Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivval till vimmelfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

granfan

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag ska ut och testfota imorn för uppsalavimmel.se och är lite osäker på vilket objektiv jag ska satsa på. De objektiv jag har i väskan som kan vara läpmliga för imorn är kit-objektivet på 18-55mm f/3,5-5,6 eller ett vidvinkelzoom på 10-22mm f/3,5-4,5.

Kan nog ta med mig båda gluggarna såklart, men vilket av dem tror du/ni blir bäst i helhet att använda? Står inte gärna och byter objektiv fram och tillbaka flera gånger.

Tack på förhand!
/Anna
 

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Jag är egentligen ingen vimmelfotograf, men har faktiskt fotat vimmel fyra fem gånger trots det. De gånger jag då gjort det har jag använt en 40D med ett 17-40. Tycker det objektivet gav ett bra spelrum både för mer gruppbilder och mer inzoomat. Innan jag köpte 17-40 så använde jag också kitgluggen en gång och den funkade bra den med!

/Jonas
 

granfan

Aktiv medlem
Hej!
Jag är egentligen ingen vimmelfotograf, men har faktiskt fotat vimmel fyra fem gånger trots det. De gånger jag då gjort det har jag använt en 40D med ett 17-40. Tycker det objektivet gav ett bra spelrum både för mer gruppbilder och mer inzoomat. Innan jag köpte 17-40 så använde jag också kitgluggen en gång och den funkade bra den med!

/Jonas
Okej, tack så mycket för svaret!
 

apersson850

Aktiv medlem
Vimmel-tilt

Jag kollade på den sidan (uppsalavimmel) lite, för jag har aldrig sett den förr.
Såvitt jag kan se verkar det inte spela så stor roll vilket objektiv du har. Det viktigaste tycks vara att du ser till att inte hålla kameran rakt...

Då är vidvinkel kanske bäst, för då kan du alltid beskära något snett från bilderna du tagit, om det finns lite luft runt omkring!
 

granfan

Aktiv medlem
Jag kollade på den sidan (uppsalavimmel) lite, för jag har aldrig sett den förr.
Såvitt jag kan se verkar det inte spela så stor roll vilket objektiv du har. Det viktigaste tycks vara att du ser till att inte hålla kameran rakt...

Då är vidvinkel kanske bäst, för då kan du alltid beskära något snett från bilderna du tagit, om det finns lite luft runt omkring!
Jo jag har också tänkt lite på det. Sen är det nog skönare för personerna som jag plåtar om jag inte behöver stå allt för nära dom! Tack för svaret :)
 

Przemek

Aktiv medlem
Båda dina objektiv kan funka, dock finns risk för utdragna ansikten ute i kanterna på bilderna med 10-22mm. Testa kitgluggen, jag tror den funkar bra för vimmel.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag har mingelfotat med 40d och 17-40, håller med tidigare talare om att det är perfekt. Numera med 5d mk II och 24-105, funkar också jättebra. Jag tror att supervidvinkeln är mindre lämplig för mingelfoto, då perspektivet blir förvrängt för mycket, mer lämpligt att du då använder din normalzoom till det. Glöm dock den inbyggda blixten på kameran och se till att du har en kraftfull blixt som inte ger röda ögon och som möjliggör att du kan blända ner din normalzoom en del, eftersom det inte blir så kul bilder om du kör den vidöppen.
 

bjohansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar själv för en site som heter stureplan.se, hade jag haft pengarna nu hade jag köpt mig Canons 17-55 IS f/2.8 till min 50D, men ekonomin är inte där riktigt ännu. Så jag använder mitt Canon 10-22, istället för mitt gamla kit-objektiv som jag fick med min gamla 400D då jag tycker färgerna och skärpan blir bättre med mitt 10-22. Skulle säga att de flesta bilderna jag tar ligger mellan 18-22mm med det objektivet.

http://www.stureplan.se/frame.php?main=/articles/9343/

http://www.stureplan.se/frame.php?main=/articles/9591/
 

Pseudopajas

Aktiv medlem
Jag har aldrig vimmelfotat i syfte att bilderna sedermera skulle hamna på någon specifik site. Däremot har jag haft kameran med på diverse festligheter. Oftast slutar det med att 10-22 åker på (plus extern blixt för att få hyfsat ljus studsat i taket). Det är ju inte alltid man har så gott om svängrum och då passar ett vidvinkel bra. Man får passa sig dock så att man inte vanställer sina offer allt för hårt genom att fota med för kort brännvidd. Håller med föregående inlägg att någonstans kring 18-22 är optimalt (på en kamera med APS-C-sensor, i mitt fall en Canon 30D).

Lycka till!

/Johan
 
ANNONS