Annons

Färgkorrigering för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifGA

Medlem
Mycket intressant film! Det är fantastiskt hur mycket som går att hämta in från raw, synd bara att formatet är så utrymmeskrävande. Men Prores är ju inte fy skam heller.

Hade BMPCC funnits tillgängligt så vete tusan om jag inte hade åkt dit på ett impulsköp, men i nuläget verkar ju inte mycket att hända med tillgängligheten. Kanske lika bra det: ju mer jag läser och kolla tester på BMCC desto mer imponerad blir jag av den kameran. Okej, nästan dubbelt så mycket pengar, men att kunna använda mina existerande EF-gluggar lockar.

Usch, vad det suger i köptarmen... ;-)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Mycket intressant film! Det är fantastiskt hur mycket som går att hämta in från raw, synd bara att formatet är så utrymmeskrävande. Men Prores är ju inte fy skam heller.

Hade BMPCC funnits tillgängligt så vete tusan om jag inte hade åkt dit på ett impulsköp, men i nuläget verkar ju inte mycket att hända med tillgängligheten. Kanske lika bra det: ju mer jag läser och kolla tester på BMCC desto mer imponerad blir jag av den kameran. Okej, nästan dubbelt så mycket pengar, men att kunna använda mina existerande EF-gluggar lockar.

Usch, vad det suger i köptarmen... ;-)
Jo, det är därför jag konverterar raw-filerna direkt från SSDn till Prores, annars hade jag fått problem.

Eftersom mitt grafikkort inte accepteras av Davinci och Adobe CC kommer få stöd för raw och direkt link till speedgrade så sålde jag det.
Dvs BMCC EF för 17000-3000=14000, ganska överkomligt :)

Ja pocket är lite lurigt, finns en på blocket och de kommer in ganska snabbt till butikerna. Jag var nummer 15 i kön hos en ganska liten handlare och den kom för ett par tre veckor sedan, tackade nej eftersom jag fått min BMCC dagen innan. Kommer garanterat köpa en strax efter jul, har provat den och den var riktigt nice den med.
Men jag tror inte jag skulle byta den mot den stora, älskar 2.5 K. Ryktet säger också att den ska få samma förlustfria komprimering av raw som pocket, då kommer SSDn rymma rätt mycket.

Kul att du gillade filmen.
 

LeifGA

Medlem
Lurigt är bara förnamnet. Vad jag är rädd för med BMPCC är dess format, inte mycket större än en iPhone (åtminstone HxB). Kände mig väldigt exalterad när jag köpte en Nex-5: äntligen en kamera som jag alltid kunde bära med mig. Ganska omgående fann jag dock att det lilla formatet helt enkelt inte trivdes särskilt bra i mina händer. Visserligen lär en BMPCC hamna på stativ i de flesta fallen, men jag är ändå rädd för att jag kommer att finna den i minsta laget. Kanske helt obefogat, vad vet jag.

Först och främst måste jag rikta in mig på en ny dator, blir förmodligen en iMac. Min tre år gamla MBP går som en klocka, men den frustar ganska duktigt vid videoredigering. Riktar in mig på att även skaffa FCP X, Adobe CC blir tyvärr ett alldeles för kostsamt alternativ för att jag skulle kunna försvara det. Och utöver kameran tillkommer ju SSD, docka, externt batteripack etc. Känns som en ganska kostsam vinter är att vänta... Men det känner du ju igen förmodar jag, såg din bild på Sweclockers. Får väl spara in på Amaronen! ;-)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Lurigt är bara förnamnet. Vad jag är rädd för med BMPCC är dess format, inte mycket större än en iPhone (åtminstone HxB). Kände mig väldigt exalterad när jag köpte en Nex-5: äntligen en kamera som jag alltid kunde bära med mig. Ganska omgående fann jag dock att det lilla formatet helt enkelt inte trivdes särskilt bra i mina händer. Visserligen lär en BMPCC hamna på stativ i de flesta fallen, men jag är ändå rädd för att jag kommer att finna den i minsta laget. Kanske helt obefogat, vad vet jag.

Först och främst måste jag rikta in mig på en ny dator, blir förmodligen en iMac. Min tre år gamla MBP går som en klocka, men den frustar ganska duktigt vid videoredigering. Riktar in mig på att även skaffa FCP X, Adobe CC blir tyvärr ett alldeles för kostsamt alternativ för att jag skulle kunna försvara det. Och utöver kameran tillkommer ju SSD, docka, externt batteripack etc. Känns som en ganska kostsam vinter är att vänta... Men det känner du ju igen förmodar jag, såg din bild på Sweclockers. Får väl spara in på Amaronen! ;-)
Tror du kommer bli överaskad av bmpcc, den är förvånansvärt skön i händerna. Synd bara att record-knappen sitter lite off.

FCP X är prisvärt imo. Jag kör CS5 och hade bytt till FPC om det inte vore för dynamic link till After Effects, älskart.

Nä du, spara kan man göra i graven. Nu är det "Flest prylar när han dör" som gäller ;)
Men för att va seriös så blev det BMCC när jag jämförde pris vs kvalitet. Den kamera jag egentligen ville ha var c100. Men även med tillbehör inräknat så hade den kostat över 20 000 kr mer, och det funkar inte för 95% hobby bruk.

Idag såg jag en annons för en AF101 för 13500 kr, hade jag sett den då hade jag nog kört på den plus en pocket, eller kanske inte. Jag hade iallafall haft beslutsångest.
 

reboot81

Aktiv medlem
Är det mig det är fel på, eller är det komplicerat att färgkorrigera i FCPX? Känns som det flummigaste reglaget jag sett, får inget grepp om det.
Känner till grundläggande färglära, och önskar att det vore lika enkelt som i LR.

Har kikat på Davinci Resolve, men den känns lite väl avancerad för mina behov. Dessutom kostar det 1000$ för att spotta ut 4K vilket jag vill ha möjlighet till.
Några tips? Vad kör man med förslagsvis?


(Nej, PremierePro är inte aktuellt, ej heller något som kostar skjortan).
Filmar på amatörnivå med RX100, 5DmkII, Phantom3, iPhone.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Är det mig det är fel på, eller är det komplicerat att färgkorrigera i FCPX? Känns som det flummigaste reglaget jag sett, får inget grepp om det.
Känner till grundläggande färglära, och önskar att det vore lika enkelt som i LR.

Har kikat på Davinci Resolve, men den känns lite väl avancerad för mina behov. Dessutom kostar det 1000$ för att spotta ut 4K vilket jag vill ha möjlighet till.
Några tips? Vad kör man med förslagsvis?


(Nej, PremierePro är inte aktuellt, ej heller något som kostar skjortan).
Filmar på amatörnivå med RX100, 5DmkII, Phantom3, iPhone.
Reglagen i FC lär man sig med tid.

Davinci Resolve kostar absolut inte $1000, jag sålde en full version så sent som förra veckan för 2900kr. Det är där de brukar ligga.

Men, gratisversionen duger alldeles utmärkt för 4k UHD. Tvivlar på att du ser skillnad. Vill du promt ha samma aspekt och inte 16:9 så croppar du lite i topp och botten.
Så kör Resolve du :)

Annars är Premiere klart billigast av övriga proffsprogram. Såg att du av oklar anledning inte ville ha det. Men betänk att du då slipper betala dyra och inlåsande licenser.
 

rator

Ny medlem
Premieres nya lumetri-modul påminner ju faktiskt rätt mycket om Lightroom. Prenumererar du på Creative Cloud har du tillgång till Speedgrade som är riktigt vasst.
 
ANNONS