Annons

Kombinera PS (CS5) med iPhoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

fruRT

Medlem
Hej! Eftersom den här frågan rör både PS och andra programvaror så lägger jag den i två olika forum (dvs både här och i forumet för övriga programvaror). /Helena

---------------

Hej, alla!
Jag skulle behöva lite tips på hur jag bör arbeta med att kombinera PS från CS5 med iPhoto.

Jag har just köpt en ny Mac, och tänker använda iPhoto för att göra mina bilder sökbara på tex ansikten och platser. So far so good.

Men. Jag vill inte använda iPhoto för redigering - jag har inte köpt CS5 för att bara använda pyttesmå funktioner i iPhoto, ju. ;-)

Efter att ha googlat länge och väl, och försökt hitta tips om hur andra arbetar med att kombinera dessa program tror jag att det här är den vettigaste arbetsgången:

Importera bilderna från kameran till hårddisken, utan att passera iPhoto.
Gallra, redigera och greja med bilderna i Photoshop, och spara nya versioner (både psd och tex jpg). Skapa en mapp med de bilder som jag vill skall vara sökbara i framtiden, och importera dem till iPhoto. Tagga de utvalda bilderna med ansikten, platser och sånt.

Men... på det här viset tappar jag kopplingen mellan original och kopior. Och dessutom kommer det att bli krångligt när jag vill göra nya redigeringar av någon bild och alltså ha flera olika redigerade varianter.

Och där någonstans börjar min hjärna att snurra okontrollerat... ;-)

Så därför behöver jag tips från någon som redan arbetar med att kombinera dessa program. Är det du, kanske?

Tacksam för svar!
/Helena
 

Mr Flash

Aktiv medlem
Har inte testat iPhoto, men det finns liknande funktioner i Bridge. Där kan du tagga bilder och göra dom sökbara. Dock så tror jag inte du kan tagga ansikten i Bridge, om dom inte lagt till det i CS5... Men kanske kan vara värt att kolla in i alla fall...
 

fruRT

Medlem
Har inte testat iPhoto, men det finns liknande funktioner i Bridge. Där kan du tagga bilder och göra dom sökbara. Dock så tror jag inte du kan tagga ansikten i Bridge, om dom inte lagt till det i CS5... Men kanske kan vara värt att kolla in i alla fall...
Tack Mats!

Jag har kollat upp Bridge lite sedan du skrev det här (just för att du skrev detta, kanske jag borde tillägga) och det verkar ha stora fördelar. Framför allt eftersom jag även jobbar med InDesign, och Bridge funkar som en länk mellan ID och PS. Bra!

Däremot tappar jag lite av iPhotos funktioner kring ansikten och platser, men det kanske det är värt...

/Helena
 

fruRT

Medlem
Det går utmärkt att göra det du vill.
Du väljer bara Photoshop som external editor.
Se film hur här:
http://tv.adobe.com/watch/learn-photoshop-elements-8-for-macintosh/managing-and-editing-psd-and-raw-files-with-iphoto-and-photoshop-elements
Denna är för Elements men borde fungera lika fint med CS5

Detta gör att du kan versionshantera och importera alla foton i iPhoto, och sedan redigera i CS5.
Tack Fredrik! :)

Jag har fått till det där med att använda PS som redigerare i iPhoto, så so far so good. Men det jag saknar är kopplinen mellan originalbild och kopia (som det ju till exempel finns en lösning för i Elements).

Målet är att ha så få varianter av varje bild för att spara plats på diskarna, och att dessutom ha en enkel väl från redigerad kopia till originalfil. Och där går iPhoto bet, tyvärr...

Just nu lutar det åt att jag kommer använda Bridge till det här, även om jag som sagt tappar lite av iPhotos finesser då.

Klurar vidare... :)
/Helena
 

iBoat

Aktiv medlem
Tack Fredrik! :)

Jag har fått till det där med att använda PS som redigerare i iPhoto, så so far so good. Men det jag saknar är kopplinen mellan originalbild och kopia (som det ju till exempel finns en lösning för i Elements).

Målet är att ha så få varianter av varje bild för att spara plats på diskarna, och att dessutom ha en enkel väl från redigerad kopia till originalfil. Och där går iPhoto bet, tyvärr...

Just nu lutar det åt att jag kommer använda Bridge till det här, även om jag som sagt tappar lite av iPhotos finesser då.

Klurar vidare... :)
/Helena
Jag skulle definitivt satsa på Aperture. Där finns "Faces", "Places" och alla andra taggningskriteria. På köpet får du en kraftfull råhanterare. Därifrån går det givetvis att ta upp en bild i PS och när du gjort din ändring sparar du direkt tillbaka till Aperture och får automatiskt en kopia med dina ändringar.
 
Jag skulle definitivt satsa på Aperture. Där finns "Faces", "Places" och alla andra taggningskriteria. På köpet får du en kraftfull råhanterare. Därifrån går det givetvis att ta upp en bild i PS och när du gjort din ändring sparar du direkt tillbaka till Aperture och får automatiskt en kopia med dina ändringar.
Du tog orden ur min mun Mats.
Det är den kopplingen jag använder, (fast till Elements) fungerar kanon!
 

Mr Flash

Aktiv medlem
Tänkte också föreslå Lightroom, har inte kört det så mycket. Men känns ju smidigare än Bridge och det kanske har ansikts tagning... Men Aperture är kanske en ännu bättre lösning, har inte testat det själv...
 

fruRT

Medlem
Det får bli Brigde, åtminstone tills vidare.

Tack för input, allihop! Vad gjorde jag utan a little help from my friends? ;-)

/Helena
 
ANNONS