Annons

Vad sparas i ICC profilen?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
När man i photoshop väljer att simulera pappersfärg så ska man ju få ett ännu mer nära resultat av det slutliga trycket men min fråga är om photoshop då i min gjorda ICC hämtar upp avläsningar från själva pappret.. dvs när jag läser in mina swatch sparas det då i icc profilen även data om papprets färg och reflektion?

<a href=”http://e-rollup.se”>Alex / E-RollUp</a>
 

stefohl

Aktiv medlem
När man i photoshop väljer att simulera pappersfärg så ska man ju få ett ännu mer nära resultat av det slutliga trycket men min fråga är om photoshop då i min gjorda ICC hämtar upp avläsningar från själva pappret.. dvs när jag läser in mina swatch sparas det då i icc profilen även data om papprets färg och reflektion?

<a href=”http://e-rollup.se”>Alex / E-RollUp</a>
Papprets färg sparas, däremot inte reflektionen, det vill säga om pappret är blankt eller matt. Men det kommer du ändå se, eftersom bildens maximala svärta sparas i din profil. Ett matt papper har betydligt sämre svärta.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Osäkerhet ang kalibrering!
Jag andvänder PC och colornavigator6 och kalibrator x-ritei1pro .
Skall jag välja adobeRGB eller "100cd 5500K 2,20" i rullgardinsmenyn ICC-profil i mitt råkonverterare?
Samma fråga har jag ang. photshop, där jag i färginställningar är osäker om valet mellan adobeRGB eller bildskärmsRGB skall andvändas.
100cd5500K2,20 är det vädre jag har angett i colornavigator innan kalibreringen startas
Nämnas är att alla bilder skall vidare till olika tryck .
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Tack Stefan för snabbt svar !!!
Men jag skall ändå kalibrera men skärm enl. 5500/100cd/2,20 då och då ?
den kalibreringen ställer själv in skärmen ? och jag jobbar på som vanigt med adobe RGB ?
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack Stefan för snabbt svar !!!
Men jag skall ändå kalibrera men skärm enl. 5500/100cd/2,20 då och då ?
den kalibreringen ställer själv in skärmen ? och jag jobbar på som vanigt med adobe RGB ?
Ja, det ska du göra. Denna profil sparas i dina systeminställningar per automatik och sedan konverteras din bild från Adobe RGB till denna skärmprofil under tiden du visar bilden på skärmen.
 
ANNONS