Annons

Begagnat köpråd Systemkamera för nybörjare, ca 5-7000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Miioz

Ny medlem
Vad jag vill lära mig fota

Varför vill hon byta mobiltelefonfotograferandet mot fotografering med en "riktig" kamera? Det du räknar upp går utmärkt att fotografera med en mobiltelefon.

Vill hon göra jättestora förstoringar att hänga på väggen? Vill hon fotografera vilda djur och fåglar utan att motivet blir en lite prick på bilden? Vill hon fotografera actionsport?

I så fall kan det vara lämpligt att skaffa en bra systemkamera med några passande objektiv för ändamålet. Exakt vilka beror mycket på inriktningen av fotograferandet.

Notera dock att för bilder som ska hamna på sociala media så är en mobiltelefon i allmänhet bättre än en systemkamera.
Hej det är jag som vill skaffa mig en systemkamera. Anledningen till att skaffa den är att jag vill ta med den på semestrar och fota fina utsikter och små objekt så som djur på långa avstånd. Sen vill jag också att lära mig ta fina porträtt på människor med fint djup i bilderna. Därav kan de passa med en fotokurs tänker jag. Mycket möjligt att en eller annan bild åker upp som canvastavla i framtiden. Nu när ni vet anledningen så kanske det är lättare att ge mig konkreta tips och ni behöver inte spekulera :) Budget för mig är väl mellan 5000-10000 för allt som ska ingå i kameran så som objektiv osv. Kan tänka mig begagnad kamera.
Nu ska jag läsa vidare vad alla skrivit verkar som jag fått många bra tips redan, fortsätt gärna komma med mer tips för detta ändamålet. Tack på förhand.
 

PMD

Aktiv medlem
Därav kan de passa med en fotokurs tänker jag.
Ja, det är definitivt det bästa du kan göra. Om du kan låna en kamera till fotokursen så vore det bra för efter fotokursen kommer du antagligen att ha en mycket bättre uppfattning om vilken slags kamera, och vilka objektiv, som skulle passa till vad du vill fotografera.
 

Miioz

Ny medlem
Om du kan låna en kamera till fotokursen så vore det bra för efter fotokursen kommer du antagligen att ha en mycket bättre uppfattning om vilken slags kamera, och vilka objektiv, som skulle passa till vad du vill fotografera.

Det är en god ide! Har dessvärre få vänner med en systemkamera idag. Troligtvis kommer jag behöva köpa en inför kursen. Jag har provat kameror i Nikon och Canon serien tidigare och kan inte säga vilken som funkar bäst av dem. Många av märkena har jag aldrig provat som står med i chatten men är öppen för förslag. I en butik blev jag rekommenderad Sony A6000 med två olika objektiv för att det var mer prisvärt än till exempel Nikon och Canon. Vad säger ni om det? Vilka objektiv skulle ni rekommendera till någon som vill fota föremål långt ifrån och för att få djup i bilder/närbilder?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sony har fina objektiv men.... det finns inte mycket på begagnatmarknaden.
Strax kommer ngn att gapa sig hes över att det visst finns begagnat för Sony.... jo visst gör det men inte i närheten av CaNikons mängd.
Tittar man på Nikon så har de släppt sin nya spegellösa Z-serie. För Nikon är det högst troligt framtiden. Till Z-serien är begagnatmarknaden obefintlig av den NYA fattningen. Med adaptern så kommer man åt hela den gamla fattningens marknad. Men är det den man vill åt?
Av de anledningarna så hade jag gått på Canon.

När du sedan skriver att du vill ha långa teleobjektiv så .... Canon. Här finns mest.
Men det beror lite på hur man ser på begreppet bra teleobjektiv.
I min värld så börjar priserna för de objektiven ovanför din budget.
Men det är lite beroende på vad man vill.
När jag köpte min D3100 2011 så valde jag ett 18-135. Funkar i princip till allt men är inte så ljusstarkt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är en god ide! Har dessvärre få vänner med en systemkamera idag. Troligtvis kommer jag behöva köpa en inför kursen. Jag har provat kameror i Nikon och Canon serien tidigare och kan inte säga vilken som funkar bäst av dem. Många av märkena har jag aldrig provat som står med i chatten men är öppen för förslag. I en butik blev jag rekommenderad Sony A6000 med två olika objektiv för att det var mer prisvärt än till exempel Nikon och Canon. Vad säger ni om det? Vilka objektiv skulle ni rekommendera till någon som vill fota föremål långt ifrån och för att få djup i bilder/närbilder?[/QUOT
Äldre Fuji kan man ofta få till bra pris. De är lite tröga men objektivet 18-55/2,4-4 är riktigt bra.
Börja lite försiktigt och se vad som är din typ av av bilder. Det är inte alla som behöver kunna fota snabba motiv som aktion och sport eller flygande fåglar.
För de flesta räcker det om man kan ta skarpa bilder på sina egna barn.
Så mitt råd är att köp något billigt och se vad du gillar att fota.
Därifrån kan du sedan utveckla ditt fotograferande.
För en del innebär det tillbaka till mobilkameran. Man måste lära sig en hel del för att ta bättre bilder med en systemkamera, Hoppas du har har tålamodet.
 

