Annons

Fråga gällande stockphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjure

Aktiv medlem
Hej, jag har en fråga gällande stockphoto. Dvs istock, shutterstock mfl.

Hur gör man rent praktiskt vid deklarationen?

Exempel. Jag har sålt bilder via Shutterstock för några hundra kronor. Jag är privatperson och jag har inte några intentioner av att jobba med detta. Ska det redovisas som hobbyverksamhet?

I skatteverkets broschyr om Hobbyverksamhet står det följande: " Om
du t.ex. har sålt ett alster i slutet av år 1 men har fått betalning först i början av år 2 ska du deklarera inkomsten i
den deklaration som du lämnar år 3." Som exempel kan man ju som shutterstock contributor välja att pengar ska betalas ut först när det uppnår en viss nivå. Nivån har inte uppnåtts under 2018 och kommer därför betalas ut 2019 och ska redovisas vid nästa deklaration om jag förstått det hela rätt?

Vidare står det också "Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som
utvisar underskott. Även om du inte behöver deklarera
hobbyverksamheten ska du spara anteckningar, kvitton
m.m., se nedan." Om jag har köpt utrustning i form av kameror och objektiv och mina intäkter är solklart under detta, då behöver man inte deklarera detta?

Tacksamt för svar av någon annan som håller på med microstocking.

MVH
Peter
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej, jag har en fråga gällande stockphoto. Dvs istock, shutterstock mfl.

Hur gör man rent praktiskt vid deklarationen?

Exempel. Jag har sålt bilder via Shutterstock för några hundra kronor. Jag är privatperson och jag har inte några intentioner av att jobba med detta. Ska det redovisas som hobbyverksamhet?

I skatteverkets broschyr om Hobbyverksamhet står det följande: " Om
du t.ex. har sålt ett alster i slutet av år 1 men har fått betalning först i början av år 2 ska du deklarera inkomsten i
den deklaration som du lämnar år 3." Som exempel kan man ju som shutterstock contributor välja att pengar ska betalas ut först när det uppnår en viss nivå. Nivån har inte uppnåtts under 2018 och kommer därför betalas ut 2019 och ska redovisas vid nästa deklaration om jag förstått det hela rätt?

Vidare står det också "Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som
utvisar underskott. Även om du inte behöver deklarera
hobbyverksamheten ska du spara anteckningar, kvitton
m.m., se nedan." Om jag har köpt utrustning i form av kameror och objektiv och mina intäkter är solklart under detta, då behöver man inte deklarera detta?

Tacksamt för svar av någon annan som håller på med microstocking.

MVH
Peter
Har Shutterstock rapporterat inkomsten till Skatteverket? Annars kan du bara strunta i det. Ett par hundra spänn behöver du inte ta upp i deklarationen.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu är väl ett par hundra kronor knappast något som skatteverket bör prioritera när de jagar skattesmitare, men principen är att alla inkomster ska deklareras (men det finns en undre gräns). Det spelar ingen roll om skatteverket har fått en kontrolluppgift eller inte.

F.ö. så är det väl bara för inkomst av tjänst och inkomst av kapital som skatteverket får en kontrolluppgift?
 

cls

Aktiv medlem
Hej, jag tycker att reglerna är tydligt beskrivna i SKV 344:

- Du behöver inte deklarera om hobbyverksamheten kostar mer än den genererar i inkomst (d.v.s. ”en hobbyverksamhet som utvisar underskott”).

- Även om du går back (så att du inte behöver deklarera) så behöver du spara dokumentation för inkomster och utgifter (kvitton, fakturor etc).

Jag håller inte på med stockfoto men får ibland betalt för arkivbilder som kan ge nån enstaka tusenlapp på ett år. Att ha foto som hobby kostar för min del mycket mer än den lilla inkomst det genererar och därför deklarerar jag inte (men jag sparar info om inkomster/utgifter).
 
ANNONS