Annons

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har själv funderat på att köpa detta objektiv i snart ett halvt år! Beslutsångesten är monumental:) Men nu blir det nog slag i saken. Som ett tips till andra spekulanter kan jag nämna att jag har hittat den för drygt 7.500:- hos Tyska e-butiker vilket är nästan 25% billigare än här hemma. Denna t ex:

http://www.fotokoch.de/47486.html?redirect=47486&partnerid=10331
Anders W
Fantastiskt bra service då kollegor hjälper till att hitta bästa pris.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej!

Vad gäller med garanti vid köp från t ex Tyskland?
Så här ser det ut på Tamrons Svenska hemsida. Inga problem alltså.

Om du är bosatt i Sverige och har problem med ditt Tamronobjektiv skicka det direkt till vår serviceverkstad.

Vår adress är:

Kameraservice Kungsör
Kungsgatan 30

736 32 Kungsör

Vi kommer att kontrollera felet och om nödvändigt kommer vi att reparera felet så snart som möjligt. Om du har några exempelbilder där problemet framgår får du gärna skicka dem med utrustningen.

Om objektivet köptes inom EU kom ihåg att skicka med original garantikortet och giltigt intyg på köpet.
Om objektivet köptes utanför EU, kräver vi ett internationellt garantikort, vilket du får från Tamron distributören i det landet, och ett giltigt intyg på köpet.
Om vi anser att garantin inte gäller kommer vi att meddela dig och ge dig en uppsakattad reparationskostnad innan reperatonen påbörjas. Om du anser att reperationen är oekonomsik har du möjlighet att begära fritt förfogande över objektivet. I detta fall kommer kostnadsförslaget inte att faktureras.

Om du skickar in ett objektiv se till att packa det ordentligt.


Anders W
 

perperub

Aktiv medlem
Så här ser det ut på Tamrons Svenska hemsida. Inga problem alltså.

Om du är bosatt i Sverige och har problem med ditt Tamronobjektiv skicka det direkt till vår serviceverkstad.

Vår adress är:

Kameraservice Kungsör
Kungsgatan 30

736 32 Kungsör

Vi kommer att kontrollera felet och om nödvändigt kommer vi att reparera felet så snart som möjligt. Om du har några exempelbilder där problemet framgår får du gärna skicka dem med utrustningen.

Om objektivet köptes inom EU kom ihåg att skicka med original garantikortet och giltigt intyg på köpet.
Om objektivet köptes utanför EU, kräver vi ett internationellt garantikort, vilket du får från Tamron distributören i det landet, och ett giltigt intyg på köpet.
Om vi anser att garantin inte gäller kommer vi att meddela dig och ge dig en uppsakattad reparationskostnad innan reperatonen påbörjas. Om du anser att reperationen är oekonomsik har du möjlighet att begära fritt förfogande över objektivet. I detta fall kommer kostnadsförslaget inte att faktureras.

Om du skickar in ett objektiv se till att packa det ordentligt.


Anders W
Stort tack för informationen Anders! Nu blev det helt plötsligt betydligt intressantare och mer prisvärt alternativ.

Pär
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Någon som har denna till D800, är ni nöjda. Vad är nackdelarna och har ni drabbats av "decentred", något som verkar finnas på vissa ex.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Hej! vad är problemet om man har ett "decentred" problemet?
de första hade väl problem med bländararmen som var dåligt kalibrerad.

Stabiliseringen är fantastisk, ovärdeligt när man filmar handhållet och den är tyst så att den inte hörs i den inbyggda micen fastän det är tyst i rummet.

Fokuseringen är blixtsnabb, har dock inte jämfört med nikkor 24-70 men den verkar vara lik den i fokushastighet vad jag har läst iaf.

Jag var först inne på att bara köra med fasta gluggar med så bra optiska egenskaper som möjligt men kom tillslut fra till att en normalzoom är ett måste då jag har kameran till allt och min sambo använder den också.

Jag är jättenöjd och känner att denhär ihop med 70-200 2,8 är de enda zoomar jag behöver, resten kommer jag att ha fasta gluggar till.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Decentrering inner att optiska axelns mitt inge är i mitten av bildfältet och då blir vara sig mittskärpan eller kantskärpan i ena kanten eller flera hörn sämre än de borde vara. Enklast är att testa vid vidvinkelläget vid maxbländare (f/2,8 i det här fallet) fotografera ett detaljrikt platt föremål (t ex en bokhylla med böcker) rakt framifrån och kolla att alla fyra hörnen är lika skarpa. Om inte är det nog decentrering.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Hej! vad är problemet om man har ett "decentred" problemet?
de första hade väl problem med bländararmen som var dåligt kalibrerad.

Stabiliseringen är fantastisk, ovärdeligt när man filmar handhållet och den är tyst så att den inte hörs i den inbyggda micen fastän det är tyst i rummet.

Fokuseringen är blixtsnabb, har dock inte jämfört med nikkor 24-70 men den verkar vara lik den i fokushastighet vad jag har läst iaf.

Jag var först inne på att bara köra med fasta gluggar med så bra optiska egenskaper som möjligt men kom tillslut fra till att en normalzoom är ett måste då jag har kameran till allt och min sambo använder den också.

Jag är jättenöjd och känner att denhär ihop med 70-200 2,8 är de enda zoomar jag behöver, resten kommer jag att ha fasta gluggar till.
Bara för informations skull angående af. Tamronen är klart långsammare i af än Nikons glugg. Stor skillnad om du frågar mig.
 

MartinC73

Aktiv medlem
Tydligen vet Tamron om problemet, skall lämna in min för som de säger justering av elektroniken.
Skönt att man köpte den scandinavian , inget krångel.
http://www.dpreview.com/forums/post/51206603
Har haft samma problem.
Det är inget som går att justeras, du bör få ett nytt.
Se bara till att det är serienr efter 23XXX.
Mitt tömde ett fulladat batteri över natten med kamera, gps och wifi avstängt, fick mitt nya med serienr 23XXX, det funkar klockrent.
 

thefotografen

Aktiv medlem
Kriskpigare bilder med VC avslagen

Jag upplever att bilderna blir krispigare (skarpare) med VC avslagen så länge slutartiderna blir tillräckligt korta.

Är det någon som har sett samma sak? Är det något speciellt handhavande som man ska tänka på vid användning av Tamrons VC?

Vid väldigt långa slutartider så blir det såklart skarpare blider med VC påslagen.

Jag använder en Canon verisionen.
 
ANNONS