BennyBoy4ever

Ny medlem
Fujifilm for the win

Hej!

Såg den här annonsen på blocket och tyckte det va en bra deal som passar dig bra.
Kameran har några år på nacken men är bra för att lära sig grunderna. Det vackra är att du får med ett grymt kit objektiv från Fuji som går annars för 3000 kr begagnat.

Skulle du tycka det är roligt att fota så köper du upp dig med en begagnad Fujifilm XT2 som du kan hitta för 6000 kr om du har tur.

Tröttnat du så kommer du få dina pengar tillbaka.

https://www.blocket.se/stockholm/Fujifilm_X_E1_med_lins_XF_18_55_OIS_85673272.htm?ca=15&w=3
 

StanM

Aktiv medlem
Jag skulle drista mig till att säga följande när det gäller digitala spegelreflexkameror:
Om du väljer Nikon eller Canon eller Pentax lär det faktiskt inte spela någon större roll. Dagens moderna kameror kan så pass mycket att det är fotografen som är den största begränsningen. Som någon sade, det finns en uppsjö av begagnade Nikon och Canon-grejor att hitta, däremot inte så mycket Pentax. Att hitta något begagnat i ok prisklass bör inte bli något problem vare sig det gäller Nikon eller Canon. Det finns också en hel del begagnat Olympus för Micro Four Thirds formatet.

Om storlek och vikt är viktigt, bör du absolut titta på spegellösa. Om batteritid är viktigt, bör du titta på spegelreflexkameror.
Kameror är ju ett verktyg med kompromisser som du har märkt. Man får inte allt i en kamera.
Ett förslag är att man sätter ihop en lista över de viktigaste egenskaperna man vill ha hos en kamera och sedan betygsätter man vissa utvalda kameror 1-5 (1=sämst, 5=bäst) gällande dessa egenskaper. Summan per kamera kan ge en fingervisning om i vilket härad man skall leta.
Nedanstående är bara ett exempel.

Storlek
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 2
Nikon D3 = 1

Vikt
Samma som storlek

Batteritid
Nikon D3 = 5
Nikon D7200 = 4
Sony A6000 = 1

Osv.

Man kan använda detta till en början, hålla sig till fakta, innan känslorna ev. tar över.
Sedan bör man komma ihåg att man kan nå till en punkt där man har samlat på sig så många objektiv, mycket pengar investerat i dem, att det är objektiven som låser in en i ett visst system. Det blir mao dyrt att byta system.

Hils,
Stan
 

Bengf

Aktiv medlem
Har du möjlighet att besöka någon Scandinavian Photo butik, dom brukar ha hemma flera kamera typer, så att du kan klämma och känna lite grann. Många av dom mindre kamera modellerna kan ha lite väl klena grepp, blir obalans med stora teleobjektiv, köps ofta som andra kamera med påskruvat mindre objektiv. Genomsnittligt brukar det oftast sluta med att många använder mest runt 3 objektiv kanske 4 på sin höjd, så att vissa har utbudet 100 objektiv att välja på gör inte så stor skillnad.


Inte så lätt att hitta en kamera som klarar precis allt, fånga lekande barn i dåligt ljus, ugglan 300 meter bort i skogskanten, Fuji X-T20 kan vara mycket vettig, om man senare väljer en större variant som Fuji har till dom större objektiven. Titta även efter Canons 80D.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]jag vill ta med den på semestrar och fota fina utsikter och små objekt så som djur på långa avstånd. Sen vill jag också att lära mig ta fina porträtt på människor med fint djup i bilderna.
[...]
Mycket möjligt att en eller annan bild åker upp som canvastavla i framtiden.
[...]
Budget för mig är väl mellan 5000-10000 för allt som ska ingå i kameran så som objektiv osv. Kan tänka mig begagnad kamera. [...].
Det låter som att du behöver tre fina objektiv. Vidvinkel för vyerna, kort ljusstarkt tele för porträtt samt långt tele för djurbilderna.
Jag har svårt att se att dessa ryms inom din budget. Inte ens begagnat.

