Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägenhetsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyLar

Medlem
Hej på er,
Jag har fått i en förfrågan om att fotografera en lägenhet, men är osäker på om jag klarar av det.
Tänkte kolla här om jag kan får lite tips om objektiv, brännvidd, kamerainställningar, med eller utan blixtar, höjd på stativ, jag har läst att man ska fota i midjehöjd, men alla är ju inte lika långa, så i centimeter vad är midjehöjd. Jag har läst att man skall ha stativet lite högre i kök, gärna mått i cm.
Hur gör man med reflexer i fönster? Min kamera hanterar HDR, ska man använda det?

Jag vore jätte tacksam för alla tips.

Kram
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Finns väl inga regler som utesluter nåt men en rejäl vidvinkel (ca. 15mm på FF) gärna med TS kan vara användbart. Indirekta konstljuskällor är aldrig fel. Utomhussol in genom fönstren gör betraktaren på gott humör, sägs det. HDR kan ge positiva effekter så länge de inte överdrivs.
 

cardazio

Aktiv medlem
Brukar väl ingå i mäklarpaketet? Tänk på att det kan röra sig om stora pengar att sälja en lägenhet. Om det är första gången kanske du kan ta kompletterande bilder och blir det bra så blir det en bonus för dem utöver safety shots av någon rutinerad.
 

riddler

Aktiv medlem
stativ, midjehöjd, fota från varje hörn. Viktigt att förstå sig på inredningen, aritekturen och vad som talar för lägenheten. Är det utsikten? kanske finns öppen spis eller fönster, osv. Du behöver ingen blixt, fota en underexponerad ,standard och överexponerad så sätter du ihop de sen och redigerar. kolla efter kablar och andra detaljer som kan störa, kuddar som är fel tex.

Det handlar inte bara om att fota en lägenhet utan att få fram bra känsla av lägenheten
 

JennyLar

Medlem
stativ, midjehöjd, fota från varje hörn. Viktigt att förstå sig på inredningen, aritekturen och vad som talar för lägenheten. Är det utsikten? kanske finns öppen spis eller fönster, osv. Du behöver ingen blixt, fota en underexponerad ,standard och överexponerad så sätter du ihop de sen och redigerar. kolla efter kablar och andra detaljer som kan störa, kuddar som är fel tex.

Det handlar inte bara om att fota en lägenhet utan att få fram bra känsla av lägenheten
Tack för tipsen, men hur högt i cm är midjehöjd?
 

cls

Aktiv medlem
Tack för tipsen, men hur högt i cm är midjehöjd?
Hej, man vill ha kameran i våg för att slippa lutande lodlinjer, och om man dessutom vill ha med lika mycket golv som tak så borde ju helt enkelt halva takhöjden vara en lagom höjd. (För typisk takhöjd 2,40 skulle det ju bli 1,20 som kanske är "typisk höfthöjd"?)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det är inga konstigheter. En kompaktkamera med en vidvinkel gör jobbet. Under bra ljusförhållanden kan du klara dig utan stativ om du är stadig på handen. Ofta vill ju "mäklarfotograferna" få det att verka större än det är, därav låga vinklar. Använd hörnen på rummen, ställ dig där och prova dig fram. Ett stativ är att rekommendera. Visst är bra bilder säljande, men i huvudsak är det adressen och läget som säljer en bostad. Bilderna ska därför inte överskattas.

Kameran i våg, stativ, hörn, höjd. Då har du en del att jobba med. Det stora jobbet är att städa och ordna lägenheten innan bilderna tas. Lycka till!
 

iSolen.se

Guest
Det är inga konstigheter. En kompaktkamera med en vidvinkel gör jobbet. Under bra ljusförhållanden kan du klara dig utan stativ om du är stadig på handen.
Det blir väldigt svårt att lägga ihop två bilder om man inte har stativ.

Ofta vill ju "mäklarfotograferna" få det att verka större än det är, därav låga vinklar. Använd hörnen på rummen, ställ dig där och prova dig fram. Ett stativ är att rekommendera. Visst är bra bilder säljande, men i huvudsak är det adressen och läget som säljer en bostad. Bilderna ska därför inte överskattas.

Kameran i våg, stativ, hörn, höjd. Då har du en del att jobba med. Det stora jobbet är att städa och ordna lägenheten innan bilderna tas. Lycka till!
Ts: Överdriv inte vidvinkeln, potentiella köpare ska ju inte bli besvikna när de ser objektet. Rakteckande objektiv underlättar så slipper du shoppa så mycket.
 
ANNONS