av skarphet och dylikt är något man vill åt, vilket de flesta vill givetvis. Men att om jag har hittat en grym komposition, fokus punkterna, exponering osv. Att bilden då med den prestanda kameran har kommer att ge en skarp bild och att man inte hamnar i den sits att man gjort det man kunnat men resultatet blir ändå inte vad man önskat.

Jag vet inte riktigt, jag vet inte heller hur mycket pengar man behöver hosta upp för att få en sådan kamera / objektiv där nivån har höjts så pass att det kan ha en avgörande effekt, kanske är det mest i print man ser den stora skillnaden?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för svar!

Gällande det du skrev om fokus, menar du att du tog den bilden från 3m till infinity baserad på hyperfocal och att du sedan ändrade om fokus till 0,5-3m manuellt? men då är den 2:a bilden därmed inte baserad på hyperfocal eftersom den endast ska täcka fokus på den absoluta förgrunden närmast dig?
Båda bilderna tas manuellt enligt DOF tabell, jag ser bara till att i bild 1 sätta fokus på en punkt som ger skärpa mellan 3-oändligheten och för bild 2 ser till att jag har skärpa på 3m och försöker få skärpa så nära som möjligt.

Att tänka på är att man inte frestas att använda de minsta öppningarna för att öka skärpedjupet för då är risken stor att man tappar i skärpa, istället lägga sig på max f/11 eller liknade, men detta kan man se om man i någon test ser skärpekurvsn för sitt objektiv
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller absolut med. Det jag vill undvika är att lägga ut x-antal tusenlappar på t.ex. objektiv för APS-C och sedan inse att man vill komma åt den där extra skärpan från en full frame (som om jag förstått rätt kan vara någorlunda avsevärd skillnad?)

Jag kommer antagligen väldigt sällan, eller ens någon gång i den närmsta framtid printa ut det jag fotat. Det kommer väl i många fall hamna på webben på nån foto community/profilsida när jag vill visa upp. Då kanske en full frame är ren overkill.

Vad jag vet från det jag känner mig själv är att kvalité i form av skarphet och dylikt är något man vill åt, vilket de flesta vill givetvis. Men att om jag har hittat en grym komposition, fokus punkterna, exponering osv. Att bilden då med den prestanda kameran har kommer att ge en skarp bild och att man inte hamnar i den sits att man gjort det man kunnat men resultatet blir ändå inte vad man önskat.

Jag vet inte riktigt, jag vet inte heller hur mycket pengar man behöver hosta upp för att få en sådan kamera / objektiv där nivån har höjts så pass att det kan ha en avgörande effekt, kanske är det mest i print man ser den stora skillnaden?
Det finns många begagnade FF kameror som man kan få skapligt biligt nu, så länge du fotograferar ganska stillasittande objekt så rusar inte priset iväg. En crop kamera fungerar isf utmärkt till natur, men jag tycker man får ut lite mer krispighet (heter det det?), med FF och man kan lyfta skuggor lite mer pga bättre brushantering.

D600 runt 5000
D610 runt 7000
D800 runt 9000
D750 runt 11000

En bra kamera till natur är Canons 6D som du kan få ny för 9990:- nu på Cyberphoto, inte den bästa till rörligt men bra brusegenskaper etc

För begagnat så titta på Cyberphoto, ScandinavienPhoto eller Mattssons eller liknade, de ger garanti vid köpet och ibland kan man hitta kamerorna billigare här än hos privatförsäljningar, där man hoppas att man får ut mer än vad de är värda. Jag har köpt nästa alla mina kameror begagnade hos SP.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan ana tunnare skärpedjup även på skärmen. Däremot pratar vi mindre skillnader i pixelskärpa så måste man allt sktiva ut stora utskrifter som betraktas på nära håll för att se ev skillnad mellan APS-C och FF.

Det är förstås sant att givet ett lika bra objektiv för FF och crop med samma antal mp på varje kamera så ktäver FF lägre upplösnongsförmåga av objetivet vilket kan leda till krispigare bilder. Däremot om pixeldensiteten är samma, t ex 20mp på Nikon crop och 45mp på FF blir pixelskärpan i bästa fall samma och förstoras bilden så att båda trycks vid samma dpi och betraktas vid samma avstånd så är nog krispigheten liknande. Däremot så är det en orealistisk jämförelse eftersom en större bild betraktas på längre avstånd.

Däremot, vad gäller zoomar, så kompenserar Sigmas f/1,8 zoomar fullt ut vad gäller brus och skärpedjup de inneboende FF fördelarna av tunnare skärpedjup och lägre brus eftersom man då jämför med f/2,8 zoomar för FF (24-35/2,0 undantagen).
 
ANNONS