Storleken på kamerahuset blir närmast sekundärt om du ändå ska släpa med dig en väska med objektiv. Själv gillar jag större hus som balanserar bättre med stora objektiv.

Ju mindre sensor huset har ju mindre och lättare kan objektiven göras. Ett alternativ är en kompaktkamera att ta med på fest och resa samt en större kamera för djurbilderna.

När det gäller utskrift så klarar man sig med förvånansvärt lite pixlar om man kan tänka sig att titta på tavlan på lite avstånd. En vanlig full HD tv har runt 1 megapixlar. En 4K tv som hyllas som ett under av upplösning har 4. Oavsett storlek.
En tio år gammal digital systemkamera ligger mellan 10 och 20 megapixlar.

Allt du lär dig om ljus, exponering, perspektiv, komposition mm applicerar även på en kompaktkamera.

Det är ju för tokigt att du inte har någon att låna en kamera av i början.
Finns det någon fotoklubb i Skövde?
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej. Jag tänkte faktiskt be er medlemmar om råd denna gång.
Jag är själv hyffsat erfaren men känner att jag vill ha input från andra då man gärna
faller tillbaka i gamla vanor.

En vän till mig vill börja fotografera. Hon är helt nybörjare och har fotat med mobilkamera mest. Nu vill hon skaffa en systemkamera runt 5-7000kr.
Hon har ingen erfarenhet och ingen koll på ljussättning osv osv.

Hon kommer enbart att fota i naturligt ljus, människor, natur osv.
Intresset för att lära sig finns då hon även kommer gå en fotokurs där hon bor skövde. Hon är nyfiken och ser fram emot att utvecklas i den takt som passar henne.

Vilken kamera rekommenderar ni idag som ger mest bang for the bucks. Ny som gammal. Hur många objektiv anser ni man bör ha.
Kamerahus, vilka objektiv bör man se till att få med på köpet. Då tänker jag brännvider i första hand. Vi håller oss till prisspannet 5-7000kr och inte "om hon lägger 3000 till så kommer hon få....." Utan det får räcka tills hon känner att hon vill växla upp.

Det jag sagt är att hon inte ska fastna i tanken på den "bästa" kameran, utan att leta efter en kamera som passar hennes händer, menyer som för henne är logiska och förståliga. Enkel access till vitbalans och iso. Idag är bildkvaliten så extremt bra så den behöver man inte väga in tycker jag.
Vi pratar nybörjare här och inte studiofoto som kräver massor av kameran.

Kom med era bästa sundaste förslag så kommer denna tjej få en underbar start.

Det är även intressant att köpa av er på forumet om någon bor i närheten av skövderegionen

Säljer inte min d800e, men föreslår dessa alternativ, så har hon ett proffshus som är lättarbetat och gör riktigt bra ifrån sig. När det sedan tar sig är det bara att komplettera med nytt objektiv / blixt (istället för att köpa sämre saker och behöva byta ut allt sedan). Bland annat har huset stöd för HSS upp till 1/8000s vilket de lägre serierna inte har.

D800 + 50 f/1.8D = 6500
D800E + 50 f/1.8D = 7500

85 f1.8G är prisvärt 2800-3000 kr om man vill ha ett riktigt bra porträttobjektiv (eftersom ni nämnde att bidgeten kan sträcka sig till 10k)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nedanstående är bara ett exempel.
Storlek
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 2
Nikon D3 = 1

Vikt
Samma som storlek
Det är ju personberoende och kräver att man vet vad man prioriterar.
Storlek
Sony A6000 = 1
Nikon D7200 = 4
Nikon D3 = 2

Vikt
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 5
Nikon D3 = 2

Men visst är det bra att inte bara titta med hjärtat, det kan bli så dyrt för plånboken...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Säljer inte min d800e, men föreslår dessa alternativ, så har hon ett proffshus som är lättarbetat och gör riktigt bra ifrån sig. När det sedan tar sig är det bara att komplettera med nytt objektiv / blixt (istället för att köpa sämre saker och behöva byta ut allt sedan). Bland annat har huset stöd för HSS upp till 1/8000s vilket de lägre serierna inte har.

