Annons

Fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara två orsaker:

1. Du har så stark effekt inställd på blixten att brinntiden blir relativt lång, ex 1/500 s. Prova att sänka effekten på blixten.

2. Du har befintligt ljus i studion som är så starkt att det blandas med blixtljuset.
En annan fråga. Ser bilden lite "gulaktig" ut? Tycker inte jag får till vitbalasen hur jag än gör :/ FÖr lite ljus? Felriktad?
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En annan fråga. Ser bilden lite "gulaktig" ut? Tycker inte jag får till vitbalasen hur jag än gör :/ FÖr lite ljus? Felriktad?
Det kan ha samma orsak. Blixtljus har som regel samma färgtemperatur som dagsljus, men inomhusbelysningen är gulare. Så prova att dämpa belysningen och rikta om den.

Jag tycker dock inte att det är så farligt ut. Du kan ju prova att dra ner mättnaden för orange eller gult.
 

PerKr

Aktiv medlem
rörelseoskärpan. Satt hon och vinkade snabbt? Eller var ljuset i rummet såpass starkt att det hade gått att ta en ok bild på ett stillastående föremål ändå, utan blixtar, med de inställningar du använde? Blixten kommer ju normalt att frysa rörelser men bara förutsatt att brinntiden är tillräckligt kort.

Eventuella färgstick. Kontrollera vilken färgtemperatur blixten har, kan stå i manualen. Utgå från denna vid fotografering (och använd ett format som låter dig justera vitbalansen i efterhand). Fundera också på färgen på väggar, tak, golv och möbler i utrymmet som du använder för fotograferingen. Vissa saker kanske behöver täckas över för att inte skapa störningar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Även om du får vitbalansen rätt så betyder det inte att alla färger återges fullständigt neutralt. Nu vet jag inte vad du har för kamera, om du fotar med raw eller jpeg, och vilken kameraprofil du använder, men poängen är i alla fall att du i kameran (om du fotar jpeg) eller i Lightroom (om du fotar raw) kan välja olika profiler. De kommer alla att ha olika tonkurvor, olika nyanser av primärfärger etc som gör att vissa färger återges på vissa sätt, t.ex. att hudtoner blir mer gulaktiga, eller mer magenta, eller något annat.

Själv använder jag studioblixtar med modellljus, tar en referensbild med ett gråbalanskort, som jag använder för att ställa kamerans vitbalans (eller så ställer jag den bara på blixt). Jag undviker (i studio) automatisk vitbalans, för den fluktuerar för mycket.

Därefter fotar jag raw+jpeg och använder Canon Standard kameraprofil. Om jag lyckats sätta ljuset bra och inte behöver efterjustera för mycket så tycker jag att jpeg-bilderna blir så bra att jag föredrar dem, men om de behöver någon justering väljer jag raw-bilderna. T.ex. så har lite ljushylta, rödlätta personer, som jag själv, en tendens att få lite väl mycket rött/magenta med Canons standardprofil. På motsvarande sätt så har jag fått uppfattningen att Nikon-kameror ofta har lite väl mycket gult. Allt det här är ju en fråga om tycke och smak och vad som passar en viss person.
 

lonian

Aktiv medlem
Ska du köra snabba slutartider med blixt är det väl High speed sync du får lov att använda dig av.
 

Bilagor

ANNONS