Annons

Analog KONICA C35. Hur vet jag om den fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaJ1

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt mig en gammal konica c35 på tradera, mest för skojs skull. Har satt i batterier och film, men hur vet jag om den fungerar?

Knäppar av, matar fram ny bild. Blixten verkar inte fungera i alla fall.
Är det bara att chansa och se vad som händer när ja lämnar in för framkallning?

Tacksam för svar!
 

Bilagor

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Öppna bakstycket på kameran, i mörk miljö titta bakifrån mot en ljuskälla och se om slutaren öppnar när du trycker på avtryckaren. Slutaren ställer in tiden automatiskt via en inbyggd ljusmätare så du bör se ett "ljusblink" när den öppnar sig. Om detta enkla test fungerar så ska det gå fint att ta bilder.
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Öppna bakstycket på kameran, i mörk miljö titta bakifrån mot en ljuskälla och se om slutaren öppnar när du trycker på avtryckaren. Slutaren ställer in tiden automatiskt via en inbyggd ljusmätare så du bör se ett "ljusblink" när den öppnar sig. Om detta enkla test fungerar så ska det gå fint att ta bilder.
Okej! Får testa när jag kört upp rullen då!
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Ok! Hör du ett klick som låter "okej" blir det säkert exponeringar. Spännande!
Den klickar och har sig iaf. Insåg att jag kört några bilder utan batteri, haha. Ska bli spännande att se vad det blir av den här rullen.

Men är du hajj på denna kamera?
Jag lyckas inte ställa in någon annat än vad jag misstänker är bländaren. På själva objektivringen. Sen ser det ut att ändra där det står "400" i objektivet men hittar ingen ratt för det.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Den klickar och har sig iaf. Insåg att jag kört några bilder utan batteri, haha. Ska bli spännande att se vad det blir av den här rullen.

Men är du hajj på denna kamera?
Jag lyckas inte ställa in någon annat än vad jag misstänker är bländaren. På själva objektivringen. Sen ser det ut att ändra där det står "400" i objektivet men hittar ingen ratt för det.
Ok, Det är film/ljuskänsligheten. Det finns en "räfflad" ring framtill på objektivet. Testa att vrida på den, då ska värdet i fönstret ändra sig - hoppas jag :)

Här har du en manual du kan ladda hem i PDF, fråga på så hjälper vi dig om det kör ihop sig: https://www.manualagent.com/konica/c35-ef/instruction-manual
 
ANNONS