D800 + 50 f/1.8D = 6500
D800E + 50 f/1.8D = 7500

85 f1.8G är prisvärt 2800-3000 kr om man vill ha ett riktigt bra porträttobjektiv (eftersom ni nämnde att bidgeten kan sträcka sig till 10k)
Men djuren långt borta då. Ska det objektivet kosta 1 kr?
 

martley

Aktiv medlem
[..]
Ett förslag är att man sätter ihop en lista över de viktigaste egenskaperna man vill ha hos en kamera och sedan betygsätter man vissa utvalda kameror 1-5 (1=sämst, 5=bäst) gällande dessa egenskaper. Summan per kamera kan ge en fingervisning om i vilket härad man skall leta.
Nedanstående är bara ett exempel.

Storlek
Sony A6000 = 5
Nikon D7200 = 2
Nikon D3 = 1

Vikt
Samma som storlek

Batteritid
Nikon D3 = 5
Nikon D7200 = 4
Sony A6000 = 1

Osv.

Man kan använda detta till en början, hålla sig till fakta, innan känslorna ev. tar över.
Sedan bör man komma ihåg att man kan nå till en punkt där man har samlat på sig så många objektiv, mycket pengar investerat i dem, att det är objektiven som låser in en i ett visst system. Det blir mao dyrt att byta system.

Hils,
Stan
Det var ungefär så om jag gjorde när jag köpte ny kamera för ett tag sedan. Det blev till och med ett excelblad med kameramodeller och egenskaper samt lite kluriga algoritmer för att räkna fram en totalpoäng. Jag satte för tydlighetens skull även in min gamla kamera i den listan.
En risk med en sådan lista är att man glömmer att ta med någon parameter som senare kommer att visa sig vara viktig, eller att man har med och viktar en egenskap högt som senare visar sig vara ointressant. En del egenskaper är svåra att parametrisera på samma uppenbara sätt som exempelvis kortast möjliga slutartid eller sensorstorlek. Lite dyrare kameror kan ha fler funktioner i menysystemet eller så kan reglage och knappar vara bättre utformade. Vissa egenskaper bedömer olika personer som mer eller mindre viktiga och även positiva i stället för negativa, som t.ex. storlek och vikt.
Det är också viktigt att vikta olika egenskaper efter personlig uppfattning och personliga förutsättningar. Är till exempel en kamera bättre eller sämre än en annan kamera som är dubbelt så dyr men kan ta bilder på hälften så lång slutartid ?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det var ungefär så om jag gjorde när jag köpte ny kamera för ett tag sedan. Det blev till och med ett excelblad med kameramodeller och egenskaper samt lite kluriga algoritmer för att räkna fram en totalpoäng. Jag satte för tydlighetens skull även in min gamla kamera i den listan.
En risk med en sådan lista är att man glömmer att ta med någon parameter som senare kommer att visa sig vara viktig, eller att man har med och viktar en egenskap högt som senare visar sig vara ointressant. En del egenskaper är svåra att parametrisera på samma uppenbara sätt som exempelvis kortast möjliga slutartid eller sensorstorlek. Lite dyrare kameror kan ha fler funktioner i menysystemet eller så kan reglage och knappar vara bättre utformade. Vissa egenskaper bedömer olika personer som mer eller mindre viktiga och även positiva i stället för negativa, som t.ex. storlek och vikt.
Det är också viktigt att vikta olika egenskaper efter personlig uppfattning och personliga förutsättningar. Är till exempel en kamera bättre eller sämre än en annan kamera som är dubbelt så dyr men kan ta bilder på hälften så lång slutartid ?
Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt? För en kamera är nog mer som en fru. Det gillar att hitta någon man gillar. Där handlar det mer om magkänsla än om siffror.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det var ungefär så om jag gjorde när jag köpte ny kamera för ett tag sedan. Det blev till och med ett excelblad med kameramodeller och egenskaper samt lite kluriga algoritmer för att räkna fram en totalpoäng. Jag satte för tydlighetens skull även in min gamla kamera i den listan.
En risk med en sådan lista är att man glömmer att ta med någon parameter som senare kommer att visa sig vara viktig, eller att man har med och viktar en egenskap högt som senare visar sig vara ointressant. En del egenskaper är svåra att parametrisera på samma uppenbara sätt som exempelvis kortast möjliga slutartid eller sensorstorlek. Lite dyrare kameror kan ha fler funktioner i menysystemet eller så kan reglage och knappar vara bättre utformade. Vissa egenskaper bedömer olika personer som mer eller mindre viktiga och även positiva i stället för negativa, som t.ex. storlek och vikt.
Det är också viktigt att vikta olika egenskaper efter personlig uppfattning och personliga förutsättningar. Är till exempel en kamera bättre eller sämre än en annan kamera som är dubbelt så dyr men kan ta bilder på hälften så lång slutartid ?
Varför göra det så komplicerat? Ingen gör väl en excelfil ens när man ska skaffa sig en livspartner. En kamera kan man byta när som helst.

Köp en begagnad kamera och använd den tills det är kameran som blir begränsande. Då vet man mycket väl vad nästa kamera behöver ha för egenskaper.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför göra det så komplicerat? Ingen gör väl en excelfil ens när man ska skaffa sig en livspartner. En kamera kan man byta när som helst.
Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt?
Det kanske inte vore så dumt att göra det? Då skulle kanske det bli färre skilsmässor.
Den här kvinnan tog till dataanalys för att hitta en lämplig partner och det gick rätt bra. :)

För en kamera är nog mer som en fru. Det gillar att hitta någon man gillar. Där handlar det mer om magkänsla än om siffror.
En kamera är ett verktyg. Det gäller att hitta en som man tycker om att använda, som ger de (tekniska) resultat som man vill ha och som man har råd med. Att köpa en kamera är nog trots allt lite annorlunda mot att hitta en fru (eller en man, vilket eventuellt vore en mer passande analogi i det här fallet). [Här passar ett dåligt skämt in om att jag precis har gjort en perfekt analogi mellan att skaffa en kamera och att hitta en fru, men poängen är alltså att de inte liknar varandra].

Jag tror att det är en bra övning att gå igenom egenskaperna hos de kameror man har intresserat sig för och fundera på vilken som passar en bäst i varje kategori. Det viktigaste urvalskriterier är dock att känna på kamera för att se hur man trivs med den, och helst provfotografera lite också.

Man behöver inte ta till ett spreadsheet. Det går att göra övningen lite mindre formellt också.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Räknar du fram den perfekta frun på samma sätt? För en kamera är nog mer som en fru. Det gillar att hitta någon man gillar. Där handlar det mer om magkänsla än om siffror.
Nä.

Men det handlar väl mest att, precis som med kameran, använda de verktyg man har och som man behärskar bäst, och jag kan knappt tyda de hieroglyfer jag skulle drista mig att krafsa ned på ett papper. Dessutom kan man klistra in fungerande länkar till tillverkarsidor och recensioner. Ok, det kan vara lite Overkill tycker somliga, men en del lägger ner mycket längre tid per bild i Photoshop än det tog för mig att sätta ihop det bladet. Sen roade det mig också.
 

Shinyrubber

Aktiv medlem
För att flika in.
För att börja, för att ens kunna börja sätta poäng på kameror osv så krävs det kunskap om varje modell. Och har man inte den kunskapen så måste man gräva ner sig i massor med tester och sen börja föra över det du läst till siffror.
Ja du hör själv, det är inte det Maria frågar efter. Självklart är det du säger inte fel, men det kräver ett engagemang och tid, som inte är rimlig.

Hon valde att gå med här just för att ta del av eran ofantliga mängd kunskap och koka ner det i några konkreta förslag.
Sen får jag nog ta mig friheten att kanske förklara (med risk att det är fel, men då får maria rätta mig) att när maria säger fota macro och fota telezoom som menar hon inte i den bemärkelsen ni tänker proffskvalitet ala omslag nationalgeografik.
Utan vi får tänka tillbaka till när vi själva var nybörjare. För tänker vi det så är det precis som endel säger, då räcker inte ens budgeten till ett enda objektiv.
Utan vi ska reda ner såsen till ett lämpligt förslag där det är okej enough =)


Kokar vi ner det som sagts så kan man väl säga att det som föreslås är Fuji,Nikon,Canon.

Vilka modeller av dessa tycker ni då är vettiga. begagnat i första hand.
Jag föreslog Nikon D3s eller Nikon D800 eller D750.
Alternativ Fujiu x-t20
https://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D750_kamerahus_85715072.htm?ca=10&w=3
Hur tycker nu det låter ?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Valet av kamera är faktiskt inte jätteviktigt. En del av budgeten bör spenderas på en bra fotokurs. Jag tror att Maria vinner rätt mycket på att gå en kurs innan hon väljer kamera, men om inte det är möjligt är nog det vettigaste att köpa en ganska billig kamera så att det är ekonomiskt möjligt att byta till en annan kamera efter kursen.
 
ANNONS